اظهارنامه اجاره املاک چیست؟ | نحوه ارسال + مهلت

اظهارنامه اجاره املاک

یکی از انواع اظهارنامه هایی که مودیان باید برای سازمان امور مالیاتی ارسال کنند، اظهارنامه اجاره املاک است. مالیات بر درآمد اجاره املاک جزء مالیات های مستقیم بوده و باید توسط مودیان حقیقی یا حقوقی پرداخت شود. اما این نوع مالیات و ارسال اظهارنامه آن باید و نبایدهای فراوانی دارد. چرا که همه موجرین مستلزم پرداخت مالیات بر درآمد اجاره ملک و ارسال اظهارنامه نخواهند بود.

در واقع معافیت های زیادی در این نوع مالیات وجود دارد. همچنین نحوه تکمیل و ارسال اظهارنامه آن بسیار مهم است. در این مقاله از موسسه ثبت خوارزمی می خواهیم به نحوه ارسال اظهارنامه اجاره املاک و پرداخت مالیات بر درآمد اجاره املاک بپردازیم. اگر در خصوص پرداخت این نوع مالیات سوالی دارید، حتما فرم مشاوره سایت را پر کنید تا کارشناسان در اسرع وقت با شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

اظهارنامه اجاره املاک چیست؟

اظهارنامه اجاره املاک چیست؟اظهارنامه اجاره املاک، اظهارنامه ای است که افراد مشمول پرداخت مالیات بر درآمد اجاره املاک باید پرداخت کنند. طبق قانون مالیات های مستقیم، تمامی افرادی که به نوعی درآمد دارند، باید مالیات ان را بپردازند. حال برخی از افراد از طریق اجاره دادن کارگاه، زمین کشاورزی، واحد مسکونی، اداری یا تجاری کسب درآمد دارند. مسلما این افراد نیز باید مالیات خود را به دولت بپردازند. چه مودیان حقیقی یه مودیان حقوقی موظف به پرداخت این نوع مالیات هستند.

موجرین می توانند هم شخصیت حقیقی و هم شخصیت حقوقی باشند. مثلا ممکن است کارگاهی متعلق به یک شرکت باشد و آن را اجاره دهد. در این صورت موجر یا شرکت مدنظر باید مالیات مربوط به اجاره بها را به سازمان امور مالیاتی پرداخت کند. در اظهارنامه مالیاتی تمامی اطلاعات مالی مربوط به درآمد و هزینه های مودی درج خواهند شد. در نتیجه سازمان امور مالیاتی می تواند به دقت میزان مالیات بر درآمد اجاره املاک را محاسبه کند.

بیشتر بخوانید: اظهارنامه مالیاتی اعضای نظام مهندسی ساختمان

چه کسانی باید اظهارنامه اجاره املاک ارسال کنند؟

طبق ماده 52 قانون مالیات های مستقیم، تمامی افرادی که از طریق اجاره املاک دارای درآمد هستند، باید مالیات خود را بپردازند. این پرداخت مالیات از طریق ارسال اظهارنامه اجاره املاک صورت می گیرد. این مالیات مشمول تمامی افراد حقیقی و حقوقی نیز خواهد شد. البته در این میان استثناء هایی نیز وجود دارند. چرا که همه موجرین مشمول این مالیات نخواهند شد و برخی معاف از پرداخت آن هستند. معافیت های ارسال اظهارنامه اجاره املاک به شرح زیر هستند.

  • محل سکونت افراد تحت تکفل مالک یا افرادی مانند پدرومادر، همسر، فرزند، اجداد و … ملک اجاری محسوب نمی شود. تنها در صورتی این املاک اجار هستند که اسنادی مربوط به اجاره ملک باشند.
  • افرادی که مالک مجتمع های مسکونی بیش از سه واحد اجاره ای با الگوی مصرف مسکن معین هستند، از پرداخت مالیات معاف هستند. البته این الگو باید از سوی وزارت مسکن و شهرسازی تایید شود.
  • املاک زیر 150 مترمربع در تهران و زیر 200 مترمربع در شهرستان ها از پرداخت مالیات معاف هستند.
  • اشخاصی که تنها منبع درآمدشان از اجاره ملک است، تا حدودی از پرداخت مالیات آن معاف خواهند بود. میزان این معافیت در ماده 84 قانون مالیات های مستقیم شرح داده شده است.
  • در صورتی که صاحب ملک، ملک خود را فروخته و مهلت تحویل ملک در سند انتقال به ثبت برسد، تا 6 ماه از مالیات معاف است.
  • اگر شخصی ملک خود را اجاره داده و در ملک اجاره ای دیگری ساکن شود، به میزان مبلغ اجاره معافیت به او تعلق می گیرد. مثلا اگر موجر به مالک دیگری 1 میلیون تومان اجاره دهد، آن مبلغ از میزان مالیات قابل پرداخت وی کسر خواهد شد.

سامانه ارسال اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک

سامانه ارسال اظهارنامه مالیاتی اجاره املاکسامانه ارسال اظهارنامه اجاره املاک همان سامانه مودیان است که با نام https://my.tax.gov.ir/ شناخته می شود. این سامانه برای ارسال اظهارنامه همه مودیان حقیقی و حقوقی در نظر گرفته شده است. برای استفاده از خدمات این سامانه ابتدا باید در آن ثبت نام کرده و نام کاربری و رمز عبور داشته باشید.

بدون ثبت نام در سامانه امکان استفاده از هیچ کدام از خدمات سامانه مودیان وجود نخواهد داشت. بعد از ثبت نام، نام کاربری و رمز عبور در اختیار شما قرار می گیرد. با استفاده از نام کاربری و رمز عبور خود می توانید وارد سامانه شده و اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک را ارسال نمایید.

مهم ترین نکته ای که در خصوص پرداخت مالیات بر درآمد اجاره املاک وجود دارد، نحوه ارسال اظهارنامه است. مودیان باید تمامی اطلاعات مالی مربوط به درآمد خود از طریق اجاره بها را به صورت دقیق درج کنند. در غیر این صورت ممکن است به تخلف مالیاتی متهم شوند.

نحوه ارسال اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک

نحوه ارسال اظهارنامه اجاره املاک همانند سایر اظهارنامه مالیاتی در سامانه مودیان است. برای ارسال این فرم مراحل زیر را طی کنید.

  1. به سامانه مودیان وارد شده و با نام کاربری و رمز عبور خود به وارد سامانه شوید.
  2. مشخصات مربوط به اطلاعات هویتی و شخصیتی را درج کنید.
  3. جدول اختصاص مربوط به اطلاعات مالی شامل میزان اجاره بها، هزینه ها و … را بنویسید.
  4. سپس مشخصات مربوط به املاک استیجاری را وارد نمایید.
  5. در این مرحله مالیات قابل پرداخت محاسبه می شود.
  6. مشخصات مربوط ب تهیه کننده اظهارنامه را وارد کنید.
  7. اطلاعات را نهایی کرده و آن ها را ثبت کنید. سپس مبلغ مربوطه را پرداخت نمایید.

مهلت ارسال اظهارنامه اجاره املاک

مهلت ارسال اظهارنامه اجاره املاک تا 31 تیرماه سال مالی بعد است. یعنی مودیان تا آخر تیرماه سال 1404 فرصت دارند که اظهارنامه سال مالی 1403 را ارسال کنند. در غیر این صورت سازمان امور مالیاتی عدم ارسال اظهارنامه را فرار مالیاتی تلقی کرده و متخلفان را به پرداخت جریمه محکوم می کند. البته در شرایطی امکان تمدید مهلت مدت زمان ارسال اظهارنامه وجود دارد.

البته مدت زمان تمدید آن توسط سامانه سازمان امور مالیاتی ابلاغ هر ساله ابلاغ می شود. اما محض اطمینان بهتر است مودیان در مهلت قانونی اقدام به ثبت اظهارنامه کنند. این گونه دیگر مجبور به پرداخت هزینه اضافی به عنوان جریمه مالیاتی نخواهند بود.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد اظهارنامه مالیاتی حقیقی دندانپزشکان

آیا امکان ویرایش اظهارنامه اجاره املاک وجود دارد؟

آیا امکان ویرایش اظهارنامه اجاره املاک وجود دارد؟برخی از مودیان پس از ارسال و ثبت نهایی اظهارنامه اجاره املاک، بنا به دلایلی تصمیم به ویرایش یا حذف آن می گیرند. خوشبختانه امکان حذف یا ویرایش اظهارنامه در مهلت قانونی آن وجود دارد. برای اینکار ابتدا وارد حساب خود در سامانه مودیان شده و در لیست سمت چپ گزینه لیست اظهارنامه ها را انتخاب کنید. در این بخش تمامی اظهارنامه هایی که تاکنون ثبت کرده اید به نمایش در می آیند. سپس با انتخاب گزینه ویرایش یا حذف می توانید تغییراتی را که می خواهید انجام دهید.

دقت داشته باشید بعد از ویرایش اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک، کد رهگیری جدید به شما ارائه می شود. پس از دریافت این کد، قادر به صدور قبض خواهید بود. طبق ماده 226 قانون مالیات های مستقیم، بعد از اتمام مهلت قانونی، تنها یک ماه فرصت دارید امور مربوط به ویرایش را انجام دهید. البته بهتر است ویرایش اظهارنامه را در مدت زمان قانونی انجام دهید تا با مشکل خاصی مواجه نشوید.

عواقب عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک

مسلما عدم ارسال اظهارنامه اجاره املاک در مهلت قانونی یا ارسال اظهارنامه با اطلاعات اشتباه عواقب قانونی خواهد داشت. مودیان حقیقی که اظهارنامه خود را در مهلت قانونی ارسال نمی کنند، مشمول 30 درصد جریمه غیرقابل بخشش خواهند بود. این مقدار برای مودیان حقوقی که اظهارنامه مالیاتی ارسال نکرده اند، 10 درصد است.

عدم پرداخت مالیات بر درآمد اجاره املاک در موعد مقرر منجر به جریمه 2.5% می شود. به ازای هر ماه تاخیر می شود. ارائه اطلاعات غلط در اظهارنامه منجر به پرداخت جریمه به همان میزان مابه التفاوت مبلغ مالیات خواهد بود.

جمع بندی

در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی به معرفی کامل اظهارنامه اجاره املاک و مالیات بر درآمد اجاره املاک پرداختیم. سپس نحوه ارسال این اظهارنامه، مهلت زمان آن و عواقب عدم ارسال آن را توضیح دادیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره تلفن های موجود در سایت تماس بگیرید تا کارشناسان حقوقی بهتر شما را راهنمایی کنند.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان