نگاهی به مالیات بر درآمد 1403

یکی از انواع مالیات های مستقیم که مودیان زیادی را در برمی گیرد، مالیات بر درآمد مشاغل است. طبق قانون، تمامی افرادی که در قالب شخصیت حقیقی یا حقوقی مشغول به کسب درآمد هستند، باید مالیات آن را به دولت بپردازند. در غیر این صورت کسب و کار مودی فوق غیرقانونی بوده و مودی متخلف مالیاتی محسوب می شود.

سوال اصلی این است که مالیات بر درآمد مشاغل چگونه محاسبه می شود؟ اصلا نرخ این مالیات در سال 1403 چگونه است؟ چه مودیانی مشمول پرداخت این نوع مالیات می شوند؟ در این مطلب از موسسه ثبت خوارزمی به معرفی کامل مالیات بر درآمد 1403 خواهیم پرداخت. جهت کسب اطلاعات بیشتر، فرم مشاوره سایت را پر کنید تا کارشناسان با شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

مالیات بر درآمد چیست؟

مالیات بر درآمد چیست؟مالیات بر درآمد نوعی از مالیات های مستقیم می باشد که مشمول درآمد حاصل از فعالیت های اقتصادی کسب و کارها خواهد شد. این نوع مالیات بر سود خالص سالانه از درآمد کسب و کارها اعمال می شود. اشخاص حقیقی و حقوقی سالانه ملزم به پرداخت مالیات حاصل بر درآمد خود هستند.

پرداخت این نوع مالیات می تواند هم از طریق ثبت اظهارنامه مالیاتی و هم از طریق فرم تبصره ماده 100 صورت گیرد. این مالیات در یک دوره یک ساله محاسبه و دریافت می شود. تمامی مودیان به جزء افرادی که تا سقف 39 میلیون و 600 هزار تومان درآمد هستند، ملزم به پرداخت این مالیات هستند.

پایه و اساس محاسبه مالیات بر درآمد

برای محاسبه مالیات بر درآمد ابتدا باید درآمد ناخالص مودی محاسبه می شود. درآمد ناخالص شامل سود خالص و هزینه ها است. درآمد ناخالص یک نوع پایه برای محاسبه مالیات به حساب می آید. سپس هزینه ها از میزان درآمد ناخالص کسر می شوند. چرا که با کسر هزینه ها باید سود خالص یا درآمد خالص مودی به دست آید. زیرا نرخ مالیات بر درآمد خالص اعمال خواهد شد.

پس از اعمال مالیات بر سود خالص، معافیت ها و تخفیفات مالیاتی در نظر گرفته می شوند. پس از اعمال تخفیف های مالیاتی، نرخ مالیات قابل پرداخت مودی به دست می آید. پرداخت این مبلغ توسط مودی الزامی است. نرخ های مالیاتی شامل 15%، 20% و 25% می شوند.

چه اشخاصی باید مالیات بر درآمد پرداخت کنند؟

تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که به فعالیت های اقتصادی و کسب درآمد می پردازند، مشمول پرداخت مالیات بر درآمد هستند. کسب و کارها، اصناف، تولیدی ها، تجار و بازرگانان و … جزء این مودیان هستند. توجه داشته باشید برخی از این مودیان ممکن است در کنار مالیات بر درآمد، انواع دیگری از مالیات ها را نیز بپردازند. بنابراین ممکن است یک مودی مشمول پرداخت چندین نوع مالیات شود.

مورد دیگری که وجود دارد این است که یک مودی ممکن است از طریق مشاغل مختلف کسب درآمد داشته باشد. در این حالت میزان مالیات بر درآمد هر یک از این مشاغل به صورت جداگانه محاسبه نمی شود. بلکه درآمد شخص به صورت کلی از تمامی مشاغل آن محاسبه شده و مالیات آن محاسبه خواهد شد. بنابراین افرادی که دارای چندین شغل هستند نیازی نیست مالیات هر کدام از مشاغل را به صورت جداگانه بپردازند.

پرداخت مالیات بر درآمد مودیان خارج از کشور

پرداخت مالیات بر درآمد مودیان خارج از کشورتمامی افرادی که از سوی سازمان امور مالیاتی مودی شناخته می شوند، باید مالیات بر درآمد خود را بپردازند. حال مودی می تواند چه داخل کشور و چه خارج از کشور اقامت داشته باشد. موسسه و شرکت های ایرانی که دفتر مرکزی آن ها خارج از ایران است نیز باید مالیات خود بپردازند.

اگر این شرکت ها در ایران دارای نماینده باشند، پرداخت مالیات بر عهده نماینده آن ها در ایران خواهد بود. اگر اشخاص حقیقی با تابعیت ایرانی در خارج از کشور فعالیت داشته باشند اما در ایران زندگی کنند، باید مالیات بپردازند.

بیشتر بخوانید: مالیات دندانپزشکان در سال 1403 چگونه محاسبه می شود؟

محاسبه مالیات بر درآمد در سال 1403

محاسبه مالیات بر درآمد در سال 1403 بر اساس نرخ های تعیین شده توسط سازمان امور مالیاتی مشخص می شود. محاسبه این مالیات بسیار سخت است. اما با استفاده از نرم افزارهای حسابداری پیشرفته می توان میزان این مالیات را به صورت دقیق محاسبه کرد.

میزان درآمد نرخ مالیات
36 میلیون و 600 هزار تومان معاف از مالیات
درآمد تا 200 میلیون تومان اول 15 درصد
برای درآمد تا 200 میلیون تومان دوم 20 درصد
برای درآمد بیشتر از این میزان 25 درصد

برای محاسبه نرخ مالیات بر درآمد می توانید با شماره تلفن های موجود در سایت تماس بگیرید. کارشناسان حقوقی می توانند صفر تا صد محاسبه نرخ مالیات را برای شما انجام دهند.

ارسال اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل

مودیانی که مشمول فرم تبصره ماده 100 نمی شوند، باید مالیات بر درآمد خود را از طریق ارسال اظهارنامه مالیاتی پرداخت کنند. اظهارنامه مالیاتی فرمی است که در آن تمامی اطلاعات هویتی و مالی شخص مودی در آن درج می شود. طبق این فرم، سازمان امور مالیاتی می تواند از درآمد، هزینه ها و سود خالص سالیانه مودی آگاه شود.

ارسال اظهارنامه از طریق سامانه مودیان متعلق به سازمان امور مالیاتی صورت می گیرد. با مراجعه به این سامانه و وارد شدن به پورتال شخصی خود می توان اظهارنامه مالیاتی را تکمیل و ارسال کرد. تکمیل فرم اظهارنامه باید با توجه به اسناد و مدارک مالی صورت گیرد.

هزینه های قابل قبول در مالیات بر درآمد کدامند؟

هزینه های قابل قبول در مالیات بر درآمد کدامند؟یکی از دغدغه های مودیان در تعیین مالیات بر درآمد، تعیین هزینه ها است. گاهی اوقات مودیان مواردی را به عنوان هزینه به سازمان امور مالیاتی معرفی می کنند که  مورد تایید این سازمان قرار نمی گیرند. مبلغ هزینه ها باید از میزان درآمد ناخالص کسر شود تا درآمد خالص به دست آید. برخی از مهم ترین هزینه های قابل قبول در مالیات بر درآمد به شرح زیر هستند:

  • مبلغ اجاره
  • هزینه استخدامی کارکنان
  • قیمت خرید کالای خریداری شده یا قیمت خرید مواد مصرفی مورد نیاز برای ارائه خدمات
  • هزینه سوخت، آب، برق، گاز و …
  • وجه پرداختی بیمه
  • هزینه جبران خسارت که تحت پوشش بیمه نباشد.
  • اجاره بهای ماشین آلات و تجهیزات
  • هزینه های رفاهی، فرهنگی و ورزشی کارکنان
  • هزینه تحقیقات، آزمایش ها، نشریه ها و …

معافیت مالیات بر درآمد مشاغل

معافیت های مالیاتی مختلفی برای پرداخت مالیات بر درآمد در نظر گرفته شده اند. تبصره معافیت مالیاتی در قانون می گوید:

به ازای هر ده درصد (۱۰ %) افزایش درآمد ابرازی مشمول مالیات اشخاص موضوع این ماده نسبت به درآمد ابرازی مشمول مالیات اشخاص موضوع این ماده نسبت به درآمد ابرازی مشمول مالیات سال گذشته آن‌ها، یک درصد و حداکثر تا پنج درصد از نرخ‌های مذکور کاسته می‌شود.

شرط برخورداری از تمامی معافیت های مالیاتی، تسویه تمامی بدهی های مالیاتی سال مالی قبل و تسلیم اظهارنامه در مدت زمان قانونی است.

بیشتر بخوانید: اطلاعاتی درباره ضریب مالیات مشاغل

مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر درآمد 1403

مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر درآمد برای اشخاص حقیقی و حقوقی با هم فرق می کند. اشخاص حقیقی تا پایان 31 خردادماه سال 1404 فرصت دارند تا اظهارنامه عملکرد سال 1403 را تسلیم کنند. این مهلت برای اشخاص حقوقی تا پایان 31 تیرماه سال 1404 است. البته تحت شرایطی ممکن است مهلت ارسال اظهارنامه تمدید شود. برای اطلاع از آخرین وضعیت مهلت اظهارنامه مالیاتی با کارشناسان ثبت خوارزمی در ارتباط باشید.

جریمه عدم پرداخت مالیات بر درآمد 1403

جریمه عدم پرداخت مالیات بر درآمد در مدت زمان قانونی خود برای اشخاص حقیقی و حقوقی با هم فرق می کنند. این میزان جریمه برای اشخاص حقیقی شامل 30 درصد از مالیات قابل پرداخت آن ها می باشد. اما برای اشخاص حقوقی میزان جریمه 10% است. بنابراین جریمه مالیاتی اشخاص حقوقی کمتر از اشخاص حقیقی می باشد. این جریمه غیرقابل بخشش بوده و مودی باید آن را همراه با مبلغ اصلی مالیات بپردازد.

جمع بندی

در این مطلب از ثبت خوارزمی به معرفی کامل مالیات بر درآمد و نحوه محاسبه این نوع مالیات پرداختیم. همچنین مودیان مشمول این نوع مالیات را معرفی کردیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر، فرم مشاوره سایت را پر کنید تا کارشناسان اطلاعات بیشتری در اختیار شما بگذارند.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان