مالیات بر عایدی سرمایه چگونه است؟

مالیات بر عایدی سرمایه

مالیات بر عایدی سرمایه یکی از انواع مالیات های مستقیم است که بیشتر مودیان ممکن است حتی از وجود آن نیز خبر نداشته باشند. یکی از وظایف اصلی دولت ها در حوزه اقتصاد این است که سرمایه داران را به وارد نمودن سرمایه به بازار تولید تشویق کنند. در واقع این بازار سرمایه است که می تواند جان دوباره ای به صنعت تولید یک کشور بخشیده و اقتصاد آن را توسعه دهد.

حال دولت سعی دارد سرمایه داران را از نگه داشتن سرمایه در بازار غیر مولد بازدارد. درنتیجه سرمایه بیشتری به بازار مولد وارد خواهد شد. مالیات عایدی بر سرمایه دقیقا نقش این بازدارنده را دارد. در این مطلب از ثبت خوارزمی می خواهیم این نوع مالیات و موارد مشمول آن را به دقت توضیح دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر فرم مشاوره سایت را پر کنید تا کارشناسان در اسرع وقت با شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

تاریخچه مالیات بر عایدی سرمایه در جهان

تاریخچه مالیات بر عایدی سرمایه در جهانبیش از یک قرن است که بحث قانون مالیات بر عایدی سرمایه در جهان وجود دارد. در سال 1913 برای اولین بار این قانون در آمریکا اجرایی شد. تا 50 سال کشور آمریکا تنها کشوری بود که دارای قانون جامع و کامل برای این نوع مالیات بود.

در سال 1965 نیز با افزایش قیمت ناگهانی مسکن در اروپا، این قانون هم در 180 کشور این قاره تصویب شد. اما در ایران تاریخچه این قانون به دهه 60 باز می گردد. در این دهه این قانون مالیاتی نیز تا حدودی در ایران اجرا شد. اما به دلیل تقلب و تخلف بالای مودیان، فساد دستگاه اقتصادی و عدم اجرای صحیح این قانون متوقف و لغو شد.

قانون مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟

قانون مالیات بر عایدی سرمایه با Capital Gains Tax شناخته می شود. این نوع مالیات نوعی از مالیات های مستقیم است که مشمول سود حاصل از فروش دارایی های غیرمولد به دست می آید. مثلا اگر شما از طریق فروش یک دارایی غیر مولد سودی را به دست بیاورید باید مالیات آن را به سازمان امور مالیاتی بپردازید.

دقت داشته باشید این نوع مالیات با مالیات بر ارزش افزوده کاملا متفاوت است. زیرا مالیات بر ارزش افزوده یک نوع مالیات غیر مستقیم است که به حوزه فروش کالا یا خدمات مربوط می شود و نه فروش دارایی. با این مالیات، جذابیت بازارهای سرمایه که جزء بازارهای غیر مولد هستند کاهش یافته و مردم بیشتر با بازارهای مولد روی می آورند.

هدف از اجرای مالیات بر عایدی سرمایه

احتمالا اکنون تا حدی متوجه شده اید که هدف از طرح قانون مالیات بر عایدی سرمایه چیست. هدف اصلی این قانون کاهش جذابیت بازارهای سرمایه و تزریق سرمایه به بازارهای مولد است. اهداف دیگر این قانون مالیاتی به شرح زیر هستند.

  • ایجاد عدالت مالیاتی جهت تحقق عدالت اجتماعی در جامعه
  • جلوگیری از فرار مالیاتی دارایی های مشمول مالیات
  • توزیع عادلانه درآمد بین اقشار مختلف و کاهش اختلاف طبقاتی
  • بهبود عملکرد نظام مالیاتی، یکپارچگی و بهبود آن
  • برداشتن واسطه گری
  • حمایت از بازارهای مولد و و سرمایه گذاری در این بازارها در جهت ایجاد رشد اقتصادی
  • کنترل اموراتی همانند سوداگری و سفته بازی در بازارهای همچون ارز، طلا، مسکن و …
  • کاهش میزان تورم
  • تبدیل شدن دارایی ها از حالت سرمایه به حالت مصرفی
  • جلوگیری از رشد نامتعارف قیمت ها در بازار مسکن، طلا، ارز و …

چه کسانی باید مالیات عایدی بر سرمایه را بپردازند؟

چه کسانی باید مالیات عایدی بر سرمایه را بپردازند؟شاید شما نیز فکر کنید که همه افراد دارای دارایی و سرمایه مشمول قانون مالیات عایدی بر سرمایه می شوند. اما این طور نیست. این مالیات مشمول افرادی می شود که از خرید و فروش سرمایه و دارایی های خود سود کرده و کسب درآمد می کنند.

در واقع این افراد باعث ایجاد سوداگری در بازار سرمایه خواهند شد. بنابراین تقاضای مصرفی دارایی هایی همچون خودرو، مسکن، طلا، ارز یا … مشمول مالیات نمی شود. چرا که در این حالت شما  در حال استفاده از این دارایی ها هستید. اما اگر به خرید و فروش و کسب سود از طریق دارایی ها بپردازید باید مالیات آن را پرداخت کنید.

مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه دارایی هایی خواهد شد؟

فعالیت های اقتصادی در بازارهای غیر مولد موجب رشد اقتصادی در کشور نخواهد شد. به همین دلیل دولت برای دارایی های آن مالیات بر عایدی سرمایه در نظر می گیرد. این دارایی ها شامل طلا، مسکن، رمزارز و … می شوند. البته میزان مالیات هر کدام از این دارایی ها و معافیت های آنان با هم فرق می کند. در ادامه می خواهیم مالیات بر عایدی سرمایه هر کدام از این دارایی ها را توضیح دهیم.

مالیات بر عایدی خودرو

یکی از دارایی هایی که مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می شود، خودرو است. مالیات آن بدین صورت محاسبه می شود:

زمان نگهداری کمتر از 1 سال بین 1 سال تا 2 سال بیشتر از 2 سال بیشتر 3 سال
درصد مالیات 30 20 10 معاف

موارد زیر از پرداخت مالیات بر عایدی مسکن معاف هستند:

  • افراد بالای 18 سال که تنها دارای یک ملمک با بیش از تملک دو سال داشته باشند.
  • هر شخص حقیقی به تعداد همسر و تعداد فرزندان بالای 18 سال که ملک نداشته باشد، می تواند تا سقف 4 ملک داشته باشد. اما داشتن تملک بیش از 2 سال لازم است. برای برخورداری از این معافیت نباید در 5 سال اخیر از آن استفاده کرده باشید.
  • انتقال ملک در قالب ارث، جهیزیه یا مهریه معاف از مالیات است.
  • اراضی با کاربری کشاورزی فاقد این مالیات هستند. اما باید دوره تملک آن بیش از سه سال و کشت آن حداقل سه سال باشد.
  • باغ ویلا مشمول مالیات نخواهد بود.

مالیات بر عایدی مسکن

اگر در بازار مسکن و املاک مشغول به سرمایه گذاری، خرید و فروش و کسب سود هستید، مالیات بر عایدی سرمایه شما به شرح جدول زیر است:

زمان نگهداری کمتر از 1 سال 2 سال 3 سال 4 سال 5 سال یا بیشتر
درصد مالیات 60 40 20 10 5

موارد زیر از پرداخت مالیات بر عایدی مسکن معاف هستند:

  • افراد بالای 18 سال که تنها دارای یک ملمک با بیش از تملک دو سال داشته باشند.
  • هر شخص حقیقی به تعداد همسر و تعداد فرزندان بالای 18 سال که ملک نداشته باشد، می تواند تا سقف 4 ملک داشته باشد. اما داشتن تملک بیش از 2 سال لازم است. برای برخورداری از این معافیت نباید در 5 سال اخیر از آن استفاده کرده باشید.
  • انتقال ملک در قالب ارث، جهیزیه یا مهریه معاف از مالیات است.
  • اراضی با کاربری کشاورزی فاقد این مالیات هستند. اما باید دوره تملک آن بیش از سه سال و کشت آن حداقل سه سال باشد.
  • باغ ویلا مشمول مالیات نخواهد بود.

مالیات بر عایدی طلا، ارز و ارزدیجیتال

در بازار طلا، ارز، ارز دیجیتال مالیات بر عایدی سرمایه به شرح جدول زیر است:

زمان نگهداری کمتر از 1 سال بین 1 سال تا 2 سال بیش از 2 سال
درصد مالیات 30 20 10

در این بازار، معافیت های مالیاتی به شرح زیر هستند:

  • شخص حقیقی بالای 18 سال برای فروش معادل 200 گرم طلای 18 عیار از پرداخت مالیات معاف می باشد. برای برخورداری از این معافیت نباید طی 5 سال از این معافیت استفاده شده باشد. اشخاصی که دارای کمتر از 2000 یورو هستند، از پرداخت مالیات معاف هستند.

چه زمانی مالیات بر عایدی سرمایه اجرایی می شود؟

طراحی و اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه نیاز به زیرساخت های اقتصادی فراوانی دارد. وظیفه ایجاد این زیرساخت ها بر عهده سازمان امور مالیاتی است. امروزه فرمول دقیق محاسبات این مالیات و روش پرداخت مناسب آن وجود ندارد. برای اجرای این قانون، دولت سه سال تنفس در نظر گرفته شده است. چرا که باید این قانون از جهات مختلف توسط کارشناسان بررسی شود. بنابراین این قانون هنوز در کشور اجرایی نشده است. به همین دلیل صاحبان این دارایی ها بدون پرداخت مالیات می توانند به خرید و فروش دارایی های خود بپردازند.

جمع بندی

در این مطلب از ثبت خوارزمی سعی کردیم مالیات بر عایدی سرمایه را به صورت کامل به شما معرفی کنیم. همچنین نحوه محاسبه این مالیات و معافیت های آن را معرفی کردیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره تلفن های موجود در سایت تماس بگیرید.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان