مهلت ارسال گزارش فصلی بهار

مهلت ارسال گزارش فصلی بهار

ارسال گزارش فصلی بهار یکی از مهم ترین تکالیفی است که برخی از مودیان حقیقی و حقوقی باید آن را انجام دهند. سازمان های دولتی و نهادهای اقتصادی همواره به اطلاعات مالی و عملکردی کسب و کارها و مشاغل نیاز دارند. چرا که این نهادها به دانستن این اطلاعات جهت اخذ تصمیمات مهم کشوری در حوزه اقتصاد نیاز پیدا خواهند کرد. بنابراین بسیار مهم است که همه مودیان واجد شرایط، گزارش فصلی یا صورت معاملات فصلی خود را به موقع در مهلت قانونی ارسال کنند.

در این مطلب از ثبت خوارزمی می خواهیم به مهلت ارسال گزارش فصلی بهار و نحوه تهیه و ارسال این گزارش بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر، فرم مشاوره سایت را پر کنید تا کارشناسان حقوقی بهتر شما را راهنمایی کنند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

گزارش فصلی بهار چیست؟

گزارش فصلی بهار چیست؟قبل از ارسال گزارش فصلی بهار، بهتر است ابتدا این گزارش را به صورت کامل معرفی کنیم. یکی از مهم ترین گزارشاتی که مودیان به سازمان امور مالیاتی ارسال می کنند صورت معاملات فصلی است. این صورت معاملات، عملکرد اقتصادی مودی و وضعیت فعالیت های مالی را به صورت کامل نشان می دهد.

این گزارش باید هر سه ماه یکبار و به صورت فصلی به سازمان امور مالیاتی ارائه گردد. دقت داشته باشید که ارائه گزارش فصلی به منزله محاسبه مالیات و پرداخت مالیات نیست. بنابراین با ارسال صورت معاملات فصلی نیازی نیست مالیاتی را پرداخت کنید. بلکه این گزارش تنها جهت اطلاع رسانی به برخی از نهادهای مهم اقتصادی صورت می گیرد.

چرا ارسال گزارش فصلی بهار مهم است؟

ارسال گزارش فصلی بهار همانند ارسال گزارش سایر فصل های سال بسیار مهم است. یکی از بهترین منابعی که به نهادهای دولتی جهت برنامه ریزی بهتر کمک می کند گزارش فصلی است. گزارش فصلی بهار حاوی اطلاعات مهم مالی و اقتصادی و عملکرد مودی در سه ماهه فصل بهار می باشد.

نهادهای اقتصادی به جهت آن که بتوانند بر وضعیت اقتصادی کشور تسلط بیشتری داشته باشند به این اطلاعات نیاز دارند. بنابراین مودیان با ارسال گزارش فصلی، اطلاعات لازم را در اختیار سازمان های اقتصادی قرار می دهند. از گزارش فصلی می توان جهت اعتبارسنجی اطلاعات ارائه شده در اظهارنامه مالیاتی نیز استفاده کرد.

مهلت ارسال گزارش فصلی بهار چقدر است؟

ارسال گزارش فصلی بهار حتما باید در مهلت قانونی آن صورت گیرد. در غیر این صورت مودی با جریمه مواجه خواهد شد. چرا که ارائه صورت معاملات فصلی توسط مودیان برای سازمان امور مالیاتی بسیار مهم است. مهلت قانونی ارسال گزارش هر فصل، 45 روز یا یک ماه و نیم بعد از اتمام آن فصل می باشد. یعنی مهلت قانونی گزارش فصلی بهار تا 15 مردادماه است. مهلت گزارش فصل تابستان، تا 15 آبان ماه و مهلت گزارش فصلی پاییز تا 15 بهمن ماه می باشد.

مهلت قانونی گزارش فصلی زمستان نیز تا پایان 5 اردیبهشت سال بعد است. البته در شرایطی ممکن است مهلت قانونی ارسال گزارشات فصلی تمدید شود. آگهی های مربوط به این مورد حتما در سایت سازمان امور مالیاتی کشور اطلاع رسانی خواهند شد.

عواقب عدم ارسال گزارش فصلی بهار در مهلت قانونی

عواقب عدم ارسال گزارش فصلی بهار در مهلت قانونیدر واقع هم ارسال گزارش فصلی بهار در موعد قانونی خود و هم ارسال گزارشی با اطلاعات دقیق و صحیح الزامی است. متاسفانه برخی از مودیان ممکن است برای ارسال گزارش فصلی خود، از شماره اقتصادی مودی دیگری بهره ببرند. این کار غیرقانونی بوده و جرم محسوب می شود.

همچنین اگر مودی معاملات انجام شده را به صورت کامل اعلام نکند مشمول 1 درصد جریمه از کل معاملات انجام شده می شود. البته این 1 درصد برای عدم ارسال گزارش فصلی بهار در مهلت قانونی نیز صدق می کند.

انجام معاملات با شرایطی مغایر با اصول سازمان امور مالیاتی، جریمه ای معادل 2 درصد از کل معاملات انجام شده دارد. بنابراین بسیار مهم است که تمامی معاملات خود را به صورت قانونی و بدون هیچ گونه تخلفی انجام دهید. همچنین ارائه تمامی معاملات انجام شده بدون کم و کاست در گزارش فصلی لازم است.

تهیه و تنظیم صورت معاملات فصلی بهار

یکی از مهم ترین سوالاتی که برای مودیان پیش می آید، نحوه تنظیم صورت معاملات فصلی یا گزارش فصلی بهار است. برای ارسال گزارش فصلی بهار می توانید از فایل هایی همچون اکسل، ورد یا پاورپوینت بهره ببرید. در این گزارش باید تمامی معاملاتی که انجام داده اید را به صورت کامل ثبت نمایید.

درج فصل، نام شرکت و تاریخ رد کردن گزارش در تمامی گزارش ها الزامی است. درج معاملات انجام شده باید به صورت کامل و به ترتیب صورت گیرد. چرا که سازمان امور مالیاتی تمامی معاملات صورت گرفته را به صورت کامل بررسی خواهد کرد.

وارد نمودن چه اطلاعاتی در گزارش فصلی ضروری نیست؟

متاسفانه برخی از مودیان در ارسال گزارش فصلی بهار دچار اشتباه شده و اطلاعات غیرضروری را وارد می کنند. در تهیه و تنظیم گزارش فصلی نیازی نیست موارد زیر لحاظ شوند. بنابراین از درج موارد زیر خودداری نمایید.

  • سود سهام و سهم الشرکه
  • مبلغ خسارت، عوارض، انواع مالیات و …
  • معاملات نقل و انتقال املاک
  • مال الاجاره املاک
  • حقوق و دستمزدهای پرداختی
  • حقوق گمرکی
  • حق عضویت اعضاء مجامع حرفه ای یا تشکل های دارای مجوز
  • سود و کارمزد مربوط به وام های بانکی و صندوق های قرض الحسنه
  • وجه پرداختی مربوط به حق نگهداری ساختمان یا آبونمان های پرداخت شده

چه افرادی موظف به ارسال صورت معاملات فصلی هستند؟

طبق ماده 9 آیین نامه اجرایی تبصره 3 ماده 169 قانون مالیات های مستقیم مودیان زیر ملزم به ارسال گزارش فصلی بهار هستند:

  • تمامی اشخاص حقوقی (شرکت ها)
  • تمامی اشخاص حقیقی مشاغل گروه اول
  • صاحبان مشاغل مشمول اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده

مشاغل گروه اول عبارتند از:

  • صرافی ها
  • صادرکنندگان و واردکنندگان کالا و خدمات (افراد دارای کارت بازرگانی)
  • صاحبان هتل های سه ستاره و بالاتر
  • صاحبان بیمارستان ها، زایشگاه ها و کلینیک های درمانی و تخصصی
  • صاحبان کارخانه ها، واحدهای تولیدی و صنعتی
  • صاحبان فروشگاه های زنجیره ای

بنابراین هم مودیان حقیقی و هم مودیان حقوقی مشمول قانونی ارسال صورت معاملات فصلی خواهند بود.

بیشتر بخوانید: تفاوت گزارش فصلی ارزش افزوده و معاملات فصلی

در گزارش فصلی بهار چه اطلاعاتی باید درج شود؟

در گزارش فصلی بهار چه اطلاعاتی باید درج شود؟شاید برای شما هم سوال باشد که داشتن چه اطلاعاتی جهت ارسال گزارش فصلی بهار لازم است؟ توجه داشته باشید درج تمامی اطلاعات مربوط به موارد زیر در گزارش فصلی الزامی می باشد:

  • مجوزهای فعالیت طرفین معامله
  • معاملات هر دو طرف معامله
  • اطلاعات هویتی و مکانی طرفین معامله
  • اطلاعات مالی، اعتباری و سرمایه ای
  • اطلاعات مربوط به دارایی ها و املاک و نقل و انتقال آن ها

در معاملات واردات و صادرات درج موارد زیر الزامی است:

  • شماره کوتاژ اظهارنامه گمرکی
  • نوع و میزان ارز مورد استفاده و نرخ برابری آن
  • شماره اختصاصی اشخاص خارجی طرف قرارداد
  • اطلاعات مربوط به مجوزهای ورود و خروج قانونی

سامانه ارسال صورت معاملات فصلی بهار

سامانه ای که برای ارسال گزارش فصلی بهار در نظر گرفته شده است، همان سامانه مودیان است. مودیانی که واجد شرایط هستند، جهت ارسال صورت معاملات خود باید به سازمانه امور مالیاتی مراجعه کنند. بعد از وارد نمودن نام کاربری و رمز عبور خود می توانید وارد کارتابل خود در سامانه شوید.

تمامی مودیان باید دارای کد اقتصادی باشند. در غیر این صورت امکان ارسال گزارش فصلی وجود نخواهد داشت. راهنمایی های مربوط به نحوه ارسال صورت معاملات فصلی را می توانید در سامانه امور مالیاتی مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه ارائه گزارش فصلی خرید و فروش 

تهیه و ارسال گزارش فصلی بهار با ثبت خوارزمی

اگر با نحوه تنظیم و ارسال گزارش فصلی بهار آشنایی ندارید، اصلا نگران نباشید. چرا که کارشناسان و مشاوران حقوقی ثبت خوارزمی همواره در کنار شما هستند. مشاوران حقوقی می توانند صورت معاملات شما را به صورت کامل آماده و تنظیم کنند. همچنین امور مربوط به ارسال را نیز می توانید به این موسسه بسپارید. جهت کسب مشاوره در مورد چگونگی تنظیم گزارش فصلی، با شما تلفن های موجود در سایت تماس بگیرید.

جمع بندی

در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی به معرفی کامل گزارش فصلی بهار و نحوه ارسال آن پرداختیم. همچنین مهلت قانونی ارسال صورت معاملات فصلی را برای هر فصل بررسی کردیم. جهت اخذ خدمات مشاوره ای، فرم مشاوره سایت را تکمیل کنید.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان