مالیات کارتخوان ماده 100 چقدر است؟

مالیات کارتخوان

بسیاری از افرادی که دارای کارتخوان بوده و مشمول تبصره ماده 100 هستند، از میزان مالیات کارتخوان خود خبر ندارند. میزان مالیات کارتخوان ماده 100 بر اساس پارامترهای مختلفی مشخص می شود و این مبلغ از ساله متفاوت است. بنابراین نمی توان به طور قطع گفت که میزان مالیات برای تمامی صاحبان کارتخوان یکسان است.

امروزه تقریبا تمامی مشاغل از دستگاه های pos یا کارتخوان جهت دریافت وجه حاصل از فروش محصول یا خدمات استفاده می کنند. طبق قانون این دستگاه های کارتخوان مشمول پرداخت مالیات خواهند بود. در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی می خواهیم به میزان مالیات کارتخوان ماده 100 بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر، فرم مشاوره رایگان سایت را پر کنید تا کارشناسان حقوقی با شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

مالیات کارتخوان ماده 100 چیست؟

مالیات کارتخوان ماده 100 چیست؟مالیات کارتخوان ماده 100، مالیاتی است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور برای کارتخوان ها در نظر گرفته می شود. طبق قانون مالیات ها، تمامی کارتخوان های ماده 100 (به جزء مواد معاف از پرداخت مالیات) موظف هستند مالیات دستگاه پوز خود را بپردازند. چرا که این مودیان از طریق دستگاه کارتخوان خود اقدام به فروش و کسب درآمد کرده اند.

این مالیات شامل کارتخوان مشمولین تبصره ماده 100 نیز می شود. از طریق دستگاه کارتخوان، وجه مدنظر به حساب بانکی فرد واریز می شود. در نتیجه سازمان مالیات می توان اطلاعات حساب های مدنظر و گردش مالی آن ها را از بانک مدنظر دریافت نماید. اطلاعات دریافت شده از طریق دستگاه های پوز دقیق خواهند بود.

فرمول محاسبه مالیات کارتخوان در سال 1403

دانستن فرمول محاسبه مالیات کارتخوان ماده 100 برای دارندگان این کارتخوان بسیار مهم است. چرا که دارندگان کارتخوان از طریق این فرمول می توانند میزان تقریبی مالیات کارتخوان خود را محاسبه کنند. سامانه فروشگاهی و سامانه مودیان تمامی فعالیت های مالی دستگاه کارتخوان را به عنوان فعالیت شغلی به حساب می آورد. بنابراین تمامی تراکنش های انجام شده با این دستگاه، شامل مالیات خواهند شد. نرخ مالیات دستگاه کارتخوان به شرح زیر است:

  • 15 درصد مالیات سالیانه برای درآمدهای بین 1 الی 200 میلیون تومان
  • 20 درصد مالیات سالیانه برای درآمدهای بین 200 تا 400 میلیون تومان
  • 25 درصد مالیات سالیانه برای درآمدهای بالاتر از 400 میلیون

مالیات کارتخوان ماده 100 به چه عواملی بستگی دارد؟

مالیات کارتخوان ماده 100 به چه عواملی بستگی دارد؟شاید این سوال نیز برای شما به وجود آمده باشد که چه عواملی در میزان مالیات کارتخوان ماده 100 موثر هستند؟ چه عواملی می تواند بر درصد مالیات کارتخوان تاثیر داشته باشند؟ نوع فعالیت، گروه مشاغل و ضریب مالیاتی بر میزان مالیات دریافتی از کارتخوان موثر هستند. تعیین نوع فعالیت بسیار مهم بوده و باید تعیین شود که کارتخوان برای چه نوع فعالیتی مورد استفاده قرار می گیرد.

مورد دیگر ضریب مالیاتی است که برای مشاغل گوناگون فرق می کند. مثلا ضریب مالیاتی یک سوپرمارکت با ضریب مالیاتی مطب یک پزشک بسیار متفاوت است. در دفترچه ضرایب سازمان امور مالیاتی می توان ضریب مالیاتی هر یک از گروه مشاغل را به آسانی یافت. مالیات مشاغل گروه دوم و سوم بر اساس ماده 95 و تبصره ماده 100 بر اساس ضریب مالیاتی مشخص می شود.

نحوه محاسبه مالیات کارتخوان ماده 100 چگونه است؟

محاسبه مالیات کارتخوان ماده 100 طی 5 مرحله اصلی صورت می گیرد. این مراحل به شرح زیر هستند.

تعیین مبلغ فروش یا درآمد

در این مرحله ابتدا باید میزان دقیق فروش و کسب درآمد از طریق دستگاه های پوز تعیین شود. این کار از طریق گرفتن استعلام بانکی و بررسی گردش حساب کارتخوان مدنظر انجام می شود.

تعیین سود فعالیت

میزان مبلغ فروش تماما درآمد محسوب نمی شود. بلکه تنها سود فعالیت است که مشمول مالیات می شود.

محاسبه دقیق درآمد مشمول مالیات

در این مرحله درآمد یا فروش کارتخوان که مشمول مالیات می شود، به صورت کامل محاسبه خواهد شد.

کسر معافیت ها و تخفیفات مالیاتی

تمامی معافیت ها و تخفیفات مالیاتی از درآمد مشمول مالیات کسر می شود.

محاسبه نهایی مالیاتی با توجه به نرخ مالیاتی

بعد از کسری معافیت ها، مبلغ نهایی مالیات با توجه به نرخ های مالیاتی به صورت دقیق محاسبه می شود.

تشکیل پرونده مالیاتی برای پرداخت مالیات دستگاه کارتخوان

مالیات دستگاه کارتخوانتمامی مودیان حقوقی که از کارتخوان استفاده می کنند، جهت پرداخت مالیات کارتخوان ماده 100 باید پرونده مالیاتی تشکیل دهند. تشکیل پرونده مالیاتی و متصل کردن کارتخوان به آن جهت پرداخت مالیات مربوط به آن ضروری است.

با تشکیل پرونده و ثبت کارتخوان در سازمان امور مالیاتی کشور، یک کد 10 رقمی یکتا دریافت خواهید کرد. با متصل کردن کارتخوان به پرونده مالیاتی، اطلاعات کلیه تراکنش های مالی کارتخوان در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می گیرند. در نتیجه سازمان مالیاتی نظارت مستقیم خواهد داشت.

استعلام مالیات کارتخوان از طریق سامانه مودیان

جالب است بدانید از طریق سامانه مودیان می توانید مالیات کارتخوان ماده 100 را به راحتی استعلام بگیرید. برای اینکار ابتدا وارد سامانه مودیان شده و نام کاربری و رمز عبور خود را وارد نمایید. با وارد شدن به حساب کاربری خود در سامانه، می توانید کارتخوان هایی را که به نام شما ثبت شده اند، مشاهده نمایید.

با انتخاب هر کارتخوان می توانید به جزئیات اطلاعات مالیاتی آن پی ببرید. همچنین امکان مشاهده تمامی درگاه های پرداخت اینترنتی ثبت شده به نام شما از طریق این سامانه وجود دارد.

بیشتر بخوانید: انواع مالیات شرکت ها

معافیت های مالیاتی کارتخوان کدامند؟

بسیاری از مشاغلی که دارای کارتخوان هستند، از پرداخت مالیات کارتخوان ماده 100 معاف خواهند بود. البته لازم است بدانید که اشخاص حقوقی به کلی نمی توانند از تبصره ماده 100 استفاده کنند. اما ما در این بخش به معرفی تمامی مشمولین معافیت مالیاتی کارتخوان می پردازیم.

  • کلیه آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد
  • کلیه موسسات و باشگاه های ورزشی
  • مشاغلی که در مناطق آزاد فعال هستند.
  • فعالیت مربوط به انتشارات، مطبوعات، چاپ و تکثیر
  • کارگاه های تولیدی صنایع دستی و فرش دستباف
  • تمامی هزینه های درمانی پرداخت شده توسط مودی
  • مدارس غیرانتفاعی از ابتدایی تا دوره متوسطه دوم

پیامدهای عدم ثبت دستگاه کارتخوان در سازمان امور مالیاتی

دستگاه کارتخوان یک نوع دستگاه پوز است که برای دریافت وجه به کار می رود. در نتیجه پرداخت مالیات کارتخوان ماده 100 به سازمان امور مالیاتی کشور اجباری می باشد. تمامی مودیانی که از کارتخوان استفاده می کنند، باید در سامانه مودیان پرونده مالیاتی تشکیل داده و کارتخوان خود را به آن متصل کنند.

در غیر این صورت سازمان امور مالیاتی این کار را به منزله فرار مالیاتی در نظر گرفته و مودی مرتکب تخلف شده است. در این حالت مودی باید منتظر پرداخت جریمه های مالیاتی سنگین و منع شدن از معافیت ها و تخفیفات مالیاتی باشد.

چگونه مالیات کارتخوان ماده 100 را لغو کنیم؟

چگونه مالیات کارتخوان ماده 100 را لغو کنیم؟اگر دیگر از دستگاه کارتخوان خود برای دریافت وجه استفاده نمی کنید می توانید نسبت به غیرفعال کردن آن اقدام کنید. در این صورت دیگر نیازی به پرداخت مالیات کارتخوان ماده 100 نخواهد بود. برای این کار وارد سامانه مودیان شده و سپس وارد حساب کاربری خود شوید.

به قسمت سازماندهی پذیرنده های بانکی بروید و کارتخوان مدنظر خود را انتخاب نمایید. با غیرفعال کردن کارتخوان، کارتخوان مدنظر لغو شده و دیگر نمی توانید از آن برای دریافت وجه استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: مالیات شرکت های خدماتی

محاسبه مالیات دستگاه کارتخوان با موسسه ثبت خوارزمی

اگر در محاسبه مالیات کارتخوان ماده 100 به کمک نیاز دارید، حتما با مشاوران حقوقی ثبت خوارزمی در ارتباط باشید. مشاوران این موسسه می توانند صفر تا صد نحوه محاسبه مالیات کارتخوان و نحوه پرداخت آن را به شما آموزش دهند. برای این کار فرم مشاوره سایت را پر کنید تا مشاوران در اسرع وقت با شماره تلفن شما تماس گیرند.

جمع بندی

در این مقاله از موسسه ثبت خوارزمی به میزان مالیات کارتخوان ماده 100 و نحوه محاسبه مبلغ این مالیات پرداختیم. همچنین معافیت های مالیات کارتخوان و فرمول محاسبه این مالیات را نیز بررسی کردیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد معافیت های مالیاتی یا چگونگی محاسبه مالیات کارتخوان حتما با شماره تلفن های موجود در سایت تماس بگیرید. کارشناسان حقوقی می توانند توضیحات بیشتری به شما ارائه دهند.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان