مدارک لازم برای تشکیل پرونده مالیاتی

دلایل اهمیت تشکیل پرونده مالیاتی

احتمالاً بار‌ها به عنوان یک مودی با تشکیل پرونده مالیاتی و چالش‌های مربوط به آن آشنایی داشته‌اید. پرداخت مالیات یکی از مهم‌ترین بخش‌های مالی هر شخص حقیقی و حقوقی است. تمامی افراد مشمول بر پرداخت مالیات موظف به داشتن پرونده مالیاتی هستند. زیرا با استفاده از این پرونده می‌توان وضعیت پرداخت‌ها، بدهی‌ها و به صورت کلی وضعیت مالی مالیات تمامی اشخاص را بررسی و نظارت کرد.

مودیان جهت تشکیل پرونده مالیاتی باید مدارک خاصی را تسلیم سازمان امور مالیات کل کشور کرده و فرایند‌های خاصی را طی نمایند. در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی به صورت کامل به تشکیل پرونده مالیاتی و مدارک لازم برای آن خواهیم پرداخت. اگر در این خصوص سؤالی داشتید، تنها کافیست فرم مشاوره رایگان سایت را پر کنید. کارشناسان حقوقی در اسرع وقت با شماره تلفن شما تماس می‌گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اهمیت تشکیل پرونده مالیاتی

دلایل اهمیت تشکیل پرونده مالیاتیتشکیل پرونده مالیاتی برای تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی بعد از ثبت شرکت یا راه‌اندازی کسب و کار مورد نظر الزامی است. تشکیل این پرونده این اطلاع را به سازمان امور مالیات می‌دهد که مراحل قانونی و مجوز‌های لازم برای فعالیت‌های مختلف دریافت انجام شده‌اند.

تمامی کسب و کار‌های قانونی مشمول پرداخت مالیات باید نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی اقدام کنند. انجام تکالیف مالیاتی همانند ارسال اظهارنامه مالیاتی، پرداخت مالیات و حسابرسی بدهی‌ها از طریق این پرونده امکان‌پذیر است.

کسب و کار‌هایی که جهت تشکیل پرونده مالیاتی اقدام نکرده‌اند، نمی‌توانند تعامل قانونی با کسب و کار‌های داخلی و خارجی داشته باشند. همچنین استفاده از تسهیلات بانکی، بخشودگی‌های مالیاتی، استفاده از پایانه‌های فروشگاهی همه و همه نیازمند تشکیل این پرونده است.

دلایل تشکیل پرونده مالیاتی کدامند؟

برخی از افراد فکر می‌کنند دلیل تشکیل پرونده اقتصادی تنها پرداخت مالیات‌های قابل پرداخت است. اما این طور نیست. تشکیل این پرونده به دلایل مختلفی انجام می‌شود که در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

  • یکی از مهم‌ترین دلایل تشکیل پرونده مالیاتی، ارسال اظهارنامه است. اظهارنامه یک نوع کارنامه مالی است که در پایان هر سال مالی باید به سازمان امور مالیات ارسال شود. بدون پرونده مالیاتی ارسال این کارنامه امکان‌پذیر نخواهد بود.
  • دریافت کد اقتصادی برای شرکت‌ها و اشخاص حقوقی بسیار مهم است. زیرا این کد اختیارات قانونی زیادی به آن‌ها می‌دهد. دریافت کد اقتصادی بدون تشکیل پرونده مالیاتی امکان‌پذیر نخواهد بود.
  • با پرونده مالیاتی می‌توان از بخشودگی‌های مالیاتی جهت کاهش مبلغ مالیات قابل پرداخت بهره برد.

مدارک لازم برای تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقیقی

تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقیقیمدارک لازم برای تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی با هم فرق می‌کنند. به همین دلیل ما در این بخش می‌خواهیم مهم‌ترین مدارک لازم برای تشکیل پرونده اشخاص حقیقی را معرفی نماییم.

  • کپی یا اصل فیش بانکی عوارض
  • کپی جواز کسب و کارت بازرگانی
  • اصل شناسنامه و کپی پشت و رو کارت ملی
  • سه عکس رنگی ۳*۴
  • کپی گواهی ثبت نام در اداره امور مالیاتی
  • پیش ثبت نام مالی
  • کپی از قبض پایانی محل مورد فعالیت شخص حقیقی
  • کپی وکالت نامه قائم مقام قانونی
  • اجاره نامه یا سند مالکیت محل فعالیت شخص حقیقی

جهت کسب اطلاعات کامل‌تر در مورد مدارک لازم برای تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقیقی فرم مشاوره رایگان سایت را پر کنید.

مدارک لازم برای تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقوقی

اشخاص حقوقی مشمول پرداخت مالیات نیز موظف به تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقوقی هستند. برای این کار به ارائه برخی مدارک ویژه نیاز خواهید داشت. این مدارک عبارتند از:

  • ارائه اصل و کپی مدارک شرکت شامل اساسنامه، تقاضانامه، شرکتنامه، روزنامه رسمی، مهر شرکت، اظهارنامه و…
  • اصل و کپی آگهی آخرین تغییرات شرکت در صورت وجود تغییرات
  • اجاره نامه یا سند مالکیت محل فعالیت شرکت
  • تکمیل دفترچه مربوط به مشخصات شناسایی شرکت
  • فیش واریزی حق الثبت یا حق التمبر شرکت (دو هزارم سرمایه اولیه)
  • گواهی امضای صاحبان امضای مجاز شرکت حقوقی در دفترخانه اسناد رسمی
  • فیش آب، برق، گاز و تلفن شرکت
  • اصل و کپی مدارک شناسایی اعضای اصلی شرکت
  • تأییدیه کدپستی شرکت
  • وکالتنامه یا معرفی نامه از سوی شرکت در صورت عدم وجود مدیرعامل

فرایند تشکیل پرونده مالیاتی چگونه است؟

فرایند تشکیل پرونده مالیاتی چگونه است؟برای تشکیل پرونده مالیاتی هم اشخاص حقیقی و هم اشخاص حقوقی باید مراحل زیر را پشت سر بگذارند. به صورت کلی فرایند تشکیل این پرونده برای تمامی اشخاص به صورت زیر است:

تشکیل پرونده مالیات عملکرد

برای تشکیل پرونده مالیات عملکرد تنها کافیست به آدرس https://tax.gov.ir مراجعه کرده و در صفحه اول گزینه مالیات عملکرد را انتخاب نمایید. دقت کنید مالیات عملکرد برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت می‌باشد.

دریافت کد اقتصادی

در این مرحله باید از طریق سامانه https://tax.gov.ir و در صفحه اول آن اقدام به انجام پیش ثبت نام شماره اقتصادی نمایید. برای این کار گزینه پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیک را انتخاب کرده و مراحل مربوطه را طی کنید.

تعیین حوزه و ممیز مالیاتی

بعد از انجام پیش ثبت نام، برای ادامه فرایند تشکیل پرونده مالیاتی به یکی از شعبه اداره دارایی مراجعه نمایید. با ارائه اطلاعات خود می‌توانید حوزه و ممیز مالیاتی خود را تعیین نمایید.

پیش ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده

در این مرحله وارد سایت https://www.evat.ir/ شده و مراحل مربوط به پیش ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده را انجام دهید. در صفحه اول سایت می‌توانید تمامی راهنمایی‌های مربوطه را مشاهده کرده و طبق دستورالعمل‌ها پیش بروید.

ارائه مدارک و تکمیل پرونده

بعد از دریافت تأییدیه مربوط به مالیات بر ارزش افزوده باید مدارک را فراهم کرده و به آدرس داده شده مراجعه نمایید.

دریافت شماره پرونده و کد مالیاتی ارزش افزوده

به حوزه مالیات بر ارزش افزوده خود رجوع کرده و جهت دریافت کد مالیاتی و شماره پرونده خود اقدام نمایید.

ثبت نام نهایی کد اقتصادی

بعد از اخذ شماره پرونده می‌توانید به سایت سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کرده و مراحل نهایی ثبت نام کد اقتصادی را انجام دهید.

مهلت تشکیل پرونده اشخاص حقیقی و حقوقی چقدر است؟

مهلت تشکیل پرونده مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی با هم فرق می‌کند. اشخاص حقیقی که دارای مشاغل مشمول مالیات هستند تنها ۴ ماه بعد از شروع فعالیت می‌توانند نسبت به تشکیل پرونده اقدام کنند. البته دقت کنید که ممکن است تاریخ شروع فعالیت با تاریخ جواز کسب فرق کند. در این جا تاریخ شروع فعالیت مهم است.

اشخاص حقوقی تنها ۲ ماه پس از تأسیس شرکت فرصت دارند جهت تشکیل پرونده مالیاتی اقدام کنند. تمامی شرکت‌ها پس از ثبت ملزم به پرداخت حق التمبر سهام و سهم الشرکه هستند.

تشکیل پرونده مالیاتی چقدر طول می‌کشد؟

تشکیل پرونده مالیاتی چقدر طول می‌کشد؟یکی از متداول‌ترین سؤالاتی که مودیان می‌پرسند این است که تشکیل پرونده مالیاتی چقدر طول می‌کشد؟ تشکیل پرونده ممکن است یک هفته‌ای دو هفته طول بکشد. زیرا این کار مشمول انجام امور اداری به صورت آنلاین و حضوری خواهد بود. به همین دلیل کارشناسان حقوقی توصیه می‌کنند یک ماه قبل از اتمام مهلت قانونی، جهت تشکیل پرونده مالیاتی اقدام نمایید.

تشکیل پرونده مالیاتی با مؤسسه ثبت خوارزمی

بسیاری از مودیان جهت تشکیل پرونده مالیاتی با مشکل روبرو شده و نمی‌توانند این روند را به درستی طی کنند. به همین دلیل فرایند تشکیل پرونده طولانی شده و انرژی و زمان زیادی را از فرد می‌گیرد. جهت انجام امور مربوط به تشکیل این پرونده حتماً با کارشناسان حقوقی ثبت خوارزمی مشاوره داشته باشید. کارشناسان ثبت خوارزمی می‌توانند شما را در تمامی مراحل تشکیل پرونده مالیاتی راهنمایی کنند.

جمع‌بندی

در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی به صورت کامل مدارک لازم برای تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی را معرفی کردیم. همچنین باید و نباید‌های مهم راجع به تشکیل این پرونده را توضیح دادیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص تنها کافیست با شماره تلفن‌های موجود در سایت تماس بگیرید.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین

پیام بگذارید

مشاوره رایگان