اظهارنامه ماده 100 چیست؟

اظهارنامه ماده 100

یکی از داغ ترین بحث هایی که همواره میان صاحبان مشاغل و مودیان شکل می گیرد بحث اظهارنامه ماده 100 است. سازمان امور مالیاتی برای آنکه بتواند تمامی مشاغل را برای پرداخت مالیات تشویق کند دست به امور زیادی زده است. یکی از تلاش های این سازمان جهت تشویق مشاغل جهت پرداخت مالیات خود، تبصره ماده 100 می باشد.

این تبصره پرداخت آن را از سوی مودی آسان کرده و از اختلافات پیش آمده بین مودی و سازمان امور مالیاتی جلوگیری می کند. این تبصره بهترین روش برای محاسبه و اخذ مالیات از شغل های کوچک و نوپا است. در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی می خواهیم اظهارنامه ماده 100 و شرایط استفاده از آن را به صورت کامل توضیح دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، فرم مشاوره سایت را پر کنید تا کارشناسان با شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

تبصره ماده 100 چیست؟

تبصره ماده 100 چیست؟با تکمیل و ارائه فرم اظهارنامه ماده 100 به راحتی می توان از این تبصره استفاده کرد. طبق تبصره ماده 100، چنانچه مجموعه فروش سالیانه مودی تا 100 برابر سقف مالیاتی باشد، از ثبت اظهارنامه مالیاتی معاف خواهد بود. این گروه صاحبان مشاغل از ارائه دفاتر مالی، مدارک و اسناد خود معاف خواهند شد. تبصره ماده 100 بهترین روش برای محاسبه و اخذ مالیات از مشاغل کوچک و کم درآمد می باشد.

برای استفاده از این تبصره، مودیان فرم تبصره سال مالی مدنظر را باید تا پایان خردادماه سال جدید تکمیل کرده و ارائه نمایند. در غیر این صورت مشمول جریمه های مالیاتی خواهند شد. تبصره ماده 100 کار مودیان را در پرداخت مالیات بسیار سریع و آسان تر کرده است. چرا که دیگر نیازی به ارائه اسناد و مدارک فراوان جهت شفاف سازی درآمد نخواهد بود.

جرایم مالیاتی در ارسال فرم تبصره ماده 100

عدم ارسال اظهارنامه ماده 100 و انجام تقلب در این خصوص، جریمه های مالیاتی بسیار سنگینی را برای مودیان در پی خواهد داشت. قبل از هر چیز بگوییم که عدم ارسال فرم تبصره ماده 100 برای مشاغل، فرار مالیاتی محسوب شده و مشمول جریمه می شوند. مورد دیگری که وجود دارد، انجام تقلب در میزان درآمد مودی است.

دقت کنید سازمان امور مالیاتی کشور میزان مالیات را بر اساس مدارک مثبته ارائه شده توسط مودی تعین می کند. حال اگر مدارکی و اسنادی وجود داشته باشند که مودی را مشمول تبصره ماده 100 نکنند، مودی جریمه خواهد شد.

یعنی اگر مجموع درآمد مودی بیشتر از حدنصاب این تبصره باشد مودی علاوه بر پرداخت مالیات تعیین شده، جریمه نیز می شود. در این حالت مالیات توسط سازمان امور مالیاتی تعین شده و غیر قابل تغییر است. همچنین مودی از استفاده از تمامی معافیت های مالیاتی منع خواهد شد.

شرایط استفاده از تبصره ماده 100 کدام است؟

شرایط استفاده از تبصره ماده 100 کدام است؟مسلما استفاده از تبصره ماده 100 و ارسال اظهارنامه ماده 100 نیازمند داشتن برخی از شرایط ویژه است. بدون این شرایط افراد نمی توانند از مزایای این تبصره بهره مند شوند. مهم ترین این شرایط به شرح زیر هستند.

  • مجمع فروش کالا و خدمات مودی باید حداکثر 100 برابر سقف مالیاتی سال مالی مدنظر باشد.
  • مودیان باید مالیات سال مالی گذشته خود را به صورت کامل پرداخت کرده باشند.
  • ثبت نام در سیستم مالیاتی جهت اخذ شناسه مالیاتی باید صورت گیرد.
  • تکمیل و ارسال فرم اظهارنامه ماده 100 حتما باید در مهلت تعیین شده صورت گیرد.

قبل از آنکه جهت ارسال اظهارنامه ماده 100 اقدام نمایید حتما با کارشناسان حقوقی ثبت خوارزمی در ارتباط باشید. کارشناسان حقوقی می توانند به شما بگویند که آیا برای استفاده از این تبصره واجد شرایط هستید یا خیر.

مزایای تبصره ماده 100 برای صاحبان مشاغل

ارسال اظهارنامه ماده 100 و استفاده از امکانات این تبصره با مزایای زیادی همراه است. به همین دلیل بیشتر مودیان سعی دارند از این تبصره برای پرداخت مالیات خود بهره ببرند. مهم ترین مزایای تبصره ماده 100 به صورت زیر است.

  • عدم نیاز به تسلیم اظهارنامه مالیاتی و تکمیل جداول درآمد و سایر هزینه ها
  • تعیین مالیات به صورت مقطوع توسط سازمان امور مالیاتی با در نظر گرفتن حداکثر تسهیلات
  • عدم نیاز به نگهداری اسناد، مدارک و دفاتر مربوط به هزینه ها و درآمدها
  • لحاظ کردن هزینه اجاره به صورت مستقیم
  • امکان استفاده از پرداخت قسطی مالیات به صورت بلندمدت (در اقساط 10 ماهه و 15 ماهه)
  • بدون نیاز به مراجعه حضوری به اداره امور مالیاتی و سایر تشریفات اداری
  • تسریع و تسهیل پرداخت مالیات توسط مودی

چه کسانی می توانند از تبصره ماده 100 بهره ببرند؟

تمامی صاحبان مشاغلی که مجموع فروش سالانه آن ها تا 100 برابر سقف مالیاتی باشد می توانند از این تبصره بهره ببرند. بنابراین در ارسال اظهارنامه ماده 100 هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد. همچنین مودیان حتما باید شرایط لازم برای مشمول شدن در این تبصره را داشته باشند. در غیر این صورت نمی توانند از امتیازهای این تبصره بهره ببرند.

بیشتر بخوانید:مهلت اظهارنامه مالیات 1402 و 1403

ارسال اظهارنامه ماده 100 در سامانه

جهت استفاده از تبصره ماده 100، حتما باید فرم اظهارنامه ماده 100 را در سامانه امور مالیاتی کشور ارسال کنید. برای این کار باید وارد سامانه شده و پرونده مالیاتی تشکیل دهید. با وارد شدن به حساب کاربری خود در سامانه، باید ثبت اظهارنامه و فرم استفاده از تبصره ماده 100 را انتخاب نمایید.

سپس باید تمامی اطلاعاتی که از شما خواسته می شود را با دقت هرچه تمام تر وارد نمایید. دقت کنید که مالیات شما بر اساس همین اطلاعات محاسبه خواهد شد. پس در وارد نمودن اطلاعات مالی نهایت دقت را به خرج دهید.

سقف اظهارنامه ماده 100 در سال 1403

ارسال اظهارنامه ماده 100 هر ساله دارای سقف معینی است. بنابراین برای آن که بدانید آیا مشمول این قانون می شوید یا نه باید سقف ماده تبصره 100 را در هر سال پیگیری کنید. مطابق با بودجه سال 1403، سقف تبصره ماده 100 این سال برابر با 18.000.000.000 ریال است.

این مبلغ را برای مودیان اشخاص حقیقی گروه اول، دوم و سوم تعیین کرده اند. همچنین مهلت ارسال اظهارنامه ماده 100 هر ساله ممکن است در شرایطی ویژه توسط سازمان امور مالیاتی کشور تمدید شود. جهت کسب آگهی در این زمینه می توانید به سایت سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کنید.

موارد غیر مجاز جهت ارسال اظهارنامه ماده 100

برخی از مودیان نمی توانند جهت ارسال اظهارنامه ماده 100 اقدام کنند. چرا که مشمول تبصره ماده 100 نخواهند شد. این افراد عبارتند از:

  • همه صاحبان مشاغلی که مجموع فروش سالانه آن ها بیشتر از حد نصاب تعیین شده در تبصره ماده 100 است.
  • تمامی مودیان حقوقی همانند شرکت ها، موسسه ها و … .
  • صاحبان مشاغلی که قصد دارند از معافیت های مالیاتی نظیر درمانی ماده 137 و دیگر معافیت های ماده 172 بهره ببرند.
  • صاحبان مشاغلی که از دستگاه های پوز فروشگاهی استفاده نکرده اند.

نکات مهم مربوط به اظهارنامه ماده 100

نکات مهم مربوط به اظهارنامه ماده 100در خصوص اظهارنامه ماده 100 یکسری نکات بسیار مهم وجود دارند که هنگام ارسال اظهارنامه باید آنان را در نظر بگیرید. مهم ترین این نکات به شرح زیر هستند.

  • مالیات تعیین شده از سوی سازمان امور مالیاتی مقطوع است و مودی نمی تواند اعتراضی برای پرداخت آن داشته باشد.
  • مبلغ مالیات بر مبنای اطلاعات مالیاتی دوره های قبل مودی یا اطلاعات دریافت شده از دستگاه های پرداختی تعیین می شود.
  • مودیان غیرمجاز اگر از این تبصره استفاده کنند علاوه بر پرداخت مالیات طبق ماده 97، باید جریمه مالیاتی را نیز پرداخت کنند.

ارسال اظهارنامه ماده 100 با موسسه ثبت خوارزمی

اگر دانش حقوقی کافی جهت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی ماده 100 را ندارید اصلا نگران نباشید. چرا که کارشناسان حقوقی ثبت خوارزمی همواره در کنار شما هستند. با تماس با شماره تلفن های موجود در سایت می توانید راهنمایی های لازم در خصوص ارسال این اظهارنامه را دریافت کنید.

جمع بندی

در این مطلب از ثبت خوارزمی به معرفی کامل اظهارنامه ماده 100 پرداختیم. همچنین شرایط استفاده از این تبصره و مزایای آن را توضیح دادیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر تنها کافیست فرم مشاوره سایت را پر کنید تا مشاوران حقوقی در اسرع زمان با شما تماس گیرند.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان