اطلاعاتی در خصوص تفاوت اظهارنامه و ماده 100

اظهارنامه و ماده 100

یکی از بحث های بسیار داغ میان مودیان حقیقی و حقوقی، تفاوت اظهارنامه و ماده 100 است. مودیان حقیقی و حقوقی باید سالانه مبلغی را تحت عنوان مالیات به سازمان امور مالیاتی کل کشور پرداخت نمایند. این کار از طریق ثبت و ارسال اظهارنامه مالیاتی انجام می شود. اما سازمان امور مالیاتی جهت تسهیل پرداخت پرداخت و برداشتن برخی از مانع ها، اقدام به ایجاد تبصره ماده 100 کرده است. اما تفاوت فرم تبصره ماده 100 با اظهارنامه مالیاتی در چیست؟

در چه شرایطی باید اقدام به ارسال اظهارنامه یا فرم ماده 100 کنیم؟ در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی تفاوت اظهارنامه و ماده 100 را از زوایای مختلف بررسی خواهیم کرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر، فرم مشاوره سایت را پر کنید تا کارشناسان در اسرع وقت با شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

تفاوت اظهارنامه مالیاتی با فرم تبصره ماده 100

تفاوت اظهارنامه مالیاتی با فرم تبصره ماده 100مهم ترین تفاوت اظهارنامه و ماده 100، در ماهیت آن هاست. در واقع ماهیت اظهارنامه مالیاتی با فرم تبصره ماده 100 بسیار با هم فرق دارند. طبق قانون مالیات های مستقیم، تمامی مودیان حقیقی و حقوقی وظیفه دارند مالیات سال مالی خود را از طریق ثبت و ارسال اظهارنامه پرداخت نمایند. در واقع این اظهارنامه برای تمامی مودیان حقوقی و حقیقی ثابت بوده و عدم تکمیل و ارسال آن به منزله فرار مالیاتی است.

تبصره ماده 100، تبصره ای است که سازمان امور مالیاتی کشور به عنوان یک نوع مشوق مالیاتی آن را در نظر می گیرد. در واقع سازمان امور مالیاتی با این تبصره سعی در حمایت از مشاغل کوچک و تشویق آن ها به پرداخت مالیات را دارد. استفاده از این تبصره با ارسال فرم تبصره ماده 100 صورت می گیرد.

مشمولین اظهارنامه مالیاتی و فرم ماده 100

مهم ترین تفاوت اظهارنامه و ماده 100، مشمولین استفاده از این خدمات است. صاحبان مشاغلی که مجموع فروش سالانه آن ها حداکثر 100 برابر سقف معافیت مالیاتی باشد، مشمول این تبصره خواهند بود. این افراد دیگر نیازی نیست برای پرداخت مالیات های مستقیم خود، اظهارنامه مالیاتی تکمیل و ارسال کنند. بلکه تنها ارسال فرم ماده 100 کافی می باشد. فرم ماده 100 یک اظهارنامه نیست و تنها یک فرم ساده است که مودی اطلاعات مالی خود را در آن وارد می کند.

مودیان حقوقی، صاحبان مشاغلی فاقد دستگاه پوز و مودیانی که از معافیت های مالیاتی بهره می برند نمی توانند از این تبصره استفاده کنند. همچنین افرادی که مجموع فروش سالانه آن ها بیشتر از حد نصاب تعیین شده مجاز به استفاده از تبصره ماده 100 نیستند. این افراد باید اظهارنامه مالیاتی ارسال کنند.

تفاوت اظهارنامه و ماده 100 نحوه رسیدگی و تعیین مالیات

تفاوت اظهارنامه و ماده 100 نحوه رسیدگی و تعیین مالیاتنحوه رسیدگی و تعیین مالیات، دیگر تفاوت اظهارنامه و ماده 100 است. در اظهارنامه رسیدگی به پرونده مالیاتی و تعیین مالیات از طریق روش های مختلفی صورت می گیرد.

بررسی دفاتر قانونی، تراکنش های بانکی، حساب های بانکی، معاملات مالی، قراردادهای کاری و … جزء این روش ها هستند. اما تعیین مالیات در تبصره ماده 100 بر اساس اطلاعاتی وارد شده توسط مودی و اطلاعات اخذ شده از دستگاه های پوز صورت می گیرد. بنابراین بررسی موشکافانه و حساسی در این زمینه صورت نمی گیرد. اسناد و مدارک ارسال شده توسط مودی، پایه و مبنای تعین مالیات و محاسبه آن خواهند بود.

عدم نیاز به نگهداری از اسناد و مدارک مالی در ماده 100

بزرگ ترین تفاوت اظهارنامه و ماده 100، عدم نیاز به نگهداری اسناد و مدارک مالی در استفاده از تبصره ماده 100 است. در اظهارنامه مالیاتی، مودیان موظف به نگهداری و بایگانی کردن تمامی دفاتر قانونی، اسناد و مدارک مالی هستند. اما در مشاغل کوچک که از تبصره ماده 100 استفاده می کنند نیازی به بایگانی کردن و نگهداری از اسناد و مدارک مالی مورد نیاز نیست. تسلیم اظهارنامه مالیاتی نیاز به تکمیل تمامی جداول مربوط به درآمد و هزینه ها دارد. در حالی که تکمیل فرم تبصره ماده 100 بسیار آسان تر و کم دردسرتر است.

مقطوع بودن مالیات محاسبه شده در ماده 100

شاید برایتان جالب باشد بدانید که تفاوت اظهارنامه و ماده 100 در مالیات محاسبه شده نیز مشهود است. یکی از مزایای اظهارنامه مالیاتی این است که مالیات محاسبه شده توسط سازمان امور مالیاتی قابل تغییر است. یعنی مودی در صورت اعتراض به جا می تواند از میزان مالیات حساب شده بکاهد. به عبارتی دیگر، مودی و سازمان امور مالیاتی باید جهت میزان مالیات به توافق برسند.

اما جالب است بدانید میزان مالیات محاسبه شده توسط سازمان امور مالیاتی در ماده 100 مقطوع است. بنابراین مودی نمی تواند برای تعیین این محاسبه اعتراضی داشته باشد. دلیل مقطوع بودن این مبلغ این است که مالیات با توجه به اطلاعات دریافت شده از خود مودی و دستگاه های پرداختی آن محاسبه می شود. در نتیجه مالیات دقیق بوده و امکان تغییر آن وجود نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید:مدارک لازم برای اظهارنامه مالیاتی کدامند؟

تفاوت اظهارنامه و ماده 100 در پرداخت مالیات

تفاوت اظهارنامه و ماده 100 در پرداخت مالیاتتفاوت اظهارنامه و ماده 100 در پرداخت مالیات چندان زیاد نیست. چرا که در هر صورت می توان مالیات را به صورت اقساط به سازمان امور مالیاتی پرداخت کرد. صاحبان مشاغل کوچک که مشمول تبصره ماده 100 هستند نیز می توانند از این امکان بهره ببرند. صاحبان این مشاغل می توانند مالیات تعیین شده را در 10 قسط پرداخت کنند. در صورت استفاده از چک الکترونیکی، مالیات به 15 قسط تبدیل خواهد شد. البته شرایط پرداخت اقساطی برای تبصره ماده 100 بسیار بهتر و آسان تر است. چرا که نیازی به تشریفات اداری فراوانی ندارد.

تفاوت اظهارنامه و ماده 100 در تعیین جرائم مالیاتی

عدم پرداخت مالیات چه از طریق اظهارنامه مالیاتی و چه از طریق فرم تبصره ماده 100، فرار مالیاتی محسوب می شود. البته عمده تفاوت اظهارنامه و ماده 100 در این مورد، در میزان جرائم مالیاتی آن ها است. اگر مودی به تقلب از تبصره ماده 100 به جای اظهارنامه مالیاتی استفاده کند، مشمول جریمه مالیاتی خواهد شد. همچنین این مودی باید اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال کرده و مالیات محاسبه شده توسط سازمان امور مالیاتی را نیز پرداخت نماید. مودیان متخلف نمی توانند از معافیت ها و تخفیفات مالیاتی بهره ببرند.

تفاوت ارسال اظهارنامه مالیاتی و فرم تبصره ماده 100

دیگر تفاوت اظهارنامه و ماده 100، نحوه ارسال آن هاست. ارسال اظهارنامه مالیاتی و فرم تبصره ماده 100 هر دو از طریق سامانه سازمان امور مالیاتی کشور ارسال می شوند. اما برای ارسال هر دو فرم حتما باید پرونده مالیاتی تشکیل دهید.

برای ارسال اظهارنامه مالیاتی باید وارد حساب کاربری خود شده و گزینه اظهارنامه مالیاتی را انتخاب نمایید. اما برای ارسال فرم ماده 100، باید بر روی گزینه فرم تبصره 100 کلیک کنید. تکمیل فرم تبصره 100 بسیار سریع تر و آسان تر از تکمیل اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی است.

هزینه ارسال اظهارنامه مالیاتی و فرم ماده 100

خوشبختانه تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی و فرم تبصره 100 هیچ هزینه ای برای مودی ندارد. تنها لازم است مودی مبلغ مربوط به مالیات محاسبه شده را پرداخت نماید. بنابراین نمی توان تفاوت خاصی از این جهت یافت. مهلت ارسال فرم تبصره 100 تا پایان خردادماه سال بعد و مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی تا پایان تیرماه سال بعد است.

ارسال انواع اظهارنامه و فرم های مالیاتی با موسسه ثبت خوارزمی

یکی از مهم ترین دغدغه های مودیان حقیقی و حقوقی، ثبت نام اظهارنامه مالیاتی و فرم تبصره 100 و ارسال آن است. اگر شما نیز دانش حقوقی لازم برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی را ندارید، کافیست با شماره تلفن های موجود در سایت تماس بگیرید. کارشناسان حقوق می توانند شما را در صفر تا صد تهیه مدارک و تکمیل فرم اظهارنامه و ماده 100 راهنمایی کنند. همچنین می توانید تمامی سوالات خود را در این خصوص از کارشناسان حقوقی بپرسید.

جمع بندی

در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی به بررسی کامل تفاوت اظهارنامه و ماده 100 از نظرهای مختلف پرداختیم. تبصره 100 برای صاحبان مشاغل کوچک که مودی حقیقی هستند، کاربرد دارد. این تبصره همانند یک مشوق مالیاتی جهت حمایت از مشاغل کوچک و کم درآمد عمل می کند.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان