همه چیز درباره سامانه ثبت نام و پیش ثبت نام کد مالیاتی

سامانه ثبت نام و پیش ثبت نام کد مالیاتی

مودیانی که دارای کسب و کار هستند و موظف به پرداخت مالیات می‌باشند، لازم است از سامانه ثبت نام و پیش ثبت نام کد مالیاتی استفاده کنند. در گذشته مودیان برای دریافت این کد باید به سازمان امور مالیاتی به صورت حضوری مراجعه می‌کردند. اما امروزه تمامی امور مربوط به اخذ این کد به صورت اینترنتی و از طریق سامانه انجام می‌شوند. در نتیجه نیازی به مراجعه حضوری مودیان نیست.

جهت اخذ این کد از سامانه باید مراحل مختلفی را طی کنید که پیش ثبت نام و ثبت نام جزء این مراحل هستند. در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی می‌خواهیم به معرفی سامانه پیش ثبت نام و ثبت نام کد مالیاتی و نحوه استفاده از آن بپردازیم. در صورت داشتن هرگونه سؤالی تنها کافیست فرم مشاوره رایگان سایت را پر کنید تا کارشناسان با شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اهمیت دریافت کد مالیاتی

اهمیت دریافت کد مالیاتی امروزه بسیاری از کسب و کار‌ها از درگاه‌های پرداخت اینترنتی برای کسب درآمد و هزینه خدمات و کالا‌های خود استفاده می‌کنند. دستگاه‌های کارتخوان که در فروشگاه‌ها وجود دارند نوعی از این درگاه‌ها هستند. کسانی که از این درگاه‌ها کسب درآمد می‌کنند، موظف‌اند مالیات درآمد خود را به دولت بپردازند.

کد مالیاتی کدی است که سازمان امور مالیاتی از طریق آن کسب و کار‌ها و میزان درآمد آن‌ها را رصد می‌کند. سپس بر اساس درآمد آن‌ها مالیات اخذ خواهد کرد. در نتیجه اهمیت دریافت کد رهگیری مالیاتی در شفاف‌سازی مالیاتی و جلوگیری از پولشویی و فرار مالیاتی کسب و کار‌ها می‌باشد. همچنین بخوانید: ارزش افزوده چیست؛ مالیات مدرن در عصر حاضر

طبق قوانین کشور تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی باید کد رهگیری مالیاتی داشته و بر اساس آن مالیات حساب شده خود را پرداخت نمایند. برای اخذ دستگاه کارتخوان و استفاده از خدمات درگاه پرداخت اینترنتی حتماً باید نسبت به اخذ کد رهگیری اقدام نمایید. این کد از طریق سامانه ثبت نام و پیش ثبت نام کد مالیاتی اخذ خواهد شد.

کد مالیاتی را از چه سامانه‌ای دریافت کنیم؟

حال وقت آن است که با سامانه پیش ثبت نام و ثبت نام کد مالیاتی آشنا شوید. این سامانه متعلق به سازمان امور مالیاتی کل کشور بوده و آدرس آن به صورت https://my. tax.gov.ir/ است. از طریق این سامانه می‌توانید برای اخذ کد مالیاتی، کد اقتصادی و بسیاری از امور دیگر مربوط به مالیات استفاده کنید. بنابراین این یک سامانه جامع جهت پرداخت مالیات، تشکیل پرونده مالیاتی، ثبت اظهارنامه مالیاتی و دفاتر قانونی و رسمی می‌باشد.

دقت کنید برای استفاده از سامانه سازمان امور مالیاتی کشور ابتدا باید در آن ثبت نام کرده و حساب کاربری بسازید. بدون داشتن حساب کاربری تأیید شده اصلاً نمی‌توانید از خدمات سامانه برای امور مالیاتی خود بهره ببرید. بنابراین ابتدا باید در سامانه ثبت نام کرده و در مرحله بعدی برای دریافت کد نیز ثبت نام نمایید.

مدارک لازم سامانه ثبت نام و پیش ثبت نام کد مالیاتی

مدارک لازم سامانه ثبت نام و پیش ثبت نام کد مالیاتیبرای استفاده از سامانه ثبت نام و پیش ثبت نام کد مالیاتی لازم است یک سری مدارک را به این سامانه ارائه دهید. در واقع بدون این مدارک امکان اخذ کد مالیاتی را نخواهید داشت. مدارک لازم برای دریافت این کد برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت هستند. به همین دلیل می‌خواهیم به صورت جداگانه به مدارک لازم برای این اشخاص اشاره کنیم.

اشخاص حقیقی

  • کپی کارت بازرگانی
  • اطلاعات هویتی فرد
  • گواهی ثبت نام مربوط به اداره امور مالیاتی
  • پیش ثبت نام مالی
  • کپی قبض پایانی محل فعالیت
  • اجاره نامه یا سند ملکی محل فعالیت
  • فیش بانکی مربوط به عوارض
  • اصل شناسنامه، کپی کارت ملی و کپی جواز کسب
  • عکس سه در چهار فرد
  • کپی وکالتنامه قائم مقام قانونی

اشخاص حقوقی

  • ارائه تمامی اسناد شرکت (شامل اساسنامه، شرکت نامه، آگهی تأسیس، آگهی تغییرات و… )
  • مدارک شناسایی تمامی اعضا و شرکای اصلی شرکت
  • قبض آب، برق، گاز و تلفن شرکت
  • تکمیل و ارائه دفترچه مربوط به اطلاعات اشخاص حقوقی
  • وکالتنامه از جانب شرکت
  • فیش مربوط به پرداخت حق الثبت شرکت
  • اسناد اجاره نامه یا مالکیت محل شرکت
  • گواهی مربوط به امضا توسط مالکان امضا حقوقی در محل دفترخانه رسمی اسناد

فرایند اخذ کد مالیاتی از سامانه ثبت نام و پیش ثبت نام کد مالیاتی

برای استفاده از خدمات سامانه ثبت نام و پیش ثبت نام کد مالیاتی ابتدا باید با فرایند اخذ این کد آشنا باشید. این فرایند به صورت زیر است:

پیش ثبت نام الکترونیکی

مرحله پیش ثبت نام مربوط به اطلاعات اولیه فعالیت اقتصادی شما هستند. در این مرحله باید اطلاعات اولیه خواسته شده را وارد کنید تا سیستم اطلاعات شما را بررسی کند. در کمتر از سی دقیقه نام کاربری و رمز عبور برای شما ارسال خواهد شد.

ثبت نام الکترونیکی

در این مرحله با استفاده از نام کاربری و رمز عبور خود وارد سامانه شده و اطلاعات خود را تکمیل می‌کنید. این اطلاعات باید به قدت تکمیل شده و مربوط به فعالیت اقتصادی شما هستند. اطلاعاتی همچون شعب، انبار‌ها، نمایندگی‌ها، دفاتر، مجوز‌ها، اعضا و… را باید به دقت ثبت کنید.

راستی آزمایی اطلاعات

در این مرحله باید اطلاعات وارد شده و مدارک بارگذاری شده توسط شما به قدت از سوی کارشناسان سازمان امور مالیاتی بررسی شوند. در صورت تأیید اطلاعات، ثبت نام شما تکمیل خواهد شد.

ثبت نهایی

در این مرحله ثبت نام شما نهایی شده و می‌توانید با ورود به حساب خودتان در سامانه امور مالیاتی از تمامی خدمات آن بهره ببرید.

نحوه انجام پیش ثبت نام در سامانه امور مالیاتی

نحوه انجام پیش ثبت نام در سامانه امور مالیاتیبرای استفاده از امکانات سامانه ثبت نام و پیش ثبت نام امور مالیاتی ابتدا باید حساب کاربری ایجاد کنید. برای این کار مراحل زیر را به دقت طی کنید.

۱) وارد سامانه https://my. tax.gov.ir/ شده و اطلاعات خواسته شده را در کادر وارد کنید. این اطلاعات شامل شماره ملی یا‌شناسه ملی، ایرانی یا تبعه بودن شخص (حقیقی یا حقوقی بودن شخص) و تاریخ تولد می‌شود. سپس باید شماره همراهی که به نام شماره ملی شخص ثبت شده باشد را وارد نمایید.

۲) تصویر امنیتی را وارد کرده و گزینه آبی رنگ دریافت اطلاعات کاربری را بزنید.

۳) در مرحله بعد یک کد به شماره همراه پیامک می‌شود که باید آن را وارد نمایید. این کار جهت تأیید شماره همراه انجام می‌شود.

۴) بعد از تأیید کد، به صفحات بعدی منتقل خواهید شد. در این صفحات اطلاعات خواسته شده در مورد کسب و کارتان را به دقت وارد کنید. تمامی فیلد‌های داده شده را تکمیل کنید.

۵) بعد از وارد نمودن اطلاعات، گزینه تأیید نهایی اطلاعات را بزنید. یک کد رهگیری ده رقمی برای شماره تلفن همراهتان پیامک می‌شود. حتماً از اطلاعات این صفحه پرینت بگیرید تا اطلاعات مربوط به حساب کاربریتان را داشته باشید.

با دریافت کد رهگیری ده رقمی، مرحله پیش ثبت نام شما در سامانه به پایان می‌رسد. سامانه ثبت نام و پیش ثبت نام کد مالیاتی تمامی این فرایند‌ها را در کمترین زمان ممکن انجام می‌دهد. بنابراین نگران اتلاف وقت خود توسط سامانه نباشید.

مراحل انجام ثبت نام کد مالیاتی در سامانه ثبت نام و پیش ثبت نام کد مالیاتی

ثبت نام کد مالیاتی در سامانه ثبت نام و پیش ثبت نام کد مالیاتیبعد از دریافت کد رهگیری ده رقمی باید مرحله ثبت نام را در سامانه امور مالیاتی کشور انجام دهید.

۱) بعد از اتمام مراحل قبل، حدود سی دقیقه الی یک ساعت طول می‌کشد تا اطلاعات شما توسط سازمان امور مالیاتی تأیید شوند.

۲) بعد از تأیید اطلاعات، نام کاربری و رمز عبور از طریق پیامک به شماره همراهتان ارسال می‌شود.

۳) در این مرحله وارد آدرس https://register. tax.gov.ir/Pages/Login شده و نام کاربری، رمز عبور و کد امنیتی را درج کنید.

۴) سپس وارد سامانه شده و اطلاعات خواسته شده را تکمیل نمایید. در این صورت وضعیت پرونده شما به ثبت نام کامل تغییر پیدا می‌کند. اگر مشکل یا نقصی وجود داشته باشد از طریق پیامک به شما اطلاع‌رسانی خواهد شد.

۵) اگر اطلاعات وارد شده توسط شما صحیح باشد، پرونده ثبت نام به مرحله نهایی رسیده و اکنون می‌توانید از تمامی امکانات سایت استفاده کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی به معرفی کامل سامانه ثبت نام و پیش ثبت نام کد مالیاتی پرداختیم. همچنین مراحل نحوه اخذ این کد را از سامانه به صورت کامل توضیح دادیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر تنها کافیست با کارشناسان ثبت خوارزمی در ارتباط باشید.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان