آشنایی با دلایل عدم فعالیت شرکت سهامی خاص

عدم فعالیت شرکت سهامی خاص یعنی چه؟

احتمالا بارها در مورد عدم فعالیت شرکت سهامی خاص و شرایط لازم برای آن شنیده اید. برخی از شرکت ها در برهه هایی از زمان به دلایل مختلفی به حالت غیرفعال در می آیند. یعنی این شرکت ها هیچ گونه فعالیت تجاری و اقتصادی نخواهند داشت. اما در این وضعیت تکلیف مالیات شرکت چه می شود؟ آیا صفر بودن گردش حساب به صورت خود به خود می تواند موجب معافیت مالیاتی این شرکت ها شود؟

مسلما خیر! اینجاست که اعلام عدم فعالیت شرکت اهمیت پیدا می کند. در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی می خواهیم به معرفی کامل عدم فعالیت شرکت سهامی خاص و نحوه اعلام آن بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید فرم مشاوره رایگان سایت را پر کرده تا کارشناسان در اسرع وقت با شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

عدم فعالیت شرکت سهامی خاص یعنی چه؟

عدم فعالیت شرکت سهامی خاص یعنی چه؟عدم فعالیت شرکت سهامی خاص یعنی شرکتی که هیچ گونه فعالیت اقتصادی، تجاری و گردش مالی (حتی به صورت شخصی) نداشته باشد. غیرفعال شدن شرکت ممکن است به دلایلی همانند رکود اقتصادی، عدم دریافت مجوزهای لازم، ورشکستگی و … رخ دهد.

در این حالت باید گردش مالی شرکت مورد نظر به صفر برسد. یعنی انجام هر گونه خرید و فروش کالا و خدمات حتی برای مصارف شخصی آن نیز نباید انجام شود. در غیر این صورت شرکت غیرفعال محسوب نخواهد شد. عدم فعالیت شرکت باید هر ساله توسط مدیران شرکت به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام شود. بنابراین یک بار اعلام کردن عدم فعالیت برای کل حیات شرکت کافی نخواهد بود.

نامه عدم فعالیت شرکت سهامی خاص

نامه عدم فعالیت، نامه ای است که صاحبان شرکت باید همراه با دفاتر قانونی و اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی ارسال نمایند. این نامه به استحضار می رساند که شرکت فوق هیچ گونه فعالیت تجاری و درآمدی ندارد.

برخی از افراد فکر می کنند همین که گردش مالی شرکت صفر شود، دیگر نیازی به اعلام عدم فعالیت نخواهند داشت. اما این فرضیه کاملا اشتباه است. ارسال نامه عدم فعالیت برای اعلام غیرفعال بودن شرکت الزامی می باشد. در غیر این صورت شرکت مورد نظر مشمول پرداخت مالیات خواهد بود. این نامه باید توسط مدیرعامل مهر و امضا شود تا اعتبار قانونی پیدا کند.

چگونه عدم فعالیت شرکت سهامی خاص را اعلام کنیم؟

چگونه عدم فعالیت شرکت سهامی خاص را اعلام کنیم؟جهت اعلام عدم فعالیت شرکت سهامی خاص، تنها ارسال نامه عدم فعالیت کافی نیست. بلکه باید این نامه را همراه با پلمپ دفاتر قانونی و اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی ارائه دهید. شاید فکر کنید که با وجود صفر بودن درآمد چه لزومی در ارسال دفاتر قانونی و اظهارنامه است.

توجه کنید حتی اگر درآمد شرکت صفر بوده باشد، باید دفاتر قانونی و اظهارنامه سفید را همراه با نامه عدم فعالیت به سازمان ارائه دهید. دفاتر قانونی، اظهارنامه مالیاتی و نامه عدم فعالیت باید در چهارماه اول سال مالی به اداره تحویل داده شوند.

دقت کنید اعلام عدم فعالیت برای سال مالی قبل، یعنی سال مالی که گذشت کاربرد دارد. بنابراین نمی توان پیشاپیش برای سال مالی جدید اعلام عدم فعالیت کرد.

نکات بسیار مهم در مورد اعلام عدم فعالیت شرکت سهامی خاص

نکات مهمی در مورد اعلام عدم فعالیت شرکت های حقوقی وجود دارد که باید به آن ها توجه کافی داشته باشید. این نکات به شرح زیر هستند.

  • ارائه عدم فعالیت شرکت های غیرفعال باید در سربرگ رسمی شرکت و با مهر و امضا باشد.
  • بدون تشکیل پرونده مالیاتی ارسال نامه عدم فعالیت بی فایده خواهد بود.
  • تشکیل پرونده مالیاتی و ارائه نامه عدم فعالیت باید در چهار ماه ابتدایی سال صورت گیرد.
  • خرید هرگونه اموال، وسایل، تجهیزات و اثاثیه جزء خریدهای شرکت محسوب شده و قابل رهگیری است.

آنچه را که در این مطلب می خوانید: نمونه صورتجلسه تغییر نام شرکت سهامی خاص

تکالیف مالیاتی مدیران شرکت های غیرفعال

تکالیف مالیاتی مدیران شرکت های غیرفعالمدیران و مسئولان شرکت سهامی خاص دارای برخی تکالیف مالیاتی هستند که برای اعلام عدم فعالیت شرکت لازم است. موارد زیر مهم ترین تکالیف مالیاتی این مدیران هستند:

  • اعلام عدم فعالیت شرکت به صورت کتبی که باید مورد تایید اداره دارایی و مالیاتی مورد نظر باشد.
  • ثبت هرگونه تغییر در شرکت های غیر فعال منوط به اخذ مفاصا حساب از اداره مالیات است.
  • اگر شرکت خواهد فعالیت خود را از سر بگیرد، مدیران شرکت باید شروع مجدد فعالیت را به سازمان امور مالیاتی کشور اطلاع دهند.
  • ارائه اظهارنامه ارزش افزوده به صورت صفر در موعد مقرر
  • عدم خرید و فروش توسط اعضا و مدیران شرکت حتی به صورت شخصی
  • اگر در اساسنامه شرکت آورده نقدی وجود داشته باشد باید حساب بانکی شرکت و اظهارنامه عملکرد نشان داده شود.

استعلام عدم فعالیت شرکت سهامی خاص توسط سازمان مالیاتی

زمانی که اعلام عدم فعالیت شرکت سهامی خاص توسط مدیران آن صورت می گیرد، باید صحت و سقم آن مورد بررسی قرار گیرد. این کار توسط کارشناسان سازمان امور مالیاتی انجام می شود.

در واقع باید اثبات شود که شرکت مورد نظر در سال مالی گذشته هیچ گونه فعالیت تجاری و منبع درآمد نداشته است. برای این کار دفاتر مالی، حساب های مالی شرکت و سایر حساب های شرکت به دقت مورد بررسی قرار می گیرند. اثبات عدم فعالیت شرکت تنها در صورت وجود شرایط زیر انجام می شود.

  • هیچ گونه ثبت حسابداری در دفاتر قانونی انجام نشده باشد.
  • در حساب های بانکی هیچ گونه تراکنشی ثبت نشده باشد.
  • در حساب شرکت هیچگونه اطلاعات مالی یا فاکتورهای خرید و فروش موجود نباشد.

نمونه نامه عدم فعالیت شرکت جهت ارائه به سازمان امور مالیاتی

اگر شما نیز قصد اعلام عدم فعالیت شرکت سهامی خاص را دارید، ابتدا باید نامه ای جهت عدم فعالیت تنظیم کنید. در این نامه ذکر نام شرکت، شماره ثبت و تاریخ عدم فعالیت بسیار مهم است. بدون این اطلاعات، نامه فوق فاقد اعتبار لازم می باشد. در ادامه یک نمونه نامه عدم فعالیت شرکت را به شما معرفی کرده ایم.

ریاست محترم امور مالیاتی ……

با سلام

احتراماً بدینوسیله اعلام می دارد شرکت …… به شماره ثبت …… و کلاسه پرونده …… از تاریخ …… هیچ گونه فعالیت اقتصادی نداشته و عدم فعالیت شرکت خود را اعلام می دارد.

مراتب جهت اطلاع و درج در پرونده مالیاتی حضورتان ایفاد می گردد.

مهر و امضاء

عدم اعلام فعالیت شرکت های حقوقی چه عواقبی در پی دارد؟

اعلام عدم فعالیت شرکت سهامی خاص از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بدون اعلام عدم فعالیت، شرکت تجاری مورد نظر مشمول پرداخت مالیات و جریمه مالیاتی خواهد شد.

همچنین این اعلام عدم فعالیت باید دقیقا در مدت زمان مهلت ارائه اظهارنامه صور گیرد. بنابراین تاخیر در اعلام عدم فعالیت خود موجب جریمه مالیاتی بسیار سنگین می شود. اگر نمی خواهید مشمول جریمه مالیاتی شوید، مدارک عدم فعالیت خود را به موقع به سازمان امور مالیاتی تسلیم کنید.

تفاوت عدم فعالیت شرکت با منحل شدن شرکت در چیست؟

تفاوت عدم فعالیت شرکت با منحل شدن شرکت در چیست؟دقت کنید عدم فعالیت شرکت با منحل شدن شرکت بسیار فرق می کند. منحل شدن شرکت بدین معنی است که شرکت کلا منحل شده و دیگر وجود ندارد. یعنی نمی توان شرکت را بار دیگر فعال کرد. اگر بخواهید شرکتی که منحل شده از نو تاسیس کنید، باید تمامی مراحل ثبت و تاسیس را انجام دهید. در صورتی که شرایط عدم فعالیت فرق می کند.

غیرفعال شدن شرکت موقتی بوده و می تواند برای برهه خاصی صورت گیرد. درنتیجه مدیران شرکت هر زمان که بخواهند می توانند فعالیت تجاری شرکت را از سر بگیرند. دقت کنید طولانی شدن غیرفعال ماندن شرکت موجب انحلال آن می شود.

جمع بندی

در این مقاله به معرفی کامل اعلام عدم فعالیت شرکت سهامی خاص، نحوه اعلام این عدم فعالیت و باید و نبایدهای آن پرداختیم. همچنین عواقب عدم اعلام غیرفعال بودن شرکت و نمونه نامه عدم فعالیت را نیز بررسی کردیم.

اگر قصد دارید غیرفعال بودن شرکت خود را اعلام کنید، حتما با شماره تلفن های موجود در سایت تماس بگیرید. کارشناسان حقوقی ثبت خوارزمی می توانند شما را در صفر تا صد تشکیل پرونده مالیاتی و اعلام عدم فعالیت یاری دهند.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان