سامانه مودیان برای اشخاص حقیقی چگونه است؟

سامانه مودیان برای اشخاص حقیقی یک سامانه پراستفاده و کاربردی است که برای انجام امور مالیاتی به کار می‌رود. کلیه مودیان حقیقی و حقوقی که از نظر قانون مودی تلقی می‌شوند، باید در این سامانه ثبت نام کرده و حضور خود را اعلام کنند. بسیاری از امور مربوط به تشکیل پرونده مالیاتی، ارائه اظهارنامه مالیاتی، استعلام میزان بدهی‌ها و… از طریق این سامانه انجام می‌شود. اگر شخص حقیقی هستید حتماً باید جهت احراز هویت، ثبت نام و تشکیل پرونده در سامانه مودیان اقدام نمایید. در این مطلب از مؤسسه ثبت خوارزمی می‌خواهیم به معرفی سامانه مودیان برای اشخاص حقیقی بپردازیم. در صورت داشتن سؤالات بیشتر تنها کافیست فرم مشاوره رایگان سایت را پر کنید تا کارشناسان با شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

سامانه مودیان و هدف از راه‌اندازی آن

سامانه مودیان و هدف از راه‌اندازی آنسامانه مودیان برای اشخاص حقیقی، سامانه‌ای است که به سازمان امور مالیاتی کشور تعلق دارد. این سازمان در سال‌های اخیر با الکترونیکی شدن بسیاری از امور، خدمات خود را در بستر اینترنت به مودیان ارائه می‌دهد. به همین دلیل سامانه مودیان هم برای اشخاص حقوقی و هم اشخاص حقیقی قابل استفاده است. مودیان حقیقی و حقوقی می‌توانند برای استفاده از سامانه ابتدا در آن ثبت نام کرده و حساب کاربری بسازند. هدف از راه‌اندازی سامانه امور مالیاتی کشور، جلوگیری از فرار مالیاتی مودیان، تسهیل ارائه خدمات به مودیان و کاهش خطای انجام امور مالیاتی است. با استفاده از این سامانه و الکترونیکی شدن بسیاری از امور مالی، دیگر امکان جعل و کلاهبرداری در این راستا وجود نخواهد داشت. همچنین تمامی مودیانی که ثبت نام کرده‌اند، ملزم به ارائه اظهارنامه هستند. درنتیجه امکان فرار مالیاتی برای مودیان وجود نخواهد داشت.

چرا اشخاص حقیقی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟

ثبت نام اشخاص حقیقی در سامانه مودیان در جهت استفاده از خدمات سایت و همچنین پرداخت مالیات صورت می‌گیرد. سامانه مودیان برای اشخاص حقیقی دارای مزایای فراوانی است. در بخش می‌خواهیم به مهم‌ترین مزایای استفاده از این سامانه برای مودیان بپردازیم.

  • با وجود سامانه مودیان سرعت رسیدگی به امور افزایش می‌یابد. درنتیجه مودیان دیگر مجبور نیستند برای رسیدگی به پرونده‌شان مدت‌ها منتظر بمانند.
  • امکان بروز خطا‌های انسانی با وجود سامانه مودیان به شدت کاهش یافته است. زیرا بسیاری از امور به صورت سیستمی انجام می‌شوند.
  • دسترسی آسان به تمامی خدمات و اطلاع‌رسانی‌های سازمان امور مالیاتی از طریق سامانه مودیان برای اشخاص حقیقی وجود دارد.
  • فرایند پاسخدهی در سامانه مودیان بسیار بهتر و سریع‌تر از مراجعه حضوری به ادارات سازمان امور مالیاتی است.
  • سامانه تدابیر امنیتی فوق‌العاده‌ای دارد. بنابراین از تمامی اطلاعات مودیان به خوبی محافظت خواهد شد.

خدمات سامانه مودیان برای اشخاص حقیقی کدامند؟

خدمات سامانه مودیان برای اشخاص حقیقی بسیار متنوع و مفید هستند. به همین دلیل اشخاص حقیقی برای هیچ کدام از خدمات مورد نیاز خود نیازی به مراجعه حضوری نخواهند داشت. امکان تشکیل پرونده مالیاتی و پرداخت مالیات از طریق این سامانه وجود دارد. مودیان از طریق سامانه می‌توانند اظهارنامه خود را به صورت سالانه تقدیم سازمان امور مالیاتی نمایند. از خدمات دیگر این سایت می‌توان به امکان استعلام بدهی‌ها و گواهی مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد. همچنین با وارد کردن شماره ملی شخص حقیقی می‌توان به صورت کامل از وضعیت پرداخت‌های مالیاتی وی آگاه شد. دریافت کد اقتصادی و کد مالیاتی نیز از طریق همین سامانه امکان‌پذیر می‌باشد. از دیگر خدمات سامانه مودیان برای اشخاص حقیقی می‌توان به انجام اطلاع‌رسانی‌ها در زمینه امور مالیاتی اشاره کرد.

کدام اشخاص حقیقی ملزم به ثبت نام در سامانه مودیان هستند؟

کدام اشخاص حقیقی ملزم به ثبت نام در سامانه مودیان هستند؟کلی اشخاص حقیقی که طبق قانون ملزم به پرداخت مالیات هستند، باید در این سامانه ثبت نام کنند. اشخاص حقیقی که به روش‌های مختلف همانند تولید، خرید و فروش کالا کسب درآمد می‌کنند، مشمول این قانون هستند. همچنین اشخاصی که از طریق ارائه خدمات یا اجاره ملک مسکونی یا تجاری کسب درآمد دارند، باید مالیات دهند. صاحبان کسب و کار‌ها، واحد‌های اقتصادی و تجاری نیز مشمول قانون مالیات خواهند بود. به صورت کلی تمامی اشخاص حقیقی به غیر از افرادی که از مشاغلی که از پرداخت مالیات معاف هستند، باید در سامانه ثبت نام کنند.

نحوه استفاده اشخاص حقیقی از سامانه مودیان

سامانه مودیان برای اشخاص حقیقی در صورتی در دسترس است که اشخاص در سامانه ثبت نام کنند. بنابراین مودیان برای استفاده از سامانه ابتدا باید به سامانه مراجعه کرده و مراحل پیش ثبت نام و ثبت نام را انجام دهند. پیش ثبت نام و ثبت نام موجب ایجاد حساب کاربری در سامانه و تشکیل پرونده در سازمان امور مالیاتی کشور خواهد شد. بعد از آن نوبت به تکمیل پرونده و استفاده از خدمات سامانه می‌رسد.

ثبت نام و پیش ثبت نام الکترونیکی مودیان حقیقی

برای انجام پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیکی مودیان حقیقی ابتدا باید به سامانه سازمان امور مالیاتی به آدرس https://tax.gov.ir/Pages/HomePage مراجعه کنید. سپس وارد بخش پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیکی شوید. در این صفحه بر روی گزینه دریافت اطلاعات کاربری کلیک نمایید. فیلد‌های خواسته شده را با دقت پر کرده و گزینه آبی رنگ دریافت اطلاعات کاربری را بزنید. یک کد به شماره همراه شما پیامک می‌شود که باید آن را وارد نمایید تا احراز هویت صورت گیرد. بعد از انجام این امور اطلاعات تکمیلی بیشتری از شما خواسته می‌شود. بعد از تکمیل اطلاعات جهت تشکیل کارپوشه خود اقدام کنید. بعد از درخواست تشکیل کارپوشه، نام کاربری و رمز شما در کمتر از یک ساعت برایتان پیامک می‌شود. این بار از سایت خارج شده و بار دیگر با نام کاربری و رمز عبور خود وارد کارپوشه‌تان شوید.

تکمیل ثبت نام سامانه مودیان برای اشخاص حقیقی

سامانه مودیان برای اشخاص حقیقی زمانی در دسترس است که تکمیل ثبت نام صورت گیرد. تکمیل ثبت نام به معنی کامل شدن پرونده شما در سازمان امور مالیاتی است. برای این کار ابتدا باید گواهی الکترونیک را از دفاتر پیشخوان دولت دریافت نموده و با در دست داشتن کد رهگیری بار دیگر به سامانه مراجعه نمایید. دسترسی به صورتحساب‌های الکترونیکی و صدور پیش فاکتور‌ها تنها از طریق تکمیل ثبت نام سامانه مودیان امکان‌پذیر است.

هزینه استفاده از خدمات سامانه برای مودیان حقیقی

هزینه استفاده از خدمات سامانه برای مودیان حقیقیخوشبختانه سامانه مودیان برا اشخاص حقیقی هزینه‌ای دربر ندارد. بنابراین اشخاص حقیقی بدون هیچ هزینه‌ای می‌توانند در سامانه مودیان ثبت نام کرده و از خدمات آن استفاده کنند. البته استفاده از برخی خدمات این سامانه نیازمند پرداخت آنلاین مودیان است. بنابراین نمی‌توان گفت که استفاده از تمامی خدمات سایت رایگان می‌باشد. اما این هزینه بسیار ناچیز بوده و تمامی مودیان می‌توانند آن را پرداخت کنند. بنابراین استفاده از این سامانه بیش از پیش آسان خواهد بود.

راهنمای استفاده از سامانه مودیان با مؤسسه ثبت خوارزمی

استفاده از سامانه مودیان برای اشخاص حقیقی و تکمیل ثبت نام در آن ممکن است مقداری دشوار باشد. زیرا برخی از مودیان فاقد دانش حقوقی کافی برای استفاده از خدمات سایت و ثبت نام در آن هستند. اگر شما نیز در استفاده از این سامانه سردرگم شده‌اید اصلاً نگران نباشید. زیرا مشاوران حقوقی ثبت خوارزمی می‌توانند شما را در صفر تا صد استفاده از خدمات سایت یاری دهند. برای این کار تنها کافیست با شماره تلفن‌های موجود در سایت تماس بگیرید.

جمع‌بندی

در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی به معرفی کامل سامانه مودیان برای اشخاص حقیقی و خدمات و کاربرد‌های این سامانه پرداختیم. همچنین نحوه استفاده اشخاص حقیقی از این سامانه را توضیح دادیم. با مراجعه به این سامانه می‌توانید تشکیل پرونده مالیاتی داده و از وضعیت پرداخت‌های خود با خبر شوید. همچنین امکان اخذ کد اقتصادی، ‌شناسه کالا و انواع گواهی‌ها از طریق این سامانه وجود دارد.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان