دعوای ابطال ثبت علامت تجاری چیست؟

دعوای ابطال ثبت برند
دعوای ابطال ثبت برند
دعوای ابطال ثبت برند

 

همه‌ ما عبارت برند تجاری و علامت تجاری را بسیار شنیده‌ایم. معمولا می‌شنویم که اشخاص می‌گویند برای خرید این وسیله‌ الکترونیکی فلان برند بهتر است یا برای خرید این محصول به برند شرکت x توجه کنید. این‌ها نمونه‌های کوچکی از تاثیر علامت‌های تجاری شرکت‌ها بر انتخاب افراد است، بنابراین اینکه یک شرکت علامت تجاری خاص خود را داشته باشد بسیار اهمیت دارد اینکار در منحصر به فرد کردن محصولات و کالاهای تولیدی کسب‌وکارها بسیار مفید است.

یکی از این چالش‌ها اقامه‌ی دعوای ابطال ثبت علامت تجاری است که شما می‌توانید آن را در صورت شبیه‌سازی علامت تجاری یا کپی برداری از آن توسط کسب‌وکاری دیگر، اقامه‌ کنید. اگر شما یا کسب‌وکارتان درگیر چنین مسئله‌ای شده‌اید پیشنهاد می‌کنیم این متن را تا انتها بخوانید در اینجا شما را با دعوای ابطال ثبت علامت تجاری و شرایط آن آشنا خواهیم کرد.

علامت تجاری چیست؟

پیش از آنکه به دعوای ابطال ثبت علامت تجاری، بپردازیم بهتر است با مفهوم علامت تجاری به طور کامل آشنا شوید. علامت تجاری، نشان، شکل، لوگو یا ترسیماتی است که محصولات و خدمات شما را با محصولات و خدمات سایرین متمایز می‌کند. این نشان از آن‌جا که در یاد مخاطبان می‌ماند در ادامه فعالیت شما نقش مهمی دارد. بهتر است علامت تجاری انتخاب شده با نوع فعالیت آن کسب‌وکار مرتبط باشد تا هروقت و هرجا مخاطب آن را دید، تولیدات و محصولات آن کسب‌وکار در ذهنش تداعی شود.

از دیگر ویژگی‌های یک برند خوب اصالت و تازگی‌ست. اصالت به این معناست که علامت تجاری اختصاصی باشد و برای کالاهای مشابه استفاده نشده باشد. تازگی عبارت از این است که علامت ثبت شده از علامت‌های دیگر یا علامت‌های سابق آن کسب‌وکار متمایز باشد.

هرچند طبق قانون ثبت علامت تجاری اجباری نیست ولی در تبصره ماده یک قانون ثبت علائم و اختراعات مواردی را که دولت داشتن و ثبت علامت تجاری را اجباری و از قاعده فوق مستثنی دانسته اعلام کرده است.

ثبت علائم کالای زیر را اجباری کرده است :

۱- داروهای اختصاصی مورد استعمال طبی یا بیطاری

۲- مواد غذایی که در لفاف و ظرف مخصوص باشند.

۳- مشروبات و آب های گازدار

۴- لوازم آرایش که برای استعمال مستقیم بر روی پوست انسان به کار می‌رود.

و بر طبق ماده ۳۱ قانون ثبت علائم تجاری ،حق استفاده انحصاری از یک علامت به کسی اختصاص دارد که آن علامت را طبق مقررات این قانون به ثبت رسانده باشد. بنابراین در موارد اجبار قانون صاحبان کسب‌وکارها باید علامت تجاری خود را بر طبق قانون به ثبت برسانند. می‌توانید درخواست ثبت علامت تجاری کسب‌وکارتان را ثبت کنید تا در آینده درگیر دعوای ابطال ثبت علامت تجاری نشوید و با اطمینان خاطر علامت تجاری را به ثبت برسانید.

دعوای ابطال ثبت علامت تجاری چیست؟

دعوای ابطال علامت تجاری، به این صورت است که اگر فردی برندی به نام و نشان برند شما یا مشابه آن به ثبت برساند، می‌توانید از این سوءاستفاده شکایت کنید. در این صورت می‌توانید ابطال ثبت علامت تجاری کپی‌شده را درخواست کنید.

شرایط دعوای ابطال ثبت علامت تجاری

واضح است که دعوای ابطال ثبت علامت تجاری، زمانی مطرح می‌شود که آن علامت به ثبت رسیده باشد. مهلت اعتراض و ابطال علامت تجاری ثبت شده، سه سال است پس اولین شرط ثبت آن علامت تجاری‌ست.

بر طبق ماده ۱۶ قانون ثبت علائم و اختراعات ، این اشخاص می توانند نسبت به علامتی که تقاضای ثبت آن شده یا به ثبت رسیده است ، اعتراض کنند :

الف) کسانی که آن علامت را ، علامت تجاری خود می دانند.
ب) کسانی که آن علامت ، با علامت آن ها تا اندازه‌ای شباهت دارد که مصرف کنندگان عادی را به اشتباه اندازد.

همچنین از آنجایی که ماده ۳۰ و ماده‌ ۳۲ قانون ثبت علائم تجاری، این علامت را در مواردی قابل ثبت ندانسته‌اند، می‌توان این موارد را به عنوان شروط دیگر دعوای ابطال ثبت علامت تجاری نام برد. به علاوه در مطرح شدن این دعوا باید به ماده‌ ۴۵ قانون فوق‌الذکر نیز توجه کرد چرا که بر وفق این ماده چنانچه دو کالا در یک طبقه قرار داشته باشند و هردو علامت تجاری واحدی را ثبت کرده باشند‌، می‌توان علامت تجاری موخر را با رعایت موارد قانونی، ابطال نمود اما اگر در یک طبقه نباشند نمی‌توان آن را بر طبق این ماده ابطال نمود. طبقات این کالاها و محصولات به طور کامل در ماده ۴۵ ‌ ، بیان شده‌اند.

برای طرح دعوای ابطال ثبت علامت تجاری نیاز به وکیل دارید؟

همانطور که دیدید طبق قانون امکان طرح دعوای ابطال ثبت علامت تجاری وجود دارد. بنابراین وقتی صاحب علامت تجاری خاصی، بازار مشتریان، اعتبار علامت تجاری و سایر منافع تجاری خود را در خطر می‌بیند،می‌تواند نسبت به علامت تجاری ثبت شده دیگر که در همان مورد مشابه فعالیت اوست، واکنش نشان دهد و اقدام به طرح دعوا نماید. همانطور که میدانید امروزه وکلای زیادی به طور تخصصی در زمینه‌ی علامت تجاری فعالیت می‌کنند. وکلایی که اطلاعات بالا و تجربه کافی دارند.

 

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان