ویدیو آموزش ارسال اظهارنامه ارزش افزوده

ارسال اظهارنامه ارزش افزوده

یکی از دغدغه های اصلی مودیان و حسابداران آن ها، ارسال اظهارنامه ارزش افزوده است. اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده یکی از مهم ترین و الزامی ترین اظهارنامه هایی است که توسط مودیان باید ارسال شود. سازمان امور مالیاتی کشور بر اساس این اظهارنامه ها، مالیات بر ارزش افزوده را برای مودیان تعیین خواهد کرد. پرداخت این نوع مالیات توسط مصرف کننده نهایی کالا یا دریافت کننده نهایی خدمات صورت می گیرد. فروشنده کالا یا ارائه دهنده خدمات نیز باید مالیات ارزش افزوده را به صورت دوره ای به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت کند.

در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی می خواهیم به آموزش ارسال اظهارنامه ارزش افزوده بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید فرم مشاوره رایگان سایت را پر کنید تا کارشناسان در اسرع وقت با شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

اظهارنامه ارزش افزوده چیست؟

اظهارنامه ارزش افزوده چیست؟قبل از آنکه ارسال اظهارنامه ارزش افزوده را آموزش دهیم، می خواهیم مقداری این اظهارنامه را معرفی کنیم. مالیات ارزش افزوده نوعی مالیات چند مرحله ای است که بر اساس درصدی از ارزش افزوده خدمات و کالاهای فروخته شده اخذ می شود. در هر یک از این مراحل، مالیات توسط خریدار اخذ می شود و مالیات نهایی توسط خریدار نهایی پرداخت خواهد شد. فروشندگان و خریداران این زنجیره که در زمان فروش مالیات را اخذ کرده اند، باید آن را به سازمان امور مالیاتی پرداخت نمایند.

البته قبل از این کار باید مالیات پرداختی خود را کسر نمایند. مالیات بر ارزش افزوده به صورت خوداظهاری مودیان محاسبه می شود. بنابراین سازمان امور مالیاتی کشور به اطلاعات اخذ شده از مودیان اعتماد کرده و مبلغ مالیات را بر اساس آن تعیین می کند.

برای مطالعه بیشتر بخوانید: چگونگی تنظیم اظهارنامه ارزش‌افزوده

سامانه ارسال اظهارنامه ارزش افزوده کدام است؟

سامانه ارسال اظهارنامه ارزش افزوده، سامانه عملیات الکترونیک مالیات بر ارزش افزوده به آدرس https://www.evat.ir/ می باشد. مودیان با مراجعه به این سامانه و وارد نمودن نام کاربری و رمز عبور می توانند وارد سامانه شوند. دقت کنید تشکیل پرونده مالیاتی و ثبت نام در این سامانه برای استفاده از خدمات آن ضروری است. پس اگر هنوز در این سامانه ثبت نام نکرده اید، بهتر است ابتدا امورات مربوط به ساخت حساب کاربری را انجام دهید.

در گذشته مودیان برای ارسال اظهارنامه ارزش افزوده خود مجبور بودند به صورت حضوری و با در دست داشتن مدارک به ادارات مراجعه کنند. این کار موجب اتلاف وقت و انرژی مودیان خواهد شد. امروزه با وجود سامانه، مودیان می توانند در کمتر از چند دقیقه اظهارنامه مالیاتی خود را به این سازمان ارائه دهند. سامانه موجب تسریع و بهبود خدمات رسانی به مودیان شده است.

مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده

مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزودهارسال اظهارنامه ارزش افزوده باید در مهلت و مدت زمان تعیین شده توسط این سازمان صورت گیرد. در غیر این صورت مودیان مورد جریمه مالیاتی قرار خواهند گرفت. دقت کنید اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده باید به صورت فصلی و در چهار دوره در سال ارسال شود. این دوره ها با نام های دوره اول، دوره دوم، دوره سوم و دوره چهارم شناخته می شوند.

مدت زمان ارسال اظهارنامه هر دوره، 15 روز از اتمام آن دوره است. یعنی شما برای ارسال اظهارنامه فصل بهار تا 15 تیرماه فرصت خواهید داشت. البته این مدت زمان در شرایط خاصی توسط سازمان امور مالیاتی تمدید خواهد شد. اطلاعیه های مربوط به تمدید مهلت اظهارنامه های مختلف را می توانید در بخش اطلاع رسانی این سامانه مشاهده کنید. برای اطلاع از مهلت اظهارنامه های 1402 و 1403 کلیک کنید.

اسناد و مدارک لازم برای ارسال اظهارنامه ارزش افزوده

برای ارسال اظهارنامه ارزش افزوده ابتدا باید مدارک و اسناد لازم برای تکمیل فرم های مربوطه در سامانه فراهم شوند. بدون این اسناد و مدارک امکان ارسال اظهارنامه به صورت صحیح وجود نخواهد داشت.

  • برگه های اعلامیه بدهکاری و بستانکاری
  • رسیدهای بانکی مربوط به پرداخت مالیات و عوارض
  • کلیه صورت حساب های مربوط به خرید و فروش کالا و خدمات
  • گواهی ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده
  • اسناد گمرکی حمل و نقل بیمه
  • نسخه اظهارنامه های تایید شده
  • نوارهای صندوق و دفاتر قانونی
  • ساید مستندات مربوط به عملیات ها و معاملات

در هنگام تنظیم هر یک از فرم ها و اسناد ذکر شده باید مشخصات خریدار و فروشنده و مشخصات کالا یا خدمات بصورت کامل ذکر گردد.

بیشتر بخوانید: گواهی مالیات بر ارزش افزوده

آموزش ارسال اظهارنامه ارزش افزوده مرحله به مرحله

آموزش ارسال اظهارنامه ارزش افزوده مرحله به مرحلهدر این بخش می خواهیم ارسال اظهارنامه ارزش افزوده را به صورت مرحله به مرحله آموزش دهیم. برای ارسال این اظهارنامه مراحل زیر را انجام دهید.

ورود به سامانه ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

ابتدا وارد سامانه https://www.evat.ir/ شده و در سمت راست صفحه گزینه ورود به/ ایجاد پرونده ارزش افزوده را انتخاب کنید. سپس در کاردهای نشان داده شده نام کاربری و رمز عبور خود را درج نمایید. تصویر امنیتی را وارد کنید تا وارد درگاه مالی شوید.

انتخاب نوع اظهارنامه قابل ارسال

پس از وارد شدن به سامانه در در سمت چپ صفحه جدیدی که به شما نشان داده می شود می توانید اطلاعات خود را مشاهده کنید. در سمت راست باید نوع اظهارنامه الکترونیکی خود را انتخاب نمایید. گزینه تسلیم اظهارنامه عادی را انتخاب کنید.

وارد نمودن سال عملکرد و دوره آن

در صفحه جدید باز شده اطلاعات مربوط به سال عملکرد و دوره ای را که می خواهید اظهارنامه آن را ارسال کنید، وارد نمایید. این دوره ها به صورت زیر هستند:

  • یک (1): فروردین لغایت خرداد، اظهارنامه تیر
  • دو (2): تیر لغایت شهریور، اظهارنامه مهر
  • سه (3): مهر لغایت آذر، اظهارنامه دی
  • چهار (4): دی لغایت اسفند، اظهارنامه فروردین

پس از انتخاب دوره، گزینه ورود را انتخاب کنید.

تکمیل اطلاعات مودی

در فرم مربوط به اظهارنامه ارزش افزوده ابتدا باید در قسمت الف اطلاعات مربوط به مودی تکمیل شوند. این اطلاعات شامل اطلاعات هویتی و ملکی فعالیت اقتصادی هستند. تمامی اطلاعات را به صورت دقیق و کامل در کادرهای مشخص شده وارد کنید.

تکمیل اطلاعات مربوط به فروش و صادرات کالا و خدمات

در جدول شماره 1 باید اطلاعات مربوط به فروش و صادرات انواع کالاها و خدمات را به صورت کامل وارد نمایید. دقت کنید در این بخش باید اطلاعات کالاها و خدمات مشمول مالیات و معاف از مالیات را به صورت کامل وارد کنید. بنابراین درج کالا و خدمات معاف از مالیات نیز لازم است. مودی برای فروش و صادرات کالا و خدمات معاف از ارزش افزوده ملزم به پرداخت مالیات نخواهد بود. اما درج آن ها لازم است.

تکمیل اطلاعات مربوط به خرید و واردات کالا و خدمات

جدول شماره 2 مربوط به اطلاعات خرید و واردات کالا و خدمات می باشد. در این بخش نیز باید کلیه کالاها و خدمات معاف از مالیات و مشمول مالیات درج شوند. هر چند خرید خدمات و کالاهای معاف از ارزش افزوده، نیازی به پرداخت مالیات نخواهند داشت.

محاسبه مانده مالیات و عوارض پرداختی قابل کسر یا استرداد

در این بخش میزان مالیات و عوارض پرداخت قابل کسر یا استرداد محاسبه خواهد شد. اولین ردیف به صورت خودکار توسط سامانه محاسبه خواهد شد. ردیف دوم توسط مودیان بر اساس تبصره 2 و 3 ماده 8 ماده 26 قانون دائمی ارزش افزوده تکمیل می گردد. ردیف سوم با کسر کردن موارد ردیف دوم از ردیف اول محاسبه می شود.

تصمیم در مورد اضافه پرداختی مالیاتی

اضافه پرداختی های مودی در دوره های قبلی در صورت تمایل به صورت دستی توسط مودی در این بخش وارد خواهند شد. در این جدول مالیات قابل پرداخت توسط سامانه محاسبه خواهد شد.

تایید اطلاعات و ارسال اظهارنامه ارزش افزوده

در این مرحله بار دیگر اطلاعات مودی را وارد کرده و گزینه ثبت موقت و تایید نهایی را انتخاب کنید تا اظهارنامه ارسال شود.

جمع بندی

در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی به آموزش ارسال اظهارنامه ارزش افزوده و نحوه ارسال این اظهارنامه پرداختیم. همچین مدارک و اسناد لازم برای ارائه این اظهارنامه را معرفی کردیم. جهت کسب اطلاعات و راهنمایی بیشتر با شماره تلفن های موجود در سایت تماس بگیرید.

نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان