آموزش اظهارنامه عدم فعالیت

اظهارنامه عدم فعالیت

اظهارنامه عدم فعالیت یکی از مهم ترین و ضروری ترین اسناد مربوط به اعلام عدم فعالیت مودیان می باشند. اشخاص حقوقی که به صورت رسمی به ثبت رسیده اند ممکن است بنا به دلایلی تصمیم به عدم فعالیت بگیرند.

رکود اقتصادی، نبود سرمایه، هماهنگ نبودن شرکا و … جزء دلایل مهم عدم فعالیت هستند. حال شرکت هایی که غیرفعال هستند، هیچگونه فعالیت اقتصادی و تجاری نداشته و درنتیجه درآمدی نیز ندارند. بنابراین می توانند از امکانات معافیت مالیاتی استفاده کنند. معافیت مالیاتی تنها از طریق ثبت اظهارنامه عدم فعالیت امکان پذیر خواهد بود.

در این مطلب از سایت ثبت خوارزمی می خواهیم به آموزش اظهارنامه عدم فعالیت بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر، فرم مشاوره رایگان سایت را پر کنید تا کارشناسان در اسرع وقت با شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

اظهارنامه عدم فعالیت چیست؟

اظهارنامه عدم فعالیت چیست؟اظهارنامه عدم فعالیت اشخاص حقوقی، اظهارنامه ای است که در آن صورت سود و زیان مودی صفر خواهد شد. به همین دلیل به آن اظهارنامه صفر مالیاتی نیز می گویند. ثبت این اظهارنامه جهت بهره مندی از معافیت مالیاتی مودیان غیر فعال ضروری است. اظهارنامه صفر مالیاتی در دو حالت می تواند ثبت شود. این که مودی سال اول فعالیتش باشد و یا این که سال اول فعالیت وی نباشد.

اگر مودی در سال اول فعالیت خود باشد، ترازنامه مالیاتی وی صفر خواهد بود. اما اگر سال اول فعالیت وی نباشد، ترازنامه باید دارای عدد باشد. اما با این تفاوت که این عدد در گردش نخواهد بود.

دقت کنید اظهارنامه صفر مالیاتی بدین معنی نیست که شما باید تمامی اعداد موجود در اظهارنامه را با عدد صفر جایگزین کنید. بلکه بدین معنی است که باید حساب سود و زیان شما در این اظهارنامه صفر باشد. یا به عبارتی، مودی نباید از هیچ طبیعی کسب درآمد داشته و گردش مالیاتی وی صفر باشد. در نتیجه در این اظهارنامه باید اعدادی مانند سرمایه خود را درج کنید.

وارد کردن تمامی اعداد موجود در اظهارنامه به صورت صفر فرقی با عدم ارائه آن ندارد. بنابراین در این مورد نهایت دقت را داشته باشید.

ثبت دقیق تمامی ارقام و اعداد در اظهارنامه عدم فعالیت به دانش حقوقی نیاز خواهد داشت. بنابراین اگر در این زمینه به کمک نیاز داشتید، اصلا نگران نباشید. زیرا کافیست با شماره تلفن های موجود در سایت تماس بگیرید. کارشناسان حقوقی می توانند شما را در صفر تا صد ثبت این اظهارنامه یاری دهند.

همچنین بخوانید: نمونه متن نامه عدم فعالیت شرکت به دارایی

شرایط مهم ارائه اظهارنامه عدم فعالیت

اگر قصد اعلام عدم فعالیت شرکت و ثبت اظهارنامه عدم فعالیت آن را دارید، ابتدا باید بدانید که واجد شرایط هستید یا خیر. برخی از افراد فکر می کنند که تنها با چند ماه عدم فعالیت جزئی می توانند درخواست معافیت مالیاتی داشته باشند. اما این طور نیست. داشتن سه شرایط زیر، شرط اصلی و مهم برای ارائه این اظهارنامه و تایید آن توسط سازمان امور مالیاتی کشور است.

  • هیچ کدام از حساب های شرکت نباید تراکنش بانکی و پولی داشته باشند. هر گونه تراکنش کوچک حتی برای خریدهای شخصی، فعالیت تجاری محسوب می شود.
  • هیچ گونه اطلاعیه از معاملات فصلی از طرف مقابل وجود نداشته باشد. هر گونه فاکتور و معامله خرید و فروش فعالیت شرکت را اثبات خواهد کرد.
  • هیچگونه رویداد مالی و پولی نباید وجود داشته باشد. تمامی رویدادهای مالی و گردش حساب فعالیت محسوب می شود.

سامانه ثبت اظهارنامه عدم فعالیت کدام است؟

سامانه ثبت اظهارنامه عدم فعالیت کدام است؟برای ثبت اظهارنامه عدم فعالیت باید به سامانه سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس https://my.tax.gov.ir/ مراجعه کنید. سازمان امور مالیاتی کشور یکی از زیرمجموعه های وزارت امور اقتصاد و دارایی می باشد. بنابراین این سامانه نیز به صورت مستقیم زیر نظر وزارت امور اقتصاد و دارایی کار می کند.

جهت استفاده از خدمات سامانه ابتدا باید در آن ثبت نام کرده و اطلاعات کاربری خود را دریافت کنید. این اطلاعات کاربری شامل نام کاربری و رمز عبور هستند. بعد از ثبت نام می توانید با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد حساب کاربریتان شده و از خدمات سامانه استفاده کنید. البته ناگفته نماند برای ثبت نام به کد اقتصادی نیاز خواهید داشت. بنابراین ابتدا لازم است کد اقتصادی خود را دریافت نمایید.

نحوه ثبت اظهارنامه صفر مالیاتی

اگر قصد ثبت اظهارنامه عدم فعالیت و اعلام عدم فعالیت خود را دارید، باید از طریق سامانه سازمان امور مالیاتی کشور اقدام کنید. بنابراین نیازی به مراجعه حضوری به اداره مالیات جهت ثبت این اظهارنامه نخواهد بود. مراحل ثبت اظهارنامه صفر مالیاتی به صورت زیر هستند.

  1. ابتدا وارد سایت https://my.tax.gov.ir/ شده و نام کاربری و رمز عبور خود را وارد نمایید. اگر رمز عبور خود را فراموش کرده اید، گزینه فراموشی کلمه عبور را بزنید.
  2. بعد از وارد شدن به حساب کاربری تان، از میان گزینه های منوی سمت راست، گزینه اظهارنامه ها را انتخاب کنید.
  3. بعد از انتخاب اظهارنامه ها، گزینه اظهارنامه عدم فعالیت را انتخاب کنید.
  4. با انتخاب این گزینه، یک فرم دیجیتالی به شما نمایش داده می شود که باید اطلاعات خواسته شده را وارد کنید.
  5. اطلاعات مودی، اطلاعات مربوط به سال مالی و دلایل عدم فعالیت مودی را در کادرهای مربوطه درج کنید.
  6. بعد از تکمیل اظهارنامه صفر مالیاتی، گزینه ثبت و ارسال را انتخاب نمایید.

مهلت ارائه اظهارنامه عدم فعالیت

مهلت ارائه اظهارنامه عدم فعالیتمهلت ارائه اظهارنامه عدم فعالیت تفاوتی با مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی عادی ندارد. اشخاص حقوقی باید تا پایان برج چهارم سال مالی جاری، اظهارنامه سال مالی قبل را ارسال کنند. در واقع مودیان تا پایان تیرماه فرصت دارند که اظهارنامه صفر مالیاتی خود را به ثبت برسانند.

البته توجه داشته باشید برای ارسال اظهارنامه بهتر است صبر کنید تا سال مالی شما تکمیل شود. یعنی شما باید به مدت یک سال مالی کامل هیچ فعالیت اقتصادی و تجاری نداشته باشید تا بتوانید درخواست معافیت مالیاتی کنید.

مثلا نمی شود شما شش مال اول سال مالی را فعالیت کنید اما شش ماه دوم بدون فعالیت باشید. بنابراین داشتن یک سال کامل مالی برای اعلام عدم فعالیت ضروری است.

جریمه عدم ثبت اظهارنامه مالیاتی

چه فعالیت داشته باشید و چه فعالیت نداشته باشید، تشکیل پرونده مالیاتی و ثبت اظهارنامه مالیاتی اجباری است. درنتیجه حتی اگر فعالیت اقتصادی نداشته باشید، باز هم موظف به ثبت اظهارنامه عدم فعالیت خواهید بود.

در غیر این صورت سازمان امور مالیاتی عدم ارسال اظهارنامه را به منزله فرار مالیاتی تلقی کرده و شما را جریمه نقدی خواهد کرد. این میزان جریمه می تواند 30 الی 50 درصد از مالیات قابل پرداخت شما باشد. بنابراین جهت جلوگیری از جریمه مالیاتی و افزایش هزینه ها سعی کنید اظهارنامه مالیاتی خود را به درستی و در فرصت مناسبی ثبت نمایید.

هزینه ثبت اظهارنامه صفر مالیاتی

هزینه ثبت اظهارنامه صفر مالیاتیثبت اظهارنامه مالیاتی عدم فعالیت هیچ هزینه ای برای مودیان دی پی نخواهد داشت. چرا که این مودیان هیچ فعالیت تجاری و کسب درآمدی نداشته و از پرداخت مالیات معاف هستند.

البته اگر مودی به تقلب اعلام عدم فعالیت کند، نه تنها باید هزینه مالیات قابل پرداخت را بپردازد، بلکه مشمول جریمه های سنگینی نیز خواهد شد. بنابراین سعی کنید در این مورد محتاط عمل کنید.

ثبت اظهارنامه عدم فعالیت با موسسه ثبت خوارزمی

بسیاری از مودیان در ثبت اظهارنامه عدم فعالیت با مشکل مواجه می شوند. اگر شما نیز جزء این افراد هستید، اصلا نیازی به نگرانی نیست. چرا که کارشناسان ثبت خوارزمی همواره در کنار شما خواهند بود.

تنها کافیست فرم مشاوره رایگان سایت را پر کنید یا با شماره تلفن های موجود در سایت تماس بگیرید. مشاوران خبره ثبت خوارزمی می توانند شما را در نحوه تکمیل و ارسال این اظهارنامه یاری دهند.

جمع بندی

در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی به آموزش اظهارنامه عدم فعالیت و چگونگی ثبت این اظهارنامه پرداختیم. ارائه اظهارنامه صفر مالیاتی تا پایان تیرماه هر سال فرصت دارد. بنابراین اگر هنوز نسبت به ارسال این اظهارنامه اقدام نکرده اید، بهتر است هر چه زودتر دست به کار شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان حقوقی ثبت خوارزمی در ارتباط باشید.

نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان