مدارک مورد نیاز برای اعلام ورشکستگی

مدارک لازم برای ثبت ورشکستگی کدامند؟

اعلام ورشکستگی یکی از مهم‌ترین اصطلاحات و مفاهیم تجاری می‌باشد که احتمالاً بار‌ها در مورد آن شنیده‌اید. ورشکستگی زمانی اتفاق می‌افتد که مدیران یک کسب و کار دیگر قادر به انجام تعهدات مالی و اجرایی خود نباشند. در واقع زمانی شخص بازنشسته می‌شود که دیگر قادر به انجام مفاد موجود در قرارداد‌های خود نباشد. در این شرایط باید کسب و کار‌ها به صورت رسمی و قانونی ورشکستگی خود را اعلام کنند.

این حکم توسط دادگاه ذیصلاح باید صادر شود. اما آیا صدور حکم ورشکستگی به این آسانی هاست؟ این حکم در چه شرایطی صادر شده و نیاز به چه مدارکی دارد؟ در این بخش از مؤسسه ثبت خوارزمی می‌خواهیم مدارک مهم مورد نیاز برای اعلام ورشکستگی بپردازیم. در صورت داشتن هرگونه سؤالی فرم مشاوره رایگان سایت را پر کنید تا کارشناسان در اسرع وقت با شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

قانون حمایت از ورشکستگان با اعلام حکم ورشکستگی

قانون حمایت از ورشکستگان با اعلام حکم ورشکستگیتجار ورشکسته با اعلام ورشکستگی و اثبات آن می‌توانند حکم ورشکستگی خود را از دادگاه اخذ کنند. با استفاده از حکم دادگاه این اشخاص می‌توانند از حمایت‌های قانونی این حوزه بهره‌مند شوند. بنابراین اعلام ورشکستگی مزایای خود را نیز خواهد داشت.

نکته مهم برای اخذ حکم ورشکستگی، اثبات آن است. یعنی شخص باید اثبات کند که توانایی پرداخت دیون و اجرای تعهدات را نداشته و ورشکستگی عادی یا به تقصیر بوده می‌باشد. ورشکستگی به تقلب نه تنها حمایت قانونی ندارد، بلکه شخص مشمول مجازات نیز خواهد شد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله اعلام ورشکستگی شرکت را مطالعه کنید.

شرایط لازم برای اعلام ورشکستگی

اشخاص حقیقی و حقوقی ورشکسته جهت اعلام ورشکستگی خود و همچنین صدور حکم آن در دادگاه باید شرایط خاصی داشته باشند. در غیر این صورت دادگاه نمی‌تواند حکم ورشکستگی را تأیید و آن را صادر نماید. این شرایط به صورت زیر هستند.

  • شخص حقیقی یا حقوقی حتماً باید تاجر بوده در از راه تجارت و بازرگانی کسب درآمد کرده باشد. در غیر این صورت مشمول قوانین ورشکستگی نخواهد شد.
  • شخص ورشکسته جهت اثبات ورشکستگی خود باید مدارک لازم را به دادگاه ارائه کند.
  • ورشکستگی باید از نوع عادی یا تقصیر باشد. ورشکستگی به تقلب هیچ حمایت قانونی نخواهد داشت.
  • بدهی‌ها باید به صورت وجه باشند.
  • همین که دارایی‌های شخص کفاف پرداخت بدهی‌ها را نکند، ورشکسته محسوب می‌شود. بنابراین نیازی نیست شخص حتماً فاقد دارایی باشد.

مدارک لازم برای ثبت ورشکستگی کدامند؟

مدارک لازم برای ثبت ورشکستگی کدامند؟تجار ورشکسته جهت اثبات عدم توانایی خود در پرداخت دیون و اعلام ورشکستگی باید مدارکی را به دادگاه ارائه دهند. زیرا دادگاه مرجع ذیصلاح صدور حکم ورشکستگی خواهد بود. البته فراهم آوردن این مدارک و اثبات ورشکستگی خود می‌تواند چالش‌های زیادی داشته باشد.

به همین دلیل اگر به کمک نیاز داشتید، حتماً با شماره تلفن‌های موجود در سایت ثبت خوارزمی تماس بگیرید. کارشناسان حقوقی می‌توانند شما را قدم به قدم در تهیه مدارک و اثبات ورشکستگی خود یاری دهند.

  • مدارک شناسایی کامل شامل کارت ملی، شناسنامه و…
  • کپی اسناد و مدارک مربوط به پرداخت دیون
  • شماره پرونده درج شده در دادنامه مربوط به حکم ورشکستگی
  • کپی تمامی صفحات قرارداد ارفاقی
  • کپی ارائه شده از حکم ورشکستگی
  • شهادت شهود
  • دادخواست‌های مربوط به دعوی اعاده اعتبار ورشکستگی
  • درخواست استعلام‌های لازم از ارگان‌های گوناگون (اداره ثبت شرکت، اداره امور مالیاتی، اداره تأمین اجتماعی، اتاق بازرگانی و… )

نظریه کارشناسی دادگستری

یکی از مدارک مهم جهت اعلام ورشکستگی، نظریه کارشناسان رسمی دادگستری جهت تأیید ورشکستگی شخص است. زمانی که دادخواست ورشکستگی مطرح می‌شود، نیاز است که اموال، دارایی‌ها و میزان دیون و بدهی‌های تاجر مشخص شوند.

وضعیت کمی و کیفی اموال تاجر و وضعیت معاملات او به مراتب باید توسط کارشناسان رسمی دادگستری مورد تأیید قرار گیرد. جالب است بدانید نظریه کارشناسی جهت اثبات ادعای ورشکستگی الزامی است. همچنین تاریخ توقف تاجر ورشکسته بر اساس همین نظریه تعین خواهد شد. بنابراین نحوه انجام این بازرسی و نتایج آن بسیار مهم می‌باشد.

مدارک مربوط به اثبات تاجر بودن شخص

در بخش‌های قبل اشاره کردیم که یکی از شرایط مهم اعلام ورشکستگی، تاجر بودن شخص است. یعنی باید فرد طبق مدارکی اثبات کند که تاجر بوده و درآمد او از طریق تجارت و بازرگانی بوده است. اشخاصی که شغل آن‌ها خرید و فروش و انجام معامله‌های تجاری نباشد، نمی‌توانند حکم ورشکستگی اخذ نمایند.

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در دادگاه‌ها قبل از صدور حکم ورشکستگی انجام می‌شود، اثبات تاجر بودن شخص است. این کار از طریق اخذ استعلام‌های لازم از ارگان‌های مورد نظر و بررسی فعالیت‌های شخص انجام می‌شود.

در ادامه می‌خواهیم به معرفی استعلام‌های لازم از ارگان‌های گوناگون جهت اثبات تاجر بودن شخص بپردازیم. این استعلام‌ها جزء مهم‌ترین مدارک جهت اخذ حکم ورشکستگی و اعلام آن هستند.

اخذ استعلام‌های لازم از اتحادیه‌ها و اصناف

یکی از مدارک مهم جهت اعلام ورشکستگی، استعلام از اتحادیه‌ها و اصناف است. تاجران جهت انجام فعالیت‌های تجاری خود در هر حوزه و رشته‌ای باید مجوز‌های مربوطه را از اتحادیه‌ها و اتاق اصناف مربوط به آن اخذ نمایند. در واقع انجام فعالیت در برخی از حوزه‌های تجاری بدون مجوز این اتحادیه‌ها و اصناف کاملاً غیرقانونی می‌باشد.

به همین دلیل تاجران ملزم به اخذ این مجوز‌ها هستند. مراجع قضایی ممکن است جهت اثبات تاجر بودن فرد و فعالیت قانونی وی، استعلام‌های لازم را جهت تأیید صلاحیت این مجوز‌ها از ارگان‌های مربوطه اخذ نمایند.

دریافت استعلام از بانک‌ها

یکی از مهم‌ترین استعلام‌ها که جهت ثابت کردن تاجر بودن فرد و اعلام ورشکستگی وی انجام می‌شود، استعلام بانکی است. مثلاً تجار دارای سوابق بانکی مربوط به خود هستند. گردش حساب و انجام تراکنش‌های مختلف در حساب بانکی تاجر بودن فرد را ثابت خواهد کرد.

به همین دلیل مراجع قضایی سعی می‌کنند سوابق بانکی فرد را بررسی کرده و تراکنش‌های بانکی وی را پیگیری کنند. اگر فرد تراکنش‌های بانکی قابل توجهی نداشته باشد، ممکن است اثبات تاجر بودن وی با مشکل مواجه شود.

اخذ استعلام از اتاق بازرگانی

اتاق بازرگانی یکی دیگر از ارگان‌هایی است که استعلام از آن برای اثبات تاجر بودن شخص لازم است. کلیه تاجران جهت انجام فعالیت‌های تجاری مانند صادرات و واردات باید از اتاق بازرگانی محل فعالیت خود کارت بازرگانی را اخذ نمایند.

واردات و صادرات کالا بدون کارت بازرگانی غیرقانونی بوده و امکان ترخیص کالا وجود نخواهد داشت. به همین دلیل تاجران برای انجام فعالیت‌های خود به این کارت نیاز دارند. مراجع قضایی جهت تأیید این کارت استعلام‌های لازم را از اتاق بازرگانی اخذ خواهند کرد.

مدارک ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها

منظور از اعلام ورشکستگی چیست؟تمام شرکت‌های تجاری بر اساس قانون تجارت و قانون ثبت شرکت‌ها، باید به صورت رسمی به ثبت برسند تا تاجر تلقی شوند. در نتیجه تمامی تاجران جهت بهره‌مندی از تسهیلات و امکانات دولتی و قانونی، نسبت به ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها اقدام می‌کنند.

کسب و کار‌ها و شرکت‌هایی که به صورت رسمی ثبت نشده‌اند، از حمایت‌های قانونی ورشکستگی بهره‌مند نخواهند شد. مراجعه قضایی جهت اثبات تاجر بودن شخص، استعلام‌های لازم را از اداره ثبت شرکت‌ها دریافت خواهند کرد.

مدارک شخص در اداره امور مالیاتی

تمامی افرادی که دارای فعالیت اقتصادی و کسب درآمد هستند، باید مالیات خود را به اداره امور مالیاتی پرداخت نمایند. تاجران نیز از این قاعده مستثنی نیستند. داشتن پرونده مالیاتی و ارسال اظهارنامه مالیاتی سندی محکم بر اثبات تاجر بودن شخص جهت اعلام ورشکستگی وی خواهد بود. محتویات و جزئیات مربوط به پرونده‌های مالیاتی جزء مدارک لازم برای اخذ حکم ورشکستگی دادگاه هستند.

جمع‌بندی

در این مقاله از مؤسسه ثبت خوارزمی به معرفی کامل مدارک لازم برای اعلام ورشکستگی پرداختیم. همچنین نحوه تهیه این مدارک و استعلام‌های مربوطه را توضیح دادیم. اگر جهت اثبات تاجر بودن خود و تهیه مدارک به راهنمایی نیاز دارید، حتماً فرم مشاوره رایگان سایت را پر کنید.

نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان