نحوه تغییر مدیر عامل

شرکت‌ها همواره پویا بوده و در حال تغییر هستند. این تغییرات می‌تواند مربوط به سرمایه شرکت، موضوع فعالیت یا سمت‌های آن باشد. تغییر مدیرعامل شرکت یکی از مهم‌ترین تغییرات شرکت است که می‌تواند بر عملکرد و آینده شرکت تأثیر بگذارد. این تغییر، همانند سایر تغییرات شرکت حتماً باید در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسد. زیرا تغییرات رخ داده در شرکت مهم هستند. اما نحوه تغییر مدیرعامل شرکت چگونه است؟ برای تغییر دادن مدیرعامل به چه مدارک و شرایطی نیاز داریم؟

در این مقاله از ثبت خوارزمی به صفر تا صد تغییر مدیرعامل شرکت خواهیم پرداخت. اگر در این خصوص سؤالی داشتید، حتماً فرم مشاوره رایگان سایت را پر کنید تا کارشناسان حقوقی در اسرع وقت با شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

جایگاه مدیرعامل در شرکت

قبل از آنکه به نحوه تغییر مدیرعامل شرکت بپردازیم، می‌خواهیم مقداری در مورد این سمت و جایگاه آن در شرکت حرف بزنیم. بسیاری از افراد مدیرعامل شرکت را همه کاره شرکت می‌دانند. فکر می‌کنند که مدیرعامل اختیار تام داشته و می‌تواند خود به تنهایی تصمیمات مهم شرکت را بگیرد. اما این طور نیست. مدیرعامل به عنوان نماینده یک شرکت یا شخصیت حقوقی شناخته می‌شود که توسط هیئت مدیره انتخاب خواهد شد.

مدیرعامل دارای وظایف و اختیارات مربوط به خودش است و حوزه اختیارات او تماماً در اساسنامه درج می‌شود. در نتیجه این طور نیست که مدیرعامل اختیار تام جهت اخذ تمامی تصمیم‌های شرکت داشته باشد.

هر چند هر تصمیمی که توسط هیئت مدیره گرفته می‌شود، باید حتماً به امضای مدیرعامل نیز برسد. مدیرعامل می‌تواند یکی از سهامداران شرکت و یا فردی غیر از سهامداران شرکت باشد. این موضوع بسته به نوع شرکت و اساسنامه آن متفاوت است.

دلایل درخواست تغییر مدیرعامل شرکت

درخواست تغییر مدیرعامل شرکت ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود. در برخی از شرکت‌ها مدیر عامل تنها برای برهه زمانی مشخصی می‌تواند در سمت خویش بماند. بعد از این برهه زمانی سهامداران شرکت جهت تعین مدیرعامل جدید شرکت اقدام می‌کنند. یا ممکن است به دلایلی مدیرعامل در سمت خود استعفاء داده و دیگر قادر به انجام وظیفه خود در جایگاه مدیرعامل نباشد.

در این حالت مدیرعامل جدید تعیین خواهد شد. در برخی از موارد سهامداران شرکت به دلیل بی‌کفایتی و بی‌توجهی مدیرعامل نسبت به انجام وظایف خود، تصمیم به برکناری وی می‌گیرند. اگر مدیرعامل جزء سهامداران شرکت باشد، بعد از برکناری باز می‌تواند در مجامع شرکت به عنوان سهامدار حضور پیدا کند. اما اگر مدیرعامل سهامدار شرکت نباشد، بعد از برکناری هیچ حقی در حضور در جلسات شرکت نخواهد داشت.

تنظیم صورتجلسه جهت تغییر مدیرعامل شرکت

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین اقداماتی که باید جهت تغییر مدیرعامل شرکت صورت گیرد، تدوین و تنظیم صورتجلسه است. صورتجلسه توسط مجمع عمومی به صورت سالیانه و یا به طور فوق‌العاده می‌تواند تصویب گردد. امضای تمامی اعضای هیئت مدیره برای تصویب صورتجلسه الزامی است.

در این صورتجلسه قید می‌شود که اعضای هیئت مدیره و مجمع عمومی تصمیم به تغییر مدیرعامل شرکت گرفته‌اند. توجه کنید که متن صورتجلسه و نحوه تنظیم آن برای هر نوع شرکتی فرق می‌کند. همچنین این صورتجلسه بسیار مهم است و در صورت تدوین اشتباه، درخواست تغییر می‌تواند رد شود. بنابراین بهتر است برای تنظیم متن صورتجلسه حتماً از کارشناسان حقوقی متخصص و باتجربه در این زمینه کمک بگیرید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه تنظیم این صورتجلسه می‌توانید به مقاله نمونه صورتجلسه تغییر مدیرعامل مراجعه نمایید.

کارشناسان حقوقی ثبت خوارزمی سالهاست که در تنظیم صورتجلسه تغییر مدیرعامل شرکت برای انواع شرکت‌ها فعالیت دارند. این مشاوران به راحتی می‌توانند در تنظیم صورتجلسه و مراحل ثبت آن به شما کمک کنند. تنها کافیست با شماره تلفن‌های موجود در سایت تماس حاصل نمایید.

نحوه ثبت صورتجلسه مربوطه به تغییر مدیرعامل شرکت

بعد از آن که صورتجلسه تغییر مدیرعامل شرکت را تنظیم کردید، باید نسبت به ثبت آن در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها اقدام نمایید. بدون ثبت رسمی در این سامانه، هیچ کدام از تغییرات شرکت به رسمیت شناخته نمی‌شوند. بنابراین حتماً نسبت به انجام ثبت آن اقدام کنید.

۱) به سامانه اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه کرده و در قسمت ثبت تغییرات شرکت، اطلاعات اولیه خواسته شده را وارد کنید.

۲) سپس اطلاعاتی مانند حق توکل، تاریخ و ساعت صورتجلسه، سمت اعضای هیئت مدیره و… را درج کنید.

۳) صورتجلسه را به صورت دقیق و بدون هیچ مغایرتی در سامانه تایپ نمایید.

۴) سپس تمامی مدارک و اسناد لازم را در پوشه مخصوص به اداره ثبت شرکت‌ها توسط اداره پست تحویل دهید.

دقت کنید که ثبت درخواست در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها باید حتماً به صورت اینترنتی صورت گیرد. بنابراین از مراجعه حضوری به اداره ثبت شرکت‌ها بپرهیزید.

مدارک لازم برای تغییر مدیرعامل شرکت

برای ایجاد هر تغییری در شرکت به فراهم آوردن برخی از مدارک نیاز خواهید داشت. تغییر مدیرعامل شرکت نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای آنکه روند تغییر مدیرعامل را در کمترین زمان ممکن و بدون مشکل انجام دهید، حتماً مدارک زیر را به صورت کامل آماده کنید.

• ارائه صورتجلسه مصوب و امضاء شده توسط هیئت مدیره

• کپی برابر اصل مدارک شناسایی تمامی اعضای هیئت مدیره

• مدارک شناسایی مدیرعامل جدید

• گواهی امضای مدیرعامل جدید شرکت

• ارائه روزنامه رسمی تأسیس

نحوه تغییر مدیرعامل شرکت (مرحله به مرحله)

برای آنکه بتوانید روند تغییر مدیرعامل شرکت را به خوبی انجام دهید، ابتدا باید در مورد مراحل آن بدانید. طی مراحل زیر می‌توانید به راحتی مدیرعامل شرکت را تغییر دهید.

۱) در مرحله اول ابتدا باید مدیرعامل جدید را برای شرکت انتخاب نمایید. مدیرعامل جدید باید توسط تمامی اعضای هیئت مدیره تأیید شود.

۲) باید جلسه مجمع عمومی را در شرکت تشکیل داده و صورتجلسه به امضای تمامی اعضای هیئت مدیره برسد.

۳) درخواست تغییر مدیرعامل شرکت را در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها به صورت اینترنتی ثبت کنید.

۴) صورتجلسه و سایر مدارک لازم را با پست به اداره ثبت شرکت‌ها بفرستید. دقت کنید تنها سه روز فرصت دارید تا مدارک را به اداره پست تحویل دهید. بنابراین دقت کنید که تعطیلی رسمی یا آخر هفته پیش رو نباشد.

۵) باید مدت زمانی صبر کنید تا مدارک شما توسط کارشناسان بررسی شده و تأیید شوند. همچنین باید مدارک مربوط به مدیرعامل جدید بررسی شوند.

۶) اگر مدارک شما کامل باشند، درخواست ثبت می‌شود. اما اگر درخواست به دلیل ناقص بودن مدارک یا… رد شود، باید نسبت به رفع ایرادات وارده اقدام نمایید. بعد از رفع ایرادات باید بار دیگر درخواست تغییر خود را ثبت نمایید.

۷) بعد از موافقت اداره ثبت شرکت‌ها، تغییر شما در روزنامه رسمی آگهی شده و مدیرعامل تغییر می‌یابد.

برای جلوگیری از دوباره کاری و طولانی شدن روند تغییر مدیرعامل شرکت حتماً از یک فرد متخصص در این زمینه کمک بگیرید. زیرا عدم آشنایی کافی با روند اداری می‌تواند پروسه تغییر را طولانی و خسته‌کننده کند.

هزینه تغییر مدیرعامل شرکت چقدر است؟

هزینه تغییر مدیرعامل شرکت بستگی به فاکتور‌های مختلفی دارد و نمی‌تواند قیمت ثابتی برای آن تعیین کرد. هزینه‌های ثبت و هزینه‌های مربوط به اداره پست جزء این هزینه‌ها هستند. اگر از کمک وکیل یا مؤسسه حقوقی در این امر کمک بگیرید، باید هزینه دستمزد آنان را نیز پرداخت نمایید. برخی از افراد جهت کمتر شدن هزینه‌ها خود اقدام به انجام امور اداری می‌کنند. اما غافل از این که این کار خود موجب طولانی شدن روند پروسه و افزایش هزینه‌ها خواهد شد.

جمع‌بندی

در این مقاله از ثبت خوارزمی به نحوه تغییر مدیرعامل شرکت و مدارک مورد نیاز برای آن پرداختیم. همچنین مراحل این فرایند را به صورت کامل بررسی کردیم. اگر می‌خواهید در کوتاه‌ترین زمان ممکن مدیر عامل را تغییر دهید، حتماً از یک مؤسسه حقوقی با تجربه کمک بگیرید. مؤسسه حقوقی ثبت خوارزمی با سال‌ها تجربه می‌تواند خدمات ویژه‌ای را در این خصوص به شما ارائه دهد.

 

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان