همه چیز در مورد دامنه قدرت بازرس در سهامی خاص

دامنه قدرت بازرس در سهامی خاص

احتمالا تاکنون برای شما هم این سوال پیش آمده که دامنه قدرت بازرس در سهامی خاص چقدر است؟ اختیارات بازرس تا چه حد بوده و تا چه اندازه ای می تواند در شرکت فعالیت داشته باشد؟ برای پاسخ به این سوالات ابتدا باید به صورت کامل با اختیارات و وظایف بازرس در شرکت های سهامی خاص آشنا شوید.

این گونه می توانید دامنه قدرت و حوزه اختیارات بازرس را در شرکت های مختلف بهتر بشناسید. در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی تمامی اختیارات بازرس در شرکت سهامی خاص را به صورت کامل توضیح خواهیم داد. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید فرم مشاوره سایت را پر کنید. کارشناسان در اسرع وقت با شماره تلفن شما تماس گرفته و به تمامی سوالات شما پاسخ می دهند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

نقش بازرس در شرکت سهامی خاص

نقش بازرس در شرکت سهامی خاصقبل از آنکه به دامنه قدرت بازرس در سهامی خاص بپردازیم، بد نیست مقداری بازرس را معرفی کنیم. بازرس فردی است که وظیفه نظارت بر عملکرد هیئت مدیره و وضعیت کلی شرکت را به عهده دارد. در واقع کار بازرس بررسی، نظارت و ارائه گزارش در مورد وضعیت شرکت و صورت های مالی است.

در شرکت سهامی خاص بازرس می توان از سهامداران شرکت یا فردی غیر از سهامداران باشد. اما مورد مهم این است که این بازرس باید توسط سهامداران شرکت انتخاب شود. یعنی سهامداران با توافق هم می توانند بازرس شرکت را انتخاب کنند.

بازرس همان نماینده سهامداران در شرکت است و گزارش هایی از عملکرد هیئت مدیره را به سهامداران ارائه می دهد. به عبارتی دیگر، بازرس در شرکت همانند چشم و گوش سهامداران عمل می کند. به همین دلیل است که بازرس نباید از اقوام نزدیک هیات مدیره باشد. تمامی شرکت های سهامی خاص باید بازرس داشته باشند. تعداد بازرسان بستگی به تعداد سهامداران و حجم کاری شرکت دارد. هر چه شرکت بزرگتر بوده و حجم کاری آن بیشتر باشد باید تعداد بازرسان نیز بیشتر باشد.

بیشتر بخوانید: حقوق و مزایای بازرس شرکت سهامی خاص

دامنه قدرت بازرس در سهامی خاص چقدر است؟

حال که با بازرس سهامی خاص آشنا شدید بد نیست در مورد دامنه قدرت بازرس در سهامی خاص نیز بدانید. در واقع این اختیارات هستند که دامنه قدرت بازرس در سهامی خاص را مشخص می کنند. به صورت کلی وظایف بازرس در شرکت تنها اظهارنظر کردن و ارائه گزارش به سهامداران است. بنابراین بازرس حق هیچگونه دخالتی در اداره و مدیریت شرکت را ندارد. البته سهامداران از طریق مجمع عمومی می توانند در مدیریت شرکت دخالت کنند. اما بازرس حق دخالت در امور هیئت مدیره را نخواهد داشت.

دسترسی به تمامی اسناد و مدارک و دفاتر شرکت

یکی از مهم ترین اختیارات که دامنه قدرت بازرس در سهامی خاص را مشخص می کند، دسترسی به تمامی مدارک، دفاتر و اسناد شرکت است. هیئت مدیره و سایر بخش های شرکت هر زمان که بازرس این مدارک را بخواهد باید آن را در اختیار وی قرار دهند.

بازرس برای آنکه بتواند بر کار هیئت مدیره و وضعیت کلی شرکت نظارت کند، به مدارک و اسناد شرکت نیاز خواهد داشت. همچنین تمامی صورت های مالی و اطلاعات حساب های شرکت باید در اختیار بازرس باشند. چرا که یکی از وظایف اصلی بازرس، بررسی صورت حساب های مالی شرکت است. در واقع بازرس باید اطمینان حاصل کند که حقوق سهامداران در شرکت پایمال نخواهد شد.

جمع آوری اطلاعات از کارکنان در حوزه بازرسی

یکی از اختیاراتی که دامنه قدرت بازرس در سهامی خاص را افزایش می دهد جمع آوری اطلاعات از کارکنان است. بازرس در بعضی مواقع ممکن است از برخی از کارکنان بخش های مختلف شرکت بخواهد اطلاعاتی را در اختیار او بگذارند.

یا مثلا ممکن است بازرس از کارکنان بخواهد که توضیحاتی در مورد برخی از مسائل شرکت به وی ارائه دهند. در چنین حالتی کارکنان وظیفه دارند که تمامی اطلاعات خواسته شده توسط بازرس را در اختیار وی قرار دهند حال این اطلاعات می تواند پاره ای از توضیحات و یا برخی از اسناد و مدارک شرکت باشد.

اظهارنظر در مورد عملکرد و وضعیت کلی شرکت

یکی از اختیاراتی که بازرس در شرکت سهامی خاص از آن بهره مند است، تنظیم و ارائه گزارش در مورد عملکرد شرکت است. در واقع بازرس باید اطمینان حاصل کند که هیئت مدیره در راستای انجام موضوع فعالیت شرکت کار می کند.

این موضوع فعالیت در اساسنامه شرکت تعیین شده و شرکت جهت انجام همان موضوع ها تاسیس شده است. بنابراین تطابق عملکرد شرکت با موضوع مورد فعالیت آن یکی از مهم ترین وظایف و اختیارات بازرس می باشد. بازرس از طریق ارائه گزارشات ویژه در این خصوص نظر خود را اظهار خواهد کرد.

حق حضور در جلسات هیئت مدیره

دامنه قدرت بازرس در سهامی خاص چقدر است؟

دامنه قدرت بازرس در سهامی خاص آنجایی بحث برانگیز می شود که اختلاف نظرها بر روی اختیارات او شکل می گیرند. یکی از این اختلاف نظرها مربوط به حق حضور بازرس در جلسات هیئت مدیره است. برخی از افراد معتقدند که بازرس به ولیل وظایفی که دارد لازم است در جلسات هیئت مدیره شرکت کند.

البته شرکت او در این جلسات به معنی دخالت او در امور مدیریتی نیست. بلکه صرفا جهت بررسی عملکرد هیئت مدیره و ارائه گزارش حضور پیدا خواهد کرد.

اما برخی دیگر معتقدند که بازرس تا جایی حق ورود دارد که وارد حوزه مدیریتی و اداره شرکت نشود. بنابراین معتقدند که بازرس نباید در جلسات هیئت مدیره حضور پیدا کند. بنابراین حق حضور در جلسات هیئت مدیره هنوز مورد بحث است.

حضور در جلسات مجمع عمومی عادی و فوق العاده

یکی از اختیارات و دامنه قدرت بازرس در سهامی خاص، حضور در تمامی مجامع عمومی شرکت است. فرقی ندارد که مجمع عمومی به صورت عادی برگزار شود یا فوق العاده، چرا که در هر صورت بازرس باید در آن حضور یابد. حضور بازرس در جلسه مجمع عمومی الزامی است.

همچنین بازرس این اختیار را دارد که از سهامداران برای تشکیل مجمع عمومی دعوت به عمل آورد. هر چند اولویت دعوت کننده به هیئت مدیره است. اما اگر هیئت مدیره از دعوت به مجمع عمومی سرباز بزند، این وظیفه بازرس است که دعوت کننده مجمع عمومی باشد. بنابراین این قدرت در اختیار بازرس قرار خواهد داشت.

استفاده از کارشناسان مستقل خارج از شرکت

دامنه قدرت بازرس در سهامی خاص این اختیار را به وی می دهد که از کارشناسان مستقل خارج از شرکت استفاده کند. مثلا بازرس ممکن است برای حسابرسی برخی از حساب ها و صورت های مالی شرکت بخواهد از حسابداران مستقل استفاده کند.

بازرس می تواند هزینه این خدمات را از شرکت نیز دریافت نماید. البته بازرس باید قبلا این کارشناسان و متخصصان را به مدیران شرکت معرفی کرده باشد. چرا که مدیران نباید با افراد ناشناخته مواجه شوند. این متخصصان در مواردی که بازرس تعیین می کند حق تحقیق و رسیدگی را خواهند داشت.

ارائه گزارشات تخلفات به سهامداران یا مراجع قضایی

دامنه قدرت بازرس در سهامی خاص چقدر است؟یکی از اختیارات بازرس در سهامی خاص، ارائه گزارش تخلفات روی داده به سهامداران و جرایم دیگر به مراجع قضایی است. اگر در عملکرد کلی شرکت و مدیریت آن تخلفی رخ دهد، سهامداران باید فورا از آن باخبر شوند. بررسی، تهیه و ارائه گزارش در این خصوص بر عهده بازرس است.

در واقع بازرس باید مطمئن شود که گزارش تخلف فوق به دست سهامداران می رسد. مورد دیگر گزارش جرایم مالی رخ داده به مراجع قضایی و قانونی است که باید توسط بازرس شرکت صورت گیرد.

کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان موسسه ثبت خوارزمی

اگر می خواهید در مورد دامنه قدرت بازرس در سهامی خاص اطلاعات بیشتری کسب کنید، تنها کافیست با شماره تلفن های موجود در سایت تماس بگیرید. کارشناسان ثبت خوارزمی می توانند در مورد نحوه انتخاب بازرس و حوزه اختیارات و وظایف وی اطلاعات کامل و جامعی را به شما ارائه دهند.

جمع بندی

اختیارات بازرس در سهامی خاص گسترده و بسیار مهم هستند. اما به شرطی که بازرس بتواند به تمامی وظایف و مسئولیت های کیفری خود به خوبی عمل کند. بازرس این اختیار را دارد که بر تمامی فعالیت ها و عملکرد شرکت نظارت کرده و اظهار نظر کند.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان