جریمه عدم اعلام شروع فعالیت به اداره امور مالیاتی

جریمه عدم اعلام شروع فعالیت به اداره امور مالیاتی

عدم اعلام شروع فعالیت به اداره امور مالیاتی عواقب و جرایم جبران ناپذیری را می تواند به دنبال داشته باشد. شرکت ها بنا به دلایل مختلفی ممکن است برای مدت زمان خاصی هیچگونه فعالیت اقتصادی و تجاری نداشته باشند.

در این حالت شرکت عدم فعالیت خود را از طریق نامه عدم فعالیت به استحضار اداره امور مالیاتی و سایر ادارات برساند. اما مسئله مسلم این است که شرکت برای همیشه غیرفعال نمی ماند و بالاخره روزی فعالیت خود را شروع خواهد کرد. در این حالت شرکت باید شروع فعالیت خود را به اداره امور مالیاتی اطلاع دهد.

در این مقاله از ثبت خوارزمی قصد داریم نحوه اعلام شروع فعالیت به اداره امور دارایی و جریمه عدم انجام این کار بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر فرم مشاوره رایگان سایت را پر کنید تا کارشناسان در اسرع وقت با شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اعلام شروع فعالیت به اداره امور مالیاتی چیست؟

اعلام شروع فعالیت به اداره امور مالیاتی چیست؟اعلام شروع فعالیت به اداره امور مالیاتی یکی از مهم ترین اقداماتی است که شرکت ها پس از شروع فعالیت مجدد باید انجام دهند. دقت کنید زمانی که یک شرکت عدم فعالیت خود را اعلام می کند، بدین معناست که شرکت خود هیچگونه مراوده تجاری ندارد. در نتیجه شرکت باید از پرداخت مالیات ها معاف باشد.

در واقع درخواست عدم فعالیت شرکت به معنی درخواست معافیت از مالیات های شرکت است. بنابراین زمانی که شرکت فعالیت اقتصادی خود را مجدد از سر می گیرد لازم است مالیات خود را پرداخت نماید. در نتیجه اعلام شروع فعالیت مجدد در این حالت بسیار مهم است.

اگر کسب و کار شما برای مدتی غیرفعال بوده است و اکنون فعالیت دارد، باید حتما مالیات آن را ثبت و پرداخت کنید. بدون تشکیل پرونده مالیاتی و ارائه اظهارنامه قادر به اعلام شروع فعالیت خود نخواهید بود.

چرا اعلام شروع فعالیت به اداره امور مالیاتی مهم است؟

اعلام شروع فعالیت به اداره امور مالیاتی بسیار مهم است. چرا که تمامی اشخاصی که از سمت این سازمان مودی شناخته می شوند موظف به پرداخت مالیات خود هستند. اعلام شروع فعالیت مجدد شرکت باید با پرداخت تمام مالیات های شرکت صورت گیرد. در غیر این صورت جرایم سنگین مالیاتی برای شرکت در نظر گرفته می شود.

شروع فعالیت شرکت بدون اعلام آن و پرداخت مالیات های آن به معنی فرار مالیاتی است. از طرفی عدم اعلام شروع فعالیت اختیارات قانونی زیادی را مودی گرفته و موانع قانونی زیادی را برای وی ایجاد می کنند.

عدم ایجاد تغییرات در شرکت های غیر فعال با تبصره 4 ماده 186

یکی از معایب بسیار بزرگ عدم اعلام شروع فعالیت به اداره امور مالیاتی، عدم توانایی ایجاد تغییرات در شرکت است. طبق تبصره 4 ماده 186، اداره امور مالیاتی لیست شرکت هایی که در 5 سال گذشته فاقد فعالیت بوده اند را جمع آوری می کند. سپس این لیست را به اداره ثبت شرکتها ارائه می کند. اداره ثبت شرکتها ایجاد هرگونه تغییر در این شرکت ها را غیرممکن می کند. یعنی اگر شرکت به مدت 5 سال غیرفعال بماند، صاحبان آن نمی توانند تغییراتی در شرکت ایجاد کنند. در این حالت فعال شدن مجدد شرکت تنها از طریق تسویه حساب با اداره امور مالیاتی امکان پذیر خواهد بود.

نحوه اعلام شروع فعالیت به اداره امور مالیاتی

نحوه اعلام شروع فعالیت به سازمان امور مالیاتی کل کشورشاید برای شما نیز سوال باشد که نحوه اعلام شروع فعالیت به اداره امور مالیاتی چگونه است؟ اصلا چگونه می توان شروع فعالیت مجدد شرکت را اعلام کرد؟ برای این کار باید از طریق مراحل زیر، مراتب اعلام شروع فعالیت خود را طی کنید.

  1. ابتدا وارد سامانه سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس https://my.tax.gov.ir/ بروید.
  2. سپس از طریق درگاه ملی وارد حساب کاربری مربوط به مودی شوید.
  3. در پنل کناری، سایر خدمات مالیاتی را انتخاب نمایید.
  4. گزینه درخواست فعالسازی شرکت را بزنید.

دقت کنید اعلام شروع فعالیت باید با تشکیل پرونده مالیاتی، ارائه اظهارنامه مالیاتی و سایر دفاتر پلمپ قانونی باشد. در واقع تمامی مفاصا حساب مالیاتی شرکت باید پرداخت شود.

آنچه در این مطلب مطالعه خواهید کرد:همه چیز درباره سامانه ثبت نام و پیش ثبت نام کد مالیاتی

جریمه عدم اعلام فعالیت مجدد اشخاص حقیقی و حقوقی

اگر شرکتی فعالیت اقتصادی و تجاری خود را مجددا از سر گیرد، حتما باید مراتب آن را به مقامات اعلام کند. در غیر این صورت عدم اعلام شروع فعالیت به اداره امور مالیاتی ممکن است فرار مالیاتی تلقی شده و مودی جریمه شود. این جریمه در اغلب اوقات نقدی بوده و به میزان 30 درصد از کل مالیات قابل پرداخت مودی است.

البته میزان این جریمه بستگی به میزان تخلف مالیاتی دارد. زمانی ک درخواست عدم فعالیت شرکت توسط اداره امور مالیاتی تایید می شود از پرداخت مالیات معاف خواهد شد. اما اگر فعالیت مجدد رخ دهد، این معافیت مالیاتی دیگر اعتباری ندارد. بنابراین مودی موظف است تمام مالیات خود را پرداخت کند.

تشکیل پرونده مالیاتی و ارسال اظهارنامه در موعد مقرر

بدون تشکیل پرونده مالیاتی و ارسال اظهارنامه در موعد مقرر، اعلام شروع فعالیت به اداره امور مالیاتی میسر نخواهد بود. در واقع تشکیل پرونده مالیاتی و ارسال اظهارنامه از ضروریات این امر هستند. ارسال اظهارنامه باید در 4 ماه اول سال بعد انجام گیرد.

مثلا اگر شما قصد دارید اظهارنامه سال مالی 1402 را ارسال کنید، باید تا پایان تیرماه 1403 اظهارنامه را ارسال کرده باشید. تاخیر در ارسال اظهارنامه منجر به ایجاد جریمه های مالیاتی مختلف برای مودی خواهد شد.

پلمپ دفاتر قانونی با شروع فعالیت در اداره امور مالیاتی

اعلام شروع فعالیت به اداره امور مالیاتی به دریافت دفاتر پلمپ تجاری نیاز دارد. این دفاتر شامل دفتر روزنامه و دفتر کل می شوند. شرکت باید درخواست این دفتر را از اداره ثبت شرکتها کرده و اداره سالانه این دفتر را در اختیار شرکت ها می گذارد. در صورت عدم دریافت دفاتر پلمپ، شرکت جریمه مالیاتی خواهد شد.

همچنین برای سال دیگر مالی دیگر دفتر پلمپ در اختیار شرکت قرار نخواهد گرفت. با پلمپ دفاتر قانونی و ارسال آن ها به اداره امور مالیاتی می توانید فعالیت اقتصادی و تجاری شرکت را از سر بگیرید.

سامانه اعلام شروع فعالیت به اداره امور مالیاتی کدام است؟

سامانه اعلام شروع فعالیت به اداره امور مالیاتی کدام است؟سامانه اعلام شروع فعالیت به اداره امور مالیاتی، همان سامانه سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس https://my.tax.gov.ir/ می باشد. با ورود به این سامانه ابتدا باید وارد پنل کاربری مودی شوید.

حال این پنل کاربری می تواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد. بعد از وارد شدن به کارتابل می توانید درخواست فعالسازی شرکت را داشته باشید. با استفاده از سامانه سازمان امور مالیاتی به راحتی می توانید به طیف گسترده ای از خدمات مالیاتی دسترسی داشته باشید.

هزینه اعلام شروع فعالیت به اداره امور مالیاتی

اعلام شروع فعالیت به اداره امور مالیاتی خود هزینه خاصی ندارد. بلکه این هزینه ها شامل پرداخت مبالغ مالیاتی هستند. در واقع برای آنکه بتوانید شروع فعالیت شرکت را اعلام کنید، باید تمامی مالیات های مربوط به آن را پرداخت نمایید. این میزان مالیات نیز برای هر مودی متفاوت است و طبق درآمد آن محاسبه می شود.

اعلام شروع فعالیت مجدد با کارشناسان موسسه ثبت خوارزمی

اگر قصد اعلام شروع فعالیت به اداره امور مالیاتی را دارید، می توانید با کارشناسان ثبت خوارزمی در ارتباط باشید. مشاوران حقوقی ثبت خوارزمی می توانند شما را در صفر تا صد پرداخت مالیات های معوقه شرکت راهنمایی کنند.

همچنین اگر نمی خواهید مشمول جرائم مالیاتی سنگین شوید، حتما با مشاوران حقوقی خبره ثبت خوارزمی مشاوره داشته باشید. با مشاوران ثبت خوارزمی دیگر جایی برای نگرانی پرداخت مبالغ سنگین جریمه مالیاتی نخواهد بود.

جمع بندی

در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی جریمه عدم اعلام شروع فعالیت به اداره امور مالیاتی را به صورت کامل توضیح دادیم. همچنین ضرورت و اهمیت اعلام شروع فعالیت مجدد را بررسی کردیم.

با اعلام شروع فعالیت شرکت و پرداخت مالیات های مشمول شده می توانید از جرائم مالیاتی سنگین مصون بمانید. همچنین با اعلام فعالیت می توانید تغییرات لازم را در شرکتتان به راحتی به ثبت برسانید. ثبت تغییرات بدون پرداخت مالیات امکان پذیر نخواهد بود.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان