جریمه عدم ارسال اظهارنامه سالیانه

جریمه عدم ارسال اظهارنامه سالیانه

یکی از داغ ترین مباحث میان مودیان حقیقی و حقوقی، میزان جریمه عدم ارسال اظهارنامه سالیانه است. طبق قانون، تمامی مودیان حقیقی و حقوقی واجد شرایط موظف به ارسال اظهارنامه مالیاتی در پایان سال مالی خود هستند. این اظهارنامه، عملکرد مالی مودی را در طی یک سال مالی کامل نشان می دهد.

سازمان امور مالیاتی بر اساس این اظهارنامه، میزان مالیات را برای مودی تعیین خواهد کرد. حال اگر مودی جهت ارسال اظهارنامه مالیاتی در مهلت قانونی خود اقدام نکند چه اتفاقی می افتد؟ مسلما مودی جریمه خواهد شد. در این مطلب از ثبت خوارزمی می خواهیم میزان جریمه عدم ارسال اظهارنامه سالیانه را بررسی کنیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر، فرم مشاوره سایت را پر کنید تا کارشناسان در اسرع وقت با شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

جریمه عدم ارسال اظهارنامه سالیانه چیست؟

جریمه عدم ارسال اظهارنامه سالیانه چیست؟طبق ماده 192 قانون مالیات های مستقیم، مودیانی که از ارسال اظهارنامه مالیاتی خود در مهلت قانونی امتناع می کنند، جریمه مالیاتی خواهند شد. این جریمه توسط سازمان امور مالیاتی کشور جهت تشویق مودیان به ارسال اظهارنامه مالیاتی در نظر گرفته شده است.

در اظهارنامه مالیاتی تمامی اطلاعات مالی مودی به صورت کامل ذکر می شوند. درنتیجه میزان هزینه ها و درآمد مودی مشخص خواهد شد. سازمان امور مالیاتی نیز بر اساس همین اطلاعات، میزان مالیات قابل پرداخت مودی را مشخص می کند. تمامی مودیان حقیقی و حقوقی باید اظهارنامه عملکرد سالیانه خود را به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. (به جزء مودیان حقیقی تبصره ماده 100)  جریمه عدم ارسال اظهارنامه سالیانه هم شامل جریمه نقدی و هم جریمه اعتباری می شود.

جریمه نقدی عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی

جریمه عدم ارسال اظهارنامه سالیانه به صورت نقدی اعمال می شود. به صورت کلی جریمه نقدی برای مودیان حقیقی به میزان 10 درصد از مالیات قابل پرداخت است. اما برای مودیان حقوقی و صاحبان مشاغل، 30 درصد از مبلغ مالیات قابل پرداخت می باشد. بنابراین می توان گفت که میزان جریمه مودیان حقوقی و صاحبان مشاغل سه برابر مودیان حقیقی است. میزان این جریمه ها به شرح زیر می باشند:

  • اشخاص حقوقی: 30 درصد مالیات
  • اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل و کسب و کار گروه اول: 30 درصد مالیات
  • اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل و کسب و کار گروه دوم: 30 درصد مالیات
  • اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل و کسب و کار گروه سوم: 10 درصد مالیات

صاحبان کسب و کارها، مشاغل و مدیران سازمان ها باید در هنگام ارسال اظهارنامه، لیست بیمه کارکنان را نیز ارسال کنند.

جریمه های اعتباری برای عدم ارسال اظهارنامه

جریمه عدم ارسال اظهارنامه سالیانه تنها شامل جریمه های نقدی نمی شود. بلکه  این جریمه ها در قالب جریمه های اعتباری نیز اعمال می شود. دقت داشته باشید حتی مودیانی که از پرداخت مالیات معاف شده اند و در دوره معافیت هستند باید اظهارنامه مالیاتی ارسال کنند. عدم ارسال اظهارنامه منجر به عدم امکان استفاده از دوره معافیت مالیاتی می شود. در صورت تکرار عدم ارسال اظهارنامه برای سه سال متوالی، مودی مشمول جریمه های زیر خواهد بود:

  • جریمه نقدی
  • محرومیت از کلیه معافیت های مالیاتی
  • محرومیت از بخشودگی های قانونی و تخفیفات مالیاتی

جریمه های اعتباری باعث می شوند که مودی نتواند از امکانات کاهش مالیات بهره ببرد.

تنظیم اظهارنامه برآوردی برای مودی

تنظیم اظهارنامه برآوردی برای مودی یکی از مهم ترین جریمه عدم ارسال اظهارنامه سالیانه، تنظیم اظهارنامه برآوردی برای مودی از سوی سازمان امور مالیاتی است. اظهارنامه برآوردی، اظهارنامه ای است که در آن سازمان امور مالیاتی بر اساس درآمد تخمین زده شده برای مودی اظهارنامه تنظیم می کند.

معمولا میزان درآمد مودی در اظهارنامه مالیاتی بیشتر از حد واقعی در نظر گرفته می شود. به همین دلیل میزان مالیات تعیین شده نیز بیشتر خواهد بود. در صورتی که برای سازمان امور مالیاتی اثبات شود که مودی اظهارنامه با اطلاعات غیرواقعی ارسال کرده است، مجددا این اظهارنامه تنظیم خواهد شد. بنابراین اظهارنامه مالیاتی برآوردی یک نوع جریمه است که هزینه های زیادی را به مودی تحمیل می کند.

جریمه عدم ارسال اسناد و مدارک مالی به سازمان مالیاتی

جریمه مالیاتی تنها شامل جریمه عدم ارسال اظهارنامه سالیانه نمی شود. چرا که ارسال ترازنامه ها، حساب های سود و زیان دفتری، دفاتر قانونی حسابرسی و … به همراه اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی ضروری است. زیرا کارشناسان این سازمان، صحت اطلاعات اظهارنامه را با توجه به تحقیقات خود و این اسناد و مدارک مالی می سنجند.

عدم ارسال هر یک از مواردی که اعلام کردیم، 20 درصد جریمه مالیاتی در پی دارد. دقت داشته باشید حتی شرکت هایی که دو دوره معافیت هستند باید  این اسناد و مدارک را با سازمان امور مالیاتی ارسال نمایند. در غیر این صورت از استفاده از معافیت دوره همان سال امکان پذیر نخواهد بود.

آیا جریمه عدم ارسال اظهارنامه سالیانه قابل بخشش است؟

آیا جریمه عدم ارسال اظهارنامه سالیانه قابل بخشش است؟غیر. بسیاری از افراد فکر می کنند که با انجام امورات خاصی می توانند جریمه عدم ارسال اظهارنامه سالیانه را لغو کنند. اما لازم است بدانید که جریمه مالیاتی به صورت کلی غیر قابل بخشش است و حتما باید توسط مودی متخلف پرداخت شود.

همچنین علاوه بر پرداخت این جریمه، باید اصل مبلغ مالیات نیز توسط مودی به حساب سازمان امور مالیاتی واریز شود. با جریمه مالیاتی شدن، دیگر امکان استفاده از بخشودگی ها، تخفیفات مالیاتی و معافیت ها نیز وجود نخواهد داشت.

ممنوع الخروجی مودیان با جریمه مالیاتی چگونه است؟

شاید برایتان جالب باشد اما جریمه عدم ارسال اظهارنامه سالیانه و عدم پرداخت مالیات، می تواند موجب ممنوع الخروجی مودی شود. اگر میزان بدهی مالیاتی فرد بیشتر از 20 درصد سرمایه ای که به ثبت رسانده یا بیشتر از 500 میلیون تومان باشد، ممنوع الخروج خواهد شد. این ممنوع الخروجی تا زمانی ادامه دارد که مودی جریمه و بدهی های خود را با سازمان امور مالیاتی پرداخت نماید. بنابراین بدهی های سنگین می توانند موجب ممنوع الخروج شدن فرد شوند.

بیشتر بخوانید:اظهارنامه اجاره املاک چیست؟ | نحوه ارسال + مهلت

چگونه از جریمه عدم ارسال اظهارنامه سالیانه در امان بمانیم؟

احتمالا شما نیز با مطالعه جریمه عدم ارسال اظهارنامه سالیانه این سوال برایتان پیش آمده که چگونه از این جریمه ها در امان بمانیم؟ چه کار کنیم که جریمه مالیاتی نشویم؟ قبل از هر چیز اگر دارای شرکت یا کسب و کار خاص خود هستید بهتر است حتما حسابدار داشته باشید. زیرا حسابداران بر باید و نبایدهای حقوق مالیاتی واقف هستند. بنابراین حسابدار متخصص و حرفه ای مانع از جریمه شدن شما می شود. موارد دیگر برای جلوگیری از جریمه شدن به شرح زیر هستند.

  • ارسال اظهارنامه در موعد قانونی خود
  • تنظیم اظهارنامه بر اساس اطلاعات واقعی و صحیح
  • پرهیز از ارائه هزینه های غیر واقعی برای کاهش مالیات
  • پرهیز از ارائه اسناد، مدارک و فاکتورهای مالی صوری
  • ارائه تمامی اسناد و مدارک مالی مانند ترازنامه و حساب های سود و زیان
  • پرداخت به موقع مالیات محاسبه شده بدون تاخیر

در صورت عدم پرداخت به موقع جریمه مالیاتی چه می شود؟

دقت داشته باشید همه مودیان موظف به پرداخت مالیات محاسبه شده توسط سازمان امور مالیاتی و جریمه های مالیاتی هستند. در  صورتی که فرد مالیات و جریمه خود را پرداخت نکند، خطر حبس در انتظار او خواهد بود.

همچنین به ازای هر ماه دیرکرد پرداخت جریمه، معادل 2.5 درصد به آن افزوده می شود. بنابراین هر چه جریمه مالیاتی را دیرتر پرداخت کنید، مبلغ آن نیز بیشتر خواهد بود.

اصلاح و ویرایش اظهارنامه مالیاتی در خارج از مهلت قانونی

اصلاح و ویرایش اظهارنامه مالیاتی و ارسال مجدد آن در خارج از مهلت قانونی مشمول جریمه نخواهد شد. یعنی اگر شما اظهارنامه اصلی را در موعد قانونی ارسال کرده باشید، تا یک ماه پس از اتمام مهلت قانونی نیز امکان ویرایش آن وجود دارد. در این صورت تاریخ ارسال اظهارنامه همان تاریخ ارسال اظهارنامه اولیه در نظر گرفته می شود.

البته بهتر است قبل از اتمام مهلت قانونی اصلاحیه های لازم را انجام دهید تا بعدا با مشکلات احتمالی رو به رو نشوید.

جمع بندی

در این مطلب از ثبت خوارزمی به بررسی کامل جریمه عدم ارسال اظهارنامه سالیانه و عواقب آن پرداختیم. جریمه مالیاتی هم به صورت نقدی و هم اعتباری است. این جریمه از 10 درصد تا 30 درصد بر اساس نوع مودی متفاوت می باشد.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان