تفاوت گزارش فصلی با ارزش افزوده

گزارش فصلی با ارزش افزوده

یکی از مباحث مهمی که ذهن بسیاری از مودیان مالیات های مستقیم و غیرمستقیم را به خود مشغول می کند تفاوت گزارش فصلی با ارزش افزوده است. گزارش فصلی یا صورت معاملات فصلی با اظهارنامه ارزش افزوده بسیار با هم متفاوت هستند. اما اغلب مودیان این دو را با هم اشتباه می گیرند.

همچنین ممکن است مهلت ارسال هر کدام از این گزارش ها را با اشتباه بگیرند. در حالی که این دو مورد بسیار با هم فرق دارند. در این مطلب از سایت ثبت خوارزمی می خواهیم تفاوت گزارش فصلی با ارزش افزوده را از نظرهای مختلف بررسی کنیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر، فرم مشاوره سایت را پر کنید. کارشناسان در اسرع وقت با شما تماس گرفته و اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار می دهند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

گزارش فصلی (صورت معاملات فصلی) چیست؟

گزارش فصلی (صورت معاملات فصلی) چیست؟قبل از آنکه تفاوت گزارش فصلی با ارزش افزوده را ذکر کنیم. می خواهیم ابتدا هر کدام را معرفی کنیم. گزارش فصلی یا صورت معاملات فصلی، گزارشی است که مودیان مالیات های مستقیم به صورت فصلی به سازمان امور مالیاتی ارسال می کنند. این گزارش همان طور که از نام آن پیداست یک گزارش کامل از شرایط و فعالیت های کاری مودی در سه ماه مدنظر است.

ارسال این گزارش جهت افزایش شفافیت اقتصادی و افزایش نظم و انضباط مالیاتی می باشد. بنابراین مودی با ارسال این گزارش، اطلاعات مالی و عملکرد خود را در فصل مدنظر در اختیار ارگان های دولتی قرار می دهد.

اطلاعات گزارش فصلی به ارگان ها و سازمان های مالی کشور کمک می کند تا تصمیمات اقتصادی بهتری برای مدیریت کشور اخذ کنند. سازمان امور مالیاتی می تواند  از صورت معاملات مودیان جهت صحت سنجی اطلاعات اظهارنامه آن ها در پایان سال مالی بهره ببرد.

ارزش افزوده و مالیات بر ارزش افزوده

جهت درک بهتر تفاوت گزارش فصلی با ارزش افزوده، بهتر است ابتدا بدانید که ارزش افزوده چیست؟ ارزش افزوده ارزشی است که طی فرایند تولید کالا یا ارائه خدمات، به آن اضافه می شود. در واقع زمانی که به مواد اولیه ارزشی داده می شود، هزینه آن ارزش از مصرف کننده دریافت خواهد شد.

ارزش افزوده، تفاوت ارزش بین ارزش کالا یا خدمات عرضه شده با ارزش کالا یا خدمات تحصیل شده است. مبلغ ارزش افزوده توسط فروشنده کالا یا ارائه دهنده خدمات از خریدار کالا یا دریافت کننده خدمات اخذ می شود. بنابراین پرداخت نهایی مبلغ نهایی ارزش افزوده، بر عهده مصرف کننده است.

مالیات بر ارزش افزوده، مالیاتی است که به مبلغ ارزش افزوده اخذ شده از مصرف کننده تعلق می گیرد. هزینه ای که مصرف کننده بابت ارزش افزوده پرداخت می کند، مشمول مالیات خواهد بود. جالب است بدانید که این مالیات نیز از مصرف کننده نهایی اخذ می شود. اما پرداخت آن به سازمان امور مالیاتی بر عهده فروشنده کالا یا ارائه دهنده خدمات خواهد بود. پس مصرف کننده کالا یا دریافت کننده خدمات هم ارزش افزوده و هم مالیات بر آن را پرداخت می کند.

تفاوت گزارش فصلی و ارزش افزوده در ماهیت خود

تفاوت گزارش فصلی و ارزش افزوده در ماهیت خوداحتمالا تاکنون مهم ترین تفاوت گزارش فصلی با ارزش افزوده را دریافته اید. مهم ترین تفاوت این دو در ماهیت آن هاست. چرا که ماهیت گزارش فصلی کاملا با ماهیت ارزش افزوده متفاوت است. صورت معاملات فصلی، گزارش هایی هستند که به امور مالی و کاری مودی در سه ماهه هر فصل می پردازند.

یعنی این گزارش ها حاوی رویدادهای مالی و کاری مودی است که به سازمان امور مالیاتی اطلاع رسانی می گردد. اما ارزش افزوده، میزان ارزشی است که در طول فرایند تغییرات مواد اولیه، به کالا اضافه می شود. در واقع ارزش افزوده مبلغی است که بابت ارزش دادن به مواد اولیه از مصرف کننده اخذ می گردد.

مهلت ارسال گزارش فصلی و اظهارنامه ارزش افزوده

دیگر وجه تفاوت گزارش فصلی با ارزش افزوده، مهلت ارسال هر کدام از این گزارش هاست. مودیان تا 45 روز یا یک ماه و نیم بعد از اتمام فصل فرصت دارند که گزارش فصلی خود را به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

در حالی که فرصت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده به سازمان امور مالیاتی، تنها 15 روز بعد از اتمام فصل است. بنابراین فرصت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده بسیار کمتر از صورت معاملات فصلی می باشد.

وضعیت پرداخت مالیات در گزارش فصلی و اظهارنامه ارزش افزوده

دیگر تفاوت گزارش فصلی با ارزش افزوده، هزینه آن است. ارسال گزارش فصلی یا صورت معاملات به سازمان امور مالیاتی هزینه ای برای مودی در پی ندارد. دقت داشته باشید که گزارش فصلی تنها یک گزارش از فعالیت های اقتصادی و امور مالی مودی است. بنابراین مودی با ارسال این صورت معامله، ملزم به پرداخت هزینه ای مانند مالیات نخواهد شد. اما اظهارنامه ارزش افزوده کاملا متفاوت است. این اظهارنامه به جهت پرداخت مالیات بر ارزش افزوده ثبت می شود. بنابراین مودی موظف است بعد از ثبت اظهارنامه، مالیات محاسبه شده توسط سازمان امور مالیاتی را پرداخت نماید.

مراجع قانونی صورت معاملات فصلی و اظهارنامه ارزش افزوده

مهم ترین تفاوت گزارش فصلی با ارزش افزوده، جالب است بدانید که گزارش فصلی به مالیات های مستقیم که مودی باید پرداخت کند مربوط می شود. به عبارتی دیگر گزارش فصلی حاوی اطلاعات مربوط به مالیات های مستقیم است. اما اظهارنامه ارزش افزوده مربوط به مالیات های غیرمستقیم می باشد. در واقع ارزش افزوده جزء مالیات های مستقیم است. البته مرجع صالح رسیدگی به هر دو گزارش، سازمان امور مالیاتی می باشد. بنابراین هر دو این معاملات به سازمان امور مالیاتی مرتبط است.

بیشتر بخوانید:گزارش فصلی چیست؟

دوره ارسال گزارش فصلی و اظهارنامه ارزش افزوده

دوره ارسال گزارش فصلی و اظهارنامه ارزش افزودهتفاوت گزارش فصلی با ارزش افزوده شامل دوره ارسال آن نمی شود. دوره ارسال هر دو گزارش فصلی و اظهارنامه ارزش افزوده با هم یکی است و به مدت سه ماه می باشد. یعنی مودیان باید پس از اتمام هر فصل، گزارش آن دوره را اعلام کنند و اظهارنامه مالیاتی را ثبت نمایند. البته مهلت ارسال این دو گزارش با هم فرق می کند. اظهارنامه مالیاتی مهلت کمتری از گزارش فصلی دارد.

جریمه عدم ارسال صورت معاملات فصلی و اظهارنامه ارزش افزوده

تفاوت گزارش فصلی با ارزش افزوده شامل جریمه آن ها نیز می شود. جالب است بدانید که عدم ارسال گزارش فصلی نیز با جریمه همراه است. همانطور که مودیان با عدم ارسال اظهارنامه ارزش افزوده جریمه خواهند شد. جریمه عدم ارسال گزارش فصلی، یک درصد از کل مالیات قابل پرداخت است.

جریمه عدم ثبت اظهارنامه ارزش افزوده، 50 درصد از مبلغ مالیات ارزش افزوده قابل پرداخت می باشد. این جریمه به ازای هر ماه تاخیر، 2 درصد به آن اضافه خواهد شد. بنابراین تاخیر در ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده با جریمه بیشتری همراه است.

چرا تفاوت گزارش فصلی با ارزش افزوده مهم است؟

دانستن تفاوت گزارش فصلی با ارزش افزوده برای مودیان بسیار مهم است. بعضی از مودیان این دو را با هم اشتباه می گیرند. این مورد باعث می شود که مودیان گزارش های مدنظر را به جای هم ثبت کرده و یا تنها یکی از این دو را ثبت کنند. مثلا ممکن است مودیان با پرداخت گزارش فصلی فکر می کنند که اظهارنامه مالیاتی پرداخت کرده اند. این مورد باعث شده تا مودیان به دلیل ناآگاهی با جریمه زیادی مواجه شوند.

بیشتر بخوانید: نحوه ارائه گزارش فصلی خرید و فروش

ثبت گزارش فصلی و اظهارنامه ارزش افزوده با ثبت خوارزمی

اگر در ثبت گزارش و صورت معاملات فصلی ‌یا اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده با مشکل مواجه شده اید، اصلا نگران نباشید. چرا که کارشناسان ثبت خوارزمی می توانند شما را در صفر تا صد این کار یاری دهند. مشاوران حقوقی ثبت خوارزمی سالهاست که در زمینه ثبت انواع اظهارنامه ها و گزارش های فصلی تجربه دارند. می توانید کلیه امور مالیاتی خود را به این موسسه بسپارید.

جمع بندی

در این مطلب از ثبت خوارزمی به تفاوت گزارش فصلی با ارزش افزوده و مقایسه این دو به صورت کامل پرداختیم. همچنین این دو گزارش را به صورت کامل معرفی کردیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر، فرم مشاوره سایت را پر کنید تا کارشناسان حقوقی با شما تماس گیرند.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان