ویدیو آموزش ارسال اظهارنامه گزارش فصلی

ارسال اظهارنامه گزارش فصلی

شاید یکی از مشکلات جدی مودیان، ارسال اظهارنامه گزارش فصلی باشد. اظهارنامه فصلی باید در دوره های سه ماهه (معمولا در هر فصل) به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال شود. تمام مودیانی که مشمول این قانون هستند موظف به ارائه این اظهارنامه می باشند. نحوه ارسال گزارش فصلی و رعایت نکات مربوط به آن بسیار مهم است. بنابراین تمامی مودیان باید به صورت کاملا دقیق و حساب شده این گزارش را ارائه دهند. اما نحوه ارسال گزارش فصلی چگونه است؟

مودیان از طریق چه سامانه ای و طی چه مراحلی باید این اظهارنامه را ارائه کنند؟ در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی می خواهیم به آموزش ارسال اظهارنامه گزارش فصلی بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر، فرم مشاوره سایت را پر کنید تا کارشناسان در اسرع وقت با شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

اظهارنامه گزارش فصلی چیست؟

اظهارنامه گزارش فصلی چیست؟قبل از آنکه ارسال اظهارنامه گزارش فصلی را آموزش دهیم بهتر است بدانیم که اصلا گزارش فصلی چیست و چرا باید ارسال شود؟ گزارش فصلی که به آن صورت معاملات فصلی نیز می گویند یک نوع گزارش از وضعیت و عملکرد کاری مودیان است. این گزارش و عملکرد کاری و مالی مودیان مربوط به بازه زمانی سه ماهه (فصلی) می باشد. به همین دلیل به آن صورت معامله فصلی نیز می گویند.

این صورت معامله به نهادها، سازمان ها و ارگان های مربوطه جهت مدیریت و برنامه ریزی بهتر در حوزه اقتصاد کمک خواهد کرد. در واقع از طریق این گزارشات است که سازمان امور مالیاتی از وضعیت مالی و کاری مودیان مشمول مالیات های مستقیم مطلع خواهد شد.

سامانه ارسال اظهارنامه گزارش فصلی کدام است؟

سامانه ارسال اظهارنامه گزارش فصلی، همان سامانه سازمان امور مالیاتی به آدرس https://tax.gov.ir/Pages/HomePage است. در گذشته مودیان برای ارسال گزارش فصلی خود باید هر سه ماه یکبار به اداره حوزه مالیاتی محل خود مراجعه می کردند.

مراجعه حضوری موجب افزایش اتلاف وقت و انرژی مودیان می شد. به همین دلیل ارسال این گزارش اصلا با نظم و انضباط قابل قبولی همراه نبود. خوشبختانه امروزه با الکترونیکی شدن بستر تمامی امور اداری، این سامانه در اختیار مودیان قرار گرفته است.

سامانه مودیان مستقیما زیر نظر سازمان امور مالیاتی و وزارت امور اقتصادی و دارایی کار می کند. مودیان از طریق این سامانه می توانند بدون هیچ زحمتی تشکیل پرونده مالیاتی داده و اظهارنامه های مالیاتی خود را ارسال کنند.

امکان دسترسی به تمامی خدمات سازمان امور مالیاتی از جمله دریافت کد اقتصادی از طریق این سامانه وجود دارد. سامانه دریافت کد اقتصادی باعث شده تا خدمت رسانی به مودیان خیلی سریع تر و دقیق تر شود. همچنین امکان روز خطاهای انسانی در بررسی پرونده های مالیاتی کاهش یافته است.

در ارسال گزارش فصلی باید به چه نکاتی دقت کنیم؟

در ارسال گزارش فصلی نکات مهمی وجود دارند که باید به آن ها توجه کنید. مورد اول صحیح بودن اطلاعات است. اطلاعاتی که صحیح نباشند موجب سردرگمی سازمان امور مالیاتی خواهد شد. همچنین اگر این سازمان به صحیح نبودن اطلاعات وارد شده توسط مودی پی ببرد، قطعا مودی مورد جریمه مالیاتی قرار می گیرد.

مورد دیگر استفاده از شماره اقتصادی خود در این گزارش و پرهیز از قرار دادن شماره اقتصادی خود در اختیار سایر مودیان است. هر مودی برای ارسال گزارش فصلی خود موظف است از شماره اقتصادی خود استفاده کند. در غیر این صورت هم مودی متخلف و هم صاحب اصلی شماره اقتصادی جریمه خواهند شد. نکته دیگر تکمیل نمودن تمامی کادرها و فیلدهای ستاره دار در سامانه ثبت نام و پیش ثبت نام کد مالیاتی است. در غیر این صورت گزارش فصلی ارسال نشده و قادر به اخذ کد رهگیری نخواهید بود.

پیش نیاز ارسال اظهارنامه گزارش فصلی از طریق سامانه امور مالیاتی کشور، حداقل انجام مرحله پیش ثبت نام و اعتبارسنجی است. به عبارتی، داشتن نام کاربری، رمز عبور و کد اقتصادی برای ارسال این گزارشات الزامی است.

مراحل ارسال اظهارنامه گزارش فصلی در سامانه امور مالیاتی

مراحل ارسال اظهارنامه گزارش فصلی در سامانه امور مالیاتیدر این بخش می خواهیم به آموزش ارسال اظهارنامه گزارش فصلی به صورت مرحله به مرحله بپردازیم. برای ارسال این اظهارنامه مراحل زیر را طی کنید.

  • ابتدا از طریق مرورگر خود وارد آدرس https://tax.gov.ir/Pages/HomePage شوید.
  • سپس در صفحه باز شده بر روی پنجره صورت معاملات فصلی الکترونیکی کلیک کنید.
  • توضیحات ارائه شده در صفحه باز شده را بخوانید. سپس به پایین صفحه اسکرول کرده و گزینه سامانه صورت معاملات را بزنید.
  • در صفحه باز شده در سمت راست در کادرهای نشان داده شده نام کاربری و رمز عبور خود را وارد نمایید. در نقش کاربری گزینه مودی را انتخاب کرده و سپس کد امنیتی نشان داده شده را وارد کنید.
  • با وارد شدن به سامانه، با توجه به خدمتی که می خواهید، یکی از گزینه های گزارش خرید، گزارش فروش یا … را بزنید.
  • در صفحه باز شده جدید، گزینه ایجاد و سپس گزینه ثبت رکورد جدید را بزنید.
  • در این صفحه، یک فرم به شما نشان داده می شود که باید اطلاعات گزارش را به صورت کامل در آن وارد نمایید. پر کردن تمامی فیلدهای ستاره دار ضروری است. اطلاعات این فرم را باید به صورت کاملا صحیح وارد کنید.
  • پس از آن که اطلاعات را تماما وارد کردید بار دیگر آن ها را مرور کنید. پس از صحت از درست بودن اطلاعات گزینه ثبت نهایی را بزنید.
  • بعد از انتخاب گزینه ثبت نهایی کد رهگیری به شما نمایش داده می شود. این کد رهگیری را نزد خود نگه دارید. اگر کد رهگیری را دریافت نکردید، یعنی ارسال گزارش موفقیت آمیز نبوده است.

ارسال گزارش فصلی چقدر طول می کشد؟

شاید برایتان جالب باشد بدانید که ارسال اظهارنامه گزارش فصلی چقدر طول می کشد؟ خوشبختانه مودیان از طریق سامانه امور مالیاتی کشور می توانند در کمتر از چند دقیقه به راحتی گزارش فصلی خود را ارسال کنند.

در گذشته مودیان برای ارسال این گزارش باید به صورت حضوری مراجعه می کردند که وقت زیادی از آن ها می گرفت. امروزه با ثبت نام در سامانه امور مالیاتی و اخذ نام کاربری و رمز عبور می توانید در مدت زمان کوتاه اظهارنامه خود را ارسال کنید. ارسال گزارش فصلی می تواند توسط مودی یا نماینده وی صورت گیرد.

مهلت ارسال گزارش فصلی چقدر می باشد؟

مهلت ارسال گزارش فصلی چقدر می باشد؟مهلت ارسال اظهارنامه گزارش فصلی معمولا 45 روز پس از پایان دوره مدنظر است. مودیان هر ساله باید برای هر فصل به صورت مجزا اظهارنامه ارائه کنند. به عبارتی هر سال باید 4 گزارش فصلی به این سازمان ارائه دهند. مهلت ارسال اظهارنامه هر فصل نیز یک ماه و نیم پس از اتمام فصل مدنظر است. البته امکان تمدید این مدت زمان در شرایط خاصی نیز وجود دارد.

اطلاعیه های مربوط به تمدید مهلت زمان ارسال تمامی اظهارنامه ها از سوی سازمان امور مالیاتی منتشر خواهد شد. بنابراین برای اطلاع از جزئیات تنها کافیست به این سامانه مراجعه کنید. عدم ارسال گزارش فصلی در مدت زمان تعین شده منجر به جریمه مالیاتی مودی خواهد شد.

آنچه در این مطلب مطالعه خواهید کرد: اظهارنامه صورت وضعیت خرید و فروش فصلی چیست؟

آموزش ارسال اظهارنامه گزارش فصلی با موسسه ثبت خوارزمی

اگر در ارسال اظهارنامه گزارش فصلی به راهنمایی و آموزش بیشتری نیاز دارید، حتما با شماره تلفن های موجود در سایت تماس بگیرید. بسیاری از مودیان دانش حقوقی کافی برای ثبت اطلاعات گزارش فصلی در سامانه امور مالیاتی را ندارند.

اگر شما نیز جزء این دسته از افراد هستید، اصلا نگران نباشید. زیرا کارشناسان حقوقی ثبت خوارزمی می توانند صفر تا صد پر کردن فرم های مربوط به گزارش فصلی را برای شما انجام دهند. همچنین هر سوالی که داشتید می توانید از مشاوران ثبت خوارزمی بپرسید.

جمع بندی

در این مقاله به آموزش ارسال اظهارنامه گزارش فصلی مودیان مشمول مالیات های مستقیم در قانون مالیاتی کشور پرداختیم. همچنین مهلت ارسال این اظهارنامه و نکات مهم مربوط به آن را نیز بیان کردیم. در صورت داشتن سوالات بیشتر، فرم مشاوره سایت را پر کنید تا کارشناسان در اسرع وقت با شما تماس گیرند.

نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان