همه چیز در مورد اظهارنامه مالیاتی پزشکان

اظهارنامه مالیات پزشکان چیست؟

پزشکان نیز همانند سایر مودیان حقیقی موظف به ارسال اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی کشور هستند. اظهارنامه مالیاتی پزشکان فرمی است که پزشکان تمامی اطلاعات مالی سال مالی مدنظر را در آن وارد می کنند. سازمان امور مالیاتی نیز بر اساس همین اظهارنامه نسبت به محاسبه و تخصیص مالیات به مودی اقدام می کند.

سوال اصلی بسیاری از پزشکان این است که چه پزشکانی ملزم به ارسال اظهارنامه هستند؟ اظهارنامه مالیاتی جهت محاسبه کدام نوع مالیات پزشکان است؟ اصلا چگونه باید این اظهارنامه ارسال شود؟ در این مقاله از ثبت خوارزمی می خواهیم به معرفی کامل اظهارنامه مالیاتی پزشکان و نحوه ارسال آن بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر، فرم مشاوره سایت را پر کنید تا کارشناسان در اسرع وقت با شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

انواع مالیات های پزشکان

انواع مالیات های پزشکانموضوعی که در رابطه با ارسال اظهارنامه مالیاتی پزشکان همواره مطرح است، انواع مالیات پزشکان می باشد. مالیات پزشکان شامل مالیات تکلیفی، مالیات بر درآمد مشاغل و مالیات بر حقوق می شود.

مالیات تکلیفی مالیاتی است که به پزشکانی تعلق می گیرد که به صورت قراردادی در مراکز درمانی، کلینیک ها و … به کار مشغول اند. این مراکز درمانی موظف هستند به صورت ماهیانه ۱۰ درصد از حق الزحمه پزشکان را به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند. در واقع مراکز درمانی در مقام کارفرما باید ده درصد از حق الزحمه پزشکان را از آنها کسر نمایند.این مالیات به صورت ماهانه بوده و توسط مراکز درمانی پرداخت خواهد شد.

مالیات بر حقوق برای پزشکانی است که به صورت ثابت در مراکز درمانی و کلینیک ها استخدام شده و ماهیانه حقوق دریافت می کنند. در این حالت مراکز درمانی در مقام کارفرما بوده و باید مالیات بر حقوق پزشک را به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند. البته مبلغ مالیات به عنوان درصدی از حقوق پزشکان کسر خواهد شد. پس درنهایت این مالیات از حقوق پزشک پرداخت می شود.

مالیات بر درآمد مشاغل برای پزشکانی است که به صورت مستقل کار می کنند. پزشکانی که دارای مطب یا کلینیک مستقل هستند، جزء مشمولین این نوع مالیات هستند. برخی از پزشکان هم دارای مطب شخصی بوده و هم به صورت قراردادی در کلینیک ها فعالیت می کنند. این پزشکان مشمول دو نوع مالیات بر درآمد و مالیات تکلیفی خواهند بود.

اظهارنامه مالیاتی پزشکان چیست؟

اظهارنامه مالیاتی پزشکان، اظهارنامه ای است که پزشکان باید برای هر سال مالی به سازمان امور مالیاتی ارسال نمایند. این اظهارنامه حاوی اطلاعات مالی پزشک، میزان درآمد و هزینه های وی هستند. مالیات بر درآمد بر درآمد خالص پزشک اعمال خواهد شد. سازمان امور مالیاتی میزان هزینه ها را از میزان درآمد ناخالص کسر خواهد کرد. در این حالت میزان درآمد خالص به دست می آید.

سپس مالیات بر درآمد خالص محاسبه خواهد شد. سپس معافیت ها و تخفیفات مالیاتی از مبلغ مدنظر کسر شده و مبلغ مالیات نهایی به دست می آید. اظهارنامه مالیاتی یکی از مهم ترین فرم هایی است که توسط تمامی مودیان حقیقی واجد شرایط باید تکمیل شده و به سازمان امور مالیاتی ارسال شود.

کدام دسته از پزشکان اظهارنامه مالیاتی ارسال می کنند؟

کدام دسته از پزشکان اظهارنامه مالیاتی ارسال می کنند؟جالب است بدانید تمامی پزشکان لزومی برای ارسال اظهارنامه مالیاتی پزشکان ندارند. پزشکانی که مشمول مالیات بر درآمد هستند باید نسبت به ارسال این اظهارنامه اقدام کنند. در مالیات تکلیفی و مالیات بر حقوق، کسر مبلغ مالیات و پرداخت آن بر عهده کارفرما یعنی همان مرکز درمانی است. اما در مالیات بر درآمد مشاغل، مسئول پرداخت مالیات یا مودی خود پزشک است. چرا که پزشک به صورت مستقل فعالیت کرده و خود اشتغال می باشد. مورد دیگری که وجود دارد استفاده از فرم تبصره ماده ۱۰۰ است. پزشکان که مودیان حقیقی هستند که صورت لزوم می توانند به جای ارسال اظهارنامه مالیاتی پزشکان نسبت به ارسال فرم تبصره ماده ۱۰۰ اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: مالیات شرکت های خدماتی

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد پزشکان

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد پزشکان در ارسال اظهارنامه مالیاتی پزشکان بسیار تاثیر تاثیر دارد. چرا که پزشکان می خواهند بدانند که مالیات بر درآمد آن ها چگونه محاسبه می شود. مالیات بر درآمد به صورت زیر محاسبه خواهد شد:

  • تا میزان ۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال: ۱۵ درصد
  • از ۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال تا ۴,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ نسبت به مازاد: ۲۰ درصد
  • بیشتر از ۴,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال نسبت به مازاد: ۲۵ درصد

یعنی اگر درآمد خالص پزشک در سال مالی تا ۲۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال باشد، مشمول ۱۵ درصد مالیات خواهد بود. پس هر چه درآمد خالص پزشک در سال مالی بیشتر باشد، باید مالیات بیشتری بابت آن بپردازد. دقت داشته باشید نرخ محاسبه مالیات پزشک ارتباطی با حوزه فعالیت پزشک ندارد و این مالیات با توجه به میزان درآمد محاسبه می شود.بنابراین حوزه فعالیت پزشک در میزان مالیات تعلق یافته به وی تاثیر ندارد.

تکالیف مالیاتی پزشکان چیست؟

پزشکان علاوه بر ارسال اظهارنامه مالیاتی پزشکان باید نسبت به انجام تکالیف مالیاتی دیگر نیز عمل کنند. تکالیف مالیاتی پزشکان عبارتند از:

  • ثبت نام در سامانه مودیان و تشکیل پرونده مالیاتی
  • استفاده از پایانه های فروشگاهی و دستگاه های پوز قانونی
  • پلمپ دفاتر قانونی برای ثبت رویدادهای مالی
  • ارسال لیست مالیات حقوق کارکنان به صورت ماهیانه
  • ارائه اسناد کسر مالیات تکلیفی
  • ارسال لیست بیمه کارکنان به صورت ماهیانه

سامانه ارسال اظهارنامه مالیاتی پزشکان

سامانه ارسال اظهارنامه مالیاتی پزشکان همان سامانه مودیان متعلق به سازمان امور مالیاتی است. مودیان حقیقی با مراجعه به این سامانه و وارد شدن به کارتابل خویش می توانند نسبت به ارسال اظهارنامه مالیاتی یا فرم تبصره ماده ۱۰۰ اقدام کنند. دقت داشته باشید تنها راه ارسال فرم اظهارنامه، مراجعه به این سامانه می باشد. بنابراین از هر گونه مراجعه حضوری به ادارات سازمان مالیاتی کشور بپرهیزید.

مورد دیگری که وجود دارد تکمیل فرم اظهارنامه بر اساس اسناد و املاک مالی است. تمامی بخش های مربوط به اظهارنامه مالیاتی باید طبق اسناد و مدارک مالی تکمیل شوند. در غیر این صورت اظهارنامه مالیاتی مورد تایید قرار نگرفته و مودی مشمول جریمه مالیاتی خواهد شد.

نحوه ارسال اظهارنامه مالیاتی پزشکان

نحوه ارسال اظهارنامه مالیاتی پزشکاناگر شما نیز قصد ارسال اظهارنامه مالیاتی پزشکان را دارید، باید طبق مراحل خاصی اقدام کنید. ارسال اظهارنامه پزشکان همانند ارسال اظهارنامه مودیان حقیقی دیگر است. بنابراین مراحل آن فرق آنچنانی ندارند.

  1. ابتدا وارد سامانه مودیان شوید. سپس در کادرهای نشان داده شده نام کاربری و رمز عبور خود را وارد نمایید.
  2. در سمت راست صفحه مدنظر گزینه پرونده های مالیاتی را انتخاب کنید. سپس پرونده مالیاتی مربوط به سال مالی مدنظر را انتخاب نمایید.
  3. ارسال فرم اظهارنامه مالیاتی را انتخاب نمایید. اطلاعات خواسته شده مربوط به مودی و اطلاعات مالی وی را وارد کنید.
  4. سپس در مرحله آخر، تصویر اسناد و مدارک خواسته شده را در سامانه بارگذاری نمایید.
  5. در آخر مالیات قابل پرداخت توسط سامانه محاسبه شده و می توانید مبلغ را پرداخت کنید.

مهلت زمان ارسال اظهارنامه پزشکان چقدر است؟

مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی پزشکان همانند سایر مودیان حقیقی تا اواخر خردادماه سال مالی جدید است. یعنی پزشکان تنها تا اواخر خردادماه سال ۱۴۰۴ فرصت دارند که اظهارنامه عملکرد سال ۱۴۰۳ را ارسال نمایند.البته در شرایطی امکان تمدید این مدت زمان وجود دارد. اگر این مهلت تمدید شود، در سامانه سازمان امور مالیاتی به اطلاع مودیان خواهد رسید.

الزام استفاده از دستگاه های پوز برای پزشکان

تمامی پزشکان مکلف به استفاده از دستگاه های پوز و پایانه های فروشگاهی قانونی هستند. همچنین مودیان حقیقی باید از اتصال دستگاه های پوز به پرونده مالیاتی خویش اطمینان حاصل کنند. سازمان امور مالیاتی پرداخت های مودی را از طریق این پایانه های قانونی رصد خواهد کرد.

ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی با ثبت خوارزمی

اگر در ارسال اظهارنامه مالیاتی پزشکان به راهنمایی نیاز دارید، حتما با کارشناسان ثبت خوارزمی تماس بگیرید. کارشناسان ثبت خوارزمی می توانند صفر تا صد تکمیل اظهارنامه مالیاتی و ارسال ان را برای شما انجام دهند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های موجود در سایت تماس بگیرید.

جمع بندی

در این مقاله از ثبت خوارزمی به معرفی کامل اظهارنامه مالیاتی پزشکان و نحوه ارسال آن پرداختیم. تمامی پزشکان واجد شرایط باید نسبت به ارسال اظهارنامه مالیاتی خود به سازمان امور مالیاتی اقدام نمایند.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان