همه چیز در مورد اظهارنامه عدم فعالیت اشخاص حقوقی

اظهارنامه عدم فعالیت اشخاص حقوقی

شرکت هایی که قصد دارند عدم فعالیت خود را اعلام کنند، باید نسبت به ارسال اظهارنامه عدم فعالیت اشخاص حقوقی اقدام کنند. هر شرکتی در طول فعالیت خود ممکن است به صورت موقت غیرفعال شود. در این حالت شرکت هیچ فعالیت اقتصادی، تجاری و درآمدی نخواهد داشت. در نتیجه نیازی هم نیست مالیات پرداخت کند. اما عدم فعالیت شرکت خود به تنهایی برای معاف شدن آن از پرداخت مالیات کافی نیست. بلکه باید اظهارنامه عدم فعالیت خود را به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه دهد.

در این راستا قصد داریم به معرفی این اظهارنامه، چگونگی ارسال آن و باید و نبایدهای پیرامون آن بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با فرم مشاوره رایگان سایت را پر کنید تا کارشناسان در اسرع وقت با شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اظهارنامه عدم فعالیت اشخاص حقوقی چیست؟

اظهارنامه عدم فعالیت اشخاص حقوقی چیست؟اظهارنامه عدم فعالیت اشخاص حقوقی، اظهارنامه ای است که شرکت ها برای اعلام عدم فعالیت خود باید به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند. شرکت هایی که قصد اعلام عدم فعالیت خود را دارند، باید در سازمان امور مالیاتی کشور تشکیل پرونده دهند.

همچنین ارسال اظهارنامه همراه با نامه عدم فعالیت برای اعلام این امر ضروری است. بنابراین تنها ارسال اظهارنامه عدم فعالیت برای اعلام فعال نبودن شرکت کافی نیست. به اظهارنامه عدم فعالیت شرکت، اظهارنامه صفر نیز می گویند. چرا که صورت سود و زیان این اظهارنامه باید صفر باشد. دلیل صفر بودن صورت سود و زیان، عدم فعالیت اقتصادی و تجاری شرکت و صفر بودن درآمد آن است.

دلایل ارسال اظهارنامه عدم فعالیت شرکت ها

دلیل ارسال اظهارنامه عدم فعالیت اشخاص حقوقی، عدم فعالیت اقتصادی شرکت می باشد. بیان دلیل عدم فعالیت شرکت برای سازمان امور مالیاتی مهم است. بنابراین باید دلیل عدم فعالیت خود را بیان کنید. دلیل عدم فعالیت شرکت می تواند هر کدام از موارد زیر باشد.

  • ناهماهنگی و عدم توافق شرکا در مدیریت شرکت
  • عدم سرمایه کافی برای ادامه فعالیت اقتصادی شرکت
  • ورشکستگی
  • عدم سودآوری فعالیت های تجاری شرکت
  • وجود اهداف غیر از فعالیت مالی و اقتصادی جهت ثبت شرکت
  • تعیین اهداف غیر واقع بینانه از وضعیت بازار قبل از ثبت شرکت

چرا ارسال اظهارنامه عدم فعالیت اشخاص حقوقی مهم است؟

چرا ارسال اظهارنامه عدم فعالیت اشخاص حقوقی مهم است؟شاید برای شما هم سوال باشد که چرا اصلا ارسال اظهارنامه عدم فعالیت اشخاص حقوقی مهم است؟ متاسفانه برخی از افراد فکر می کنند همین که شرکت غیرفعال بوده و درآمد نداشته باشد، از پرداخت مالیات معاف خواهد شد. اما قضیه کاملا متفاوت است. حتی اگر شرکت شما غیرفعال باشد و هیچ گونه درآمدی نداشته باشید، باز هم ملزم به تشکیل پرونده مالیاتی، ارسال اظهارنامه و نامه عدم فعالیت برای هر سال مالی خواهید بود.

در غیر این صورت نه تنها شرکت شما از پرداخت مالیات معاف نمی شود، بلکه در صورت عدم پرداخت آن ممکن است جریمه نیز شوید. بنابراین برای اعلام عدم فعالیت، ارائه اظهارنامه صفر ضروری است.

شرایط ارسال اظهارنامه عدم فعالیت اشخاص حقوقی

ارسال اظهارنامه عدم فعالیت اشخاص حقوقی یا همان اظهارنامه صفر در شرایط خاصی صورت می گیرد. در واقع شما با هر شرایط مالی که دارید نمی توانید نسبت به ارسال این اظهارنامه اقدام کنید. چرا که اگر درخواست عدم فعالیت شما رد شود، با پرداخت جریمه رو به رو خواهید شد. شرایط زیر برای ارسال اظهارنامه صفر لازم هستند.

  • شرکت به هیچ عنوان نباید گردش مالی، پولی و بانکی داشته باشد. حتی انجام خریدهای شخصی بسیار ناچیز نیز گردش حساب محسوب می شود.
  • شخص حقوق در آن سال مالی نباید هیچگونه فعالیت اقتصادی و تجاری داشته باشد.
  • اعضای شرکت نباید به نام شرکت به انجام معاملات تجاری بپردازند.
  • قراردادهای خرید و فروش و معاملات تجاری حتی اگر جهت خرید تجهیزات شرکت برای سال مالی جدید باشد فعالیت محسوب می شود.
  • شرکت نباید از هیچ راهی کسب درآمد داشته باشد.

مهلت ارسال اظهارنامه عدم فعالیت شرکت ها

مهلت ارسال اظهارنامه عدم فعالیت اشخاص حقوقی هر ساله توسط سازمان امور مالیاتی کل کشور اعلام خواهد شد. اما به طور معمول این مهلت برای اشخاص حقوقی تا پایان برج چهار همان سال است. یعنی شرکت ها برای ارسال اظهارنامه سال 1402 تا پایان تیرماه سال 1403 فرصت خواهند داشت.

هر گونه تاخیر در ارسال اظهارنامه با جریمه مواجه می شود. بنابراین حتما دقت کنید که اظهارنامه سال مالی خود را قبل از اتمام موعد مقرر ارسال کنید.

استعلام های مهم جهت تایید اظهارنامه عدم فعالیت

استعلام های مهم جهت تایید اظهارنامه عدم فعالیتزمانی که شما اظهارنامه عدم فعالیت اشخاص حقوقی را ارسال می کنید، کارشناسان سازمان مالیات باید از صفر بودن درآمد شما مطمئن شوند. به عبارتی دیگر، این سازمان باید اطمینان حاصل کند که شرکت شما واقعا غیرفعال بوده و میزان درآمد شما سفر بوده است. درنتیجه برای تایید درخواست عدم فعالیت، استعلام هایی توسط این سازمان صورت می گیرد که به شرح زیر هستند.

  • استعلام از تمامی حساب های بانکی مربوط به شرکت
  • بررسی دفاتر قانونی شرکت
  • بررسی تمام فاکتورهای خرید و فروش مربوط به سال مالی
  • استعلام از حساب بانکی تمامی اعضا و شرکای شرکت که به نام شرکت است.
  • کنترل تمامی معاملات انجام شده و قراردادهای عقد شده توسط شرکت

در صورت عدم ارسال اظهارنامه عدم فعالیت چه اتفاقی می افتد؟

عدم ارسال اظهارنامه عدم فعالیت اشخاص حقوقی به معنی معاف شدن خودکار آن ها از پرداخت مالیات نیست. شرکت هایی که اظهارنامه خود را ارسال نمی کنند، در واقع بدین معنی است که آن ها درخواست معافیت مالیاتی خود را نداشته اند. در نتیجه سازمان امور مالیاتی کشور نیز این شرکت ها را از پرداخت مالیات معاف نخواهد کرد.

اگر اظهارنامه در موعد مقرر ارسال نشود، نه تنها معافیت مالیاتی صورت نمی گیرد، بلکه شرکت مشمول پرداخت جریمه نیز خواهد شد. بنابراین با ارسال اظهارنامه صفر مالیاتی می توانید عدم فعالیت شرکت را خود به راحتی اعلام کرده و خود را از پرداخت مالیات معاف کنید.

سامانه ارسال اظهارنامه عدم فعالیت شرکت کدام است؟

سامانه ارسال اظهارنامه عدم فعالیت اشخاص حقوقی، همان سامانه ارسال اظهارنامه مالیاتی است. این سامانه به آدرس https://my.tax.gov.ir/ به سازمان امور مالیاتی کشور تعلق دارد.

البته ناگفته نماند که سازمان امور مالیاتی خود زیرمجموعه ای از وزارت امور اقتصاد و دارایی است. بنابراین این سامانه به صورت غیرمستقیم به این وزارتخانه تعلق دارد. با استفاده از سامانه سازمان امور مالیاتی کشور می توانید برای تشکیل پرونده مالیاتی، ارسال اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات استفاده کنید. ثبت نام در این سامانه و ساخت حساب کاربری برای بهره مندی از آن ضروری است.

همچنین بخوانید: همه چیز درباره سامانه ثبت نام امور مالیاتی

نحوه ارسال اظهارنامه عدم فعالیت اشخاص حقوقی

نحوه ارسال اظهارنامه عدم فعالیت اشخاص حقوقیبرای ارسال اظهارنامه عدم فعالیت اشخاص حقوقی لازم است طبق مراحل زیر پیش بروید.

  1. ابتدا وارد سایت https://my.tax.gov.ir/ شده و مراحل ثبت نام خود را با استفاده از کد اقتصادی انجام دهید. برای ثبت نام، مقاله روش ثبت نام در سامانه مودیان را مطالعه کنید.
  2. سپس وارد حساب کاربری خود در این سامانه شوید.
  3. در منوی سمت راست، گزینه اظهارنامه ها را انتخاب کنید.
  4. سپس بر روی گزینه اظهارنامه عدم فعالیت کلیک نمایید.
  5. در صفحه باز شده یک سری کادر برای شما نمایان می شود که از شما می خواهد اطلاعات خواسته شده را وارد کنید. این اطلاعات مربوط به مشخصات مودی، مشخصات سال مالی و دلایل عدم فعالیت است.
  6. بعد از تکمیل کردن اطلاعات، اظهارنامه را ارسال نمایید. اگر درخواست شما تایید شود، از پرداخت مالیات معاف خواهید شد.

جهت ارسال انواع اظهارنامه صفر شرکت می توانید با شماره تلفن های موجود در سایت تماس بگیرید. مشاوران حقوقی ثبت خوارزمی می توانند شما را در قدم به قدم ثبت این اظهارنامه راهنمایی کنند.

جمع بندی

در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی نحوه ارسال اظهارنامه عدم فعالیت را توضیح دادیم. ارسال اظهارنامه عدم فعالیت شرکت برای اعلام عدم فعالیت آن لازم و ضروری است. با ارسال اظهارنامه صفر می توانید درخواست خود را مبنی بر معافیت مالیاتی به ثبت برسانید. جهت ثبت این درخواست باید به سامانه سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کنید.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان