آشنایی با نحوه محاسبه تبصره ماده 100

مالیات ماده 100

یکی از مهم ترین سوالاتی که اکثر مودیان در مورد تبصره ماده 100 می پرسند، نحوه محاسبه این تبصره است. نحوه محاسبه تبصره ماده 100 بر اساس مبناهای مختلف صورت گرفته و عوامل زیادی در کم و زیاد شدن مبلغ آن دخیل هستند. اطلاعات اخذ شده از مودی و دستگاه های پوز مهم ترین مبنا برای محاسبه مبلغ مالیات می باشند. اما به صورت کلی مبلغ قابل پرداخت برای مودیان مشمول این تبصره بسیار مناسب است.

چرا که سازمان امور مالیاتی  کشور همواره تمامی تلاش خود را برای صاحبان مشاغل کوچک با درآمد کم می کند. در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی می خواهیم به نحوه محاسبه تبصره ماده 100 بپردازیم. در صورت داشتن هرگونه سوالی، فرم مشاوره سایت را پر کنید تا کارشناسان در اسرع وقت با شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

الگوی محاسبه مالیات تبصره ماده 100

الگوی محاسبه مالیات تبصره ماده 100نحوه محاسبه مالیات تبصره ماده 100 از سال 1401 مقداری غیر شفاف و مبهم بوده است. چرا که سازمان امور مالیاتی الگوی محاسبه این تبصره را در هیچ بخشنامه یا توافق نامه ای به مودیان ابلاغ نکرده است. بنابراین نمی توان گفت که سازمان امور مالیاتی کشور دقیقا بر اساس چه مبناهایی و طی چه دستورالعمل هایی اقدام به تعیین مبلغ مالیات می کند.

خوشبختانه کارشناسان و مشاوران حقوقی خبره تا حدودی می توانند به شما در تعیین حدودی مبلغ مالیات خود کمک کنند. در نتیجه برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره تلفن های سایت ثبت خوارزمی تماس بگیرید تا اطلاعات جدید را دریافت نمایید.

نحوه محاسبه مالیات تیصره ماده 100

در محاسبه تبصره ماده 100 اطلاعات مالی و اسناد و مدارک ارائه شده توسط مودی و اطلاعات دریافت یا زا دستگاه های پوز مبنا هستند. یعنی سازمان امور مالیاتی بر اساس اطلاعات و اسنادی که شما ارائه می کنید و گردش حساب دستگاه های پوز اقدام به محاسبه مالیات می کند.

حال یکی از چالش هایی که مودیان همواره با آن مواجه می شوند، زیاد بودن مبلغ مالیات تبصره 100 است. از آن جایی که این مبلغ مالیات مقطوع است، مودی موظف به پرداخت آن می باشد. دلیل منقطع بودن مبلغ مالیات این است که این مبلغ بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط خود مودی محاسبه می شود. همچنین اطلاعات حساب و گردش حساب دستگاه های پوز از بانک ها دریافت خواهند شد. در نتیجه این مبلغ قطعی و نهایی است.

بیشتر بدانید: انواع مالیات شرکت ها

تعیین درآمد مودی مشمول تبصره

اولین مرحله برای محاسبه تبصره ماده 100، تعیین درآمد مودی در سال مالی مدنظر است. دقت کنید میزان این درآمد ناخالص است و بعدا موارد زیادی از آن کسر می شوند. سازمان امور مالیاتی با استفاده از 14 مورد اطلاعاتی که در دسترسی دارد، اقدام به محاسبه مجموع فروش مودی می کند. حال این مجموع فروش می تواند از طریق فروش کالا یا فروش خدمات به دست آمده باشد. مثلا در مطب پزشکان معمولا خدمات به فروش می رسند. اما در فروشگاه ها، کالاها و محصولات هستند که به فروش می رسند.

بررسی سیستمی نوع فعالیت مودی

نحوه محاسبه مالیات ماده 100یکی از مهم ترین بخش های نحوه محاسبه تبصره ماده 100، بررسی نوع فعالیت مودی است. این بررسی بدین جهت انجام می شود که سازمان مشخص کند آیا این مودی مشمول تبصره ماده 100 می شود یا خیر. چرا که صاحبان برخی از فعالیت ها در سازمان امور مالیاتی نمی توانند از تبصره ماده 100 استفاده کنند.

برای آنکه بدانید مشمول این تبصره می شوید یا نه، مقاله چه کسانی می توانند از تبصره ماده 100 استفاده کنند؟ را مطالعه نمایید. این گونه می توانید بفهمید که نوع فعالیت شما برای استفاده از این تبصره مناسب است یا خیر.

بررسی فعالیت مالیاتی مودی و تکالیف انجام شده

یکی از مهم ترین شرایط استفاده از تبصره ماده 100، پرداخت کامل مالیات سال قبل و نداشتن تخلفات و بدهی های مالیاتی است. یکی از مراحل نحوه محاسبه تبصره ماده 100 این است که سابقه مالیاتی مودی باید بررسی شود. پرداخت مالیات سال مالی قبل برای برخوردار از تبصره ماده 100 الزامی است.

از طرفی افرادی که دارای تخلفات مالیاتی هستند، نمی توانند از تبصره ماده 100، معافیت ها و تخفیفات مالیاتی بهره ببرند. بنابراین بسیار مهم است که هنگام استفاده از تبصره ماده 100 این موارد را در نظر بگیرید.

بررسی میزان مالیات مربوط به سال قبل مودی

یکی از مراحل محاسبه تبصره ماده 100، بررسی کامل میزان مالیات سال قبل مودی است. در بسیاری از مواقع شکایت مودیان از این است که میزان مالیات اخذ شده از آن ها نسبت به سال قبل بیشتر است. اما جالب است بدانید که سازمان امور مالیاتی کشور میزان مالیات پرداخت شده توسط شما در سال مالی قبل را نیز در نظر خواهد گرفت. بنابراین نمی توان گفت که مبلغ مالیات سال قبل در تعیین میزان مبلغ مالیات سال مالی تاثیر ندارد.

بررسی سیستمی نسبت سود فعالیت مودی

یکی از مراحل مهم محاسبه تبصره ماده 100 از سوی سازمان امور مالیاتی، بررسی ضریب سوددهی فعالیت مودی بر اساس اینتاکد است. اینتا کد مخفف واژه انگلیسی International standard industrial classification می باشد. سازمان امور مالیاتی به هر فعالیت اقتصادی یک کد مالیاتی ویژه اختصاص داده است.

این کار به جهت افزایش دقت در طبقه بندی کسب و کارهای مختلف و تسهیل در روند تشخیص مالیات صورت می گیرد. طبقه بندی انواع اینتا کدهای مالیاتی شامل تولیدی، بازرگانی و خدماتی می شود. نسبت سود فعالیت، تابعی از اینتاکد مالیاتی است. در واقع سازمان امور مالیاتی بر اساس این اینتاکد زاویه دید خود را به کسب و کار شما تغییر می دهد.

بررسی وضعیت مالکیت کسب و کار

یکی از مهمترین عواملی که در نحوه محاسبه تبصره ماده 100 تاثیر دارد، وضعیت مالکیت کسب و کار مدنظر است. مودی باید یک شخص حقیقی باشد. از طرفی انفرادی بودن یا مشارکتی بودن مالکیت بسیار مهم است. مجموع فروش سالانه شرکا باید کمتر از 100 برار سقف تعیین شده برای پرداخت مالیات باشد. در غیر این صورت شرکاء مشمول تبصره ماده 100 نخواهند شد.

کسر هزینه اجاره از درآمد مشمول مالیات

محاسبه مالیات ماده 100یکی از مهم ترین مزایای استفاده از تبصره ماده 100، کسر هزینه اجاره به صورت مستقیم از درآمد مشمول مالیات مودی است. اگر مودی از ملک اجاره ای برای کسب درآمد استفاده کند، سازمان امور مالیاتی مبلغ اجاره را از درامد وی کسر می کند.

بدین منظور مودیان باید اجاره نامه تایید شده و هولوگرام دار را به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند. تعیین مبلغ دقیق اجاره در اجاره نامه مهم است. چرا که سازمان امور مالیاتی دقیقا این مبلغ را از میزان درآمد مشمول مالیات مودی کسر می کند.

محاسبه و اعمال معافیت مالیاتی 101 ماده ق.م.م

در این مرحله از محاسبه تبصره ماده 100 تمامی تخفیف ها و معافیت های مالیاتی ماده 101 قانون مالیات های مستقیم اعمال خواهند شد. اگر مودی مشمول معافیت مالیاتی یا تخفیف های دیگر باشد، مبلغ مالیات در این مرحله کمتر خواهد شد.

تعیین مالیات متعلقه فرم تبصره ماده 100

پس از انجام تمامی بررسی ها و اعمال تخفیف ها و معافیت های مالیات، مبلغ نهایی مالیات قابل پرداخت محاسبه خواهد شد. این مبلغ مقطوع بوده و مودی نمی تواند نسبت به تغییر آن اقدام نماید. پرداخت تمام و کمال مالیات تبصره ماده 100 توسط مودی لازم است. البته مودی در صورت نیاز می تواند این مبلغ را به صورت اقساط بلند مدت 10 ماهه و 15 ماهه نیز پرداخت نماید.

ارسال فرم تبصره ماده 100 با موسسه ثبت خوارزمی

اگر در زمینه نحوه محاسبه تبصره ماده 100 سوالات بیشتری دارید، حتما با کارشناسان حقوقی ثبت خوارزمی در تماس باشید. کارشناسان حقوقی می توانند به شما در تعیین میزان مالیات تبصره ماده 100 راهنمایی کنند. همچنین اگر دانش حقوقی کافی برای ارسال فرم تبصره را ندارید، اصلا نگران نباشید. تنها کافیست با شماره تلفن های موجود در سایت تماس بگیرید.

جمع بندی

در این مقاله از ثبت خوارزمی نحوه محاسبه تبصره ماده 100 را به صورت مرحله به مرحله توضیح دادیم. البته جا دارد بگوییم که الگوی محاسبه مالیات هنوز به صورت کاملا شفاف توسط سازمان امور مالیاتی ارائه نشده است. بنابراین برخی از مراحل محاسبه این مبلغ غیرشفاف و مبهم هستند.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان