واردات کالا بدون کارت بازرگانی چگونه است؟

واردات کالا بدون کارت بازرگانی

واردات کالا بدون کارت بازرگانی همواره یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین دغدغه‌های تاجران بوده است. برخی از تاجران و بازرگانان فکر می‌کنند که برای واردات و صادرات کالا و همچنین ترخیص آن از گمرک حتماً به کارت بازرگانی نیاز است.

جالب است بدانید که روش‌هایی برای انجام تجارت بدون کارت بازرگانی نیز وجود دارد. بنابراین اگر مدت زیادی نیست به کار تجارت مشغول هستید و هنوز کارت بازرگانی ندارید، اصلاً نگران نباشید. زیرا با روش‌هایی می‌توان بدون کارت بازرگانی به واردات و صادرات کالا پرداخت.

در این بخش از سایت مؤسسه ثبت خوارزمی می‌خواهیم شرایط، قوانین و مزایای این کار بپردازیم. در صورت داشتن سؤالات بیشتر فرم مشاوره رایگان سایت را پر کنید تا کارشناسان با شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

آیا واردات کالا بدون کارت بازرگانی ممکن است؟

آیا واردات کالا بدون کارت بازرگانی ممکن است؟بسیاری از تاجران تازه کار به دنبال روش‌هایی هستند تا بتوانند واردات کالا بدون کارت بازرگانی انجام دهند. اگر با کارت بازرگانی آشنایی ندارید، توصیه می‌کنیم مقاله کارت بازرگانی چیست؟ را مطالعه نمایید. این گونه با مزایای اخذ کارت بازرگانی به صورت کامل آشنا خواهید شد. البته این بدین معنی نیست که برای واردات کالا حتماً باید کارت بازرگانی صادر کنید. بلکه روش‌های واسطه‌ای وجود دارند که شما را از داشتن این کارت بی‌نیاز می‌کنند.

همچنین طبق شرایط و قوانین خاصی حتی خودتان نیز می‌توانید بدون کارت کالا‌های مورد نظرتان را وارد و صادر نمایید. بنابراین بله! امکان صادرات و واردات بدون کارت بازرگانی نیز وجود دارد.

شرایط واردات کالا بدون کارت بازرگانی

شرایط واردات کالا بدون کارت بازرگانیوزارت صنعت، معدن و تجارت در جهت واردات کالا بدون کارت بازرگانی بخشنامه‌ای صادر کرده است. این بخشنامه شامل ۴ بند مهم زیر می‌باشد که نشان دهنده این است که در شرایط خاصی می‌توان بدون کارت بازرگانی تجارت انجام داد. این شرایط به صورت زیر هستند.

  • صادر کردن مجوز موردی برای وارد نمودن ماشین آلات و تجهیزات لازم برای واحد‌های تولیدی بدون کارت بازرگانی امکان‌پذیر است. البته این کار تنها برای یکبار و تنها برای مدت مشخص مثلاً شش ماه مجاز می‌باشد. البته اگر واحد تولیدی شرایط لازم را داشته باشد امکان تمدید این مدت زمان وجود دارد.
  • دارندگان پروانه بهره‌برداری و جواز تأسیس با پیشرفت قابل قبول، معادن، پروانه کسب صنفی ویژه خدمات تولیدی، جواز تأسیس چاپخانه نیز مشمول بند فوق می‌شوند. البته این صنایع نیاز به داشتن مجوز از معاونت امور معادن و مجوز ورود ماشین آلات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارند.
  • واحد‌های تولیدی که به صورت مداوم مواد اولیه وارد می‌کنند، مشمول این قانون نمی‌شوند. بنابراین حتماً باید کارت بازرگانی داشته باشند.
  • قبل از آنکه مجوز واردات و صادرات موردی صادر گردد سازمان مربوطه باید اطمینان حاصل کنند که سابقه داشتن کارت دائم وجود نداشته است. همچنین صدور مجوز موردی برای هر واحد یا عضو تنها یکبار انجام می‌شود.

قوانین جدید ترخیص کالا از گمرک بدون کارت بازرگانی

در خردادماه سال ۱۴۰۲ بخشنامه‌ای از سوی مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات به گمرک ایران ابلاغ گردید. طبق این قوانین صادرات و واردات کالا بدون کارت بازرگانی برای افرادی با شرایطی که کارت آن‌ها ابطال یا منقضی شده امکان‌پذیر است.

طبق تبصره دو بند ۶ آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات واردات و صادرات این افراد طبق شرایط زیر می‌توانند کالای خود را ترخیص کنند.

  1. اقلام موضوع ثبت سفارشاتی که در زمان اعتبار کارت بازرگانی دارای کد ساتا بوده و بارنامه آن‌ها در زمان اعتبار ثبت سفارش صادر گردیده و با در زمان اعتبار ثبت سفارش کالای آن‌ها دارای قبض انبار معتبر از اماکن گمرکی است علیرغم ابطال، انقضا و یا تعلیق کارت بازرگانی با رعایت سایر ضوابط و مقررات مربوطه قابل ترخیص است.
  2. صادرات اقلامی که کارت بازرگانی صاحب کالا به هر دلیلی ابطال، تعلیق یا منقضی شده و در زمان اعتبار کارت بازرگانی دارای یکی از شرایط قیده شده در ماده ۱۱ مکرر آئین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات باشد، با رعایت سایر ضوابط و مقررات مربوطه بلامانع است.

استفاده از شرکت‌های واسطه برای واردات کالا

اولین و بهترین روش برای واردات کالا بدون کارت بازرگانی استفاده از شرکت‌های واسطه برای انجام تجارت است.

اگر تازه کار هستید و هنوز کارت بازرگانی ندارید، اصلاً نگران نباشید. زیرا شرکت‌هایی هستند که به صورت تخصصی در زمینه ترخیص کالا و حمل و نقل بین‌المللی فعالیت دارند.

این شرکت‌ها دارای سال‌ها تجربه در زمینه ترخیص کالا بوده و به خوبی می‌توانند کالا‌های مورد نظر شما را از گمرک ترخیص کنند. در این حالت کالای ترخیص شده و تمامی هزینه‌ها و مالیات‌های مربوط به او به نام شرکت مورد نظر ثبت خواهند شد.

دقت کنید این شرکت‌ها دارای کارت بازرگانی اشخاص حقوقی هستند. در واقع شما به جای آن که خودتان برای دریافت کارت اقدام کرده و از آن استفاده کنید، از کارت شرکت بهره خواهید برد.

واردات کالا با ترخیص کاران حرفه‌ای

علاوه بر شرکت‌ها و اشخاص حقوقی که در زمینه ترخیص و واردات کالا بدون کارت بازرگانی فعالیت دارند، اشخاص حقیقی نیز در دسترس هستند. برخی از اشخاص حقیقی دارای کارت بازرگانی شخص حقیقی بوده و در امر ترخیص کالا بسیار حرفه‌ای می‌باشند. بنابراین می‌توانید از این افراد بخواهید که با استفاده از کارت بازرگانی خود و اختیاراتی که دارند امور ترخیص کالا را برای شما انجام دهند.

درنتیجه قانون شخص دارنده کارت بازرگانی را صاحب کالای مورد نظر می‌داند. البته این بدین معنی نیست که کالای شما به فرد تعلق می‌گیرد. بلکه شخص ترخیص کار تنها عمل ترخیص از گمرک را برای شما انجام می‌دهد.

مزایای واردات کالا بدون کارت بازرگانی

مزایای واردات کالا بدون کارت بازرگانیشاید برایتان جالب باشد بدانید که واردات کالا بدون کارت بازرگانی نیز دارای مزایای بسیاری است. بنابراین حتماً نیازی به اخذ این کارت ندارید. البته اگر دوست دارید همواره به صورت مستقل کار کنید، پیشنهاد ما این است که حتماً خودتان کارت دریافت کنید. این گونه دیگر نیازی نیست از کارت بازرگانی افراد دیگر استفاده نمایید. در ادامه برخی از مهم‌ترین مزایای واردات کالا بدون کارت بازرگانی را به شما معرفی خواهیم کرد.

صرفه‌جویی در زمان برای انجام تجارت

زمان یک پارامتر ارزشمند برای تجار و بازرگانان است. این مورد مخصوص در کشور‌هایی که اقتصاد در طول زمان نوسان‌های زیادی دارد، بسیار حائز اهمیت است. اگر شما نیز زمانی برای از دست دادن ندارید، پس بهتر است سراغ اخذ کارت بازرگانی نروید.

زیرا گاهی اوقات پروسه اخذ کارت بازرگانی می‌تواند بسیار طولانی شود. به جای این کار می‌توانید از اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه ترخیص کالا کمک بگیرید. این گونه قادر خواهید بود کالای خود را در مدت زمان بسیار کوتاهی از گمرک ترخیص نمایید.

کاهش استرس و اضطراب تاجران

تاجران تازه کار که می‌خواهند واردات کالا بدون کارت بازرگانی را انجام دهند، اغلب با رویه ترخیص کالا از گمرک آشنا نیستند. عدم آگاهی و تجربه کافی نه تنها زمان بلکه بودجه تاجران را نیز هدر خواهد داد. جهت جلوگیری از این اتفاق حتماً از مهارت و تجربه اشخاص حرفه‌ای در زمینه ترخیص کالا استفاده کنید. این گونه دیگر نیازی نیست نگران ضرر‌ها و خسارت‌های مالی احتمالی باشید.

صرفه‌جویی در هزینه‌های واردات و صادرات

مسلماً اخذ کارت بازرگانی نیاز به پرداخت هزینه‌های متعددی خواهد داشت. از هزینه فراهم‌آوری و جمع‌آوری مدارک گرفته تا هزینه نهایی قابل پرداخت برای صدور کارت.

همچنین عدم آگاهی و تجربه کافی تجار در زمینه ترخیص کالا موجب طولانی شدن پروسه ترخیص و ایجاد هزینه‌های جدید خواهد شد. بدون کارت بازرگانی می‌توانید در بسیاری از هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید. در واقع دیگر مجبور نیستید جهت اخذ کارت بازرگانی و صدور آن هزینه‌ای را پرداخت نمایید.

جمع‌بندی

در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی به چگونگی واردات کالا بدون کارت بازرگانی و روش‌های انجام این کار پرداختیم. همچنین به مزایای واردات و صادرات کالا بدون کارت بازرگانی اشاره کردیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این مورد حتماً با کارشناسان ثبت خوارزمی در تماس باشید.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان