همه چیز در مورد مدت زمان گرفتن پروانه بهره برداری

مدت زمان گرفتن پروانه بهره برداری

بسیاری از متقاضیان این سوال را دارند که مدت زمان گرفتن پروانه بهره برداری چقدر است؟ مجوز بهره برداری جزء آن دسته از مجوزهایی می باشد که باید مدت زمان بسیاری را به اخذ آن اختصاص دهید. بنابراین نباید انتظار داشته باشید که در عرض یک ماه فورا بتوانید این مجوز را اخذ کنید.

پروانه بهره برداری طی ارائه مدارک کامل و تنها در صورت واجد بودن شرایط خاصی به متقاضیان داده می شود. به عبارتی دیگر، وزارت صمت در این مورد سخت گیری های زیادی خواهد کرد.

در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی می خواهیم به مدت زمان گرفتن پروانه بهره برداری، نحوه اخذ این پروانه و چگونگی کاهش مدت زمان آن بپردازیم. اگر سوالات بیشتری دارید، فرم مشاوره سایت را پر کنید تا کارشناسان در اسرع وقت با شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

اهمیت اخذ پروانه بهره برداری

اهمیت اخذ پروانه بهره برداریقبل از آنکه به مدت زمان گرفتن پروانه بهره برداری بپردازیم بهتر است ابتدا توضیح دهیم که پروانه بهره برداری چیست؟ اصلا چرا گرفتن این پروانه تا این حد مهم است؟ پروانه بهره برداری مجوزی است که به متقاضیان امکان بهره برداری از خطوط تولید کارخانه، کارگاه و تجهیزات آن را می دهد. زمانی که واحدهای صنعتی و تولیدی جهت اخذ جواز تاسیس اقدام می کنند تنها می توانند واحد فوق را احداث و تاسیس نمایند.

تا زمانی که مجوز بهره برداری اخذ نشود، امکان استفاده از خطوط تولیدی به صورت گسترده و فروش محصول وجود نخواهد داشت. عدم اخذ مجوز بهره برداری موجب پلمپ واحد تولیدی فوق شده و مدیران آن نیز به پرداخت جزای نقدی محکوم خواهند شد.

چرا مدت زمان گرفتن پروانه بهره برداری مهم است؟

مدت زمان گرفتن پروانه بهره برداری برای بسیاری از کارفرماها و صاحبان واحدهای تولیدی و صنعتی بسیار مهم است. فرض کنید هزینه و بودجه زیادی را صرف کرده اید تا بتوانید یک کارگاه یا کارخانه راه بیندازید.

مسلما هر چه زودتر بتوانید از واحد تولیدی کسب درآمد کنید بیشتر به نفعتان خواهد بود. چرا که این گونه در هزینه ها صرفه جویی شده و کسب درآمد زودتر آغاز می شود. اما بدون پروانه بهره برداری شما حق ندارید به تولید انبوه محصول، فروش و کسب درآمد از طریق آن بپردازید. بنابراین برای صاحبان واحدهای صنعتی بسیار مهم است که هر چه زودتر بتوانند این مجوز را اخذ نموده و کار خود را شروع کنند.

مدت زمان گرفتن پروانه بهره برداری چقدر است؟

مدت زمان گرفتن پروانه بهره برداری چقدر است؟سوال اصلی این است که گرفتن پروانه بهره برداری چقدر طول می کشد؟ به صورت کلی از زمان تکمیل درخواست اخذ پروانه بهره برداری دو ماه طول می کشد تا پرونده شما بررسی شود. یعنی اگر امروز درخواست اخذ مجوز دهید باید دو ماه منتظر پاسخ درخواستتان بمانید.

در این مدت زمان کارشناسان وزارت صمت مدارک و شرایط شما را می سنجند. اگر مدارک کامل و پرونده بدون نقص باشد بازرس جهت بازرسی حضوری واحد مربوطه فرستاده خواهد شد.

وظیفه بازرس، بررسی واجد شرایط بودن واحد مدنظر جهت اخذ پروانه بهره برداری است. بعد از بازرسی، دوماه نیز طول خواهد کشید تا پرونده به صورت کامل تری استعلام گرفته و شرایط بررسی شوند. نهایتا بعد از 4 ماه می توانید مجوز بهره برداری را اخذ کنید.

چرا مدت زمان گرفتن پروانه بهره برداری طولانی است؟

شاید شما نیز این سوال را داشته باشید که چرا مدت زمان گرفتن پروانه بهره برداری تا این حد طولانی است؟ همان طور که قبلا اشاره کردیم مجوز بهره برداری مقداری با مجوزهای دیگر فرق می کند. شما می توانید جواز تاسیس را نهایتا در یک الی دوماه کسب کنید.

این مدت زمان برای پروانه بهره برداری طولانی تر می شود. چرا که مدارک و شرایط لازم برای اخذ این مجوز بیشتر هستند. به عبارتی دیگر، وزارت صمت تنها به برخی واحدهای واجد شرایط و بدون نقص در پرونده این مجوز را ارائه خواهد داد. بنابراین پیگیری ها و بررسی های انجام شده در این مجوز بیشتر بوده و مسلما دشوارتر صادر خواهد شد.

آیا می توان اصلاحات لازم را طی مدت زمان گرفتن پروانه بهره برداری انجام داد؟

بله. خوشبختانه متقاضیان در طی مدت زمان گرفتن پروانه بهره برداری کارگاهی می توانند نسبت به اصلاح یا ویرایش مدارک ارسالی خود اقدام کنند. از زمانی که درخواست اخذ مجوز داده و مدارک را ارسال می کنید تا دو ماه می توانید این مدارک را ویرایش نمایید.

اگر مدارک را کامل ارسال نکرده اید یا غلط و اشتباهی در آن ها دیده می شود، بهتر است فورا آن را اصلاح کنید. چرا که ارسال مدارک نادرست موجب رد درخواست اخذ مجوز شما خواهد شد. البته ناگفته نماند که ویرایش مدارک می تواند به مدت زمان اخذ مجوز بیفزاید. چرا که کارشناسان باید مجدد صحت و سقم مدارک پرونده شما را بررسی کنند.

سامانه گرفتن پروانه بهره برداری کدام است؟

سامانه گرفتن پروانه بهره برداری کدام است؟سامانه بهین یاب، سامانه ای است متعلق به وزارت صمت که متقاضیان از طریق آن می توانند درخواست اخذ مجوز خود را ثبت کنند. خوشبختانه با این سامانه مدت زمان گرفتن پروانه بهره برداری نسبت به گشته بسیار کمتر شده است. چرا که در گذشته متقاضیان باید مراجعه حضوری کرده و تشکیل پرونده می دادند.

همچنین بررسی این پرونده ها به صورت حضوری به مدت زمان زیادی نیاز داشت. اما امروزه با الکترونیکی شدن این امور می تواند بهره بهره برداری را در مدت زمان بسیار کوتاهی اخذ کرد.

جهت اطلاع از مراحل اخذ این پروانه، مقاله راهنمای اخذ پروانه بهره برداری واحدهای صنعتی و تولیدی را مطالعه نمایید.

چگونه مدت زمان گرفتن پروانه بهره برداری را کاهش دهیم؟

برای کوتاه کردن مدت زمان گرفتن پروانه بهره برداری بهتر است هر چه زودتر درخواست اخذ مجوز دهید. در اسرع وقت به سامانه بهین یاب مراجعه کرده و با تکمیل پرسشنامه ها و فرم های مربوطه، درخواست خود را ثبت نمایید. هر چه زودتر درخواست اخذ پروانه دهید، پرونده شما زودتر بررسی شده و سریع تر می توانید نسبت به اخذ این مجوز اقدام نکنید. تکمیل نمودن تمامی مدارک موردنیاز بدون هیچ نقصی و فراهم نمودن شرایط لازم از دیگر روش های تسریع روند این مجوز هستند.

تکمیل تمامی مدارک بدون هیچ نقصی و ارائه آن به وزارت صمت

اگر می خواهید پروانه بهره برداری را در مدت زمان کمی اخذ کنید، باید مدارکتان کامل و بدون نقص باشد. هر گونه نقص در مدارک می تواند پرونده شما را حداقل یک ماه عقب بیندازد. بنابراین مدارکی را که از شما می خواهند بدون کم و کسر و به صورت کامل به این ارگان تحویل دهید. مهم ترین مدارک خواسته شده برای اخذ این مجوز عبارتند از:

  • تصویر تمامی مدارک شرکت در صورت حقوقی بودن شخص (اساسنامه، اظهارنامه، آگهی تاسیس، آگهی آخرین تغییرات، شرکتنامه و …)
  • تصویر تمامی مدارک شناسایی شخص حقیقی یا اعضای اصلی شخص حقوقی همانند شناسنامه، کارت ملی، کارت پایان خدمت و …
  • فاکتورهای مربوط به خرید تمامی ماشین آلات و تجهیزات خط تولید کارخانه
  • فاکتورهای مربوط به خرید حق امتیاز آب و برق
  • مدارک مربوط به سند مالکیت یا اجاره نامه زمین محل استقرار واحد تولیدی

فراهم نمودن تمامی شرایط لازم برای اخذ مجوز بهره برداری

فراهم نمودن تمامی شرایط لازم برای اخذ مجوز بهره برداری

از دیگر راههای کاهش مدت زمان گرفتن پروانه بهره برداری، فراهم نمودن تمامی شرایط دریافت پروانه بهره برداری است.

اگر پرونده شما از سوی کارشناسان وزارت صمت مورد تایید قرار گیرد بازرس برای بررسی حضوری به محل مدنظر فرستاده خواهد شد. بازرس تمامی شرایط و امکانات موجود در کارگاه مربوطه را می سنجد. همچنین این بازرس باید اطمینان حاصل کند که محصول نهایی تولید شده همان محصولی است که در طرح صنعتی آمده است.

در واقع تطبیق دادن نتیجه نهایی با طرح اولیه ارائه شده وظیفه بازرس است. اگر این شرایط فراهم نباشند، بازرس نمی توان درخواست اخذ مجوز را تا زمانی که شرایط فراهم نشده است، تایید نماید.

جمع بندی

در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی به صورت کامل به مدت زمان گرفتن پروانه بهره برداری و چگونگی کوتاه نمودن این مدت زمان پرداختیم. همچنین مهم ترین مدارک لازم برای اخذ این پروانه را نیز توضیح دادیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره تلفن های موجود در سایت تماس بگیرید.

نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان