راهنمای اخذ مجوز صنایع دستی

مجوز صنایع دستی چیست؟

افرادی که در حوزه های مربوط به صنایع دستی فعال هستند، باید مجوز مربوط به این حوزه را دریافت کنند. تمامی کسب و کارها در سراسر کشور صرف نظر از نوع فعالیتشان، حتما باید مجوزهای مربوطه را از سازمان های ذیربط اخذ کنند. در واقع هیچ فردی حق ندارد بدون کسب مجوز به کسب و کار و درآمد بپردازد.

حوزه صنایع دستی نیز از این قاعده مستثنی نیست. مجوزهای مختلفی در این حوزه در اختیار متقاضیان قرار می گیرند که مربوط به تولید، توزیع و فروش صنایع دستی می شوند.

در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی می خواهیم به نحوه اخذ مجوز صنایع دستی، مدارک و شرایط لازم برای دریافت این مجوز بپردازیم. در صورت داشتن سوالات بیشتر در مورد اخذ این مجوز تنها کافیست فرم مشاوره رایگان سایت را پر کنید. کارشناسان در اسرع وقت با شماره تلفن شما تماس خواهند گرفت.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مجوز صنایع دستی چیست؟

مجوز صنایع دستی چیست؟مجوز صنایع دستی، مجوزی است که به فعالان حوزه صنایع دستی ارائه می شود تا از طریق آن به کسب و کار آن ها نظارت شود. در واقع هدف از صدور مجوزها از سوی سازمان های مختلف نیز همین است. از طریق این مجوز متقاضیان می توانند به درآمدزایی در حوزه صنایع دستی بپردازند.

مجوز صنایع دستی می تواند جهت تولید و یا توزیع و فروش صادر شود. بنابراین اگر شما بخواهید کارگاه تولیدی صنایع دستی راه اندازی کنید باید مجوز تولیدی را دریافت نمایید. اما اگر صرفا هدف فروش صنایع دستی باشد، اخذ جواز کسب صنایع دستی برای این کار کافی است. بنابراین ابتدا باید تعین کنید که می خواهید چه نوع فعالیتی در این زمینه داشته باشید.

انواع مجوزهای حوزه صنایع دستی کدامند؟

انواع مجوزهای حوزه صنایع دستی کدامند؟انواع مجوز صنایع دستی صادر شده عبارتند از:

  • پروانه تولید کارگاهی
  • جواز تاسیس کارگاهی
  • مجوز فعالیت هنرمندان و صنعتگران انفرادی

پروانه تولید کارگاهی برای کارگاه های تولیدی مناسب است که توانسته اند به مرحله تولید برسند. اخذ این مجوز برای ارائه صنایع دستی به بازار و فروش آن ها الزامی می باشد. جواز تاسیس کارگاهی نیز برای متقاضیانی است که قصد تاسیس یک کارگاه تولید صنایع دستی را دارند. بنابراین اگر قصد راه اندازی کارگاه دارید، ابتدا باید این مجوز را اخذ کنید.

مجوز فعالیت انفرادی برای متقاضیانی است که می خواهند به صورت انفرادی و نه در قالب گروهی به تولید صنایع دستی بپردازند.

هر یک از مجوزهای معرفی شده تنها برای مدت زمان خاصی اعتبار دارند. بنابراین قبل از اتمام اعتبار حتما باید جهت تمدید مجوز اقدام کنید. در غیر این صورت مجوز فاقد اعتبار بوده و تمامی مزایای قانونی خود را از دست خواهد داد.

متولی صدور مجوز صنایع دستی کدام سازمان است؟

متولی صدور مجوز صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است. تمامی مجوزهای صادر شده در این حوزه را این وزارتخانه باید تایید کند. البته دقت کنید برای تولید صنایع دستی ممکن است به مجوز سازمان های دیگری نیز همانند سازمان کشاورزی و سازمان صمت نیاز داشته باشید. بنابراین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تنها متولی ارائه دهنده مجوزهای حوزه صنایع دستی نیست.

تمامی واحدهای تولیدی و صنفی مربوط به صنایع دستی باید زیر نظر سازمان های ذیربط فعالیت داشته باشند. در نتیجه اخذ مجوز از این سازمان ها الزامی است. لازم است بدانید کسب و کارهایی که بدون مجوز کار می کنند، غیرقانونی بوده و پلمپ خواهند شد. همچنین امکان جریمه نقدی وجود خواهد داشت.

سامانه اخذ مجوز صنایع دستی کدام است؟

در گذشته سامانه مربوط به وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مسئول ارائه مجوز صنایع دستی بود. اما امروزه تمامی درگاه تمامی وزارت های کشور به درگاه ملی مجوزها وصل شده است. جالب است بدانید درگاه ملی مجوزها به صورت مستقیم زیر نظر وزارت اقتصاد و امور دارایی کار می کند. بنابراین وزارت اقتصاد و امور دارایی بر تمامی مجوزهای صادر شده توسط ارگان های دیگر نظارت دارد.

متقاضیان برای اخذ مجوز صنایع دستی باید به درگاه ملی مجوزهای کشور به آدرس https://g4b.ir مراجعه کنند. در این سامانه می توانید مجوز تمامی کسب و کارهای موجود از صنایع خانگی گرفتی تا کسب و کارهای صنفی و صنعتی را دریافت کنید.

مدارک لازم برای دریافت جواز صنایع دستی

مدارک لازم برای دریافت جواز صنایع دستیمدارک لازم برای اخذ مجوز صنایع دستی بستگی به نوع مجوزی دارد که می خواهید دریافت کنید. بنابراین مدارکی که باید برای اخذ هر نوع مجوز ارائه دهید، کاملا با هم فرق می کنند. اما برخی از مدارکی که باید ارائه دهید از اهمیت بالایی برخوردار هستند. مهم ترین مدارک لازم برای اخذ مجوز از وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به صورت زیر هستند.

  • ارائه مدارک شناسایی از جمله شناسنامه، کارت ملی، کارت نظام وظیفه و …
  • عکس پرسنلی 3 در 4
  • تصویر اساسنامه، آخرین تغییرات شرکت و آگهی تاسیس روزنامه رسمی
  • تصویر اجاره نامه یا سند مالکیت
  • طرح توجیهی برای تولید صنایع دستی
  • تکمیل فرم درخواست در سامانه

از طریق سامانه وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به آدرس https://www.mcth.ir/handicrafts می توانید اطلاعات کامل در مورد مدارک لازم برای اخذ مجوز را به دست بیاورید.

شرایط مهم جهت اخذ مجوز برای صنایع دستی

همان طور که مدارک لازم برای دریافت هر نوع مجوز صنایع دستی با هم فرق می کند، مسلما شرایط اخذ مجوز نیز متفاوت است. اما تمامی متقاضیان این نوع مجوز صرف نظر از نوع آن باید دارای شرایط زیر باشند:

  • افراد متقاضی مجوز نباید سوء سابقه کیفری داشته باشند.
  • داشتن حداقل سن 18 سال تمام برای متقاضیان مجوز لازم است.
  • تکمیل فرم تقاضانامه سامانه برای اخذ مجوز الزامی است.
  • داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران و تدین به دین اسلام یا یکی از ادیان رسمی کشور
  • عدم فعالیت در سازمان های دولتی که مانع از کار تمام وقت در کارگاه شود.
  • گواهی عدم اعتیاد به هر نوع ماده مخدر

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط اخذ مجوز صنایع دستی می توانید با شماره تلفن های موجود در سایت تماس بگیرید. کارشناسان می توانند شما را در اخذ این مجوز به خوبی یاری دهند.

مراحل اخذ مجوز صنایع دستی از طریق درگاه ملی مجوزها

مراحل اخذ مجوز صنایع دستی از طریق درگاه ملی مجوزهااگر قصد اخذ مجوز صنایع دستی را دارید، ابتدا باید به سامانه درگاه ملی مجوزهای کشور مراجعه کنید. در این سامانه نوع فعالیت خود را مشخص کرده و فرم مربوط به تقاضانامه اخذ مجوز را تکمیل کنید. سپس با پرداخت هزینه ها، تقاضای شما نهایی شده و پاسخ آن توسط سامانه به شما ابلاغ می شود. این مراحل به شرح زیر هستند:

1) وارد درگاه ملی مجوزها به آدرس https://g4b.ir شوید.

2) در کادر نشان داده شده در این صفحه می توانید واژه صنایع دستی را جستجو کنید تا مجوزهای موجود به شما نشان داده شوند.

3) از میان مجوزهای ارائه شده، نوع مجوز خود را انتخاب کنید. نوع مجوز به نوع فعالیت شما و صنایع دستی که می خواهید تولید کنید بستگی دارد.

4) در این مرحله راهنمای اخذ مجوز به شما نشان داده می شود، اگر دارای مدارک و شرایط فوق هستید، گزینه آبی رنگ درخواست صدور مجوز را بزنید.

5) از میان گزینه های شخص حقیقی ایرانی، شخص حقوقی ایرانی و اتباع خارجی حقیقی نوع شخص را انتخاب کنید. دقت کنید که اگر قبلا در سامانه ثبت نام نکرده اید، ابتدا باید مراحل ثبت نام را انجام دهید.

6) در این بخش اطلاعاتی که از شما خواسته می شود را در کادرهای مربوطه وارد کنید.

7) دقت کنید تمامی این اطلاعات باید با مدارکی که ارسال می کنید تطابق داشته باشد. در غیر این صورت درخواست شما تایید نخواهد شد.

8) بعد از درج اطلاعات مورد نیاز، تصویر مدارکی که از شما خواسته می شود را بارگذاری نمایید.

9) بعد از پرداخت هزینه صدور مجوز، درخواست شما ثبت شده و باید منتظر تایید کارشناسان بمانید.

جمع بندی

در این مقاله به معرفی کامل مجوز صنایع دستی و نحوه اخذ آن پرداختیم. همچنین متولی صادر کننده این مجوز و مدارک و شرایط لازم برای اخذ آن را نیز توضیح دادیم. جهت اخذ انواع مجوزهای حوزه صنایع دستی می توانید با مشاوران حقوقی ثبت خوارزمی در ارتباط باشید.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان