معیارهای شناخت شرکت های دانش بنیان

نحوه شناسایی شرکت های دانش بنیان

شرکت های دانش بنیان، شرکت هایی هستند که بر پایه علم، دانش و تحقیقات پایه گذاری می شوند. در واقع این شرکت ها به حمایت مالی نیاز داشته و موسس آن ها اغلب اساتید و هیئت علمی دانشگاه ها هستند. سرمایه اصلی این شرکت ها را می توان علم و دانش آن ها دانست.

شرکت دانش بنیان با علم و فناوری که در اختیار دارد، به تولید یک کالا یا محصول جدید و یا ارائه یکی از خدمات مورد نیاز می پردازد. اما این تمام ماجرا نیست. چرا که این نوع شرکت ها به دلیل آن که بتوانند در زمره دانش بنیان قرار گیرند، باید یکسری شرایط و شاخص های ویژه را داشته باشند.

در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی می خواهیم به معرفی این معیارها و شاخص ها بپردازیم. در صورت داشتن هرگونه سوالی می توانید فرم مشاوره رایگان سایت را پر کنید تا کارشناسان در اسرع وقت با شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

نحوه شناسایی شرکت های دانش بنیان

نحوه شناسایی شرکت های دانش بنیانبرای بسیاری از افراد این سوال پیش می آید که چگونه شرکت های داشن بنیان را از سایر شرکت های دیگر تشخیص دهیم؟ خوشبختانه این شرکت ها دارای معیارها و شاخص هایی هستند که آنان را از سایر شرکت ها متفاوت می کنند. موسس این شرکت ها افرادی هستند که بر روی دانش و توانایی علمی خود سرمایه گذاری کرده اند. یعنی هدف از تاسیس شرکت توسعه علم و فناوری موجود و کسب درآمد از طریق آن است.

بنابراین شرکت های دانش بنیان از لحاظ مالی شرکت هایی ثروتمند و غنی نیستند و از این لحاظ بیشتر به حمایت نیاز دارند. همچنین طبق آیین نامه ارزیابی شرکت ها و موسسات دانش بنیان، معیارهای مختلفی برای شناخت این شرکت ها وجود دارند. در ادامه می خواهیم به معرفی معیارهای مختلف شناخت این نوع شرکت ها به صورت جداگانه بپردازیم.

آنچه که در این مطلب مطالعه خواهید کرد: شرکت دانش بنیان چیست؟

معیارهای کالاها و خدمات شرکت های دانش بنیان

معیارهای کالاها و خدمات شرکت های دانش بنیان

کالاها و خدماتی که توسط انواع شرکت های دانش بنیان تولید و ارائه می شوند، باید یک سری معیار اصلی داشته باشند. بنابراین بررسی این معیارها بسیار مهم است. شاخص کالاها و خدمات این شرکت ها از سه نظر سطح فناوری، مرحله تولید و طراحی آن مبتنی بر تحقیق و توسعه مورد ارزیابی قرار می گیرند.

سطح فناوری

کالاها و کلیه خدماتی که در شرکت های دانش بنیان تولید و ارائه می شوند، باید دارای سطح بالا و متوسط به بالایی از پیچیدگی باشند. تا این گونه به دلیل پیچیدگی بالای فناوری محصول امکان ساخت نمونه آزمایشگاهی آن توسط شرکت های دیگر وجود نداشته باشد.

یعنی شرکت های دیگر نتوانند از محصول کپی برداری کنند. فناوری که برای ساخت کالا و ارائه خدمات به کار رفته است باید نتیجه تحقیقات گسترده تیم فنی خبره شرکت باشد. همچنین این فناوری باید یک نوع خواص و کارکرد متفاوت و پیچیده را در محصول ایجاد کرده باشد.

مرحله تولید

کالاهایی که توسط شرکت های دانش بنیان برای تولید انتخاب شده اند، حداقل باید در حد نمونه آزمایشگاهی تولید شده باشند. یعنی بتوان به صورت فیزیکی به نمونه آن دستیابی پیدا کرد. همچنین برای خدمات این شرکت ها ارائه اسناد فروش خدمات لازم است. یعنی خدماتی که شرکت دانش بنیان جهت ارائه آن ها تشکیل شده است، به مرحله ارائه رسیده باشد.

آنچه که در این مطلب مطالعه خواهید کرد: ثبت شرکت دانش بنیان

طراحی مبتنی بر تحقیق و توسعه

طراحی کلیه کالاها، محصولات و خدمات شرکت دانش بنیان باید مبتنی بر تحقیق و توسعه بوده و حداقل یکی از موارد زیر انجام شده باشد.

1) طراحی زیر سیستم اصلی کالا و خدمات

2) طراحی یکپارچه سازی کالا و خدمات

3) طراحی فرایند (تجهیزات) تولید کالا و خدمت مشروط به پیچیده بودن این فرایند (تجهیزات) تولید

شاخص های عمومی شناخت شرکت دانش بنیان

شاخص های عمومی شناخت شرکت دانش بنیانشاخص ها و معیارهای شرکت های دانش بنیان را می توان به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم کرد. شاخص های عمومی، معیارهایی هستند که همه شرکت های مبتنی بر دانش باید دارای این معیارها باشند. بنابراین تا زمانی که این معیارها وجود نداشته باشد نمی توان شرکت فوق را دانش بنیان نامید. این شاخص ها به شرح زیر هستند.

حداقل دو سوم از اعضای هیئت مدیره شرکت باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • حداقل دارای مدرک کارشناسی باشند.
  • حداقل سه سال سابقه فعالیت کاری یا علمی در حوزه فعالیت شرکت و یا سابقه مدیریتی را داشته باشد.
  • حداقل یک اختراع ثبت شده داخلی یا یک اختراع ثبت شده به صورت بین المللی مرتبط با حوزه کاری داشته باشد.
  • تیمی از درآمد ناشی از فروش محصولات و خدمات دانش بنیان از طریق قراردادهای مختلف باشد.

معیارهای اختصاصی در دسته بندی شرکت های دانش بنیان

علاوه بر معیارهای عمومی، شاخص های اختصاصی در زمینه دسته بندی و شناخت شرکت های دانش بنیان وجود دارند. با وجود این شاخص ها می توان نوع شرکت دانش بنیان را به راحتی تشخیص داد. شرکت دانش بنیان می تواند در زمینه تولید کالا یا محصول خاص یا ارائه خدمات خاصی فعالیت داشته باشد.

برخی از شرکت های بمتنی بر داشتن نیز هنوز به مرحله تولید کالا یا ارائه خدمات نرسیده اند. اما باز هم شرکت دانش بنیان محسوب می شوند. برای شناخت هر کدام از این شرکت ها باید معیارهای ویژه ای را در نظر گرفت. در ادامه معیارهای مربوط به شرکت های تولید کننده کالا، ارائه دهنده خدمات و شرکت های نوپای دانش بنیان را بررسی خواهیم کرد.

شاخص های شرکت های تولید کننده دانش بنیان

شاخص های شرکت های تولید کننده دانش بنیانشرکت های دانش بنیان تولید کننده، شرکت هایی هستند که فرایند (تجهیزات) تولید یک کالا و یا خود یک کالا را تولید می کنند. داشتن معیارها و شاخص های زیر برای شناخت این شرکت ها لازم هستند:

  • تولید کننده کالاهای دانش بنیان (مطابق فهرست مصوب)
  • نهادینه سازی و بومی سازی دانش فنی از طریق انجام تحقیق و توسعه صورت گرفته باشد
  • هزینه تحقیق و توسعه شرکت حداقل 7 درصد از فروش سالیانه شرکت باشد.
  • عرضه کالا و یا ارتقای سطح محصول هر دو سال یک بار باشد.
  • دارای گواهینامه انطباق استاندارد یا تاییدیه معتبر باشد.
  • نسبت به نیروی تمام وقت در بخش غیر پشتیبانی شرکت با حداقل مدرک کارشناسی نسبت به کل کارکنان تمام وقت 30 درصد باشد. این نیروی انسانی تمام وقت حتما باید در بخش هایی از شرکت مشغول به کار باشند که به تولید کالا اختصاص دارد.

شاخص های شرکت های ارائه دهنده خدمات دانش بنیان

شرکت های دانش بنیان علاوه بر تولید کالا یا محصول می توانند در زمینه ارائه خدمات نیز فعال باشند. برای شناخت این شرکت ها باید معیارهای زیر را ملاک قرار دهید.

  • حداقل یک کالا یا خدمت بهبود یافته یا بهبود فرایند در یک سال گذشته از طریق شرکت ارائه شده باشد.
  • انطباق نوع خدمت با فهرست مصوب دانش بنیان
  • شرکت های تحقیق و توسعه و خدمات طراحی مهندسی
  • خدمات تحقیق و توسعه و خدمات طراحی دانش بنیان مرتبط با یکی از کالاهای دانش بنیان باشد.
  • تولید شرکت حداکثر در حد تولید نمونه آزمایشی یا پایلوت باشد.
  • نسبت نیروی تمام وقت بخش غیر پشتیبانی با حداقل مدرک کارشناسی در بخش ارائه خدمات تخصصی به کل کارکنان حداقل 50 درصد باشد.
  • نسبت نیروی تمام وقت بخش غیر پشتیبانی با حداقل مدرک کارشناسی در بخش خدمات تحقیق، توسعه و طراحی به کل کارکنان حداقل 50 درصد باشد.
  • هزینه تحقیق و توسعه مرتبط با خدمات تخصصی دانش بنیان حداقل 7 درصد از فروش سالیانه شرکت باشد.

برای ثبت شرکت دانش بنیان مطالعه شرایط ثبت شرکت دانش بنیان چیست؟ را پیشنهاد می‌کنیم.

معیارهای شرکت های دانش بنیان نوپا

شرکت های دانش بنیان نوپا باید دارای تمامی معیارهای زیر باشند:

  • شرکت حداقل دو نفر نیروی تمامی وقت داشته باشد.
  • حداقل یک سال از تاریخ ثبت آن بگذرد.
  • عدم سوء سابقه و تخلفات مکرر در انجام تعهدات قبلی
  • نهادینه سازی یا بومی سازی دانش فنی از طریق تحقیق و توسعه
  • شرکت یک تولید کننده و یا دارای برنامه طراحی و تولید کالای دانش بنیان مورد تایید مرکز رشد یا پارک علم و فناوری باشد.

جمع بندی

در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی به معرفی کامل انواع معیارهای شناخت شرکت های دانش بنیان پرداختیم. جهت ثبت این نوع شرکت ها ابتدا باید اطلاعات جامعی در مورد ویژگی ها و معیارهای آنان به دست بیاورید. زیرا هر شرکتی نمی تواند به عنوان دانش بنیان شناخته شود.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان