شرایط ثبت شرکت دانش بنیان چیست؟

ثبت شرکت دانش بنیان

در سال‌های اخیر ثبت شرکت دانش بنیان با استقبال فراوانی از سوی متقاضیان مختلف قرار گرفته است. زیرا ثبت این نوع شرکت مزایایی دارد که شرکت‌های دیگر از آن بی‌بهره‌اند. شاید شما نیز این سؤال را داشته باشید که اصلاً شرکت دانش بنیان چیست و چگونه می‌توانیم آن را به ثبت برسانیم؟ شرکت‌های دانش محور، شرکت‌هایی هستند که به منظور تحقق اهداف علمی، تولید دانش و فناوری تأسیس می‌شوند.

همچنین این شرکت‌ها همواره یک خروجی نو داشته و سعی در تجاری‌سازی نتایج تحقیقات و پژوهش‌های خود دارند. اما شرایط ثبت این شرکت‌ها چیست؟ برای ثبت به چه مدارکی نیاز پیدا می‌کنیم؟ در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی به بررسی کامل چگونگی ثبت شرکت دانش بنیان خواهیم پرداخت. جهت کسب راهنمایی‌های بیشتر، فرم مشاوره رایگان سایت را پر کنید تا کارشناسان حقوقی در اسرع وقت با شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

ثبت شرکت دانش بنیان چیست؟

ثبت شرکت دانش بنیان

معمولاً افرادی سراغ ثبت شرکت دانش بنیان ‌می‌روند که خود جزء محققین، اساتید هیئت علمی دانشگاه یا پژوهشگر‌های موفق باشد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که اصولاً این نوع شرکت تنها مختص افرادی است که دارای علم و دانش مورد نیاز برای ثبت این نوع شرکت هستند. در واقع هر فردی که صرفاً قصد تجارت و انجام فعالیت اقتصادی دارد، نمی‌تواند نسبت به ثبت شرکت دانش محور اقدام نماید.

متقاضیان با ثبت شرکت دانش بنیان می‌توانند فعالیت‌های تحقیقی و پژوهشی خود را به صورت رسمی و قانونی انجام دهند. در نتیجه تا قبل از ثبت رسمی، متقاضیان نمی‌توانند خود اقدام به ثبت شرکت کرده و فعالیت‌های خود را از سر بگیرند.

ثبت انواع شرکت‌های دانش بنیان

اگر بخواهیم به صورت جزئی و با دقت بیشتر شرکت دانش بنیان را دسته‌بندی کنیم، این شرکت شامل ۵ نوع اصلی است. در این بخش به معرفی ۵ دسته کلی از شرکت‌های دانش محور می‌پردازیم.

شرکت دانش بنیان نوپا نوع ۱

این شرکت‌ها، شرکت‌هایی هستند که اظهارنامه مالیاتی نداشته و تنها یک الی دو سال از تأسیس آن‌ها می‌گذرد. اگر این شرکت‌ها یک کالا یا خدمات و نوآور را در سطح یک بسازند، جزء شرکت نوپا نوع ۱ دسته‌بندی خواهند شد.

دانش بنیان نوپا نوع ۲

این شرکت‌ها نیز اظهارنامه مالیاتی نداشته و تنها یک الی دو سال از تأسیس آن‌ها می‌گذرد. این شرکت‌ها اگر بتوانند کالا، خدمات یا فرایند تولید یا تجهیز تولید در سطح ۲ را ارائه کنند، شرکت نوپا نوع ۲ محسوب می‌شوند.

دانش بنیان تولیدی نوع ۱

ثبت انواع شرکت‌های دانش بنیاناین شرکت‌ها، در اظهارنامه مالیاتی سال قبل خود، درآمد عملیاتی داشته‌اند. اگر حداقل ۲۵ درصد از این درآمد حاصل فروش و ارائه محصول یا خدمات سطح ۱ باشد، شرکت جزء تولیدی نوع ۱ محسوب می‌شود.

دانش بنیان تولیدی نوع ۲

این شرکت‌ها طبق اظهارنامه مالیاتی سال قبل خود درآمد عملیاتی داشته‌اند. این شرکت‌ها حداقل یک کالا، خدمات، تجهیز تولید یا فرایند تولید در سطح ۱ یا ۲ را در حد نمونه آزمایشگاهی ساخته‌اند.

مستعد دانش بنیان نوع ۳

این شرکت‌ها هیچکدام از معیار‌های نوع ۱ و ۲ را ندارند، اما در صورت داشتن فرصت حمایت امکان کسب آن‌ها را خواهند داشت. در صورت احراز معیار‌های ارزیابی، این گونه شرکت‌ها در دسته مستعد دانش بنیان نوع ۳ قرار می‌گیرند.

مزایای ثبت شرکت دانش بنیان

شاید فکر کنید که دلیل استقبال گسترده متقاضیان از ثبت شرکت دانش بنیان چیست؟ مگر ثبت این نوع شرکت‌ها با چه مزایا و امکاناتی همراه است؟ در این بخش می‌خواهیم به معرفی مهم‌ترین مزایای ثبت شرکت دانش بنیان بپردازیم.

  • شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند از تسهیلات مالی کم بهره و بدون بهره هم به صورت بلند مدت و هم کوتاه مدت بهره ببرند.
  • این شرکت‌ها به تسهیلات قرض الحسنه صندوق نوآوری و شکوفایی دسترسی دارند. این صندوق بین ۳۰۰ میلیون تا ۵ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.
  • شرکت‌های دانش بنیان به مدت ۱۵ سال از پرداخت هرگونه مالیات معاف خواهند بود.
  • این شرکت‌ها نیازی به پرداخت سود بازرگانی، عوارض صادراتی و عوارض گمرکی نخواهند داشت.
  • شرکت‌های دانش محور در واگذاری سهام و پروژه‌های مربوط به مراکز و مؤسسات دولتی و مناقصات قرارداد‌های پژوهشی اولویت دارند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت دانش بنیان

برای ثبت شرکت دانش بنیان همانند ثبت انواع دیگر شرکت‌ها به فراهم آوردن برخی مدارک نیاز دارید. دقت کنید که با کامل کردن لیست مدارک خود می‌توانید در کمترین زمان ممکن کار ثبت شرکت دانش بنیان را انجام دهید. در غیر این صورت این روند با تأخیر مواجه خواهد شد. مدارک لازم برای ثبت شرکت دانش محور عبارتند از:

  • اساسنامه شرکت
  • آگهی روزنامه رسمی شرکت
  • رزومه شرکت
  • تقاضانامه یا شرکتنامه شرکت
  • مدارک تحصیلی اعضا و مؤسسین
  • آخرین اظهارنامه ارسال شده مالیاتی به سازمان امور مالیاتی کشور
  • کپی شناسنامه و کارت ملی تمامی اعضای هیئت مدیره شرکت
  • آخرین وضعیت بیمه شرکت و وضعیت حقوق، دستمزد و مزایا
  • تصویر کالا و تصویر مجوز تأییدیه آن
  • ارائه تعهد نامه دارا بودن نظام نامه مالی

شرایط لازم برای ثبت شرکت دانش بنیان چیست؟

شرایط لازم برای ثبت شرکت دانش بنیان چیست؟همان طور که قبلاً اشاره کردیم، هر متقاضی با هر شرایطی نمی‌تواند جهت ثبت شرکت دانش بنیان اقدام کند. بنابراین برای ثبت و تأسیس این نوع شرکت، داشتن برخی شرایط، ملاک‌ها و شاخص‌ها ضروری است. شرایط مهم ثبت شرکت دانش محور به شرح زیر هستند.

حداقل دو سوم از اعضای هیئت مدیره باید حداقل دو مورد از شرایط زیر را داشته باشند:

  1. داشتن حداقل مدرک کارشناسی
  2. داشتن حداقل یکسال سابقه کار در حوزه فعالیت شرکت یا حوزه مدیریت
  3. دارای حداقل یک اختراع ثبت شده در سطح ملی یا بین‌المللی در رابطه با موضوع فعالیت شرکت
  4. شرکت حداقل باید سه نیروی تمامی وقت داشته باشد.
  5. شرکت باید تولید‌کننده کالای مصوب شده کارگروه باشد که دانش فنی آن به واسطه انتقال، بومی‌سازی شده باشد.
  6. شرکت باید دارای عملکرد تحقیق و توسعه باشد. تأیید شرکت دانش بنیان نوپا تنها برای یک سال و تمدید آن تنها برای یک سال دیگر (مجموعا ۲ سال) انجام می‌شود.

نحوه ثبت شرکت دانش بنیان

نحوه ثبت شرکت دانش بنیانبرای ثبت شرکت دانش بنیان ابتدا باید مراحل ثبت این نوع را در سامانه ثبت شرکت‌ها همانند سایر شرکت‌ها انجام دهید. بنابراین مراحل اولیه ثبت این نوع شرکت‌ها، تفاوتی با دیگر انواع شرکت‌ها ندارد. ابتدا به سامانه اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه کرده و فرم‌های مربوطه را تکمیل کنید. سپس فرایند ثبت شرکت را به اتمام برسانید.

بعد از ثبت شرکت و دریافت‌شناسه ملی به سایت www.daneshbonyan.ir (معاونت توسعه شرکت‌های دانش بنیان) مراجعه کنید. سپس اطلاعات خواسته شده را وارد کنید. در واقع شرکت شما بعد از ثبت حتماً باید در این سامانه نیز ثبت شود.

در این مرحله نوبت به ارزیابی شرکت دانش بنیان شما می‌رسد. در این مرحله کارگروه ارزیابی که زیر نظر صندوق نوآوری و شکوفایی فعالیت دارد، به ارزیابی شاخص‌های شرکت می‌پردازد. بعد از ارزیابی باید فرمی را که سامانه در اختیار شما قرار می‌دهد به صورت کامل تکمیل کنید.

در مرحله بعدی، ارزیابی ثانویه روی شرکت شما انجام می‌شود. در این مرحله شرکت‌ها می‌توانند به صورت محدود از مزایای ثبت اینگونه شرکت ها بهره ببرند. در صورتی که مشکلی در روند فعالیت شرکت شما وجود نداشته باشد، می‌توانید تأییدیه نهایی شرکت را دریافت کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی به معرفی کامل نحوه ثبت شرکت دانش بنیان، شرایط و مدارک لازم برای آن پرداختیم. همچنین مزایای ثبت این نوع شرکت‌ها را توضیح دادیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره تلفن‌های موجود در سایت تماس بگیرید. کارشناسان ما آماده پاسخگویی به تمامی سؤالات شما در این خصوص هستند.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین

پیام بگذارید

مشاوره رایگان