شرایط دریافت پروانه بهره برداری

دریافت پروانه بهره برداری از وزارت صمت

دریافت پروانه بهره برداری یکی از آخرین مجوزهایی است که هر واحد صنعتی و تولیدی باید دریافت کند. اگر یک کارخانه یا کارگاه تولیدی دارید می توانید با تولید محصول یا کالای مورد نظر خود و فروش آن در بازار درآمدزایی کنید. اما این کار بدون دریافت مجوز از ارگان های ذیصلاح ممکن نبوده و کاملا غیر قانونی است. بنابراین اگر می خواهید از واحد خود بهره برداری نمایید، اخذ مجوز آن ضروری است.

اخذ مجوز و پروانه بهره برداری نیز به این آسانی ها نیست و شرایط و ضوابط مخصوص به خود را دارد. در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی می خواهیم مهم ترین شرایط دریافت پروانه بهره برداری را معرفی کنیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر فرم مشاوره رایگان سایت را پر کنید تا کارشناسان در اسرع وقت با شماره تلفن شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

دریافت پروانه بهره برداری از وزارت صمت

دریافت پروانه بهره برداری از وزارت صمتقبل از آنکه شرایط دریافت پروانه بهره برداری را ذکر کنیم، بد نیست بدانید که اصلا پروانه بهره برداری چیست؟ مجوز بهره برداری مجوزی است که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) به واحدهای صنعتی و تولیدی ارائه می شود.

واحدهای اقتصادی با استفاده از این مجوز می توانند محصول مورد نظر خود را تولید کرده و آن را به صورت قانونی بفروشند. در واقع این مجوز جهت بهره برداری و استفاده از خط تولید واحد صنعتی صادر می شود.

بدون داشتن مجوز بهره برداری هیچ واحد صنعتی نمی تواند محصول خود را در بازار عرضه کند. چرا که این کار غیرقانونی بوده و واحد مربوطه می تواند توسط قانون پلمپ شود.

همچنین این کار با مجازات ها و جریمه های دیگری نیز همراه خواهد بود. بنابراین اخذ پروانه بهره برداری جهت شروع کار به صورت رسمی بسیار مهم و حائز اهمیت است.

الزامات و شرایط مهم اخذ پروانه بهره برداری

حال که با پروانه بهره برداری آشنا شدید می خواهیم در مورد مهم ترین شرایط و الزامات اخذ این پروانه صحبت کنیم. چرا که بدون داشتن این شرایط هیچ واحد صنعتی نمی تواند مجوز بهره برداری خود را دریافت کند. مهم ترین این شرایط به شرح زیر هستند.

  • تمامی ماشین آلات و تجهیزات مربوط به خط تولید و سایر بخش های واحد صنعتی باید نصب شده باشند.
  • حداقل باید یک نمونه آزمایشی از محصول مورد نظر خود را تولید کرده باشید.
  • نیروی انسانی مورد نیاز برای واحد صنعتی باید استخدام شده باشند. بدون نیروی انسانی مورد نیاز نمی توان پروانه بهره برداری را دریافت کرد.
  • دریافت مجوز تاسیس
  • داشتن طرح توجیهی فنی، اقتصادی و قانع کننده
  • اخذ گواهینامه های مربوط به ایمنی و بهداشت محیط برای محیط کار
  • اخذ بیمه مسئولیت مدنی
  • پرداخت تمامی هزینه های مربوط به دریافت پروانه بهره برداری
  • تکمیل فرم کتبی درخواست مجوز بهره برداری و تکمیل و ارائه فرم شماره 3
  • تایید نمودن واحد صنعتی و نحوه کار آن توسط بازرس الزامی می باشد.
  • داشتن گواهینامه های صلاحیت فنی
  • ارائه کلیه مدارک مورد نیاز برای صدور مجوز
  • صحت و اعتبار مدارک متقاضی باید توسط کارشناسان تایید شود.

موارد فوق، مهم ترین شرایط اخذ پروانه بهره برداری بودند. اگر در خصوص فراهم آوردن هر یک از این شرایط با چالش مواجه شده اید اصلا نگران نباشید. زیرا کارشناسان ثبت خوارزمی شما را در صفر تا صد اخذ این پروانه یاری خواهند داد. تنها کافیست با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

همچنین بخوانید: راهنمای اخذ پروانه بهره برداری واحدهای صنعتی و تولیدی

مدارک لازم برای دریافت پروانه بهره برداری

مدارک لازم برای دریافت پروانه بهره برداریحال که با مهم ترین شرایط دریافت پروانه بهره برداری آشنا شدید، لازم است در مورد مدارک لازم برای اخذ آن نیز بدانید. چرا که یکی از مهم ترین شرایط اخذ این مجوز، ارائه تمام و کمال مدارک خواسته شده است.

عدم وجود این مدارک و یا وجود نقص در آن ها می تواند در صدور مجوز چالش جدی ایجاد نماید. بنابراین تمامی مدارک زیر را باید تهیه نمایید.

  • درخواست رسمی متقاضی مجوز واحد تولیدی
  • تمامی مدارک شناسایی و هویتی کامل متقاضی شامل شناسنامه، کارت ملی، کارت معافیت و …
  • مدارک ثبت شرکت شامل اساسنامه، روزنامه تاسیس و …
  • سند مالکیت یا اجاره نامه محل فعالیت واحد صنعتی همراه با پایان کار آن
  • لیست تمامی تجهیزات و ماشین آلات موجود در واحد صنعتی
  • کروکی آدرس محل تولیدی
  • لیست کامل کارگران، پرسنل و نیروی انسانی واحد مربوطه
  • قرارداد خرید امتیازهای آب و برق
  • فاکتور خرید ماشین آلات و تجهیزات
  • فاکتور خرید مواد اولیه، راه اندازی یا ساخت سوله
  • ارائه پاسخ استعلام های انجام شده از سازمان های مربوطه
  • رسید مربوط به پرداخت هزینه ها و تمبر
  • تکمیل مدارک مهندسان و کارشناسان بخش فنی تولید

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این مدارک و نحوه تهیه آن ها فرم مشاوره سایت را پر کنید تا مشاوران با شما تماس گیرند.

آنچه مطالعه خواهید کرد: پروانه بهره برداری چیست؟

سامانه دریافت پروانه بهره برداری کدام است؟

سامانه دریافت پروانه بهره برداری، سایت بهین یاب به آدرس https://behinyab.ir/auth/sso/login می باشد. متقاضیان اخذ مجوز بهره برداری ابتدا باید به این سایت مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت نمایند.

در واقع بدون ثبت نام در این سامانه ثبت درخواست، امکان دریافت پروانه وجود نخواهد داشت. بنابراین ابتدا به این سایت رفته و در آن ثبت نام کنید. سپس درخواست صدور مجوز بهره برداری خود را ثبت نمایید.

برای این کار لازم است اطلاعات خواسته شده در فرم ها را پر کنید. بعد از ثبت درخواست، بررسی های لازم توسط کارشناسان وزارت سمت صورت می گیرد. اگر درخواست شما تایید شود، بقیه مراحل اخذ مجوز را نیز می توانید طی کنید.

مدت اعتبار پروانه بهره برداری چقدر است؟

مدت اعتبار پروانه بهره برداری چقدر است؟دریافت پروانه بهره برداری برای مدت زمان خاصی اعتبار دارد. البته این مدت زمان بستگی به محل جغرافیایی مکانی دارد که واحد صنعتی در آن مستقر است. اگر واحد صنعتی در شهرستان ها باشد، مدت اعتبار مجوز بهره برداری آن تا زمانی است که واحد مربوطه فعالیت داشته باشد. بنابراین این مجوز نیازی به تمدید نخواهد داشت. اما در تهران، مجوز بهره برداری برای یکسال ارائه می شود.

بعد از یکسال بازرسان بار دیگر از واحد مربوطه بازدید می کنند. در صورت نبود هیچ مشکلی، مجوز برای سه سال دیگر تمدید می شود. بعد از سه سال اگر باز هم واحد مربوطه فعال باشد، مجوز برای 5 سال دیگر هم تمدید خواهد شد. بعد از پنج سال در صورت تمدید مجدد، مجوز پروانه برداری دائمی می شود. درنتیجه دیگر نیازی به تمدید آن نخواهد بود.

صدور پروانه بهره برداری چقدر طول می کشد؟

دریافت پروانه بهره برداری نسبت به مجوزهای دیگر مدت زمان بیشتری طول می کشد. زیرا این مجوز تحت شرایط خاص و ویژه ای به واحدها ارائه می شود. از زمان ثبت نام شما در سامانه بهین یاب تا دریافت مجوز ممکن است 4 ماه طول بکشد. تقریبا دو ماه طول می کشد تا پرونده شما توسط وزارت صمت بررسی شود.

همچنین نهایتا 4 ماه زمان لازم است تا این وزارت کارشناسان و بازرسان خود را به محل مورد نظر اعزام نماید. البته اگر در مدارک و شرایط موجود نواقصی وجود داشته باشد، این مدت زمان بسیار طولانی تر نیز خواهد شد.

دریافت فوری پروانه بهره برداری با موسسه ثبت خوارزمی

دریافت فوری پروانه بهره برداری با موسسه ثبت خوارزمیدریافت پروانه بهره برداری نسبت به مجوزهای دیگر مقداری مشکل تر و چالش برانگیز تر است. بنابراین اگر می خواهید این مجوز را در مدت زمان کم دریافت نمایید، بهتر از از کارشناسان خبره در این زمینه کمک بگیرید.

مشاوران حقوقی ثبت خوارزمی سالهاست که در زمینه اخذ انواع مجوز از جمله جواز تاسیس و مجوز بهره برداری فعالیت دارند. بنابراین می توانند این مجوز را در مدت زمان بسیار کمی برای شما فراهم کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر تنها کافیست با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.

جمع بندی

در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی شرایط دریافت پروانه بهره برداری را به صورت کامل توضیح دادیم. همچنین مدارک لازم، مدت زمان اعتبار و تمدید این مجوز را نیز بررسی کردیم. با اخذ پروانه بهره برداری می توانید فعالیت رسمی واحد تولیدی یا صنعتی تان را شروع کنید.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان