مراحل ثبت اختراع در ایران

ثبت اختراع در ایران

یکی از سوالاتی که مخترعان از کارشناسان حقوقی دارند نحوه ثبت اختراع در ایران، مراحل و شرایط مربوط به آن است. افرادی که ایده هایی جهت خلق یک محصول یا کالای جدید در ذهن خود دارند می توانند آن را به ثبت برسانند. ثبت رسمی به این افراد کمک می کند تا اختراع مدنظر را به نام خود ثبت کرده و از مزایای قانونی آن بهره مند شوند.

برای ثبت اختراع باید مدارک خاصی را جمع آوری کرده و شرایط مهمی را در نظر بگیرید. همچنین طی کردن مراحل ثبت اختراع در ایران برای انجام ثبت رسمی و قانونی آن الزامی است. در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی می خواهیم به معرفی مراحل ثبت اختراع در ایران، شرایط و مدارک لازم برای آن بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید فرم مشاوره رایگان سایت را پر کرده تا کارشناسان در اسرع وقت با شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

ثبت اختراع چیست؟

ثبت اختراع چیست؟قبل از آنکه به مراحل ثبت اختراع در ایران بپردازیم بهتر است بدانیم که اصلا ثبت اختراع چیست؟ اختراع حاصل ایده ها و تراوشات ذهنی فردی است که در قالب یک محصول، کالا، طرح یا فرایند صنعتی متبلور می شود.

ماده 26 قانون ثبت علایم تجاری و اختراعات بیان می کند: هر قسم اکتشاف یا اختراع جدید در شعبه مختلفه صنعتی به کاشف یا مخترع آن حق انحصاری می دهد که بر طبق شرایط و در مدت مقرر در این قانون از اکتشاف یا اختراع خود استفاده نماید مشروط بر اینکه اکتشاف یا اختراع مزبور مطابق مقررات این قانون در اداره ثبت اسناد تهران به ثبت رسیده باشد. نوشته ای که در این مورد اداره ثبت اسناد تهران می دهد ورقه اختراع نامیده می شود.

بنابراین ثبت اختراع به معنی ثبت قانونی و رسمی اختراع مدنظر به نام مخترع یا صاحب اصلی اختراع است. این ثبت رسمی حقوق اخلاقی و مادی مختلفی را برای مخترع ایجاد می کند.

مدارک لازم برای ثبت اختراع در ایران

برای ثبت اختراع در ایران باید مدارک خاصی را به ارگان ها و سازمان های مربوطه ارائه دهید. بدون این مدارک امکان ثبت اختراع وجود نخواهد داشت. مهم ترین این مدارک به شرح زیر هستند.

  • اظهارنامه اختراع
  • توصیف اختراع
  • ادعا یا دعاوی اختراع
  • مدارک هویتی متقاضی و مخترع
  • نقشه ها
  • درخواست کتبی مبنی بر عدم ذکر نام مخترع (در صورت عدم تمایل به ذکر نام مخترع)
  • مدارک مربوط به حق تقدم که باید همراه با اظهارنامه یا حداکثر 15 روز بعد از تسلیم آن ارائه شوند.
  • مدارک نمایندگی (در صورتی که اختراع توسط نمایندگی قانونی ثبت شود)
  • رسید پرداخت هزینه های قانونی ثبت اختراع

شرایط ثبت اختراع در ایران

شرایط ثبت اختراع در ایرانمسلما برای انجام مراحل ثبت اختراع در ایران و اخذ گواهینامه ثبت، اختراع باید شرایط خاصی داشته باشد. بدون داشتن این شرایط امکان اخذ گواهینامه وجود نخواهد داشت. مهم ترین شرایط ثبت اختراع به شرح زیر هستند:

  • اختراع باید جدید و نو باشد. این یعنی در سطح ملی و بین المللی نباید اختراع فوق قبلا توسط فرد دیگری ارائه شده باشد. در این صورت امکان ثبت آن وجود نخواهد داشت.
  • ابتکار و نوآوری برای اختراع جدید بسیار مهم است. نحوه طراحی و کارکرد اختراع جدید نباید شباهت زیادی به محصولات مشابه داشته باشد.
  • وجود منفعت در اختراع و داشتن کاربرد و کارکرد خاص برای آن بسیار مهم است. محصول باید کاربردی بوده و استفاده از آن با مزایایی متفاوت از قبل همراه باشد. اختراع کالاها و محصولات بدون کاربردی مفید مشمول ثبت اختراع نخواهد شد.

آنچه مطالعه خواهید کرد: چگونه اختراع خود را ثبت کنیم؟

نحوه ثبت اختراع در ایران

نحوه ثبت اختراع در ایراناگر قصد ثبت اختراع در ایران را دارید، باید با مراحل آن به صورت کامل آشنایی داشته باشید. با این مراحل می توانید اختراع خود را در مدت زمان کمی به صورت رسمی و قانونی به ثبت برسانید. مراحل ثبت اختراع در ایران عبارتند از:

  1. مراجعه به سامانه مالکیت معنوی
  2. وارد کردن اطلاعات اظهارنامه
  3. ثبت ضمائم و مدارک و پرداخت هزینه
  4. دریافت شماره ثبت اظهارنامه
  5. انتشار آگهی روزنامه رسمی و صدور گواهینامه

در ادامه هر یک از مراحل ثبت اختراع در ایران را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد.

مراجعه به سامانه مالکیت معنوی

اولین مرحله ثبت اختراع در ایران، ورود به سامانه مالکیت معنوی به آدرس https://iripo.ssaa.ir/ است. این سامانه به صورت مستقیم زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور فعالیت دارد. برای استفاده از خدمات این سامانه باید در آن ثبت نام کرده و حساب کاربری داشته باشید.

اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید در صفحه اول گزینه ثبت نام متقاضی را انتخاب کنید. در این قسمت یک ویدئوی آموزشی قرار دارد که نحوه انجام ثبت نام را به شما آموزش می دهد. طبق این ویدئو ثبت نام خود را انجام داده و وارد حساب کاربری خود شوید.

وارد کردن اطلاعات اظهارنامه

یکی از مهم ترین مراحل ثبت اختراع، وارد نمودن اطلاعات اظهارنامه است. بعد از وارد شدن به حساب کاربری خود در سامانه مالکیت معنوی، از منوی سمت راست گزینه ثبت اظهارنامه اختراع را انتخاب نمایید. سپس نوع اظهارنامه را اظهارنامه جدید برگزینید.

جالب است بدانید در این قسمت می توانید اعتراض به ثبت اظهارنامه مخترع را نیز انتخاب کنید. در واقع اگر تشخیص دهید که فرد دیگری اختراعی شبیه اختراع شما انجام داده است، می توانید به آن اعتراض کنید.

اطلاعات اظهارنامه شامل موارد زیر است.

  • اطلاعات مالکیت
  • اطلاعات نماینده قانونی
  • اطلاعات دریافت کننده ابلاغ
  • اطلاعات مخترع
  • عنوان و خلاصه اختراع
  • ادعای حق تقدم

ثبت ضمائم، تایید اطلاعات و پرداخت هزینه

بعد از تکمیل اطلاعات اظهارنامه، نوبت به ثبت ضمائم، اسناد و مدارک ثبت اختراع می رسد. در این مرحله باید تمامی مدارک خواسته شده توسط سامانه را به صورت کاملا دقیق، واضح و جامع بارگذاری کنید. بعد از بارگذاری تمامی ضمائم، اطلاعاتی که وارد کرده اید بار دیگر به شما نمایش داده می شوند. تمامی اطلاعات را بار دیگر بررسی کرده و از صحت و سقم آن ها مطمئن شوید.

سپس اطلاعات وارد شده را تایید نهایی کنید. بعد از تایید نهایی اطلاعات، نوبت به پرداخت هزینه ثبت اختراع می رسد. هزینه ثبت اختراع در ایران برای اشخاص حقوقی و حقیقی فرق می کند. اما در کل این هزینه بسیار ناچیز است.

دریافت شماره ثبت اظهارنامه

بعد از پرداخت هزینه ثبت اختراع به صورت اینترنتی می توانید کد رهگیری یا همان شماره ثبت اظهارنامه را دریافت نمایید. نگهداری این شماره برای انجام پیگیری های بعدی بسیار مهم است. اخذ این کد بدین معناست که درخواست ثبت اختراع شما به صورت کامل انجام شده است. در این حالت باید منتظر بررسی و اعلام نتایج کارشناسان بمانید. تمامی اطلاع رسانی ها در مورد وضعیت پرونده ثبت اختراع در حساب کاربری تان در سامانه مالکیت معنوی به شما ابلاغ خواهد شد.

انتشار آگهی روزنامه رسمی و صدور گواهینامه

اگر درخواست ثبت اختراع شما مورد تایید قرار گیرد، لازم است به صورت حضوری اداره مالکیت معنوی مراجعه نمایید. مراجعه حضوری و ارائه مدارک به صورت فیزیکی جهت تایید آن ها لازم است. بعد از تایید نهایی مدارک، آگهی ثبت اختراع در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران منتشر خواهد شد. بعد از انتشار آگهی اگر هیچ اعتراضی به ثبت اختراع صورت نگیرد گواهینامه ثبت اختراع برای متقاضی صادر می شود.

ثبت انواع اختراع با موسسه ثبت خوارزمی

اگر قصد انجام مراحل ثبت اختراع در ایران را دارید، بهتر است بی گدار به آب نزنید. چرا که انجام این کار به دانش حقوقی و تجربه بالایی نیاز دارد. انجام هرگونه اشتباه در مراحل ثبت اختراع یا تهیه مدارک می تواند منجر به رد درخواست ثبت اختراع شود. بنابراین توصیه می کنیم همواره از مشاوره کارشناسان حقوقی خبره و باتجربه در این زمینه بهره ببرید.

موسسه ثبت خوارزمی در صفر تا صد جمع آوری مدارک و انجام مراحل می تواند به شما کمک کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های موجود در سایت تماس بگیرید.

جمع بندی

در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی به معرفی کامل مراحل ثبت اختراع در ایران و نحوه انجام این مراحل پرداختیم. همچنین مهم ترین مدارک لازم برای انجام ثبت اختراع و شرایط آن را به صورت کامل بررسی کردیم. با ثبت اختراع می توانید مالکیت معنوی و مادی اختراع خود را به صورت کامل به دست بیاورید.

نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان