سامانه ثبت طرح صنعتی چیست|فرایند ثبت طرح صنعتی چگونه است؟

ثبت طرح صنعتی چیست؟

افرادی که قصد ثبت کردن طرح صنعتی خود را دارند، باید به سامانه ثبت طرح صنعتی مراجعه نمایند. طرح‌های صنعتی می‌توانند انقلاب بزرگی در اقتصاد یک کشور به وجود بیاورند. البته اگر طرح صنعتی واقعاً مفید، کارآمد و سودده باشد. اما تمامی طرح‌های صنعتی این ویژگی را ندارند. به همین دلیل هر طرح صنعتی را نمی‌توان به ثبت رساند. چرا که داشتن برخی شرایط و ویژگی‌ها برای ثبت طرح صنعتی ضروری است.

ثبت تمام طرح‌ها از طریق سامانه‌ای که جهت این امر اختصاص یافته است، انجام می‌شود. در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی قصد داریم به معرفی سامانه ثبت طرح صنعتی و چگونگی استفاده از آن بپردازیم. اگر جهت ثبت طرح صنعتی خود به راهنمایی بیشتری نیاز داشتید، فرم مشاوره رایگان سایت را پر کنید. کارشناسان حقوقی در اسرع وقت با شما تماس می‌گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

ثبت طرح صنعتی چیست؟

ثبت طرح صنعتی چیست؟برای آنکه بهتر با سامانه ثبت طرح صنعتی آشنا شوید، ابتدا باید بدانید که طرح صنعتی چیست و اصلاً چرا ثبت می‌شود. طرح صنعتی به ترکیب خطوط، رنگ‌ها و خطوط سه بعدی گفته می‌شود که شکل نهایی یک فرآورده صنعتی یا محصولی را تغییر دهد. این طرح می‌تواند رنگ دار و یا بدون رنگ باشد.

ثبت طرح صنعتی انجام روال قانونی و رسمی مربوط به ثبت کردن طرح به نام طراح یا متقاضی ثبت است. این ثبت از طریق اداره مالکیت معنوی و طی آن فرد حمایت قانونی این سازمان را به دست می‌آورد. طی ثبت طرح صنعتی، مالکیت آن طرح تماماً به فرد طراح یا متقاضی ثبت تعلق پیدا می‌کند. بنابراین افراد دیگر نمی‌توانند نسبت به ثبت آن اقدام کنند.

سامانه ثبت طرح صنعتی کدام است؟

سامانه ثبت طرح صنعتی، همان سامانه اداره مالکیت معنوی است که زیرمجموعه‌ای از سایت ثبت اسناد و املاک کشور می‌باشد. این سایت زیر نظر قوه قضائیه فعالیت می‌کند. بنابراین با خیال راحت می‌تواند طرح‌های صنعتی خود را از طریق سامانه اداره مالکیت معنوی یا سامانه ثبت طرح صنعتی به ثبت برسانید.

به صورت کلی فرآیند ثبت طرح صنعتی در ابتدا به صورت اینترنتی و آنلاین از طریق سامانه ثبت طرح صنعتی انجام می‌شود. بعد از انجام مراحل آنلاین، نوبت به تأیید مدارک و ثبت نهایی به صورت حضوری می‌سد. بنابراین ثبت طرح حتماً باید از طریق سامانه و به صورت آنلاین صورت گیرد.

از طریق سامانه ثبت طرح صنعتی می‌توانید اظهارنامه ثبت طرح صنعتی را تکمیل کرده و آن را به مراجعه ذیربط ارائه دهید. همچنین بسیاری از خدمات دیگر همانند ثبت برند و ثبت علائم تجاری از طریق همین سامانه صورت می‌گیرد.

فرایند ثبت طرح صنعتی در سامانه

فرایند ثبت طرح صنعتی در سامانهبرای آنکه بتوانید در سامانه ثبت طرح صنعتی، طرح خود را به ثبت برسانید، ابتدا باید با فرایند کلی آن آشنا باشید. در واقع این آشنایی به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید به راحتی و با کمترین دردسر طرح خود را به ثبت برسانید. فرایند کلی ثبت طرح صنعتی در سامانه اداره مالکیت معنوی به صورت زیر است:

  1. ابتدا باید وارد سایت https://iripo. ssaa.ir/ شده و اظهارنامه اینترنتی خود را ثبت کنید. (در ادامه نحوه ثبت اظهارنامه را توضیح خواهیم داد. )
  2. سپس اظهارنامه ثبت طرح شما توسط کارشناسان جهت نبود نقض و ایراد بررسی می‌شود.
  3. اگر طرح صنعتی مورد تأیید قرار گیرد، ابلاغیه پذیرش برای آن صادر خواهد شد.
  4. بعد از صدور ابلاغیه، باید حضوراً در اداره ثبت طرح‌های صنعتی، نسبت به ثبت طرح اقدام کنید.
  5. در این مرحله باید هزینه‌های ثبت قانونی را به صورت کامل پرداخت نمایید.
  6. بعد از اتمام امور ثبت و پرداخت هزینه‌ها، شماره ثبت طرح صنعتی را دریافت کنید.
  7. بعد از دریافت شماره ثبت، آگهی را جهت ثبت در روزنامه رسمی ارسال نمایید. آگهی ثبت در روزنامه رسمی چاپ خواهد شد.
  8. سپس می‌توانید جهت دریافت سند تصدیق به اداره ثبت طرح صنعتی مراجعه نمایید.

تکمیل اظهارنامه در سامانه ثبت طرح صنعتی

جهت استفاده از خدمات سامانه ثبت طرح صنعتی و ثبت کردن طرح به صورت قانونی ابتدا باید در آن ثبت نام نمایید. همچنین تکمیل اظهارنامه طرح در این سامانه ضروری است. اگر در مورد ثبت اظهارنامه اطلاعی ندارید، اصلاً نگران نباشید. تنها کافیست طبق مراحل زیر پیش روید.

  • وارد سایت https://iripo. ssaa.ir/ و در صفحه اول گزینه ثبت متقاضی را انتخاب کنید.
  • در این قسمت نوع شخص (حقیقی یا حقوقی) با توجه به نوع تابعیت را انتخاب نمایید.
  • در مرحله بعد وارد صفحه ثبت اطلاعات خواهید شد. کادر‌های مربوط به اطلاعات را به دقت پر نمایید. دقت کنید تمامی اطلاعات باید درست و دقیق باشند. در غیر این صورت درخواست شما در خواهد شد.
  • گزینه مرحله بعدی را انتخاب کرده و ضمائم خواسته شده را بیفزایید. مدارک خواسته شده باید با دقت اسکن شده و در سایت بارگذاری شوند.
  • در مرحله بعد، شماره تماس و‌ایمیل شما که قبلاً درج کرده‌اید، نمایش داده می‌شود. از صحیح بودن آن‌ها اطمینان حاصل نمایید.
  • گزینه تأیید ثبت نام را انتخاب کرده و گزینه بله را بزنید.
  • در مرحله آخر گزینه مشاهده و چاپ اقرارنامه را انتخاب نمایید.
  • سپس لازم است فرد با نسخه چاپی و سایر مدارک به دفتر ثبت رسمی مراجعه کرده و گواهی امضاء و گواهی تأیید حساب کاربری دریافت نماید.
  • با تأیید حساب کاربری با گواهی امضاء، حساب کاربری فرد فعال می‌شود.
  • جهت تنظیم اظهارنامه، در قسمت راست صفحه گزینه ثبت اظهارنامه طرح صنعتی را انتخاب نمایید.
  • در صفحه نشان داده شده، تیک مربوط به گزینه متن فوق را خوانده و شرایط را قبول می‌کنم، بزنید.
  • نوع اظهارنامه را انتخاب کرده و گزینه ثبت شخص جدید را بزنید. سپس نوع شخص را مشخص نموده و اطلاعات کامل مربوط به شخص را وارد کنید.
  • در مرحله بعد باید اطلاعات طرح صنعتی را وارد نمایید. پس از تأیید اطلاعات، مدارک خواسته شده را بارگذاری کنید.
  • هزینه ثبت اظهارنامه را پرداخت کرده و دریافت اعلام ابلاغیه پذیرش بمانید.

مدارک لازم جهت درج در سامانه ثبت طرح صنعتی

مدارک لازم برای ثبت طرح در سامانه ثبت طرح صنعتی بسیار متفاوت‌اند. در واقع هم اشخاص حقیقی و هم اشخاص حقوقی باید یک سری مدارک مورد نیاز را به این سامانه ارائه دهند. در مقاله مدارک لازم برای ثبت طرح صنعتی کدام است؟ می‌توانید لیست کامل مربوط به این مدارک را مطالعه نمایید. البته این مارک هم شامل اطلاعات خود متقاضی و هم اطلاعات طرح صنعتی می‌شوند. بدون فراهم آوردن کامل مدارک قادر به ثبت طرح نخواهید بود.

شرایط ثبت طرح در سامانه ثبت طرح صنعتی

شرایط ثبت طرح در سامانه ثبت طرح صنعتیمسلماً هر طرحی در سامانه ثبت طرح صنعتی نمی‌تواند به ثبت برسد. در واقع طرح‌ها باید دارای ویژگی‌های خاصی باشند تا بتوانند در این سامانه به ثبت برسند. مهم‌ترین شرایط ثبت طرح در سامانه ثبت طرح صنعتی به صورت زیر هستند.

  • طرح باید اصیل و غیر تکراری باشد. طرح‌های مشابه طرح‌های قدیمی نمی‌توانند به ثبت برسند.
  • طرح‌هایی که بدون تغییر در ظاهر و تنها در نتایج فنی محصولات تغییر ایجاد می‌کنند، در سامانه ثبت طرح صنعتی قابل ثبت نیستند.
  • طرح‌های حاوی نماد‌ها و نشانه‌های رسمی ثبت نمی‌شوند.
  • امکان ثبت طرح‌های مختلف اخلاق حسنه و نظم عمومی جامعه وجود ندارد.

هزینه استفاده از خدمات سامانه ثبت طرح صنعتی

هزینه استفاده از خدمات سامانه ثبت طرح صنعتیثبت اظهارنامه در سامانه ثبت طرح صنعتی و انجام ثبت نهایی در اداره مالکیت معنوی مستلزم پرداخت هزینه است. همچنین چاپ آگهی روزنامه رسمی نیز نیازمند هزینه مشخص شده‌ای است. از طرفی فراهم آوردن مدارک لازم خود هزینه بر خواهد بود. بنابراین نمی‌توان به طور قطع هزینه‌ای ثابت برای ثبت طرح صنعتی در نظر گرفت. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر می‌توانید از طریق شماره تلفن‌های موجود در سایت با کارشناسان حقوقی در ارتباط باشید.

جمع‌بندی

در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی به معرفی کامل سامانه ثبت طرح صنعتی و چگونگی کار با این سامانه پرداختیم. همچنین شرایط لازم برای ثبت یک طرح صنعتی را توضیح دادیم. جهت استفاده از سامانه، ثبت نام و تکمیل اظهارنامه ثبت طرح ضروری است.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین

پیام بگذارید

مشاوره رایگان