انواع شرکت‌های دانش بنیان| 9 شرکت‌ دانش بنیان معتبر را بشناسید

معرفی انواع شرکت‌های دانش بنیان

اگر در زمینه ثبت شرکت‌ها فعالیت داشته باشید، احتمالاً بار‌ها نام انواع شرکت‌های دانش بنیان به گوشتان خورده است. این شرکت‌ها همانند سایر شرکت‌ها به انجام فعالیت‌های خاصی در حوزه اختصاصی خود می‌پردازند. اما وجه تفاوت آن‌ها در نوع مؤسس‌ها و نحوه فعالیت آن هاست. زیرا فعالیت این شرکت‌ها بیشتر در جهت توسعه دانش، علم و فناوری‌های گوناگون است. البته اهداف تجاری را نیز می‌توان به سایر اهداف این شرکت‌ها اضافه کرد. شرکت دانش بنیان انواع مختلفی داشته و از نظر نوع عملکرد به دسته‌های گوناگونی تقسیم می‌شود.

در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی می‌خواهیم به صورت تخصصی به معرفی انواع شرکت‌های دانش بنیان بپردازیم. در صورت داشتن هر گونه سؤالی در مورد ثبت این نوع شرکت‌ها تنها کافیست فرم مشاوره رایگان سایت را پر کنید. کارشناسان در اسرع وقت با شماره تلفن شما تماس می‌گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

شرکت دانش بنیان چیست؟

شرکت دانش بنیان چیست؟قبل از آنکه به معرفی انواع شرکت‌های دانش بنیان بپردازیم، بهتر است اول بدانیم که اصلاً شرکت دانش بنیان چیست؟ به چه شرکت‌هایی دانش بنیان می‌گویند؟ انواع شرکت‌های دانش بنیان، شرکت‌هایی هستند که در زمینه علمی و تحقیقاتی فعالیت دارند. مؤسسین این دانشگاه‌ها اغلب افراد علمی و اساتید دانشگاهی هستند.

علم و فناوری مهم‌ترین دارایی این شرکت‌ها محسوب می‌شود و فعالیت آن‌ها موجب تولید محصول یا ارائه خدمت خاصی خواهد شد. شرکت دانش بنیان می‌تواند در قالب‌های مختلفی از جمله مسئولیت محدود یا سهامی خاص به ثبت برسد. بنابراین دانش بنیان خود یک نوع قالب برای ثبت شرکت نیست. تنها نشان دهنده نوع فعالیت و مؤسسین آن شرکت می‌باشد.

برای ثبت شرکت دانش بنیان مطالعه شرایط ثبت شرکت دانش بنیان چیست؟ را پیشنهاد می‌کنیم.

انواع شرکت‌های دانش بنیان کدامند؟

انواع شرکت‌های دانش بنیان کدامند؟انواع شرکت‌های داشن بنیان به صورت کلی به دو دسته اصلی دانش بنیان تولیدی و دانش بنیان نوپا تقسیم می‌ شوند. هر یک از این شرکت‌ ها خود دارای زیرمجموعه‌ های دیگری نیز هستند. البته شرکت‌ های نوآور و فناور نیز از انواع دیگر این شرکت‌ها محسوب خواهند شد.

عمده تفاوت انواع شرکت‌های دانش بنیان در میزان فناورانه بودن محصولات، حجم درآمد شرکت از فروش محصول یا ارائه خدمات، اظهارنامه مالیاتی و… است. بنابراین بر اساس این عوامل می‌توان شرکت‌های دانش بنیان را به انواع مختلفی تقسیم کرد. در ادامه به معرفی هر یک از انواع این شرکت‌ها خواهیم پرداخت.

انواع شرکت‌های دانش بنیان نوپا

یکی دیگر از دسته‌بندی‌های مربوط به انواع شرکت‌های دانش بنیان، شرکت‌های نوپایی هستند که به صورت‌ ایده محور و استارتاپ می‌باشند. این شرکت‌ ها هنور دارای فعالیت خاصی نبوده و به حمایت مالی بیشتری برای شروع فعالیت نیاز دارند. همچنین مدت زمان کمی از تأسیس این شرکت‌ها می‌گذرد. شرکت دانش بنیان به دو دسته نوع یک و نوع دو تقسیم می‌شوند که در ادامه هر کدام را معرفی می‌کنیم.

آنچه که در این مطلب مطالعه خواهید کرد: ثبت شرکت دانش بنیان

انواع شرکت‌های دانش بنیان نوپا نوع یک

انواع شرکت‌های داشن بنیان نوپا نوع یک شرکت‌ هایی هستند که فاقد اظهارنامه مالیاتی و درآمد از طریق فروش محصول یا ارائه خدمات هستند. در واقع این شرکت‌ ها هیچ گونه دستاورد مالی نداشته‌اند. شرکت‌ های نوپا نوع یک باید بتوانند کالا و خدمات خود را به مرحله تولید رسانده یا حداقل یک نمونه آزمایشگاهی از آن تولید کنند. محصولات این شرکت‌ها باید سطح فناوری بالایی داشته تا بتوانند ارزش افزوده بالایی را ایجاد نمایند.

شرکت دانش بنیان نوپا نوع دو

نوع دوم از انواع شرکت‌های دانش بنیان نوپا نیز همانند نوع اول هنوز هیچگونه دستاورد مالی ندارد. همچنین این شرکت‌ها توانسته‌اند محصول یا کالای خود را در حد نمونه آزمایشگاهی تولید کنند. تفاوت مهم شرکت نوپای نوع دوم با نوع اول در میزان پیچیدگی فناوری محصولات و میزان ارزش افزوده آن هاست.

محصولات نوپای نوع اول دارای سطح پیچیدگی بسیار بیشتری نسبت به نوع دوم هستند. همچنین ارزش افزوده محصولات نوع اول بیشتر از نوع دوم می‌باشد. به همین دلیل شرکت دانش بنیان نوپا نوع دوم مشمول معافیت مالیاتی نیز می‌شوند.

شرکت‌های مستعد دانش بنیان (نوع سه)

یکی دیگر از انواع شرکت‌های دانش بنیان که به عنوان نوع سوم نیز شناخته می‌شوند، شرکت‌های مستعد دانش بنیان هستند. این شرکت‌ها فاقد معیار‌های آیین‌نامه ارزیابی شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان هستند. اما در صورتی که به آن‌ها فرصت داده شده و از آن‌ها حمایت شود، می‌توانند به شرکت دانش بنیان تبدیل شوند. به زبانی دیگر این شرکت‌ها مستعد این هستند که بتوانند به شکل شرکت دانش بنیان در بیایند.

انواع شرکت‌های دانش بنیان تولیدی

یکی از انواع شرکت‌های دانش بنیان، شرکت تولیدی است که چندین سال از فعالیت این شرکت‌ها می‌گذرد. در واقع باید حداقل سه سال از فعالیت شرکت گذشته باشد. این شرکت‌ها از طریق تولید کالا یا محصولات فناورانه خاصی اقدام به کسب درآمد می‌کنند. ۲۵ درصد از درآمد این شرکت‌ها در آخرین اظهارنامه مالیاتی آن هاست. شرکت دانش بنیان تولیدی خود دارای نوع اول و نوع دوم می‌باشد.

دانش بنیان تولیدی نوع اول

انواع شرکت‌های دانش بنیانتولیدی نوع یک به مجموعه‌ای از شرکت‌ها اطلاق می‌گردند که بیش از ۲۵ درصد درآمدشان در آخرین اظهارنامه مالیاتی حاصل از فروش تولیدات آن باشد. در واقع این شرکت‌ها باید بیش از ۲۵ درصد از درآمدشان را از طریق فروش محصولات خود به دست آورده باشند.

کالا‌های این شرکت‌ ها حتماً باید مبتنی بر تحقیق و توسعه طراحی شده باشند. همچنین محصولات شرکت دانش بنیان تولیدی نوع یک باید سطح فناوری بسیار بالایی داشته تولید ارزش افزوده آن‌ ها زیاد باشد. کالا و خدمات این شرکت‌ ها مشمول فهرست کالا‌های سطح یک می‌شوند.

آنچه که در این مطلب مطالعه خواهید کرد: نحوه شناسایی شرکت های دانش بنیان

دانش بنیان تولیدی نوع دوم

انواع شرکت‌های دانش بنیان تولیدی نوع دوم شرکت‌ هایی هستند که در اظهارنامه مالیاتی سال قبل خود دارای درآمد عملیاتی هستند. این شرکت‌ ها هم از نظر فنی و هم از نظر مالی مورد بررسی قرار می‌گیرند. زمان استفاده از مزایا و تسهیلات قانونی برای این نوع شرکت‌ ها سه سال در نظر گرفته شده است. دو دسته از شرکت‌هایی که می‌ توانند در این گروه قرار بگیرند، باید دارای شرایط زیر باشند.

  • شرکت‌هایی که حداقل یک کالا یا خدمات را در سطح فناوری بالایی به مرحله تولید رسانده باشند.
  • شرکت‌هایی که به فعالیت‌های مهندسی و پیمانکاری می‌پردازند و حداقل ۱۰ درصد کار، دارای معیار‌های شرکت دانش بنیان باشد.

شرکت دانش بنیان نوآور

انواع شرکت‌های دانش بنیان نوآور، شرکت‌ هایی هستند که فروش اظهارنامه‌ای آن‌ها بیش از ۵ میلیارد تومان باشد. خدمات و کالا‌های تولید شده در این شرکت‌ ها در سطح بسیار بالایی قرار می‌ گیرند. البته سهم فروش محصول یا خدمت آن‌ها کمتر از ۵۰ درصد از کل فروش آن‌ ها است. این شرکت‌ ها برای سه سال می‌ توانند از گواهینامه یا تأییدیه دانش بنیان برخوردار بوده و از خدمات آن استفاده کنند. بعد از سه سال گواهینامه باید تحت شرایط خاصی تمدید شود.

شرکت دانش بنیان فن‌آور

انواع شرکت‌های دانش بنیان فن‌آور شرکت‌ هایی هستند که فروش اظهارنامه‌ای آن‌ ها بیش از ۵ میلیارد تومان در سال گذشته بوده است. همچنین سهم فروش محصولات یا خدمات آن‌ها بیشتر از ۵۰ درصد از میزان فروش می‌باشد. این شرکت‌ ها حداقل باید دارای ۱۰ نیروی انسانی بیمه شده در شرکت باشند تا بتوان آن‌ ها را شرکت دانش بنیان فن‌آور نامید. تأییدیه دانش بنیان این شرکت‌ ها نیز برای سه سال صادر می‌گردد.

جمع‌بندی

در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی به معرفی کامل انواع شرکت‌های دانش بنیان و دسته‌ بندی‌ های مربوط به آن‌ها پرداختیم. در صورت داشتن هرگونه سؤالی تنها کافیست با شماره تلفن‌ های موجود در سایت تماس بگیرید. کارشناسان ما به تمامی سؤالات شما پیرامون شرکت دانش بنیان و ثبت آن پاسخ خواهند داد.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان