نماد اعتماد الكترونیكی یا ای نماد (enamad) چیست؟

  • خانه
  • وبلاگ
  • نماد اعتماد الكترونیكی یا ای نماد (enamad) چیست؟
نماد اعتماد الکترونیکی چیست
نماد اعتماد الکترونیکی چیست
نماد اعتماد الکترونیکی چیست

 

نماد اعتماد الكترونیكی چیست “enamd”

اینترنت فضایی بسیار گسترده و بزرگ است و همانگونه که ویژگی‌های مثبت زیادی دارد ویژگی‌های منفی نیز دارد. کی از شایع ترین اتفاقات در فضای اینترنت کلاه برداری و یا ارائه خدمات نامناسب به مشتریان است. برای جلوگیری از این مشکلات در ایران سازمان مرکز توسعه تجارت الکترونیک که زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن، تجارت است، سایتی به نام نماد اعتماد الکترونیک ایجاد کرده که افرادی که می‌خواهند از سایتی خرید اینترنتی انجام باید به لوگو آن توجه کنند. با کیلک کردن بر روی لوگو نماد الکترونیک صفحه‌ایی برای شما باز می‌شود که در آن مشخصات کامل شخص و یا شرکت دارنده سایت وجود دارد.

کارشناسان پلیس فتا گفتند: با توجه به رشد روز افزون فعالیت‌های اقتصادی در حوزه فضای مجازی امروزه شاهد استفاده از فروشگاه الکترونیکی به منظور تأمین نیازهای کاربران در سطح اینترنت هستیم. متأسفانه کاربران به هشدارهای پلیس فتا در این خصوص توجه نکرده‌اند و همچنان از فروشگاه‌هایی که دارای اعتبار لازم نیستند خرید کرده و بسیاری از آنها با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌اند.

عدم توجه به تذکر پلیس فتا در خصوص خریدهای اینترنتی موجب شده تا بعد از اینکه فرد از یک وب‌سایت غیر معتبر خرید کرده و وجه را از طریق درگاه الکترونیک یکی از بانک‌های عضو شتاب پرداخت می‌نماید؛ حتی بعد از گذشت ماه‌ها موفق به دریافت کالا و یا خدمات خریداری شده نگردیده و با پیگیری‌های وی وجه پرداختی نیز مسترد نشده است، از این رو پلیس فتا به کلیه کاربران اینترنتی که قصد خرید الکترونیکی را دارند، توصیه اکید می‌کند تا از فروشگاه‌هایی که دارای نماد اعتماد الکترونیکی از مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت و معدن تجارت هستند خرید نمایند.

چرا نماد اعتماد الکترونیک مهم است؟

یكی از عوامل مهم توسعه تجارت الكترونیكی، ایجاد اعتماد و اطمینان در میان كاربران خدمات الكترونیكی می باشد. با توجه به بررسی های انجام گرفته ، مهمترین عوامل مراجعه و اعتماد خریداران به کسب و کار های اینترنتی به شرح ذیل می باشند :

1.شناسایی مالك کسب و کار و امكان مراجعه در صورت بروز اشكال.
2.كامل و صحیح بودن اطلاعات كالا یا خدمات ارائه شده.
3.گارانتی محصولات و ارائه خدمات پس از فروش.
4.واضح بودن روند برگرداندن كالا و بازپس گیری پول.
5.محفوظ ماندن اطلاعات شخصی و مالی خریداران.
6.تایید امنیت سایت توسط یك موسسه و مركز ملی اعتماد.

ضرورت اخذ نماد اعتماد الکترونیکی:

با اعلام شرایط اخذ نماد اعتماد الکترونیکی ( ای نماد ) برای فروشگاه های اینترنتی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت این طور می توان نتیجه گرفت که در جهت اعتماد سازی، بالا بردن ضریب امنیت، ساماندهی و رسمیت بخشی به فعالیت این فروشگاه ها و ایجاد رقابت سالم در کاهش قیمت ها و ارتقای سطح کیفیت فروش کالا و ارائه خدمات مناسب به مصرف کنندگان خریدار از فروشگاه های اینترنتی اخذ نماد اعتماد الکترونیکی نه تنها لازم بلکه ضروری است.

با اخذ نماد اعتماد الکترونیکی از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی که گرفتن خود ای نماد لازمه صدور پروانه کسب برای فروشگاه های الکترونیکی می باشد، اعتماد خریداران برای خرید از این فروشگاه ها افزایش می باید و با توجه به رعایت ضوابط قانونی و ثبت اطلاعات آنها در مراجع رسمی و در نهایت نظارت بر فروشگاه ها، مصرف کنندگان با اطمینان بیشتری نسبت به خرید کالا یا استفاده از خدمات اینترنتی اقدام خواهند نمود و با افزایش اطلاعات مصرف کننده برای استفاده از کالا و خدمات امکان وجود بازار کاذب قیمت ها کاهش خواهد یافت.

چند نکته کوتاه پیرامون مجوز فعالیت کسب و کارهای اینترنتی

فروشگاه های اینترنتی هنگام ارائه کالا یا خدمات به شما باید به مفاد تعهدنامه ای که نزد مرکز توسعه گذاشته اند پایبند باشند. لینک این تعهد نامه برای دسترسی همگان در صفحه مجوز نماد اعتماد الكترونیكی گذاشته شده است.
مجموعه ای از قوانین و مقررات مورد نیاز مصرف کنندگان برای انجام خریدهای اینترنتی در صفحه اصلی پرتال نماد اعتماد الکترونیکی در اختیار شما قرار گرفته است.
با مطالعه و آگاهی از قوانین در خریدهای خود موارد قانونی را از فروشندگان درخواست کنید.

با وجود رقبای فراوان در بازار امروزی، فرصتی برای تعلل کردن باقی نمی‌ماند. اگر شما دارای فروشگاه الکترونیکی هستید دست روی دست نگذارید، چرا که مشتریان‌تان سراغ رقبای شما را خواهند رفت. برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی می توانید اقدام به ثبت درخواست خود در پرتال ای نماد کنید.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان