انواع شرکت های پیمانکاری

انواع شرکت های پیمانکاری
انواع شرکت های پیمانکاری
انواع شرکت های پیمانکاری

 

انواع شرکت های پیمانکاری : امروزه در بازار کسب و کار خصوصا در ارتباط با  انواع فعالیت های مهندسی ، واژه پیمانکاری یکی از واژه های بسیار پر کاربرد می باشد و ثبت انواع مختلف آن شرایط و ضوابط خاص خود را دارد لازمه شرح این شرایط ارائه یک توضیح مختصر اولیه در رابطه با تعریف پیمانکاری می باشد.

پیمان کاری به معنای مجموعه ایی است که میتواند به صورت حقیقی و یا حقوقی فعالیت نماید که قرار دادی را با افراد حقیقی و یا حقوقی جهت انحام اموری از قبیل: تهیه، حمل، نصب، ساخت، اجرا و….)منعقد می گرداند و مسئولیت آن را به عهده می گیرد.این شرکتها با توجه به بررسی میزان توانایی شرکت ( براساس نفرات و سوابق آنها، تجربه کاری و توان مالی) مرتبه بندی می شوند و رتبه و کرید پیمان کاری کسب می نمایندو البته در مواردی از طرف شرکت طرف قرار داد ناظری بر کار شرکت پیمانکار تعریف می گردد. انواع شرکت های پیمانکاری در آیین نامه معاونت راهبردی نهاد ریاست جمهوری به 11 گروه اصلی تقسیم گردیده است که عبارتند از:

  1. ساختمان
  2. راه و ترابری
  3. صنعت و معدن
  4. تاسیسات و تجهیزات
  5. کشاورزی
  6. آب
  7. مرمت آثار باستانی
  8. کاوش های زمینی
  9. ارتباطات
  10. نفت و گاز
  11. نیرو

جهت ثبت شرکت پیمانکاری از نوع سهامی خاص می بایست حداق 3 نفر به عنوان اعضاء معرفی شوند همچنین نیاز به دو بازرس خواهید داشت که این بازرسین نمی توانند از اعضاء انتخاب شوند.در رابطه با سرمایه اولیه لازم است حداقل 35 درصد سرمایه اولیه شرکت را نزد یکی از بانکهای کشور سپرده گذاری شود که طبق قوانین حداقل این سرمایه اولیه صد هزار تومان می باشد.

 

انواع شرکت های پیمانکاری براساس رتبه بندی

سازمان مدیریت و برنامه ریزی سابق (معاونت فنی و عمران استانداری فعلی) شرکت ها را به دو گروه مشاور و پیمانکار تقسیم بندی نموده و برای شرکت های پیمانکاری رتبه ۵ و ۴ و ۳ و ۲ و ۱ تعریف می نماید که در واقع ۵ پائین ترین و ۱ بالاترین رتبه محسوب می شود و برای شرکت های مشاور رتبه ۳ و ۲ و ۱ تعریف می نماید که ۳ پائین ترین و ۱ بالاتربن رتبه است. برای رتبه بندی شرکت های پیمانکار ملاک اصل تعداد نیروی فنی و مهندسی حاضر در هیئت مدیره یک شرکت است ولی برای رتبه بندی شرکت های مشاور علاوه بر نیروی فنی و مهندسی، امکانات فنی و نرم افزاری آن شرکت ها نیز مورد ارزیابی قرار می گیرد. برای ارتقاء رتبه از ۵ به ۱ در شرکت های پیمانکاری مبلغ ریالی پروژه های انجام شده در ۱۵ سال اخیر توسط شرکت و نیروی فنی و مهندسی شرکت ارزیابی می گردد و در صورتی که شرکت امتیاز مورد نظر را کسب کند و اظهارنامه مالیاتی واجد شرایط را داشته باشد در آن صورت می تواند رتبه خود را از ۵ به رتبه های بالاتر ارتقاء دهد . در خصوص شرکت های مشاور نیز برای ارتقاء از پایه ۳ به پایه ۱ مبلغ ریالی پروژه های انجام شده در ۱۵ سال اخیر، نیروی فنی و مهندسی، اظهارنامه مالیاتی، امکانات فنی و نرم افزاری ملاک است. در صفحات دیگر این سایت زمان و شرایط و مدارک لازم جهت اخذ رتبه ۵ پیمانکاری و ۳ مشاور و رتبه های بالاتر از هر دو گروه به طور مجزا قید شده است.

پیمانکاران بر حسب توان یا پایه برای اخذ رتبه پیمانکاری به شرح زیر طبقه بندی می شوند:

  • نوع اول: پیمانکاران حقیقی و اشخاص حقوقی بخش خصوصی ایرانی که صددرصد ( ۱۰۰ %) سهم الشرکه یا سهام آنها متعلق به اشخاص حقیقی ایرانی باشد.
  • نوع دوم: پیمانکارانی که صددرصد( ۱۰۰ %) مالکیت سهم الشرکه یا سهام آنها متعلق به دولت، شهرداری ها، موسسات یا نهادها و ارگانهای انقلاب اسلامی یا دیگر مؤسسات عمومی و عام المنفعه باشد.شرکت های دولتی که با اجازۀ قانون تشکیل می شوند، نوع دو محسوب می شوند.
  • نوع سوم: گروه های مشارکت و سایر پیمانکارانی که حائز شرایط نوع اول و دوم نباشند، نوع سوم محسوب می شوند.شرکت هایی که صددرصد( ۱۰۰ %) سهام آنها متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی نوع اول باشد، نوع یک محسوب می شوند.سایر اشخاص حقوقی عمومی (نظیر دولت، سازمان های دولتی، شهرداری ها، نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی و …) از نظر این آیین نامه پیمانکار محسوب نمی شوند.

پیمانکاران با توجه به معیارهای صلاحیت در پنج پایه(از بزرگ به کوچک از نظر توان و ظرفیت)به شرح زیر طبقه بندی می شوند:

  • پیمانکاران پایه یک
  • پیمانکاران پایه دو
  • پیمانکاران پایه سه
  • پیمانکاران پایه چهار
  • پیمانکاران پایه پنج

معیارهای صلاحیت:

معیارهای تشخیص صلاحیت پیمانکاران عبارت است از:

  • ارزشیابی
  • تخصص و تجربه
  • توان مالی
در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان