مالیات کارت بازرگانی چقدر است؟

مالیات کارت بازرگانی

یکی از بحث های داغ مربوط به حقوق مالیاتی، مالیات کارت بازرگانی است. کارت بازرگانی به عنوان یک کارت تجاری است که جهت انجام امور تجاری به کار می رود. واردات و صادرات کالا و محصولات با استفاده از این کارت صورت می گیرد. اشخاص حقیقی و حقوقی برای انجام معاملات قانونی در زمینه واردات و صادرات به این کارت نیاز دارند.

مسئله مهمی که برای استفاده از این کارت مطرح می شود، میزان مالیات آن است که باید پرداخت شود. در این مطلب از ثبت خوارزمی می خواهیم به باید و نبایدهای مالیات کارت بازرگانی، نحوه محاسبه و پرداخت آن بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر، فرم مشاوره سایت را پر کنید تا کارشناسان با شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

مالیات کارت بازرگانی چیست؟

مالیات کارت بازرگانی چیست؟

مالیات کارت بازرگانی، میزان مالیاتی است دارندگان کارت بازرگانی موظف به پرداخت آن به سازمان امور مالیاتی هستند. همانطور که می دانید، کارت بازرگانی برای انجام معامله های تجاری به کار می رود. تمامی این معاملات تجاری مشمول مالیات خواهند بود. یعنی دارنده کارت باید مالیات مربوط به سود حاصل از معامله را پرداخت نماید. به همین دلیل است که هم اشخاص حقیقی و هم اشخاص حقوقی موظف به پرداخت مالیات هستند.

دقت داشته باشید که عدم پرداخت مالیات کارت بازرگانی به منزله فرار مالیاتی است. در نتیجه دارنده کارت حتما جریمه خواهد شد. در رابطه با تمدید کارت بازرگانی نیز، مالیات آن حتما باید پرداخت شود. بدون پرداخت مالیات امکان تمدید اعتبار کارت بازرگانی وجود نخواهد داشت.

مالیات صادرات و واردات

مالیات کارت بازرگانی در واقع همان مالیات صادرات و واردات است که به این نوع معامله ها تخصیص می دهند. این مالیات ها شامل مالیات صادرات و مالیات واردات می شوند.

مالیات صادرات کمتر رایج بوده و بر روی کالاهای صادراتی اعمال می شود. هدف از این مالیات جلوگیری از خروج منابع طبیعی از کشور یا کالاهای استراتژیک است. تولیدکننده هایی که به صادرات می پردازند، اغلب مقدار ناچیزی از این مالیات را خواهند پرداخت.

در عوض مالیات واردات رایج تر بوده و به منظور حمایت از تولید داخلی و جلوگیری از خروج ارز از کشور صورت می گیرد. این تعرفه ها جهت ایجاد درآمد برای دولت و تنظیم بازار اعمال می شود. مالیات واردات بسیار بیشتر از مالیات صادرات است.

مالیات دارندگان کارت بازرگانی چقدر می باشد؟

مالیات دارندگان کارت بازرگانی چقدر می باشد؟حال به این سوال اصلی می رسیم که مالیات کارت بازرگانی چقدر است؟ میزان مالیات برای کارت بازرگانی بستگی به شخص دارنده کارت و میزان معامله هایی هستند که با کارت بازرگانی صورت گفته اند.

میزان مالیات کارت بازرگانی برای اشخاص حقوقی به میزان 25% از سود سالانه آن ها از معاملات انجام شده است. در واقع اشخاص حقوقی موظف هستند در پایان سال میزان سود سالانه خود را از معاملات اندازه گیری کنند. سپس 25 درصد از این سود را به عنوان مالیات به سازمان امور مالیاتی بپردازند. روند محاسبه مالیات کارت اشخاص حقوقی بسیار ساده تر از روند محاسبه مالیات اشخاص حقیقی است.

نحوه محاسبه مالیات کارت بازرگانی اشخاص حقیقی

میزان مالیات کارت بازرگانی اشخاص حقیقی بر اساس ماده 131 قانون مالیات‌های مستقیم کشور محاسبه می شود. دقت داشته باشید میزان این مالیات رابطه مستقیمی با درآمد سالیانه شخص حقیقی دارنده کارت دارد. بنابراین محاسبه مالیات اشخاص حقیقی همانند اشخاص حقوقی نیست که یک درصد خاص باشد.

  • درآمد سالانه تا سقف 30 میلیون ریال: 15%
  • درآمد تا سقف 100 میلیون ریال (نسبت به مازاد 30 میلیون ریال): 20%
  • درآمد تا سقف 250 میلیون ریال: 25%
  • مازاد درآمد یک میلیارد ریال در طول سال: 35%

اشخاص حقیقی دارنده کارت بازرگانی باید در پایان سال مالی، میزان درآمد سالانه خود را از معامله ها محاسبه کنند. سپس با توجه به نرخ های ذکر شده، مالیات خود را محاسبه نموده و آن را پرداخت نمایند. البته ناگفته نماند که محاسبه مالیات توسط خود سازمان امور مالیاتی صورت می گیرد و شخص دارنده کارت نیز موظف به پرداخت آن است.

مالیات علی الحساب کارت بازرگانی

در سال 1395 قانونی مصوب گردید که بر اساس آن اداره گمرک از نوع جدید مالیات کارت بازرگانی به نام مالیات علی الحساب رونمایی کرد. این مالیات به تمامی دارندگان کارت بازرگانی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می گیرد. این مالیات به میزان 4% بوده و علی الحساب است.

یعنی اگر شما کارت بازرگانی صادر کنید و از آن استفاده هم نکنید، باز هم باید این میزان مالیات را پرداخت نمایید. البته فراموش نکنید که این مالیات به بازرگانانی تعلق می گیرد که قصد واردات به کشور را دارند.

تجار باید 4 درصد از ارزش گمرکی و حقوق ورودی را به عنوان مالیات علی الحساب به حساب  دولت واریز نمایند. حتی افرادی که از کارت پیله وری استفاده می کنند نیز باید این مالیات علی الحساب 4% را پرداخت کنند. مالیات علی الحساب استثناء هایی دارد که از پرداخت این نوع مالیات معاف هستند. این معافیت ها به شرح زیر می باشند.

  • کارت های رتبه بندی شده که دارای رتبه طلایی یا الف هستند.
  • دستگاه های اجرایی کشور که دارای ردیف بودجه ای هستند مانند وزارتخانه ها، سازمان های دولتی و …
  • واردکنندگان خوش حساب که از سوی سازمان امور مالیاتی معرفی می شوند.
  • کالاهای مسافربری که جنبه تجاری یا وارداتی ندارند.
  • واحدهای تولیدی که دارای پروانه بهره برداری هستند.

استعلام مالیات کارت بازرگانی چیست؟

استعلام مالیات کارت بازرگانی چیست؟استعلام مالیات کارت بازرگانی یکی از مهم ترین اموراتی است که توسط دارندگان کارت باید صورت گیرد. کارت های بازرگانی انواع مختلفی دارند که هر کدام بین یک سال تا پنج سال دارای اعتبار هستند. صاحبان کارت پس از پایان اعتبار کارت می توانند نسبت به تمدید یا باطل نمودن کارت اقدام نماید.

در هر صورت صاحبان کارت مجبور به پرداخت مالیات و بدهی های مالیاتی کارت خود هستند. در واقع تمدید مدت زمان اعتبار کارت در صورت داشتن بدهی غیرممکن است. بنابراین اگر شخص حقیقی یا حقوقی هستید، قبل از اقدام برای تمدید اعتبار کارت خود، حتما بدهی های مالیاتی را صاف کنید.

استعلام مالیات کارت بازرگانی چگونه است؟

برای استعلام مالیات کارت بازرگانی خود می توانید از سامانه اتاق ایران به آدرس https://iccima.ir/ استفاده کنید. برای گرفتن استعلام در صفحه اول وارد بخش استعلام اعتبار عضویت شوید. در نوار پایین صفحه می توانید این گزینه را ببینید.

در صفحه جدید، کادرهایی را می بینید که باید اطلاعاتی شامل شماره کارت، کد ملی، نوع کارت و اتباع خارجی را وارد نمایید. پس از وارد نمودن این اطلاعات، گزینه تایید را بزنید. بعد از زدن گزینه تایید، مقداری صبر کنید تا اطلاعات مربوط به اعتبار کارت بازرگانی و مالیات آن به شما نمایش داده شود.

فرار مالیاتی با اجاره کارت بازرگانی

یکی از روش هایی که تجار برای فرار از پرداخت مالیات کارت بازرگانی انجام می دهند، اجاره کارت بازرگانی شخص دیگر است. در واقع برخی از تجار معاملات انجام شده را با کارت فرد دیگری انجام می دهند تا معاملات به نام آن ها ثبت شود. بنابراین سازمان امور مالیاتی آن ها را به عنوان مودی نمی شناسد.

این یک نوع فرار مالیاتی بوده و جرم محسوب می شود. هر چند در انتها صاحب اصلی کارت ملزم به پرداخت مالیات معاملات انجام شده خواهد بود اما در قانون این کار جرم انگاری شده است. پس هم اجاره دادن و هم اجاره گرفتن کارت بازرگانی به منزله عدم پرداخت مالیات، غیر قانونی می باشد.

بیشتر بخوانید: اجاره کارت بازرگانی | نحوه اجاره و وضعیت قانونی آن

پرداخت مالیات کارت بازرگانی

پرداخت مالیات کارت بازرگانی همانند پرداخت انواع دیگر مالیات ها است. اشخاص دارنده کارت باید به سامانه مودیان مراجعه کرده  و نسبت به ثبت اظهارنامه مالیاتی خود اقدام کنند. با ثبت اظهارنامه، سامانه میزان مالیات قابل پرداخت آن ها را مشخص کرده و سپس فرد باید نسبت به پرداخت مبلغ مالیات اقدام نماید.

نحوه ثبت اظهارنامه در سامانه امور مالیاتی کشور بسیار مهم است. اگر در این خصوص به راهنمایی نیاز داشتید، حتما با شماره تلفن های موجود در سایت تماس بگیرید. کارشناسان ثبت خوارزمی می توانند به شما در صفر تا صد محاسبه و پرداخت مالیات کارت بازرگانی کمک کنند.

جمع بندی

در این مقاله از ثبت خوارزمی به معرفی کامل مالیات کارت بازرگانی و نحوه محاسبه آن پرداختیم. همچنین نحوه پرداخت مالیات این کارت را توضیح دادیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر، فرم مشاوره سایت را پر کنید.

نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان