عدم فعالیت شرکت با مسئولیت محدود

عدم فعالیت شرکت با مسئولیت محدود

احتمالا تاکنون بارها در مورد شرکت های غیرفعال و تکالیف مالیاتی آن ها شنیده اید. عدم فعالیت شرکت با مسئولیت محدود شرایط بسیار ویژه ای را برای مدیران آن به وجود می آورد. برخی از افراد اعلام عدم فعالیت را با اعلام انحلال شرکت اشتباه می گیرند.

در حالی که این دو بسیار با هم متفاوت هستند. شرکت ها در زمان عدم فعالیت نیز دارای تکالیف مالیاتی مشخصی می باشند. همچنین شرکت با مسئولیت محدود باید نکات مهمی را رعایت کند تا سازمان امور مالیاتی آن را به عنوان شرکت غیرفعال بشناسد.

در این مطلب از ثبت خوارزمی می خواهیم به عدم فعالیت شرکت با مسئولیت محدود و بحث پیرامون آن بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، فرم مشاوره سایت را پر کنید تا کارشناسان در اسرع وقت با شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

عدم فعالیت شرکت با مسئولیت محدود یعنی چه؟

عدم فعالیت شرکت با مسئولیت محدود یعنی چه؟عدم فعالیت شرکت با مسئولیت محدود به حالتی گفته می شود که در آن شرکت هیچگونه فعالیت اقتصادی و تجاری نداشته باشد. این فعالیت اقتصادی و تجاری حتی شامل هزینه های شخصی شرکت نیز خواهد بود. برخی از شرکت ها به دلایل مختلفی همچون رکود اقتصادی، اختلاف مدیران، مشکلات قانونی و … به حالت غیرفعال در می آیند. یعنی این شرکت ها موقتا به صورت کلی فعالیت های خود را متوقف می کند. در این حالت ممکن است مدیران نخواهند شرکت را برای همیشه منحل کنند. بنابراین اعلام عدم فعالیت شرکت بهترین گزینه است.

هر شرکتی برای یک الی دوسال مالی می تواند غیرفعال باشد. اما اگر عدم فعالیت زیاد طولانی شود، شرکت منحل خواهد شد. بنابراین این امکان وجود ندارد که شرکت را برای سال های سال در حالت غیرفعال نگه داشت. چرا که این امکان برای مدت زمان خاص و محدودی در اختیار مدیران شرکت قرار می گیرد.

نامه عدم فعالیت شرکت با مسئولیت محدود چیست؟

اعلام عدم فعالیت شرکت با مسئولیت محدود باید همراه با نامه صورت گیرد. شرکت هایی که به حالت عدم فعالیت در می آیند، حتما باید نامه عدم فعالیت خود را به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند در غیر این صورت مشمول جریمه عدم اعلام عدم فعالیت می شوند. شرکت هایی که فعالیت اقتصادی ندارند ملزم به پرداخت مالیات نیستند. اما این شرکت ها حتما باید نامه عدم فعالیت خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه کنند.

در غیر این صورت سازمان امور مالیاتی شرکت مدنظر را غیرفعال ندانسته و ممکن است مالیات هایی را به او اختصاص دهد. نامه عدم فعالیت حتما باید در سربرگ اصلی شرکت و با امضای مدیرعامل و مهر اصلی شرکت باشد. در غیر این صورت نامه اعتبار کافی را نخواهد داشت. این نامه باید همراه با اسناد و مدارک مالیاتی سال مالی به سازمان امور مالیاتی تسلیم شود.

چگونه عدم فعالیت شرکت با مسئولیت محدود را اعلام کنیم؟

برای اعلام عدم فعالیت شرکت با مسئولیت محدود تنها ارائه نامه عدم فعالیت کافی نیست. لازم است بدانید شرکت های غیر فعال نیز باید مانند تمامی شرکت های دیگر اظهارنامه مالیاتی و دفاتر قانونی خود را به این سازمان ارائه دهند. منتهی اظهارنامه مالیاتی و ترازنامه باید به گونه ای باشد که حساب سود و زیان شرکت صفر باشد.

یعنی باید فعالیت های اقتصادی و میزان کسب سود شرکت، صفر ذکر شود. نامه عدم فعالیت همراه با این مدارک به سازمان امور مالیاتی ارسال خواهد شد. کارشناسان با بررسی این مدارک، درخواست عدم فعالیت شرکت را بررسی خواهند کرد. سازمان امور مالیاتی ممکن است این درخواست را تایید و یا بنا به دلایلی آن را رد نماید.

آیا شرکت مسئولیت محدود غیرفعال موظف به پرداخت مالیات است؟

آیا شرکت مسئولیت محدود غیرفعال موظف به پرداخت مالیات است؟اگر درخواست عدم فعالیت شرکت با مسئولیت محدود از سوی سازمان امور مالیاتی مورد قبول واقع شود، نیازی نیست شرکت مالیات پرداخت کند. اما اگر سازمان امور مالیاتی بنا به دلایلی شرکت را غیرفعال نپندارد، شرکت موظف به پرداخت مالیات محاسبه شده است. بنابراین پرداخت یا عدم پرداخت مالیات تا حدودی بستگی به تصمیم سازمان امور مالیاتی دارد. اگر عدم فعالیت شرکت احراز شود، مالیات قابل پرداخت شرکت صفر خواهد بود. بنابراین دیگر نیازی به پرداخت مالیات نیست.

نکات مهم در رابطه با عدم فعالیت شرکت با مسئولیت محدود

در بخش های قبلی اشاره کردیم که درخواست عدم فعالیت شرکت با مسئولیت محدود بنا به دلایلی ممکن است توسط سازمان امور مالیاتی رد شود. اما در چه شرایطی ممکن است همچین اتفاقی بیفتد؟ اصلا چه شرکتی را می توانیم شرکت غیرفعال بدانیم؟

مسلما شرکت هایی غیرفعال هستند که هیچگونه فعالیت اقتصادی نداشته باشند. سازمان امور مالیاتی حتی کوچک ترین تراکنش های مالی مربوط به حساب های شرکت را به دقت بررسی خواهد کرد. هر گونه تراکنش مالی حتی برای خریدهای شخصی و ناچیز، فعالیت اقتصادی محسوب می شود.

اگر قصد دارید در پایان سال مالی، عدم فعالیت شرکت را اعلام کنید، در طول سال مالی باید نکات زیر را رعایت کنید.

  • از خرید هرگونه وسایل، تجهیزات، ابزار آلات برای شرکت و با حساب های شرکت خودداری کنید.
  • هیچ گونه تراکنش بانکی را با حساب های شرکت انجام ندهید.
  • نامه عدم فعالیت را در سربرگ اصلی شرکت و با مهر و امضاء ارائه دهید.
  • نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی، ارائه اظهارنامه مالیاتی سفید و ترازنامه صفر اقدام نمایید.
  • شرکت باید مدارک عدم فعالیت و تشکیل پرونده خود را در مهلت قانونی (حداکثر چهار ماه پس از اتمام سال مالی) انجام دهد.

استعلام عدم فعالیت شرکت با مسئولیت محدود

اعلام عدم فعالیت شرکت با مسئولیت محدود، استعلام و بررسی های سازمان امور مالیاتی را در پی خواهد داشت. با اعلام عدم فعالیت، شرکت درخواست معافیت مالیاتی را خواهد داشت. سازمان امور مالیاتی نیز با انجام بررسی هایی باید به این نتیجه برسد که شرکت مربوطه واقعا غیرفعال بوده است. در نتیجه بررسی های زیر صورت می گیرد.

  • نباید هیچ گونه ثبت حسابداری در دفاتر قانونی وجود داشته باشد.
  • هیچ گونه معامله یا قرارداد جدیدی برای شرکت عقد نشده باشد.
  • در حساب شرکت نباید هیچگونه حساب مالی یا فاکتورهای خرید و فروش وجود داشته باشد.
  • در حساب های بانکی شرکت نباید هیچگونه تراکنش مالی یافت شود.

دقت کنید اعلام عدم فعالیت شرکت با مسئولیت محدود تنها برای سال مالی گذشته ممکن است. بنابراین شما نمی توانید برای سال مالی آینده اعلام عدم فعالیت کنید. اگر قصد اعلام غیرفعال بودن شرکت را برای سال مالی آینده دارید، باید از شروع سال مالی جدید نکات بخش قبل را رعایت کنید.

بیشتر بخوانید: صفر تا صد ثبت شرکت خدماتی با مسئولیت محدود

مهم ترین تکالیف مالیاتی شرکت مسئولیت محدود غیرفعال

مهم ترین تکالیف مالیاتی شرکت مسئولیت محدود غیرفعالمسلما اعلام عدم فعالیت شرکت با مسئولیت محدود به معنی عدم تکالیف مالیاتی شرکت نیست. حتی شرکت های غیرفعال نیز دارای برخی از تکالیف مالیاتی هستند که باید با دقت انجام شوند. این تکالیف مالیاتی به شرح زیر می باشند.

  • هر گونه تغییر در شرکت غیرفعال منوط به دریافت مفاصا حساب از اداره مالیات می باشد.
  • اگر شرکت غیر فعال بخواهد به حالت فعال در بیاید، مدیران شرکت باید به سازمان امور مالیاتی اطلاع دهند.
  • اظهارنامه ارزش افزوده باید به صورت صفر در موعد مقرر ارسال شود.
  • ارسال صورت معاملات فصلی باید صورت گیرد.
  • اگر در اساسنامه آورده نقدی ذکر شده باشد، باید در حساب بانکی و اظهارنامه عملکرد شرکت آورده شود.

آیا عدم فعالیت شرکت با مسئولیت محدود باید تمدید شود؟

اعلام عدم فعالیت شرکت با مسئولیت محدود تنها برای یک سال مالی صورت می گیرد. بنابراین مدیران شرکت برای هر سال مالی موظف هستند که نامه عدم فعالیت را همراه با سایر اسناد و مدارک مالیاتی ارسال کنند. عدم ارسال نامه عدم فعالیت به منزله از سرگیری فعالیت شرکت بوده و شرکت مشمول معافیت مالیاتی نمی شود.

اعلام عدم فعالیت شرکت با مسئولیت محدود با ثبت خوارزمی

اگر قصد اعلام عدم فعالیت شرکت با مسئولیت محدود را دارید حتما از کارشناسان ثبت خوارزمی کمک بگیرید. کارشناسان این مجموعه می توانند تمامی امور مالیاتی مربوط به عدم فعالیت شرکت را برای شما انجام دهند. همچنین مشاوران حقوقی به تمامی سوالات شما در این زمینه پاسخ خواهند داد.

جمع بندی

اعلام عدم فعالیت شرکت با مسئولیت محدود جهت بهره مندی از معافیت های مالیاتی ضروری است. برای این کار ارائه نامه عدم فعالیت همراه با اظهارنامه مالیاتی صفر و دفاتر قانونی سفید لازم می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با شماره تلفن های موجود در سایت تماس بگیرید.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان