مدارک لازم جهت شکایت از کارفرما

شکایت کارگر از کارفرما

تهیه مدارک لازم جهت شکایت از کارفرما یکی از مهم ترین چالش های کارگران در طی روند شکایت از کارفرمای خود است. شکایت از کارفرما برای عدم پرداخت بیمه یکی از متداول ترین انواع شکایت هایی است که توسط کارگران علیه کارفرما صورت می گیرد. بر اساس ماده 147 قانون کار تمامی کارفرمایان وظیفه دارند حق بیمه کارگران خود را بپردازند.

در غیر این صورت دچار تخلف قانونی شده و کارگر می تواند از آن شکایت کند. قانون نیز کارفرما را جریمه کرده و وی را به پرداخت حق بیمه کارگر ملزم می کند. جمع آوری مدارک لازم برای شکایت از کارفرما الزامی است. در این مطلب از ثبت خوارزمی می خواهیم به معرفی کامل این مدارک بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر، فرم مشاوره سایت را پر کنید تا کارشناسان در اسرع وقت با شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

لزوم شکایت از کارفرما برای پرداخت نکردن بیمه

لزوم شکایت از کارفرما برای پرداخت نکردن بیمهمتاسفانه برخی از کارگران جهت شکایت از کارفرما و دریافت حق و حقوق خود از وی مردد هستند. البته حق هم دارند. چرا که با شکایت از کارفرمای خود ممکن است کار خود را از دست داده و با عواقب جدی آن رو به رو شوند. اما مورد مهمی که وجود دارد این است که بیمه حق شرعی و قانونی تمامی کارگران است.

طبق قانون تمامی کارفرمایان موظف به بیمه کردن کارگران خود هستند. این گونه در مواقع لزوم کارگر می تواند از پوشش های بیمه استفاده کند. کارگر با شکایت از کارفرمای خود می تواند به تمامی حق و حقوق خود در این زمینه برسد. بنابراین شکایت از کارفرما برای رسیدن به حق بیمه الزامی است.

روند شکایت از کارفرما بابت بیمه نکردن چگونه است؟

روند شکایت بابت بیمه نکردن بدین صورت است که ابتدا باید کارگر مدارک لازم برای شکایت از کارفرما را فراهم کند. در واقع تهیه اسناد و مدارک برای این کار بسیار مهم است. چرا که کارگر باید در وهله اول ثابت کند که با فرد مدنظر رابطه کارگر- کار فرمایی داشته اند. در غیر این صورت نمی توان نسبت به شکایت اقدام کرد. در مرحله بعد کارگر باید دادخواست شکایت از کارفرما را به سازمان تامین اجتماعی ارسال نماید.

سازمان تامین اجتماعی با بررسی این دادخواست و اسناد و مدارک کارگر، تشکیل جلسه دادرسی می دهد. در این جلسه کارفرما و کارگر حضور داشته و پس از شنیده شدن صحبت هر دو، رای نهایی صادر می شود. اگر مستندات کامل نباشند یا شک و شبهه هایی وجود داشته باشد، صدور رای نهایی به جلسات دادرسی بعدی موکول خواهد شد.

مدارک مورد نیاز جهت شکایت از کارفرما کدامند؟

مدارک مورد نیاز جهت شکایت از کارفرما کدامند؟احتمالا برای شما هم سوال است که مدارک لازم جهت شکایت از کارفرما کدامند؟ در این بخش می خواهیم مدارک لازم برای شکایت را به صورت کامل ذکر کنیم تا در زمان شکایت با مشکل خاصی مواجه نشوید. این مدارک به شرح زیر هستند.

  • ارائه تمامی مدارک شناسایی کارگر همانند شناسنامه، کارت ملی، کارت پایان خدمت یا معافیت دائم از خدمت و …
  • سه قطعه عکس 3 در 4 (جهت تشکیل پرونده)
  • فرم تکمیل شده ثبت شکایت
  • پرینت حساب بانکی یا فیش بانکی (برای اثبات دریافت حقوق ماهیانه از کارفرما)
  • پرینت قرارداد کاری
  • گزارش اداره بیمه تامین اجتماعی
  • استشهادیه شهود

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه جمع آوری مدارک لازم برای ثبت شکایت حتما با کارشناسان ثبت خوارزمی تماس بگیرید. کارشناسان می توانند شما را در قدم به قدم شکایت از کارفرمای خود راهنمایی کنند.

شرایط شکایت از کارفرما بابت بیمه نکردن

برای شکایت از کارفرما بابت بیمه نکردن حتما باید بیشتر از سی روز برای کارفرما کار کرده باشید. حتما دریافت حقوق از کارفرما برای اثبات رابطه کارگر- کارفرمایی لازم است. مهم ترین شرط این شکایت این است که شما ثابت کنید برای کارفرمای خود کار کرده و حقوق دریافت کرده اید.

حال این اثبات می تواند از طریق قرارداد کاری، فیش حقوق بانکی، استشهاد شهود و … باشد. اگر قرارداد کاری داشته باشید، کار شما بسیار آسان تر خواهد بود. در غیر این صورت ممکن است با چالش های مختلفی در حین روند قانونی شکایت مواجه شوید.

شکایت از کارفرما به صورت حضوری

شکایت از کارفرما به صورت حضوریبرای شکایت از کارفرما به صورت حضوری تنها کافیست با در دست داشتن مدارک لازم، به یکی از شعبه سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنید. در این اداره می توانید فرم دادخواست شکایت را تکمیل کرده و از کارفرمای خود شکایت نمایید. فراموش نکنید که به همراه داشتن مدارک لازم برای شکایت از کارفرما الزامی است. بدون این مدارک نمی توانید هیچ شکایتی را ثبت کنید.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد مدت زمان گرفتن پروانه بهره برداری

شکایت از کارفرما به صورت آنلاین

شکایت از کارفرما به صورت آنلاین از طریق آدرس https://prkar.mcls.gov.ir/Login صورت می گیرد. برای انجام شکایت به صورت آنلاین ابتدا باید احراز هویت خود را از طریق https://ekyc.done.ir/apps/enterUsername انجام دهید. بعد از انجام احراز هویت، امکان دسترسی به فرم دادخواست شکایت وجود دارد.

تمامی اطلاعات خواسته شده در این فرم را با توجه به مدارک مربوطه تکمیل نمایید. بعد از تکمیل اطلاعات خواسته شده، دادخواست را ثبت کرده و منتظر اعلام نتیجه آن بمانید. با شکایت از کارفرما به صورت آنلاین می توانید در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنید.

نمونه شکایت از کارفرما برای بیمه نکردن

اگر قصد شکایت از کارفرمای خود را دارید، بهتر است با متن دادخواست شکایت آشنا باشید. می توانید با استفاده از این نمونه متن، شکایت خود را ثبت کنید.

دادخواست

به تاریخ …………

به نام خداوند متعال

مرجع رسیدگی: اداره کار و امور اجتماعی شهرستان ……………..

خواهان: آقای/خانم ……………… فرزند ……………… به نشانی ………………..

خوانده: آقای/خانم ……………… فرزند ……………… به نشانی ………………….

موضوع خواسته: الزام خوانده به بیمه نمودن خواهان و پرداخت حق بیمه متعلقه

دلایل و جهات درخواست:

احتراماً، به استحضار می رساند اینجانب از تاریخ ……………… در کارگاه/ شرکت/ موسسه خوانده به عنوان کارگر مشغول به کار می باشم. خوانده علیرغم تعهد به بیمه نمودن اینجانب از انجام این تکلیف قانونی خودداری نموده است.

با توجه به مراتب فوق، مستنداً به ماده 148 قانون کار جمهوری اسلامی ایران، تقاضای رسیدگی و صدور حکم به شرح خواسته را دارم.

ضمائم دادخواست:

  • کپی کارت ملی و شناسنامه
  • کپی قرارداد کار
  • سایر مدارک مثبته

محل امضاء

مشخصات کامل خواهان ………….

مشخصات کامل خوانده ……………

مهلت شکایت کارگر از کارفرما برای بیمه

مهلت شکایت کارگر از کارفرما برای بیمهمهلت شکایت کارگر از کارفرما برای بیمه محدودیت خاصی ندارد. همه کارگران بدون محدودیت می توانند از کارفرمای خود بابت پرداخت نکردن حق بیمه شکایت کنند. حتی اگر کارگر فوت کرده باشد، وارثان وی می توانند از کارفرما شکایت کرده و درخواست جبران خسارت کنند.

شکایت از کارفرما بدون قرارداد کاری

شکایت از کارفرما بدون قرارداد کاری هم ممکن است. اما شاید کار را سخت تر کند. اگر قرارداد کاری ندارید، باید به روش های دیگری رابطه کارگر- کارفرمایی را اثبات کنید. مثلا می توانید از فیش های بانکی و استشهاد شهود استفاده کنید.

روند رسیدگی به شکایت از کارفرما چقدر طول می کشد؟

مدت زمان روند رسیدگی به پرونده شکایت از کارفرما بابت بیمه نکردن به میزان پیچیدگی پرونده بستگی دارد. مسلما هر چه مدارک و مستندات پرونده پیچیده تر باشند، روند بررسی پرونده بیشتر طول می کشد. اگر مدارک لازم برای شکایت از کارفرما را به صورت کامل جمع آوری کنید، روند رسیدگی به شکایت مدت زمان کمتری طول می کشد.

عواقب شکایت از کارفرما بابت پرداخت نکردن حق بیمه

اگر از کارفرمای خود شکایت کنید و کارفرما محکوم شود، وی به پرداخت تمام حق بیمه، جریمه نقدی و جبران خسارت محکوم خواهد شد. این جریمه به میزان 2 الی 10 برایر کل حق بیمه کارگر است. پس با شکایت از کارفرما می توانید به صورت کامل به حق و حقوق خود برسید.

جمع بندی

در این مطلب از ثبت خوارزمی مدارک لازم برای شکایت از کارفرما را به صورت کامل معرفی کردیم. قبل از آن که به شکایت از کارفرمای خود اقدام کنید حتما با مشاوران حقوقی ثبت خوارزمی تماس بگیرید. مشاوران حقوقی می توانند اطلاعات تکمیلی و مهم را در زمینه شکایت از کارفرما برای بیمه در اختیار شما قرار دهند.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان