اطلاعاتی در مورد پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان

پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان

بسیاری از درمانگاه ها، مراکز درمانی و کلینیک ها در مورد پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان و نحوه پرداخت آن سوال دارند. مالیات تکلیفی یکی از انواع مالیاتهایی است که به پزشکان تعلق داشته و به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت می شود. پزشکان با توجه به نوع فعالیت خود مشمول مالیات بر درآمد مشاغل پزشکی، مالیات بر درآمد حقوق و مالیات تکلیفی می شوند. بنابراین پزشکان به روش های مختلفی می توانند مالیات خود را به دولت پرداخت کنند.

در این مطلب از ثبت خوارزمی می خواهیم به پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان و نحوه پرداخت این مالیات بپردازیم. اگر سوالات بیشتری در این زمینه داشتید، حتما فرم مشاوره سایت را پر کنید تا کارشناسان حقوقی با شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

مالیات تکلیفی پزشکان چیست؟

مالیات تکلیفی پزشکان چیست؟مالیات تکلیفی پزشکان برای پزشکانی است که با مراکز درمانی و کلینیک ها قرارداد دارند. این مالیات تکلیفی در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در بند ح تبصره ۶ قانون بودجه ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ و در سال ۱۴۰۱ در بند۱-ز  تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ و در سال ۱۴۰۲ در بند۱- ط  تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۲تایید شده است.

طبق این قانون، تمامی مراکز درمانی مشمول مکلف هستند به صورت علی الحساب بخشی از درآمد پزشکان را به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند. در واقع مراکز درمانی باید بخشی از حق الزحمه پزشکان را کسر و به این سازمان پرداخت کنند. میزان این مالیات 10 درصد است. یعنی مراکز درمانی باید 10 درصد از حق الزحمه پزشک را به عنوان مالیات تکلیفی به سازمان امور مالیاتی بپردازند.

مالیات تکلیفی پزشکان جهت جلوگیری از فرار مالیاتی است. چرا که بسیاری از پزشکان از پرداخت مالیات خود سرباز می زدند. با این روش درمانگاه 10 درصد از حق الزحمه پزشک را به صورت خودکار از وی کسر می کند. این مالیات هر ماه باید به حساب سازمان امور مالیاتی واریز شود.

مالیات تکلیفی پزشکان توسط چه کسی پرداخت می شود؟

پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان به صورت ماهانه بر عهده درمانگاه یا مرکزی است که پزشک در آن کار می کند. بنابراین خود پزشک وظیفه ندارد به صورت ماهانه 10 درصد از حق الزحمه خود  را به سازمان امور مالیاتی بپردازد. بلکه این وظیفه مراکز درمانی و کلینیک های پزشکی است که این 10 درصد را از حق الزحمه پزشک کسر کنند.

جالب است بدانید کلیه مراکز درمانی دولتی و خصوصی وابسته به نیروهای مسلح  و خیریه ها نیز موظف به پرداخت این مالیات هستند. جالب است بدانید پرداخت این مالیات حتما باید به صورت ماهیانه باشد. بنابراین نیازی نیست تمامی مبالغ در آخر سال مالی پرداخت شوند. این نوع پرداخت مالیات مختص مالیات های دیگر است.

آیا همه پزشکان موظف به پرداخت مالیات تکلیفی هستند؟

پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان مختص تمامی پزشکان نیست. این نوع مالیات تنها برای پزشکانی است که به صورت موقت در مراکز درمانی قرارداد دارند و بابت آن حق الزحمه دریافت می کنند.

پزشکانی که به صورت ثابت در بیمارستان یا مراکز درمانی استخدام شده و حقوق دریافت می کنند، مشمول این مالیات نخواهند بود. این پزشکان باید مالیات بر حقوق را به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند. همچنین پزشکانی که به صورت مستقل در مطب های شخصی به کسب درآمد می پردازند، موظف به پرداخت این مالیات نیستند. بلکه این پزشکان باید مالیات بر درآمد مشاغل را به سازمان امور مالیاتی بپردازند. بنابراین این نوع مالیات به تمامی پزشکان با هر نوع فعالیتی تعلق نمی گیرد.

مالیات تکلیفی پزشکان چقدر است؟

مالیات تکلیفی پزشکان چقدر است؟پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان باید 10 درصد از حق الزحمه آن ها در طول یک ماه کاری باشد. مثلا اگر حق الزحمه یک پزشک در صورت ماه 50 میلیون تومان باشد، 10 درصد از این مقدار 5 میلیون تومان خواهد شد. بنابراین مرکز درمانی مربوط باید این 5 میلیون تومان را به نام همان پزشک هر ماه به سازمان امور مالیاتی بپردازد.

مسلما هر چقدر درآمد پزشک و حق الزحمه آن بیشتر باشد، مالیات قابل پرداخت او نیز افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین نمی توان گفت که میزان مالیات تکلیفی همه پزشکان یک مقدار است. همان طور که مالیات مودیان مختلف با هم فرق می کند، مالیات تکلیفی پزشکان نیز با هم متفاوت است.

ضمانت اجرای عدم پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان

طبق ماده 199 قانون مالیات های مستقیم، مراکز درمانی مشمول در صورت عدم پرداخت این مالیات مشمول جریمه خواهند شد. در این حالت مودی علاوه بر مبلغ تعین شده به عنوان مالیات، به ازای هر ماه تاخیر باید 5/2% از آن را به عنوان جریمه بپردازد. یعنی هر ماه که مراکز درمانی مدنظر از پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان خود سرباز می زند، باید بابت آن جریمه بپردازد.

اگر مبلغ از حق الزحمه پزشک کسر شده اما مودی مالیات را پرداخت نکرده باشد، پرداخت کل مالیات بر عهده همان مودی خواهد بود. عدم پرداخت مالیات تکلیفی به منزله فرار مالیاتی بوده و مودی مدنظر از معافیت ها و تخفیفات مالیاتی بی بهره می شود.

بیشتر بخوانید:مالیات کارتخوان ماده 100 چقدر است؟

پورتال پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان چیست؟

سامانه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان همان سامانه مودیان منتسب به سازمان امور مالیاتی کشور می باشد. در این سامانه یک پورتال ویژه برای پرداخت مالیات تکلیفی در نظر گرفته شده است. آدرس پورتال به صورت https://withholding.tax.gov.ir/ است. با مراجعه به این پورتال و وارد نمودن نام کاربری و رمز عبور خود می توانید مالیات تکلیفی را پرداخت نمایید.

دقت کنید نیازی نیست پزشکان وارد این پورتال شده و مالیات تکلیفی را پرداخت کنند. چرا که در این نوع مالیات، مودی مراکز درمانی و کلینیک های پزشکی هستند. پزشکان برای پرداخت مالیات بر درآمد حقوق و مالیات بر درآمد مشاغل باید وارد سامانه مودیان به آدرس https://tax.gov.ir/Pages/HomePage شوند.

نحوه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان از طریق پورتال

نحوه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان از طریق پورتالبرای پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان تنها کافیست مراحل زیر را طی کنید.

  1. ابتدا وارد آدرس https://withholding.tax.gov.ir/ شوید.
  2. در کادر اول نام کاربری و در کادر دوم رمز عبور را بنویسید. سپس کد امنیتی را وارد کرده و نوع کاربر را انتخاب کنید. سپس گزینه آبی رنگ ورود را بزنید.
  3. در سمت راست صفحه بر روی گزینه پرداخت های پزشک کلیک کنید.
  4. در این منو باید نام و نام خانوادگی پزشکی را که می خواهید مالیات تکلیفی آن را پرداخت کنید، انتخاب نمایید.
  5. فیلدهای مربوطه را به صورت کامل تکمیل کرده و اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید.
  6. با تکمیل پرداخت، اطلاعات قبض مدنظر در سیستم سازمان ثبت می شود. در این مرحله می توانید قبض پرداختی را چاپ کنید.

اصلاح قبض پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان

یکی از سوالاتی که مودیان در مورد پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان می پرسند این است که آیا امکان اصلاح قبض پرداخت وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله. هم قبل از صدور قبض و هم بعد از صدور آن می توانید قبض را ویرایش کنید.

اگر قبض را هنوز صادر نکرده اید وارد صفحه مربوط به پرداخت های پزشک شوید. در این صفحه می توانید قبض مربوطه را یافته و آن را ویرایش یا حذف نمایید. اگر قبض را صادر کرده اید؛ به منوی جستجو و ثبت اطلاعات پزشک بروید. اطلاعات مربوط به پزشک مدنظر را جستجو کنید. سپس وارد پوشه اطلاعات پزشک شده و قبض مربوطه را به کلی حذف نمایید.

بیشتر بخوانید: درآمد شرکت خدماتی نظافتی چقدر است؟

پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان با موسسه ثبت خوارزمی

اگر در پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان با مشکل مواجه شده اید، اصلا نگران نباشید. تنها کافیست با کارشناسان حقوقی ثبت خوارزمی تماس بگیرید. مشاوران این موسسه می توانند صفر تا صد اطلاعات مربوط به مالیات های تکلیفی را در اختیار شما بگذارند. بنابراین با خیال راحت می توانید پرداخت انواع مالیات ها را به کارشناسان خبره ثبت خوارزمی بسپارید.

جمع بندی

در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی به صورت کامل به نحوه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان و معرفی این مالیات پرداختیم. مالیات تکلیفی برای پزشکانی است که به صورت قراردادی در مراکز درمانی کار می کنند. این مالیات شامل 10 درصد از حق الزحمه پزشکان می باشد. مراکز درمانی باید ماهانه مالیات مربوط به هر پزشک را به سازمان امور مالیاتی پرداخت نمایند.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان