راهنمای دریافت اطلاعات در مورد مالیات درمانگاه

مالیات درمانگاه

بسیاری از صاحبان درمانگاه های خصوصی و کلینیک های پزشکی این سوال را دارند که مالیات درمانگاه چقدر است؟ اصلا مالیات این مراکز چگونه محاسبه می شود؟ مسلما درمانگاه ها و مراکز پزشکی نیز همانند سایر مراکز ملزم به پرداخت مالیات هستند. چرا که این مراکز از طریق ارائه خدمات پزشکی به بیماران درآمد قابل توجهی دارند. بنابراین سازمان امور مالیاتی کشور مالیات مدنظر را از این مراکز اخذ خواهد کرد.

نحوه محاسبه مالیات درمانگاه و میزان این مالیات بسیار مهم است. چرا که باید تعیین شود این مالیات قرار است نهایتا توسط چه کسی پرداخت شود. در این مطلب از ثبت خوارزمی تلاش می کنیم مالیات درمانگاه را به صورت کامل به شما معرفی کنیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر فرم مشاوره سایت را پر کنید تا کارشناسان در اسرع وقت با شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

مالیات درمانگاه و کلینیک های پزشکی

مالیات درمانگاه و کلینیک های پزشکیمالیات درمانگاه و کلینیک های درمانی از محل درآمد این مراکز کسر می شود. بیماران جهت اخذ خدمات پزشکی و درمانی به درمانگاه ها، کلینیک ها یا مطب های خصوصی مراجعه می کنند. این بیماران در ازای دریافت خدمات، هزینه پرداخت خواهند کرد. هزینه دریافت شده توسط این درمانگاه ها با کسر سایر هزینه ها، مشمول پرداخت مالیات خواهد بود.

سازمان امور مالیاتی با اسناد و مدارک مالی که در اختیار دارد، می تواند درآمد دقیق درمانگاه را محاسبه نماید. سپس این سازمان پس از کسر هزینه های قابل قبول، به درآمد خالص درمانگاه دست می یابد. مالیات دقیقا به این بخش از درآمد سالانه درمانگاه تعلق می گیرد.

کدام درمانگاه ها ملزم به پرداخت مالیات هستند؟

مالیات درمانگاه مربوط به درمانگاه های خصوصی، کلینیک های پزشکی و مراکز درمانی خصوصی می شود. کلیه درمانگاه ها، بیمارستان ها و مراکز درمانی دولتی از پرداخت مالیات معاف هستند. بنابراین این تنها درمانگاه های خصوصی هستند که بر اساس قانون مالیات های مستقیم باید مالیات بر درآمد خود را پرداخت کنند.

علاوه بر درمانگاه ها، مطلب های پزشکی و دندانپزشکی نیز باید به سازمان امور مالیاتی، مالیات بپردازند. جهت کسب اطلاعات بیشتر، مقاله های اظهارنامه مالیاتی حقیقی دندانپزشکان و اظهارنامه مالیاتی پزشکان را مطالعه کنید. چگونگی پرداخت مالیات دندانپزشکان و پزشکان را در این مقاله ها توضیح داده ایم.

آیا مالیات پزشکان با مالیات درمانگاه متفاوت است؟

آیا مالیات پزشکان با مالیات درمانگاه متفاوت است؟مسلما بله. مالیاتی که از پزشکان دریافت می شود با مالیاتی که از درمانگاه دریافت می شود متفاوت است. در هر درمانگاه ممکن است چندین پزشک مشغول به کار باشند. بنابراین در این حالت درآمد کلی درمانگاه مبنای مالیات درمانگاه خواهد بود. از این رو نمی توان مالیات را به صورت جداگانه از پزشکان دریافت کرد. اما مالیات پزشکان فرق می کند.

مثلا یک دندانپزشک یا پزشک ممکن است به صورت همزمان در چندین مرکز دولتی و خصوصی مشغول به کار باشد. در این حالت فرد مدنظر به عنوان مودی حقیقی شناخته شده و باید مالیات بر درآمد خود را به صورت مستقل بپردازد. درمانگاه های خصوصی معمولا دارای سیستم مدیریت مستقل و مشخصی هستند که در قالب یک مودی حقوقی عمل می کنند.

مالیات درمانگاه و کلینیک پزشکی چقدر است؟

سوال مهمی که وجود  دارد این است که نرخ مالیات درمانگاه های خصوصی چقدر است؟ نرخ مالیات بر درآمد درمانگاه های خصوصی 25% است و این مبلغ از درآمد خالص آن ها کسر می شود. درآمد خالص از کسر نمودن هزینه های قابل قبول از درآمد ناخالص به دست خواهد آمد.

مثلا فرض کنی درآمد ناخالص سالانه یک درمانگاه، 200 میلیون تومان بوده است. هزینه های مربوط به خرید تجهیزات، مواد اولیه و استهلاک مجموعه 30 میلیون تومان می شود. این 30 میلیون تومان از 200 میلیون تومان کسر می شود تا درآمد خالص به دست آید. در این حالت درآمد خالص می شود 170 میلیون تومان. 25% از این 170 میلیون تومان مربوط به مالیات است که می شود 42 میلیون 500 هزار تومان. بنابراین مالیات درمانگاه مدنظر 42.500.000 تومان خواهد بود.

احکام مالیاتی درمانگاه های پزشکی

لحاظ نمودن احکام مالیاتی درمانگاه های پزشکی در پرداخت مالیات درمانگاه بسیار مهم است. تمامی مراکز درمانی وظیفه دارند 10% از هزینه حق الزحمه یا حق العملی پزشکان را تحت عنوان مالیات پرداخت کنند. این حق الزحمه از بیمار یا بیمه در ازای ارائه خدمات پزشکی اخذ خواهد شد.

یعنی در واقع مالیات مربوطه در نهایت از بیمار یا بیمه اخذ خواهد شد. در این حالت سازمان امور مالیاتی به صورت خودکار مالیات درمانگاه را اخذ خواهد کرد. درنتیجه شاهد هیچ گونه فرار مالیاتی نخواهیم بود. البته این قانون برای همه پزشکان صدق نمی کند.

چه کسانی در درمانگاه ملزم به پرداخت مالیات نیستند؟

در پرداخت مالیات درمانگاه، برخی از پزشکان نیازی به پرداخت مالیات حق الزحمه به درمانگاه ندارند. مطابق بند “ح” تبصره 6 بودجه، پزشکانی که رابطه مستقیم با درمانگاه خصوصی داشته و حقوق ثابت دارند، مشمول پرداخت مالیات حق الزحمه نخواهند بود. به عبارتی دیگر، حقوقی که هر ماه پزشک به صورت مستقیم از درمانگاه دریافت می کند، درآمد و دستمزد وی خواهد بود و مشمول مالیات بر درآمد می شود. دیگر لازم نیست 10% از این دستمزد را به عنوان مالیات پرداخت نماید. مالیات این پزشکان در قالب مالیات بر حقوق اخذ می شود.

بیشتر بخوانید: چه کسانی می توانند از تبصره ماده 100 استفاده کنند؟

آیا درمانگاه ها برای پرداخت مالیات باید کارتخوان داشته باشند؟

آیا درمانگاه ها برای پرداخت مالیات باید کارتخوان داشته باشند؟طبق تبصره 2 ماده 169 قانون مالیات های مستقیم، تمامی مشاغلی که فعالیت اقتصادی دارند، باید از پایانه های فروشگاه و دستگاه های پوز استفاده کنند. مشاغلی که دارای مجوز فعالیت از وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی ایران و سازمان دامپزشکی ایران هستند نیز از این عائده مستثنی نیستند.

پس اگر دارای مجوز فعالیت از هر یک از این سازمان ها هستید، حتما باید از کارت خوان یا دستگاه های پوز برای اخذ هزینه از مشتری استفاده کنید. مشاغل پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، دامپزشکی و پیراپزشکی مشمولین این قانون هستند. بنابراین تمامی مراکز درمانگاهی باید نسبت به راه اندازی و استفاده از کارتخوان اقدام کنند.

مالیات پزشکان در مالیات درمانگاه چگونه محاسبه می شود؟

همان طور که می دانید مالیات درمانگاه همیشه به مالیات پزشکان مرتبط نیست. پزشکانی که به صورت مستقیم کار می کنند، باید مالیات خود را نیز در قالب مودی حقیقی و به صورت مستقل پرداخت نمایند. مثلا پزشکانی که در چندین درمانگاه و کلینیک مشغول به فعالیت هستند باید اظهارنامه مالیاتی خود را به صورت مودی حقیقی ارسال نمایند. در این اظهارنامه باید تمامی مدارک و اسناد مالی مربوط به درآمد و هزینه های پزشک درج شود. این نوع مالیات از نوع مالیات بر درآمد خواهد بود.

آیا مالیات درمانگاه مشمول معافیت و تخفیفات مالیاتی خواهد شد؟

بله. مالیات درمانگاه نیز همانند سایر مودیان حقوقی و حقیقی مشمول معافیت ها و تخفیفات مالیاتی می شود. اگر این مراکز اظهارنامه مالیاتی خود را به موقع ارسال نمایند، قطعا مشمول تخفیفات مالیاتی خواهند شد. این تخفیف های مالیاتی می توانند در کاهش مبلغ مالیات درمانگاه تاثیر زیادی داشته باشند. البته مودیانی که اظهارنامه خود را به موقع ارسال نمی کنند، متخلف مالیاتی محسوب می شوند. بنابراین از هر گونه معافیت و تخفیف مالیاتی محروم خواهند شد.

تسلیم اظهارنامه مالیاتی جهت پرداخت مالیات درمانگاه

جهت پرداخت مالیات درمانگاه، مسئولیت درمانگاه باید سالانه نسبت به ارائه اظهارنامه مالیاتی از طریق سامانه مودیان اقدام کنند. همچنین تمامی اسناد و مدارک مالی مربوط به درآمدها و هزینه های درمانگاه باید شفاف باشد. چرا که سازمان امور مالیاتی مالیات این مراکز را بر اساس اظهارنامه مالیاتی در نظر خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره سامانه ثبت نام و پیش ثبت نام کد مالیاتی

پرداخت مالیات درمانگاه با موسسه ثبت خوارزمی

اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد مالیات درمانگاه و نحوه محاسبه آن به دست بیاورید، فورا با کارشناسان حقوقی ثبت خوارزمی تماس بگیرید. کارشناسان حقوقی می توانند جدیدترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مالیات مراکز درمانی را در اختیار شما بگذارند. همچنین می توانید جهت ارسال اظهارنامه مالیاتی از این کارشناسان کمک بگیرید.

جمع بندی

در این مطلب از ثبت خوارزمی مالیات درمانگاه را معرفی کرده و نحوه محاسبه آن را توضیح دادیم. همچنین نقش مالیات پزشکان را در مالیات مراکز درمانی بررسی کردیم. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های موجود در سایت تماس بگیرید.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان