پروانه بهره برداری صنعت و معدن چیست و چه مزایایی دارد؟

پروانه بهره برداری صنعت و معدن

پروانه بهره برداری صنعت و معدن یکی از ضروری ترین مجوزهایی است که تمامی واحدهای صنعتی و تولیدی موظف به اخذ آن هستند. منظور از مجوز بهره برداری صنعت و معدن، مجوز صادر از از وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد. این وزارتخانه به وزارت صمت نیز شناخته می شود.

این ارگان وظیفه صدور مجوز بهره برداری برای واحدهای صنعتی و تولیدی که قصد شروع فعالیت دارند را به عهده دارد. اما پروانه بهره برداری چیست؟ چرا اخذ این پروانه تا این اندازه مهم است؟ چگونه می توان مجوز بهره برداری اخذ کرد؟ در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی پاسخ تمامی این سوالات خواهیم پرداخت. جهت کسب اطلاعات بیشتر فرم مشاوره رایگان سایت را پر کنید تا کارشناسان در اسرع وقت با شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

پروانه بهره برداری صنعت و معدن چیست؟

پروانه بهره برداری صنعت و معدن چیست؟پروانه بهره برداری صنعت و معدن مجوزی است که به واحدهای صنعتی و تولیدی اجازه تولید گسترده محصولات و فروش آن را می دهد. زمانی که واحدهای صنعتی برای جواز تاسیس وزارت صمت اقدام می کنند، این جواز تنها برای احداث و تاسیس کارخانه است. بنابراین افراد با این مجوز نمی توانند به تولید محصول و فروش آن بپردازند.

بعد از احداث و تکمیل واحد صنعتی و تولیدی، نوبت به اخذ پروانه بهره برداری می رسد. واحدهای صنعتی با این پروانه می توانند از تجهیزات و خطوط تولید خود بهره برداری کرده و محصولات خود را تولید کنند. همچنین امکان عرضه محصول به بازار و کسب درآمد وجود خواهد داشت.

چرا اخذ پروانه بهره برداری صنعت و معدن مهم است؟

مسلما اخذ هر مجوزی برای فعالیت قانونی و رسمی مهم است. پروانه بهره برداری صنعت و معدن نیز جزء این مجوزها می باشد. واحدهای صنعتی و تولیدی بدون اخذ مجوز بهره برداری امکان استفاده از خط تولید و تجهیزات خود برای تولید محصول را ندارند.

به عبارتی دیگر، شروع فعالیت بدون کسب پروانه بهره برداری کارگاهی غیرقانونی بوده و واحد مربوطه به پرداخت جزای نقدی محکوم خواهد شد. همچنین طبق قانون می تواند واحد مربوطه را پلمپ کرد. بنابراین تمامی واحدهای تولیدی و صنعتی برای تولید انبوه محصولات خود به پروانه بهره برداری نیاز خواهند داشت.

مزایای دریافت پروانه بهره برداری صنعت و معدن

مزایای دریافت پروانه بهره برداری صنعت و معدندریافت پروانه بهره برداری صنعت و معدن در کنار اجازه فعالیت قانونی، مزایای بسیاری نیز برای واحد مربوطه دارد. مهم ترین مزایای دریافت این مجوز به شرح زیر هستند.

  • معافیت مالیاتی برای اجرای طرح های انتقال و توسعه
  • معافیت از پرداخت جریمه های مالیاتی تا یکسال
  • امکان گرفتن علامت استاندارد برای واحدهای صنعتی
  • امکان ثبت برند و نام تجاری برای محصولات تولیدی
  • حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی با این مجوز
  • بهره مندی از تسهیلات بانکی بلند مدت با نرخ مصوب تولیدی
  • امکان استفاده از انرژی برق با تعرفه دولتی
  • معافیت مالیاتی واحدهای صنعتی جدید یا تازه تاسیس
  • تهیه مواد اولیه از پالایشگاه های داخلی به قیمت دولتی

شرایط لازم برای اخذ پروانه بهره برداری صنعت و معدن

شرایط دریافت پروانه بهره برداری صنعت و معدن با شرایط اخذ مجوزهای دیگر مقداری متفاوت تر است. به عبارتی دیگر، واحدهای صنعتی و تولیدی برای آنکه موفق به اخذ این مجوز شوند، باید دارای شرایط خاصی باشند. مهم ترین شرایط دریافت این مجوز به شرح زیر هستند.

  • داشتن جواز تاسیس
  • نصب تمامی ماشین آلات و تجهیزات واحد مربوطه
  • ارائه فاکتورهای مربوط به خرید تجهیزات و دستگاه ها
  • تولید حداقل یک نمونه از محصول نهایی
  • دریافت گواهینامه های مربوط به ایمنی و بهداشت محیط کار
  • داشتن گواهینامه صلاحیت فنی و اخذ بیمه مسئولیت مدنی
  • پرداخت تمامی هزینه های مربوط به صدور پروانه بهره برداری
  • تکمیل فرم های مربوط به درخواست اخذ مجوز
  • ارائه تمامی مدارک لازم برای دریافت پروانه بهره برداری به صورت کامل

سامانه اخذ پروانه بهره برداری صنعت و معدن

سامانه اخذ پروانه بهره برداری صنعت و معدنسامانه اخذ پروانه بهره برداری صنعت و معدن، سامانه بهین یاب به آدرس https://behinyab.ir است. این سامانه به وزارت صنعت، معدن و تجارت تعلق دارد و مستقیما زیر نظر این وزارتخانه کار می کند. از طریق این سامانه می توانید برای اخذ جواز تاسیس، پروانه بهره برداری، پروانه فعالیت تحقیق و توسعه، ابطال مجوز و … درخواست دهید.

دقت کنید تنها راه ثبت درخواست مجوز بهره برداری، سامانه بهین یاب است. بنابراین متقاضیان این پروانه باید از مراجعه حضوری به ادارت و ارگان ها بپرهیزند. از طریق این سامانه و بارگذاری مدارک خواسته شده می توان درخواست اخذ مجوز خود را در کمتر از چند دقیقه ثبت کرد.

نحوه دریافت پروانه بهره برداری صنعت و معدن از وزارت صمت

برای دریافت پروانه بهره برداری صنعت و معدن و تجارت ابتدا باید به سایت بهین یاب مراجعه کنید. سپس باید وارد سایت شده و در آن احراز هویت کنید. بدون احراز هویت و ثبت نام امکان استفاده از خدمات سایت وجود نخواهد داشت.

بعد از احراز هویت، پرسشنامه هایی در اختیار شما قرار می گیرد. در این پرسشنامه ها باید اطلاعات متقاضی پروانه، اطلاعات واحد صنعتی و … را به دقت وارد نمایید. وارد نمودن صحیح اطلاعات مدارک بسیار مهم است. چرا که در صورت بروز هرگونه مغایرت، درخواست اخذ مجوز رد خواهد شد.

بعد از ثبت درخواست، دو ماه طول می کشد تا وزارت صمت بازرسان خود را برای بررسی حضوری به واحد مربوطه اعزام کند. وظیفه بازرس بررسی شرایط واحد صنعتی مربوطه و تطبیق طرح نهایی با طرح توجیهی اولیه است. اگر نتیجه نهایی کار مورد تایید بازرس قرار گیرد مجوز صادر خواهد شد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله شرایط دریافت پروانه بهره برداری را مطالعه نمایید.

صدور مجبور بهره برداری چه مدت زمان طول می کشد؟

صدور مجبور بهره برداری چه مدت زمان طول می کشد؟مدت زمان گرفتن پروانه بهره برداری صنعت و معدن حداقل دو ماه الی 4 ماه طول خواهد کشید. این مدت زمان از تاریخ ثبت درخواست اخذ مجوز بهره برداری شروع خواهد شد. بررسی پرونده درخواست پروانه بهره برداری متقاضیان از سوی کارشناسان وزارت صمت حداقل دو ماه طول خواهد کشید.

اگر مشکلی در مدارک و پرونده وجود نداشته باشد، بعد از دوماه بازرسان به واحد صنعتی مربوطه اعزام می شوند. دقت کنید هر گونه اصلاح و ویرایش مدارک در سامانه بهین یاب موجب افزایش مدت زمان رسیدگی به پرونده خواهد شد.

برای اخذ فوری پروانه بهره برداری به دانش حقوقی بالایی نیاز خواهید داشت. کارشناسان موسسه ثبت خوارزمی می توانند به شما کمک کرده تا این مجوز را در کوتاهترین زمان ممکن دریافت کنید. پس دیگر نگران اتلاف زمان خود نباشید.

آیا پروانه بهره برداری نیاز به تمدید دارد؟

نیاز به تمدید پروانه بهره برداری صنعت و معدن بستگی به این دارد که واحد صنعتی مربوطه در کجا قرار دارد. اگر واحد صنعتی در شهرستان ها واقع شده باشد، پروانه بهره برداری تا زمانی که واحد تولیدی فعال باشد، معتبر خواهد بود. در نتیجه نیازی به تمدید آن نیست. اما اگر واحد صنعتی در تهران باشد، پروانه بهره برداری تنها برای یکسال برای وی صادر خواهد شد.

در صورت تمدید مجدد، میزان اعتبار این پروانه 3 سال خواهد بود. اگر مجددا تمدید صورت گیرد، مجوز بهره برداری برای 5 سال دیگر اعتبار خواهد داشت. اگر بعد از 5 سال مجددا این مجوز تمدید شود، این بار اعتبار آن دائمی خواهد بود.

آنچه در این مطلب مطالعه خواهید کرد:راهنمای اخذ پروانه بهره‌برداری واحد‌های صنعتی و تولیدی

هزینه صدور مجوز بهره برداری برای واحدهای صنعتی

هزینه صدور پروانه بهره برداری صنعت و معدن به خودی خود هزینه زیادی ندارد. بنابراین با پرداخت مبلغ کمی می توانید این مجوز را از وزارت صمت اخذ کنید. بیشتر هزینه های این مجوز مربوط به هزینه های خرید تجهیزات و ماشین آلات و نصب آن ها برای اخذ مجوز هستند.

همچنین باید هزینه استخدام پرسنل و اخذ سایر مجوزها و تاییدیه ها را نیز در نظر بگیرید. برای اطلاعات از قیمت دقیق و بروز هزینه اخذ مجوز بهره برداری، با شماره تلفن های موجود در سایت تماس بگیرید.

جمع بندی

در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی پروانه بهره برداری صنعت و معدن، میزان اهمیت این مجوز و مزایای اخذ آن را معرفی کردیم. همچنین نحوه دریافت مجوز بهره برداری و شرایط لازم برای آن را توضیح دادیم. جهت کسب اطلاعات کامل و جامع در مورد ثبت درخواست پروانه بهره برداری حتما فرم مشاوره سایت را تکمیل کنید.

نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان