راهنمای استعلام عدم فعالیت شرکت

استعلام عدم فعالیت شرکت

استعلام عدم فعالیت شرکت زمانی انجام می شود که یک شخص حقوقی به عنوان مودی درخواست عدم فعالیت داشته باشد. شرکت هایی که بنا به دلایلی غیرفعال هستند هیچگونه فعالیت تجاری و اقتصادی و کسب درآمدی ندارند. در نتیجه این شرکت ها مشمول معافیت های مالیاتی خواهند بود.

حال سازمان امور مالیاتی کشور از کجا بداند که این مودی واقعا هیچ فعالیتی نداشته و میزان درآمد آن صفر بوده است؟ استعلام عدم فعالیت شرکت بهترین گزینه است. در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی می خواهیم این استعلام را معرفی کرده و به باید و نبایدهای آن بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر فرم مشاوره رایگان سایت را پر کنید تا کارشناسان در اسرع وقت با شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

استعلام عدم فعالیت شرکت چیست؟

استعلام عدم فعالیت شرکت چیست؟استعلام عدم فعالیت شرکت زمانی انجام می شود که شرکت تقاضای ثبت عدم فعالیت را داشته باشد. شرکت هایی که غیرفعال بوده و هیچ درآمدی ندارند، ملزم به پرداخت مالیات نخواهند بود. در واقع این شرکت ها می توانند درخواست عدم فعالیت خود را به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه دهند.

سازمان امور مالیاتی کشور نیز با استعلام هایی که انجام می دهد، از عدم فعالیت مودی و عدم کسب درآمد آن مطمئن خواهد شد. اگر درخواست مودی قبول شود، دیگر نیازی به پرداخت مالیات نخواهد بود. اما اگر استعلام ها فعالیت اقتصادی مودی را نشان دهند، درخواست عدم فعالیت از سوی سازمان امور مالیاتی رد خواهد شد.

چرا استعلام عدم فعالیت شرکت مهم است؟

شاید شما نیز این سوال را داشته باشید که اصلا چرا انجام استعلام عدم فعالیت شرکت مهم است؟ متاسفانه برخی از مودیان با وجود داشتن فعالیت اقتصادی و کسب درآمد، برای آن که مالیات پرداخت نکنند اعلام عدم فعالیت می کنند. در واقع این مودیان با تقلب می خواهند خود را از پرداخت مالیات معاف کنند.

وظیفه سازمان امور مالیاتی این است که از روی دادن چنین تقلب هایی جلوگیری کرده و صحت عدم فعالیت مودی را بررسی کند. بنابراین عدم اجازه به فرار مالیاتی و تقلب در پرداخت مالیات با انجام استعلامات ویژه صورت می گیرد.

استعلام عدم فعالیت شرکت توسط چه کسانی صورت می گیرد؟

استعلام عدم فعالیت شرکت توسط سازمان امور مالیاتی کشور انجام می شود. این سازمان یکی از زیرمجموعه های بسیار مهم وزارت امور اقتصاد و دارایی است. سازمان امور مالیاتی کشور وظیفه دریافت مالیات از مودیان، مشخص کردن مودیان و انجام سایر امور مالیاتی را به عهده دارد.

کارشناسان سازمان امور مالیاتی کشور وظیفه استعلام عدم فعالیت مودیان را به عهده دارند. این کارشناسان با استعلام هایی که انجام می دهند، فعالیت یا عدم فعالیت مودی را اثبات خواهند کرد. بنابراین وظیفه انجام استعلام عدم فعالیت شخص حقوقی بر عهده کارشناسان امور مالیاتی است.

آنچه در این مطلب مطالعه خواهید کرد: آشنایی با دلایل عدم فعالیت شرکت سهامی خاص

نحوه استعلام عدم فعالیت شرکت

نحوه استعلام عدم فعالیت شرکتاستعلام عدم فعالیت شرکت به صورت کلی فعالیت های تجاری و اقتصادی شرکت را بررسی می کند. در این استعلامات باید عدم فعالیت تجاری و کسب درآمد شرکت اثبات شود، در غیر این صورت مودی معافیت مالیاتی دریافت نخواهد کرد.

استعلام عدم فعالیت مودی از طریق استعلام گرفتن از تمامی حساب های بانکی، بررسی دفاتر قانونی، بررسی اظهارنامه و … انجام می شود. بنابراین بسیار مهم است که مودی از هر نظری فاقد فعالیت باشد. در ادامه می خواهیم نحوه استعلام گرفتن عدم فعالیت شرکت را بررسی کنیم.

بررسی اظهارنامه مالیاتی ثبت شده توسط مودی

بررسی اظهارنامه یکی از مراحل مهم استعلام عدم فعالیت شرکت است. برخی از شرکت ها فکر می کنند در صورت نداشتن هیچگونه درآمدی دیگر نیازی نیست که اظهارنامه مالیاتی ثبت کنند. اما این باور کاملا نادرست است. چرا که تمامی مودیان چه در صورت فعالیت و چه در صورت عدم فعالیت موظف به ارائه اظهارنامه هستند. عدم ارسال اظهارنامه، فرار مالیاتی تلقی شده و مودیان را مشمول جرایم مالیاتی می کند. شرکت هایی که غیرفعال هستند موظف به ارائه اظهارنامه عدم فعالیت اشخاص حقوقی هستند.

در این اظهارنامه باید حساب سود و زیاد مودی صفر باشد. در این صورت به آن اظهارنامه صفر مالیاتی می گویند. کارشناسان سازمان امور مالیاتی این اظهارنامه را به دقت مورد بررسی قرار می دهند. در صورتی که اظهارنامه کسب درآمد را نشان دهد، مودی از پرداخت مالیات معاف نخواهد شد.

بررسی تمامی دفاتر قانونی مودی

دفاتر قانونی، دفاتری هستند که تمامی شرکت ها موظف به تکمیل، ارائه و پلمپ آن ها می باشند. در این دفاتر تمامی صورتحساب های شرکت، درآمدها، زیان ها، جزئیات قراردادها و … باید ثبت شوند. در واقع تمامی اطلاعات مالی شرکت در دفاتر قانونی ثبت خواهند شد.

به همین دلیل این دفاتر منبع معتبری برای بررسی وضعیت مالی شرکت هستند. در نتیجه کارشناسان سازمان امور مالیاتی نیز تمامی دفاتر قانونی مودی در سال مالی مدنظر بررسی می کنند. دفاتر قانونی نیز باید عدم فعالیت و عدم کسب درآمد مودی را در سال مالی نشان دهند. ثبت هرگونه خرید و فروش در این دفاتر مانع از تایید درخواست عدم فعالیت شرکت خواهد شد.

استعلام از حساب های بانکی شرکت

در استعلام عدم فعالیت شرکت، تمامی حساب های بانکی مربوط به شرکت بررسی می شوند. در هنگام ثبت شرکت، نمایندگان قانونی یکسری حساب های بانکی را به عنوان حساب های بانکی شرکت به مراجعه ارائه می دهند. در واقع این حساب های بانکی همگی متعلق به مودی هستند.

هر گونه تراکنش و گردش مالی در حساب های بانکی شرکت، فعالیت اقتصادی محسوب می شود. بنابراین صاحبان شرکت ها باید دقت کنند که در مدت زمان عدم فعالیت، نباید از حساب های بانکی شرکت استفاده کرد. چرا که کوچک ترین تراکنش ها به منزله فعالیت تجاری هستند. تمامی استعلامات حساب های بانکی شرکت، از بانک مدنظر دریافت خواهند شد.

بررسی تمام خرید و فروش های ثبت شده به نام شرکت یا اعضاء

معاملات خرید و فروش ثبت شده به نام شرکت یا هر کدام از اعضای شرکت، فعالیت اقتصادی و تجاری محسوب می شود. به همین دلیل شرکت هایی که فعالیت ندارند، باید از انجام هر گونه معامله خرید و فروش و ثبت آن بپرهیزند.

چرا که بررسی این خرید و فروش ها توسط کارشناسان سازمان امور مالیاتی، موجب رد شدن درخواست معافیت مالیاتی می شود. مودیان باید مالیات مربوط به خرید و فروش های ثبت شده و درآمد حاصل از آنان را پرداخت کنند. این خرید و فروش ها شامل خرید تجهیزات و وسایل برای شرکت نیز می شود.

بررسی سایر دفاتر و فاکتورهای شرکت

در استعلام عدم فعالیت شرکت علاوه بر دفاتر قانونی، سایر دفاتر مودی و فاکتورهای شرکت مورد بررسی قرار می گیرند. دفاتر روزنامه، دفاتر کل و فاکتورهای خرید و فروش شرکت باید عدم فعالیت آن را اثبات کنند. دقت کنید حتی انجام کوچکترین خریدهای شخصی با حساب بانکی شرکت و انجام تراکنش و ثبت فاکتور خرید و فروش، فعالیت اقتصادی تلقی می شود. بنابراین اگر قصد درخواست عدم فعالیت شرکت را دارید، باید از انجام خریدهای کوچک و شخصی نیز بپرهیزید.

نتایج استعلام عدم فعالیت شخص حقوقی کدامند؟

نتایج استعلام عدم فعالیت شخص حقوقی کدامند؟نتایج استعلام عدم فعالیت شرکت می توانند به دو صورت باشند: اول این که عدم فعالیت شرکت اثبات شده و شرکت از پرداخت مالیات معاف می شود. دوم این که استعلامات، فعالیت شرکت را نشان داده و درخواست عدم فعالیت مودی رد می شود.

در این حالت شرکت نه تنها باید مالیات تعیین شده را پرداخت کند بلکه مشمول جریمه مالیاتی نیز خواهد شد. چرا که سازمان امور مالیاتی این درخواست عدم فعالیت را به تقلب تلقی می کند. در نتیجه مودی باید هزینه های مربوط به آن را پرداخت نماید. با این اوصاف، مودیان تا زمانی که از عدم فعالیت خود مطمئن نشده اند، نباید درخواست عدم فعالیت دهند.

جمع بندی

در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی نحوه استعلام عدم فعالیت شرکت را به صورت کامل توضیح دادیم. همچنین میزان اهمیت این استعلام و باید و نبایدهای آن را بررسی کردیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر تنها کافیست با شماره تلفن های موجود در سایت تماس بگیرید. مشاوران حقوقی ثبت خوارزمی می توانند شما را در زمینه اعلام عدم فعالیت راهنمایی کنند.

نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان