همه چیز در مورد کارت بازرگانی برای اتباع خارجی

کارت بازرگانی برای اتباع خارجی

مسئله صدور کارت بازرگانی برای اتباع خارجی به یک بحث داغ میان تجار و بازرگانان تبدیل شده است. خصوصا با تغییر قوانین موجود در این حوزه، این مسئله اهمیت بیشتری پیدا کرده است. اتباع خارجی زیادی در ایران مشغول به فعالیت های اقتصادی و واردات و صادرات هستند. مسلما تمامی این اتباع به کارت بازرگانی جهت انجام واردات و صادرات و ترخیص از گمرک نیاز دارند. اما آیا اتباع به راحتی می توانند کارت بازرگانی دریافت کنند؟

اصلا اتباع در چه شرایطی موفق به اخذ کارت بازرگانی خواهند شد؟ در این مطلب از ثبت خوارزمی می خواهیم به نحوه صدور کارت بازرگانی برای اتباع خارجی به صورت کامل بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تنها کافیست فرم مشاوره سایت را پر کنید تا کارشناسان با شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

آیا اخذ کارت بازرگانی برای اتباع خارجی ممکن است؟

آیا اخذ کارت بازرگانی برای اتباع خارجی ممکن است؟

بسیاری از اتباع این سوال را می پرسند که آیا امکان اخذ کارت بازرگانی برای اتباع خارجی در ایران وجود دارد؟ جواب این سوال هم بله است هم خیر! در گذشته اتباع خارجی در ایران می توانستند در قالب شخصی حقیقی اقدام به اخذ کارت بازرگانی کنند.

امروزه به تغییر قوانین اتاق بازرگانی ایران، این امکان تنها برای اتباع خارجی حقوقی فراهم است. یعنی اتباع خارجی می توانند در قالب شخص حقوقی اقدام به اخذ کارت بازرگانی کنند. اما امکان دریافت کارت به عنوان شخص حقیقی وجود نخواهد داشت.

بنابراین اتباع خارجی جهت اخذ کارت بازرگانی ابتدا باید به به ثبت شرکت و تشکیل شخصیت حقوقی بپردازند. تبعه خارجی باید در سمت مدیرعامل شخص مدنظر باشد. سپس از این طریق امکان اخذ کارت بازرگانی برای اتباع خارجی به راحتی وجود خواهد داشت.

اهمیت دریافت کارت بازرگانی برای اتباع خارجی چیست؟

سوال مهمی که ذهن همگان را به خود مشغول می کند این است که اصلا اخذ کارت بازرگانی برای اتباع خارجی چه اهمیتی دارد؟ چرا اتباع خارجی باید در ایران کارت بازرگانی داشته باشد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که هر گونه واردات و صادرات و تجارت بین الملل در ایران نیازمند داشتن کارت بازرگانی است.

انجام هر یک از این اقدامات بدون کارت بازرگانی ممکن نیست و قاچاق محسوب می شود. بنابراین اتباع خارجی جهت انجام واردات و صادرات، ترخیص کالا از گمرک، شرکت در نمایشگاه ها و … به این کارت نیاز دارند.

از طرفی کارت بازرگانی برای اتباع خارجی حقوقی امتیازات فراوانی به آن ها در حوزه امور مالیاتی می دهد. برخورداری از معافیت های مالیاتی و تخفیفات مالیاتی تنها از طریق این کارت امکان پذیر است. پس تمامی اشخاص حقوقی برای مراوده های تجاری خود به این کارت نیاز دارند.

شرایط اخذ کارت بازرگانی برای اتباع خارجی حقوقی

شرایط اخذ کارت بازرگانی برای اتباع خارجی حقوقینکات و شرایط مهمی در مورد اخذ کارت بازرگانی برای اتباع خارجی حقوقی وجود دارند که دانستن آن ها خالی از لطف نیست. مخصوصا اگر قصد اخذ این کارت را به عنوان تبعه خارجی حقوقی دارید.

  • برای اخذ کارت بازرگانی حتما باید در اداره ثبت شرکت، شرکت ثبت کرده و شخصیت حقوقی تشکیل داده باشید.
  • تبعه خارجی باید در سمت مدیرعامل شخصیت حقوقی باشد.
  • عدم سوء پیشینه کیفری برای مدیرعامل لازم است.
  • مدیرعامل باید پروانه کار و اقامت معتبر و قانونی در داخل کشور داشته باشد.
  • مدیران خارجی باید از سوی سفارتخانه های کشور خودشان در ایران تایید شوند.
  • متقاضی کارت بازرگانی برای اتباع خارجی باید ظرف مدت یک ماه مدارک خود را تحویل داده و تکمیل پرونده کند.
  • هیچ شخصی نمی تواند بیش از یک کارت بازرگانی داشته باشد.
  • کارت بازرگانی برای اتباعی صادر می شود که کشور آن ها برای اتباع ایرانی نیز امکان صدور کارت بازرگانی را فراهم کرده باشد.

شرایط لازم برای اخذ کارت بازرگانی اتباع حقیقی

شاید با خواندن این تیتر تعجب کنید. چرا که ما گفتیم اخذ کارت بازرگانی برای اتباع خارجی حقیقی امکان پذیر نیست. بله درست است. اما منظور ما از تیتر بالا، شرایط لازم برای مدیرعامل شرکت حقوقی است. یعنی تبعه خارجی که به عنوان مدیرعامل شرکت خواستار کارت بازرگانی تعین می شود، باید شرایط زیر را داشته باشد.

  • حداقل 21 سال تمام
  • داشتن سه سال فعالیت تجاری و تولیدی در حوزه مورد فعالیت
  • داشتن مجوز تولید از یکی از وزارتخانه های تولیدی (برای تولیدی ها)
  • داشتن حساب جاری در یکی از شعبه بانک های خارجی
  • عدم ورشکستگی به تقلب یا تقصیر
  • عدم سوء پیشینه کیفری
  • داشتن اقامت معتبر در کشور و پروانه کار
  • داشتن دفترهای قانونی و ارائه اظهارنامه ثبتی
  • عدم اشتغال تمام وقت در سازمان ها، وزارتخانه ها یا نهادهای دیگر
  • نداشتن محکومیت موثر کیفری

چه اتباعی نمی توانند جهت اخذ کارت بازرگانی اقدام کنند؟

کارت بازرگانی برای اتباع خارجی برای همه افراد صادر نمی شود. در واقع برخی از اتباع نمی توانند جهت اخذ این کارت اقدام کنند. اشخاصی که نمی تواند کارت بازرگانی دریافت کنند عبارتند از:

  • افراد ورشکسته که هنوز امور تصفیه آن ها به اتمام نرسیده است.
  • اشخاصی که سابقه فعالیت مناسب یا مدرک تحصیلی مرتبط با موضوع فعالیت شرکت حقوقی مدنظر را ندارند.
  • افرادی که مشهور به فساد اخلاقی و سوء استفاده هستند.
  • اشخاصی که به دلیل انجام برخی از جرائم از سوی مراجع قضایی از تمام یا برخی از حقوق اجتماعی محروم شده اند.
  • کسانی که اعتیاد داشته یا سوء سابقه کیفری در پرونده خود دارند.
  • افرادی که سفارتخانه آن ها در کشور، صلاحیت آن ها را تایید نمی کند.

نقش سازمان سرمایه گذاری در صدور کارت بازرگانی برای اتباع

نقش سازمان سرمایه گذاری در صدور کارت بازرگانی برای اتباعسازمان سرمایه گذاری می تواند تا حدودی صدور کارت بازرگانی برای اتباع خارجی را آسان تر کند. سازمان سرمایه گذاری یک معرفی نامه به اتباع خارجی سرمایه گذار در ایران ارائه می دهد. وزارت بازرگانی با توجه به این معرفی نامه ممکن است صدور کارت بازرگانی برای اتباع خارجی را تسهیل کرده و سخت گیری کمتری در این زمینه از خود نشان دهد. البته این معرفی نامه بدین معنی نیست که وزارت بازرگانی کارت را بدون چون و چرا صادر می کند. بلکه ممکن است تنها مقداری این روند را تسریع بخشد.

فرایند صدور کارت بازرگانی برای اتباع خارجی چگونه است؟

فرایند صدور کارت بازرگانی برای اتباع خارجی ترکیبی از فرایند ثبت شرکت و فرایند اخذ کارت بازرگانی است. برای این کار لازم است حتما اقدامات زیر را انجام دهید.

  1. ابتدا باید مدارک لازم برای ثبت شرکت را جمع آوری کرده و اقدامات مربوط به ثبت شرکت را انجام دهید.
  2. بعد از ثبت شرکت به صورت رسمی و قانونی، نوبت به ارائه مدارک ثبت شرکت، مدارک شناسایی مدیران، مدارک مالی شرکت می رسد.
  3. سپس باید به سازمان سرمایه گذاری مراجعه کرده و از این سازمان معرفی نامه سرمایه گذاری بگیرید. این معرفی نامه صدور کارت بازرگانی را تسهیل می کند.
  4. درخواست اخذ کارت بازرگانی را همراه با پرداخت هزینه ها به وزارت بازرگانی تحویل دهید.
  5. بعد از ثبت نهایی و پرداخت تمامی هزینه های مربوط به ثبت شرکت و صدور کارت بازرگانی، کارت بازرگانی صادر می شود.

پس جهت صدور کارت بازرگانی برای اتباع خارجی ابتدا باید ثبت شرکت صورت گرفته، سپس درخواست اخذ کارت بازرگانی قید شود.

هزینه صدور کارت بازرگانی برای اتباع خارجی چقدر است؟

هزینه صدور کارت بازرگانی برای اتباع خارجی مقداری بیشتر از اشخاص ایرانی است. چرا که اتباع خارجی مجبورند در قالب شخصیت حقوقی نسبت به اخذ کارت بازرگانی اقدام کنند. این مورد خود موجب افزایش هزینه ها خواهد شد. زیرا باید هزینه های ثبت شرکت را نیز به هزینه های اخذ کارت بازرگانی افزود. جهت کسب اطلاعات دقیق در مورد قیمت صدور کارت بازرگانی برای تبعه های خارجی حتما با شماره تلفن های موجود در سایت تماس بگیرید.

جمع بندی

اگر قصد صدور کارت بازرگانی برای اتباع خارجی را دارید، می توانید این کار را به ثبت خوارزمی بسپارید. ثبت خوارزمی یکی از بهترین موسسه هایی است که می تواند امور مربوط به ثبت شرکت و اخذ کارت بازرگانی را در کوتاه ترین زمان ممکن برای شما انجام دهد. برای این کار، فرم مشاوره سایت را پر کنید.

نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان