واردات کالا با کارت بازرگانی چگونه است؟

وادات کالا با کارت بازرگانی

از گذشته‌های دور تاکنون تجار مختلف مشغول واردات و صادرات کالا به کشور‌های مختلف بوده‌اند. امروزه واردات کالا با کارت بازرگانی و زیر نظر قانون انجام می‌شود. در واقع هر بازرگانی نمی‌توان سر خود و به صورت شخصی اقدام به ورود کالا به کشور کند. زیرا این کار قاچاق بوده و جرم محسوب می‌شود. کارت بازرگانی برای ترخیص کالا جهت صادرات و واردات آن کاربرد دارد.

به همین دلیل امروزه بسیاری از اشخاص حقیقی و حقوقی برای انجام تجارت خود این کارت را اخذ می‌کنند. اما واردات کالا با کارت بازرگانی چگونه است؟ در این مقاله از مؤسسه ثبت خوارزمی به کاربرد کارت بازرگانی در واردات کالا می‌پردازیم. اگر سؤالات بیشتری داشتید، فرم مشاوره رایگان سایت را پر کنید تا کارشناسان در اسرع وقت با شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اهمیت کارت بازرگانی برای واردات کالا

اهمیت کارت بازرگانی برای واردات کالاکارت بازرگانی، کارتی است که تجار با استفاده از آن می‌توانند به واردات و صادرات کالا و ترخیص آن از گمرک بپردازند. هم اشخاص حقیقی و هم اشخاص حقوقی به عنوان بازرگان می‌توانند نسبت به اخذ این کارت اقدام کنند.

دریافت کارت بازرگانی علاوه بر واردات و صادرات کالا دارای کاربرد‌ها و مزایای بسیاری است. با استفاده از این کارت می‌توان از معافیت‌ها و تخفیفات مالیاتی به راحتی استفاده کرد.

همچنین امکان گرفتن ویزای تجاری کشور‌های دیگر و سفر به کشور‌های خارجی با استفاده از کارت بازرگانی بسیار آسان است. این کارت امکان شرکت کردن در نمایشگاه‌ها و مناسبات تجاری بین‌المللی را به تجار می‌دهد.

مراحل واردات کالا با کارت بازرگانی

مراحل واردات کالا با کارت بازرگانیواردات کالا با کارت بازرگانی جهت تأمین نیاز‌های داخلی کشور به آن کالا و افزایش رقابت در میان کالا‌های خارجی و داخلی انجام می‌شود. همچنین زمانی که امکان ساخت یک کالا در داخل کشور مقدور نیست، آن کالا را از کشور‌های خارجی وارد می‌کنند.

خرید و وارد کردن کالا به کشور به این آسانی‌ها هم نیست. زیرا این کار دارای مراحل مشخص و ویژه‌ای است. در ادامه می‌خواهیم به صورت کامل مراحل واردات کالا را با استفاده از اخذ کارت بازرگانی توضیح دهیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره تلفن‌های موجود در سایت تماس گرفته و با کارشناسان حقوقی در ارتباط باشید.

اخذ کارت بازرگانی اشخاص حقیقی یا حقوقی

اولین مرحله جهت واردات کالا با کارت بازرگانی این است که تجار باید جهت اخذ این کارت از نهاد‌های ذیربط اقدام کنند. کارت اشخاص حقیقی به نام خود شخص و کارت اشخاص حقوقی به نام شرکت صادر خواهد شد. این کارت را می‌توانید به صورت آنلاین و غیرحضوری دریافت نمایید.

فراموش نکنید مدارک مورد نیاز برای اخذ کارت بازرگانی خود را حتماً تهیه کنید. زیرا بدون این مدارک امکان اخذ کارت بازرگانی وجود ندارد.

مشخص کردن حوزه فعالیت برای انجام تجارت

برخی از تجار ترجیح می‌دهند تنها در یک حوزه خاص ورود کرده و در آن حوزه اقدام به تجارت و واردات کالا نمایند. اما برخی دیگر از تجار به صورت پراکنده کار کرده و در زمینه‌های مختلفی اقدام به انجام تجارت می‌کنند. بنابراین قبل از آن که کالایی را وارد کنید، تصمیم بگیرید که می‌خواهید دقیقاً در چه حوزه یا حوزه‌هایی فعالیت کنید.

اطلاع یافتن از آخرین قوانین و مقررات واردات کالا

قوانین تجارت کشور‌ها همواره در حال تغییر هستند و پیش‌بینی این قوانین نیز کار ساده‌ای نیست. هر کشوری بنا بر دلایلی ممکن است برای مدت محدودی واردات یا واردات یک کالای مخصوص را ممنوع کند.

متأسفانه این اتفاق موجب ضرر و زیان بسیاری از تجار می‌شود. بنابراین قبل از ورود یک کالا ابتدا هم از قوانین کشور وارد‌کننده و هم صادر‌کننده اطمینان حاصل نمایید. ان گونه از بروز ضرر و زیان فراوان جلوگیری خواهد شد.

انتخاب نوع محصول وارداتی به همراه کشور وارد‌کننده

در این مرحله از واردات کالا با کارت بازرگانی تجار باید محصول و کشور مورد نظر خود را انتخاب کنند. سپس با فروشنده‌های مختلف آن محصول مذاکره‌هایی داشته باشند.

اگر به دنبال خرید و واردات یک کالای خاص هستید، باید فروشنده‌های آن کالا را در کشور‌های مختلف پیدا کنید. این گونه می‌توانید باکیفیت‌ترین محصول را با قیمت مناسب از فروشنده مربوطه خریداری نمایید.

مذاکره با فروشنده محصول و درخواست اخذ پروفرما

پس از آنکه از فروشنده و کالایی که می‌خواهید خریداری کنید، اطمینان حاصل کردید، نوبت به اخذ پروفرما می‌رسد. در واقع پروفرما یک نوع پیش فاکتور است که توسط فروشنده برای خریدار صادر می‌گردد.

در این پیش فاکتور اطلاعات کامل و دقیق مربوط به کالا و مشخصات آن باید درج شوند. نحوه تنظیم این پیش فاکتور بسیار مهم سات. زیرا خریدار با توجه به این پیش فاکتور یا پروفرما کالا را خریداری می‌کند.

اخذ مجوز‌های لازم و انجام ثبت سفارش خرید کالا

همان طور که قبلاً اشاره کردیم، برای واردات کالا به صورت قانونی نیاز است که مجوز‌های رسمی از ارگان‌های مربوطه اخذ کنید. در این مرحله لازم است ابتدا به سامانه ثبت سفارش سازمان صنعت، معدن و تجارت مراجعه نمایید. سپس سفارش خود را همراه با مدارک لازم از جمله پیش فاکتور در این سامانه آپلود کنید.

در واقع این سازمان است که تعیین می‌کند شما حق وارد کردن کالای فوق را دارید یا خیر. اگر درخواست شما تأیید شود، مجوز سازمان صمت را جهت واردات کالا دریافت خواهید کرد. البته گاهی مواقع بسته به نوع کالای وارداتی باید مجوز‌های دیگری از از ارگان‌های دیگر اخذ نمایید.

تخصیص ارز مورد نیاز و حواله مبلغ پروفرما

بعد از آن که ثبت سفارش شما تأیید شد می‌توانید جهت اخذ ارز و خرید کالا از فروشنده اقدام نمایید. سامانه نیما، سامانه‌ای است که دولت از طریق آن ارز‌های دولتی، نیمایی، آزاد و… را به تجار اختصاص می‌دهد. ارزی که به شما اختصاص پیدا می‌کند بستگی به نوع کالایی دارد که وارد می‌کنید.

معمولاً کالا‌های اساسی می‌توانند ارز دولتی دریافت کرده و به راحتی وارد شوند. با استفاده از حواله ارزی، اعتبار اسنادی، وصول اسنادی، چک و… می‌توانید مبلغ مورد نظر را به فروشنده پرداخت نمایید.

مشخص نمودن حمل و نقل و بیمه کالای وارداتی

بعد از آن که کالا را از فروشنده خریداری کردید، نوبت به حمل کالا به کشور مقصد و تعیین بیمه برای آن می‌رسد. روش‌های مختلفی برای حمل و نقل کالا‌های خریداری شده وجود دارند. انتخاب نوع روش بستگی به فاصله کشور مبدا و مقصد، نوع کالا و بودجه تاجر دارد.

حمل و نقل هوایی، آبی و زمینی برای حمل و نقل کالا انجام می‌شود که معمولاً نوع زمینی به صرفه‌تر است. همچنین در حین حمل و نقل کالای مورد نظر ممکن است به دلایل مختلفی ضرر و زیان ببیند. به همین دلیل تمامی تجار جهت جلوگیری از ضرر مالی بهتر است بار خود را بیمه کنند. شرکت‌های مختلفی جهت بیمه بار وجود دارند.

ترخیص کالا از گمرک با استفاده از کارت بازرگانی

ترخیص کالا از گمرک با استفاده از کارت بازرگانیبعد از آن که کالا به کشور مقصد و مورد نظر تاجر رسید، به انبار گمرک منتقل می‌شود تا کار‌های ترخیص آن صورت گیرند. یکی از بزرگترین مزایای واردات کالا با کارت بازرگانی امکان ترخیص آسان آن با کارت بازرگانی است.

در این مرحله می‌توانید کالای خود را که به گمرک رسیده است با ارائه مدارک و اسناد مخصوص و پرداخت مالیات‌های آن ترخیص نمایید. بعد از ترخیص مالا امکان وارد نمودن آن به بازار و فروش کالا وجود دارد.

جمع‌بندی

در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی به صورت کامل به چگونگی واردات کالا با کارت بازرگانی و همچنین مزایای این کارت پرداختیم. جهت اخذ کارت بازرگانی و یا تمدید آن می‌توانید فرم مشاوره رایگان سایت را پر کنید. مشاوران حقوقی بیشترین کمک را در این راستا به شما خواهند کرد.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان