همه چیز در مورد پروانه بهره برداری کارگاهی

پروانه بهره برداری کارگاهی

صاحبان کارگاه ها و واحدهای صنعتی جهت شروع به کار تولید به پروانه بهره برداری کارگاهی نیاز دارند. وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) وظیفه ارائه این مجوز را به کارگاه های سراسر کشور به عهده دارد. با استفاده از این مجوز کارگاه های صنعتی می توانند روند تولید گسترده محصولات یا کالاهای خود را شروع کرده و به کسب درآمد بپردازند.

همچنین اخذ این مجوز با مزایا و امتیازات ویژه ای برای کارگاه های تولیدی و صنعتی همراه است. اما اخذ این مجوز به این آسانی ها هم نیست و چالش ها و باید و نبایدهای فراوانی دارد. در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی می خواهیم پروانه بهره برداری کارگاهی را معرفی کرده و نحوه اخذ آن را توضیح دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید فرم مشاوره رایگان سایت را پر کنید تا مشاوران حقوقی موسسه در اسرع وقت با شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

پروانه بهره برداری کارگاهی چیست؟

پروانه بهره برداری کارگاهی چیست؟پروانه بهره برداری کارگاهی، مجوزی است که به افراد اجازه بهره برداری از کارگاه، تولید محصول و کسب درآمد را می دهد. کارگاه های تولیدی و صنعتی برای آنکه بتوانند کالای مورد نظر خود را تولید و به بازار ارائه دهند به مجوز نیاز خواهند داشت. بنابراین شروع فعالیت کارگاه باید زیر نظر ارگان های مربوطه باشد.

با پروانه بهره برداری می توان از خط تولید کارگاه و تجهیزات موجود در آن بهره برداری کرد. خط تولید کارگاه می تواند با استفاده از مواد اولیه، محصول نهایی مدنظر را بسازد. بنابراین ساخت محصول، وارد کردن آن در بازار و فروش آن تنها از طریق اخذ این مجوز امکان پذیر خواهد بود.

تفاوت جواز تاسیس با پروانه بهره برداری

تفاوت جواز تاسیس با پروانه بهره برداریبسیاری از افراد پروانه بهره برداری کارگاهی را با جواز تاسیس اشتباه می گیرند. فرق این دو مجوز از نامشان مشهود است. جواز تاسیس برای تاسیس و راه اندازی کارگاه کاربرد دارد. یعنی شما در ابتدای کار که قصد تاسیس کارگاه و احداث آن را دارید، ابتدا باید از وزارت صمت این مجوز را دریافت کنید. اما مجوز بهره برداری جهت استفاده و بهره برداری کارگاه کاربرد دارد.

یعنی زمانی که کارگاه کامل شده و تجهیزات آن آماده به کار هستند، این پروانه برای شروع به کار باید اخذ شود. داشتن جواز تاسیس جهت اخذ پروانه بهره برداری ضروری است. به واحدهایی که جواز تاسیس دریافت نکرده اند، مجوز بهره برداری تعلق نخواهد گرفت.

جهت کسب اطلاعات بیشتر بخوانید: پروانه بهره برداری چیست؟

چرا اخذ پروانه بهره برداری مهم است؟

اخذ پروانه بهره برداری کارگاهی برای تمامی واحدهای صنعتی و تولیدی لازم است. هیچ کارگاه یا واحد تولیدی حق ندارد بدون اخذ این مجوز، محصولات خود را در سطح گسترده تولید کرده و وارد بازار کند. بنابراین بهره برداری از تجهیزات و خطوط تولید کارگاه تنها از طریق این مجوز ممکن خواهد بود.

از طرفی بهره برداری از کارگاه بدون دریافت این مجوز مشمول جزای نقدی و پلمپ واحد تولیدی خواهد بود. بنابراین اگر کارگاهی بدون این مجوز اقدام به شروع فعالیت کند، توسط ارگان های ذیربط پلمپ شده و باید جریمه نقدی نیز پرداخت نماید. جهت جلوگیری از این اتفاق توصیه می کنیم حتما پروانه بهره برداری واحد مدنظر را از وزارت صنعت، معدن و تجارت اخذ کنید.

مزایای دریافت پروانه بهره برداری کارگاهی

دریافت پروانه بهره برداری کارگاهی مزایای زیادی برای کارگاه ها و واحدهای تولیدی و صنعتی به همراه دارد. به همین دلیل تقاضا برای دریافت این پروانه بسیار بالا می باشد. مهم ترین مزایای اخذ این مجوز به شرح زیر هستند.

  • با این مجوز می توان از معافیت های سازمان امور مالیاتی و از تشویقات وزارت صمت بهره برد.
  • می توان تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز کارگاه را بدون پرداخت هزینه گمرک از خارج از کشور وارد کرد.
  • امکان شرکت در تمامی مناقصه های دولتی و خصوصی با این مجوز وجود دارد.
  • بهره گیری از تمامی تسهیلات بانکی و امکانات دولتی همراه با وام هایی با کارمزد کم و بلند مدت وجود خواهد داشت.
  • معافیت از پرداخت جریمه های مالیاتی تا یکسال
  • پرداخت هزینه های مربوط به برق با تعرفه صنعتی
  • اقدام به ثبت برند تجاری با پروانه بهره برداری کارگاهی

شرایط مهم اخذ مجوز بهره برداری کارگاه

شرایط مهم اخذ مجوز بهره برداری کارگاهکارگاه ها و واحدهای تولیدی برای دریافت پروانه بهره برداری کارگاهی باید دارای شرایط خاصی باشند. در واقع رعایت تمامی این شرایط برای اخذ این مجوز لازم است. چرا که مجوز بهره برداری جزء آن دسته از مجوزهایی می باشد که اخذ آن به رعایت نکات فراوانی نیاز دارد. وگرنه اخذ نخواهد شد. مهم ترین شرایط برای اخذ این پروانه به شرح زیر هستند.

  • تمامی ماشین آلات و تجهیزات مربوط به خط تولید محصولات باید نصب و راه اندازی شوند.
  • کارگاه حداقل یک نمونه آزمایشی از محصولی که باید تولید شود، تولید کرده باشد.
  • ارائه طرح توجیهی متقاعدکننده و اقتصادی
  • اخذ تمامی گواهینامه های مربوط به ایمنی و بهداشت کار
  • داشتن جواز تاسیس
  • ارائه صلاحیت فنی و تایید کارگاه توسط بازرس فنی وزارت صمت

جهت اطلاع از تمامی شرایط لازم برای اخذ این مجوز، مقاله شرایط دریافت پروانه بهره برداری را مطالعه کنید.

نحوه اخذ مجوز بهره برداری برای کارگاه

برای اخذ پروانه بهره برداری کارگاهی ابتدا باید درخواست اخذ مجوز خود را به وزارت صمت ارائه دهید. خوشبختانه تمامی این امور از طریق سامانه این وزارتخانه به نام سامانه بهین یاب (http://behinyab.ir) قابل انجام خواهند بود. ابتدا وارد این سایت شده و احراز هویت نمایید. بعد از احراز هویت می توانید وارد سامانه شده و درخواست خود را مبنی بر اخذ مجوز بهره برداری تکمیل کنید. دقت کنید ثبت نام در سامانه و تکمیل فرم پرسشنامه سامانه ضروری می باشد.

تمامی اطلاعات خواسته شده در فرم ها را باید طبق اطلاعات مدارکتان به صورت کامل دقیق وارد نمایید. در مقاله راهنمای اخذ پروانه بهره برداری واحدهای صنعتی و تولیدی، نحوه اخذ این مجوز را به صورت کامل و جامع توضیح داده ایم. همچنین مدارک لازم برای اخذ این پروانه را ذکر کرده ایم.

مدت زمان اعتبار مجوز بهره برداری کارگاهی

شاید برای شما هم سوال باشد که مدت اعتبار پروانه بهره برداری کارگاهی چقدر است؟ اگر کارگاه مربوطه در شهرستان ها واقع شده باشد مدت اعتبار آن تا زمانی است که کارگاه فعال باشد. اما اگر کارگاه در تهران قرار داشته باشد ابتدا مجوز بهره برداری برای یکسال ارائه خواهد شد. بعد از یکسال می توان آن را برای سه سال دیگر تمدید کرد. بعد از اتمام این سه سال، پروانه کارگاهی برای پنج سال دیگر نیز تمدید می شود. اگر بعد از 5 سال، کارگاه همچنان بدون هیچ مشکلی و با پرداخت مرتب مالیات خود مشغول به فعالیت باشد، مجوز دائمی خواهد شد.

اخذ پروانه بهره برداری برای کارگاه چقدر طول می کشد؟

اخذ پروانه بهره برداری برای کارگاه چقدر طول می کشد؟پروانه بهره برداری کارگاهی از آن دسته از مجوزهایی است که اخذ آن می تواند مدت زمانی زیادی طول بکشد. در بهترین شرایط اخذ ایم مجوز 4 الی 5 ماه طول خواهد کشید. حال اگر کم و کاستی در مدارک یا شرایط موجود برای اخذ مجوز وجود داشته باشد، این مدت زمان نیز طولانی تر خواهد شد.

بررسی درخواست مجوز بهره برداری متقاضیان توسط وزارت صمت ممکن است دو ماه طول بکشد. همچنین دو الی سه ماه طول می کشد تا این وزارت بازرسان خود را جهت بررسی کارگاه اعزام کند. در نتیجه این روند می تواند بسیار طولانی باشد.

اخذ فوری پروانه بهره برداری کارگاه با موسسه ثبت خوارزمی

اگر می خواهید پروانه بهره برداری کارگاهی را رد مدت زمان بسیار کمی اخذ کنید، به کمک کارشناسان و مشاوران حقوقی نیاز خواهید داشت. مشاوران ثبت خوارزمی، مشاوره ای کامل در مورد مدارک، شرایط و نحوه اخذ این مجوز به شما ارائه خواهند داد. از طریق این موسسه می توانید مجوز مدنظر خود را در کمترین مدت زمان ممکن دریافت کنید.

جمع بندی

در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی، پروانه بهره برداری کارگاهی را به شما معرفی کردیم. همچنین شرایط لازم برای اخذ این پروانه و نحوه دریافت آن را نیز توضیح دادیم. جمع آوری کامل مدارک و مهیا کردن تمامی شرایط می تواند تاثیر زیادی در کاهش مدت زمان دریافت این مجوز داشته باشد.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان