نمونه اساسنامه مؤسسه آموزشی و فرهنگی (مدرسه)

اساسنامه مؤسسه آموزشی و فرهنگی جزء الزامی‌ترین مدارکی است که برای ثبت این نوع مؤسسه‌ها مورد نیاز می‌باشد. امروزه مؤسسه‌های آموزشی و فرهنگی زیادی در سطح کشور مشغول به فعالیت هستند. هر کدام از این مؤسسه‌ها در حوزه خاصی خدمات خود را ارائه می‌دهند و دارای اهداف گوناگونی می‌باشند. برای شناخت یک مؤسسه و نحوه فعالیت آن به راحتی می‌توان به مطالعه اساسنامه آن بسنده کرد. در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی می‌خواهیم اساسنامه مؤسسه آموزشی و فرهنگی و نحوه تدوین آن را به صورت کامل توضیح دهیم.

همچنین یک نمونه اساسنامه از این مؤسسات را ارائه داده‌ایم. اگر به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، فرم مشاوره رایگان سایت را پر کنید تا کارشناسان حقوقی در اسرع وقت با شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اساسنامه مؤسسه آموزشی و فرهنگی چیست؟

اساسنامه مؤسسه آموزشی و فرهنگی، مدرک و سندی است که به شخصیت حقوقی هویت بخشیده و فعالیت آن را رسمی می‌کند. در اساسنامه اهداف، نوع فعالیت، نحوه رسیدن به اهداف، ارکان مؤسسه، روابط شرکاء با هم و… ذکر می‌شود. بنابراین اساسنامه است که خط مشی لازم را برای مؤسسه فراهم می‌کند. با استفاده از اساسنامه تمامی اعضای مؤسسه می‌توانند وظایف و حوزه اختیارات خود را به خوبی بشناسند. در نتیجه اعضاء طبق اساسنامه نقش خود را در مؤسسه ایفاء می‌کنند.

اساسنامه مؤسسه آموزشی و فرهنگی علاوه بر موضوع فعالیت شرکت، اهداف و اعضای آن، به امور مالی نیز می‌پردازد. در واقع تمام حساب و کتاب‌های مؤسسه بر اساس قوانین موجود در اساسنامه انجام خواهند شد. اداره مؤسسه و نظارت بر امور آن از طریق اساسنامه بسیار آسان‌تر و بهتر است.

اهمیت تنظیم اساسنامه برای مؤسسه آموزشی و فرهنگی

تدوین و ارائه اساسنامه مؤسسه آموزشی و فرهنگی جهت تأسیس این مراکز الزامی است. جالب است بدانید که فرایند ثبت شرکت با فرایند ثبت مؤسسه تا حدودی با هم متفاوت هستند. بنابراین شرایط، مدارک و مراحل ثبت این دو نیز با هم فرق می‌کنند. اما داشتن اساسنامه برای هر دو ضروری است. زیرا اگر یک شخصیت حقوقی همانند مؤسسه بخواهد به صورت رسمی و قانونی در سطح کشور فعالیت کند، به ثبت رسمی نیاز خواهد داشت.

ثبت رسمی نیز تنها از طریق ارائه اساسنامه مؤسسه آموزشی و فرهنگی تصویب شده توسط شرکاء صورت می‌گیرد. بنابراین اگر مؤسسه بخواهد فعالیت او به رسمیت شناخته شود، باید هویت آن مشخص باشد. اساسنامه برای شخصیت حقوقی همانند شناسنامه برای شخصیت حقیقی است. در نتیجه تدوین صحیح و کامل آن اهمیت بالایی دارد.

مفاد مندرج در اساسنامه مؤسسه آموزشی و فرهنگی

اگر قصد تدوین اساسنامه مؤسسه آموزشی و فرهنگی را دارید، ابتدا باید بدانید که چه اطلاعاتی را باید آن در ذکر کنید. شایان ذکر است که تدوین اساسنامه به صورت غیر اصولی و نادرست اصلاً مورد قبول واقع نمی‌شود. تدوین اساسنامه برای سازوکار مؤسسه می‌تواند مزایای فوق‌العاده‌ای داشته باشد. اما اگر این اساسنامه به صورت نادرست و ناقص تدوین شود، عملاً نتیجه عکس خواهد داشت. یعنی موجب سردرگمی بیشتر اعضای مؤسسه می‌شود. بنابراین سعی کنید در تدوین اساسنامه مؤسسه آموزشی و فرهنگی موارد زیر را رعایت کنید.

  • نام و مشخصات کامل مؤسسه شامل نوع مؤسسه، آدرس، میزان سرمایه اولیه، مدت فعالیت، نوع فعالیت، تابعیت مؤسسه، تعیین سال مالی و…
  • موضوع و اهداف مؤسسه که شامل تمامی اهدافی است که مؤسسه جهت نیل به آن‌ها تأسیس می‌شود.
  • معرفی ارکان مهم مؤسسه شامل هیئت مدیره، مجمع عمومی، بازرسان و…
  • توضیح نحوه انتخاب هر یک از ارکان مؤسسه، تعداد اعضاء، وظایف و حوزه اختیارات آن‌ها به صورت کامل.
  • پرداختن به امور مالی مؤسسه نظیر نحوه تقسیم سود و زیان بین شرکاء، نحوه وصول بدهی‌های مؤسسه، افزایش یا کاهش سرمایه و…
  • شرایط انحلال مؤسسه و وضعیت دارایی‌های آن بعد از انحلال
  • شرایط تغییر دادن اساسنامه و نحوه تغییر آن

اگر قصد تدوین اساسنامه مؤسسه آموزشی و فرهنگی را دارید، حتماً با کارشناسان حقوقی ثبت خوارزمی در ارتباط باشید. کارشناسان حقوقی می‌توانند شما را در قدم به قدم تدوین مؤسسه‌تان یاری دهند. همچنین تمامی باید و نباید‌های تدوین اساسنامه را در اختیارتان خواهند گذاشت. برای دریافت مشاوره تنها کافیست با شماره تلفن‌های موجود در سایت تماس حاصل نمایید.

نمونه اساسنامه مؤسسه آموزشی و فرهنگی

نمونه اساسنامه مؤسسه آموزشی و فرهنگی به شما کمک می‌کند تا به درک واضحی از اساسنامه این نوع مؤسسات برسید. به همین دلیل در این بخش یک نمونه اساسنامه مدرسه را به شما ارائه می‌دهیم. مدارس غیرانتفاعی و مدارس دولتی به عنوان مؤسسه‌های آموزشی شناخته می‌شوند. اما تنوع مدارس غیرانتفاعی یا غیردولتی در این زمینه بیشتر است.

ماده۱: نام و نوع شخصیت حقوقی……. غیرتجاری

ماده۲: تابعیت و نوع فعالیت مؤسسه مؤسسه تابعیت جمهوری اسلامی ایران را دارد و با شخصیت حقوقی و استقلال مالی دارای جنبه غیردولتی است.

ماده۳: هدف و موضوع فعالیت مؤسسه

مؤسسه با هدف کمک به تأمین و رفع تنگنا‌ها و کمبود فضا‌های آموزشی، گسترش فعالیت‌های آموزشی و پرورشی دانش‌آموزان کشور و به منظور بهره‌گیری از امکانات بالقوه مردم از طریق جلب مشارکت‌های مردمی.

  • تأسیس و راه‌اندازی و اداره مدارس غیردولتی در مقاطع مختلف تحصیلی اعم از دوره آمادگی و دبستان، راهنمایی تحصیلی، متوسطه هنرستان با رعایت نظام جدید آموزشی کشور.
  • ارائه خدمات فرهنگی، آموزشی و پرورشی و ایجاد مراکز و اماکن ورزشی و تفریحی و هنری و تشکیل و برگزاری نمایشگاه در زمینه فعالیت‌های فوق برنامه در واحد‌های آموزشی مربوط.
  • دایر نمودن کلاس‌های تقویتی و آمادگی کنکور و ایجاد آموزشگاه‌های علمی و آزاد و تأسیس آموزشگاه‌های آموزش زبان‌های خارجی.

ماده۴: میزان سرمایه مؤسسه مبلغ……… ریال مشتمل بر…….. ریال سرمایه نقدی و…….. ریال سرمایه غیرنقدی.

ماده۵: مدت مدت فعالیت مؤسسه از تاریخ تأسیس اساسنامه و ثبت آن در مراجع قانونی به مدت نامحدود خواهد بود.

ماده۶: نشانی مؤسسه: خیابان……… کوچه………. پلاک……… کدپستی………

ماده۷: ارکان مؤسسه عبارتند از:

الف) مجمع عمومی ب) هیئت مدیره ج) بازرس یا بازرسان

ماده۸: مجمع عمومی عادی حداقل سالی یک بار تشکیل می‌شود و در موارد مقتضی و ضرورت می‌توان در هر موقع از سال مجمع عمومی عادی را به صورت فوق‌العاده تشکیل داد.

ماده۹: هیئت مدیره: هیئت مدیره مؤسسه مرکب از سه عضو اصلی و دو عضو علی البدل خواهد بود که از طرف مجمع عمومی به مدت دو سال انتخاب می‌شود.

ماده۱۰: هیئت مدیره بلافاصله پس از انتخاب و اعلام قبولی، در اولین جلسه از بین خود یک رئیس، یک نایب رئیس و یک منشی انتخاب می‌نماید.

ماده۱۱: مجمع عمومی عادی یک نفر از اعضاء مؤسسه را برای مدت دو سال مالی به عنوان بازرس انتخاب می‌کند، انتخاب مجدد وی یک دوره دیگر بلا اشکال است.

ماده۱۲: سال مالی مؤسسه از روز اول فروردین ماه هر سال آغاز و روز آخر اسفند ماه همان سال به پایان می‌رسد به استثنای اولین سال مالی که از تاریخ تأسیس مؤسسه تا پایان اسفند ماه خواهد بود.

ماده۱۳: هر واحد آموزشی تحت پوشش مؤسسه می‌بایستی جداگانه دارای حساب جاری بانکی بوده و اسناد مالی آن به تأیید و امضای مؤسس برسد.

ماده۱۴: در هر موقع که هیئت مدیره با اخذ موافقت وزارت آموزش و پرورش انحلال مؤسسه را تصویب نماید. دارایی‌های آن پس از تسویه بدهی‌ها بین هیئت مؤسس (سهامداران ) به نسبت سرمایه‌گذاری توزیع خواهد شد. تعیین مدیر تسویه با هیئت مؤسس می‌باشد.

جمع‌بندی

در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی به معرفی کامل اساسنامه مؤسسه آموزشی و فرهنگی و نحوه تدوین آن پرداختیم. همچنین یک نمونه از اساسنامه مؤسسه آموزشی و فرهنگی را به شما معرفی کردیم.

فراموش نکنید که اساسنامه هر مؤسسه یا مؤسسه دیگر کاملاً متفاوت است. زیرا اصولاً موضوع فعالیت و نحوه فعالیت مؤسسه‌ها با هم فرق می‌کند. بنابراین بهتر است اساسنامه مؤسسه خود را به بهترین شیوه و با کمک مشاوران حقوقی ثبت خوارزمی تدوین کنید.

 

 

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان