نمونه اساسنامه مؤسسه غیرتجاری

اساسنامه مؤسسه غیرتجاری برای مؤسسه‌هایی تهیه و تنظیم می‌شود که جهت مقاصد غیر تجاری راه‌اندازی شده‌اند. این مؤسسه‌ها می‌توانند در زمینه علمی، آموزشی، فرهنگی، مذهبی و… فعالیت کنند. البته جدای از تجاری یا غیرتجاری بودن، هر مؤسسه‌ای برای فعالیت خود ابتدا باید در اداره ثبت شرکت‌ها، ثبت شود.

ثبت در این اداره تنها در طریق ارائه اساسنامه مصوب شده امکان‌پذیر است. بنابراین تنظیم اساسنامه برای این مؤسسه‌ها ضروری می‌باشد. در این مقاله از ثبت خوارزمی می‌خواهیم اساسنامه مؤسسه غیرتجاری را معرفی کرده و به مفاد، نکات مهم و باید و نباید‌های آن بپردازیم. اگر در مورد تنظیم انواع اساسنامه سؤالی داشتید، فرم مشاوره رایگان سایت را پر کنید. مشاوران حقوقی ثبت خوارزمی در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اساسنامه مؤسسه غیرتجاری چیست؟

اساسنامه مؤسسه غیرتجاری، سند یا مدرکی است که به مؤسسه مربوطه اعتبار بخشیده و چگونگی سازوکار آن را مشخص می‌کند. در واقع هر چه که مربوط به مؤسسه غیرتجاری مربوطه است، در این سند قید خواهد شد. تمام اعضای مؤسسه در تصمیم‌گیری‌ها، نحوه انجام وظایف و نحوه عملکرد خود باید به اساسنامه رجوع کنند.

در اساسنامه نام و موضوع فعالیت مؤسسه، حیطه فعالیت آن، مشخصات آن و… به صورت کامل درج می‌شوند. همچنین طبق اساسنامه روابط بین اعضای مؤسسه، وظایف هر کدام، حوزه اختیارات اعضاء، سرمایه و منابع مالی مؤسسه و… مشخص خواهند شد.

برای آنکه مؤسسه‌ای توسط اداره ثبت شرکت‌ها، تأیید و ثبت شود، ابتدا باید سازوکار آن مشخص باشد. مشخص شدن سازوکار نیز تنها از طریق تهیه اساسنامه مشخص برای مؤسسه امکان‌پذیر است. در واقع اداره ثبت شرکت‌ها با توجه به اساسنامه تصمیم می‌گیرد که چنین شرکتی حق تأسیس دارد یا خیر. وظیفه تنظیم سند اساسنامه مؤسسه غیر تجاری بر عهده مؤسسین آن است.

چه مواردی باید در اساسنامه مؤسسه غیرتجاری ثبت شوند؟

در هنگام تدوین اساسنامه مؤسسه غیر تجاری باید به تمامی اطلاعات، مشخصات و موارد مؤسسه توجه داشته باشید. زیرا ذکر تمامی اطلاعات مهم مؤسسه ضروری است. موارد زیر، جزء اطلاعاتی هستند که حتماً باید در اساسنامه درج شوند. در ادامه به معرفی هر کدام و بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

مشخصات مؤسسه

در این بخش تمامی مشخصات مؤسسه اعم از نام، موضوع فعالیت، حیطه فعالیت، نشانی، میزان سرمایه اولیه و… مشخص شود. دقت کنید که تمامی این موارد را باید به درستی ذکر نمایید.

نحوه تشکیل مجامع، وظایف و حدود اختیارات آن‌ها

مسلماً هر شرکت و مؤسسه‌ای جهت اخذ تصمیمات مهم به مجامع مختلفی نیاز دارد. در واقع این مجامع وظیفه دارند تا تصمیمات مهم و سرنوشت ساز مؤسسه را به تصویب برسانند. هیئت مؤسس، مجمع عمومی (عادی و فوق‌العاده هیئت مدیره، هیئت بازرسان و… جزء این مجامع هستند.

نحوه انتخاب مدیران مؤسسه غیرتجاری

هر مؤسسه‌ای برای اداره بهتر و اجرای مصوبات به مدیریت نیاز دارند. مدیریت می‌تواند تنها توسط یک فرد صورت گیرد و یا به صورت مجموعه‌ای باشد. در هر صورت نحوه انتخاب مدیر، وظایف مدیر، اختیارات مدیر و… باید در اساسنامه مؤسسه غیرتجاری ذکر گردند.

امور مالی و تعیین سال مالی مؤسسه

امور مالی، نحوه تأمین بودجه از منابع مالی، تعین سال مالی، نحوه تقسیم سود و زیان مؤسسه و… همگی از نکات مهم اساسنامه هستند. تمامی این موارد باید در اساسنامه مؤسسه غیرتجاری تعیین تکلیف شوند. تشکیل جلسه مربوط به امور مالی حداقل سالی یکبار در مؤسسه الزامی است.

موارد مربوط به نقل و انتقال سرمایه

در مؤسسه‌های غیرتجاری ممکن است برخی از شرکاء بخواهند که سهم و سرمایه خود را به فرد دیگری منتقل کنند. و یا این که اعضای شرکت قصد افزایش سرمایه شرکت را داشته باشند. در این صورت باید در اساسنامه ذکر گردد که انجام این امور تحت چه شرایطی امکان‌پذیر هستند.

نمونه اساسنامه مؤسسه غیر تجاری (جهت نمونه‌برداری)

در هنگام تدوین اساسنامه مؤسسه غیرتجاری در می‌یابید که برخی از بخش‌های اساسنامه این مؤسسه‌ها مشترک می‌باشد. به زبانی دیگر، بخشی از موارد اساسنامه برای تمامی مؤسسه‌ها یکسان است. اما در بخش‌ها و موارد دیگر شاهد تفاوت هستیم.

هر مؤسسه‌ای برای خود قوانین خاصی داشته و اساسنامه آن نیز با اساسنامه مؤسسه دیگر متفاوت است. ما در این بخش می‌خواهیم یک نمونه اساسنامه مؤسسه غیرتجاری را به شما معرفی نماییم. این نمونه صرفاً جهت آشنایی شما با این نوع اساسنامه‌ها ارائه می‌شود.

مشخصات و موضوع فعالیت مؤسسه

ماده۱: نام و نوع شخصیت حقوقی: مؤسسه……… غیرتجاری

ماده۲: موضوع فعالیت شخصیت حقوقی: ………

ماده۳: نشانی محل اقامت شخصیت حقوقی: خیابان……. کوچه…… پلاک……… كدپستی………..

ماده۴: سرمایه شخصیت حقوقی: ……….

مبلغ…………. ریال مشتمل بر………. ریال سرمایه نقدی و……… ریال سرمایه غیر نقدی.

ماده۵: مدت مؤسسه: از تاریخ ثبت به مدت نامحدود.

ماده۶: تابعیت مؤسسه: تابعیت مؤسسه ایرانی است.

ماده۷: هیچ یک از شرکاء حق انتقال سهم الشرکه خود را به غیر ندارند مگر با رضایت و موافقت دارندگان سه چهارم سرمایه مؤسسه که دارای اکثریت عددی نیز باشند و انتقال سهم الشرکه به عمل نخواهد آمد مگر به موجب سند رسمی.

مجمع مؤسسه

ماده۸: مجمع عمومی عادی مؤسسه در ظرف مدت چهار ماه اول هر سال پس از انقضای سال مالی مؤسسه تشكیل ولی ممكن است بنا به دعوت هر یک اعضاء هیئت مدیره یا شرکاء مجمع عمومی بطور فوق‌العاده تشکیل گردد.

ماده۹: دعوت برای تشکیل مجامع عمومی توسط هر یک از اعضاء هیئت مدیره، مدیرعامل و یا شرکاء به وسیله دعوتنامه كتبی و یا درج آگهی در یكی از جراید کثیر الانتشار به عمل خواهد آمد، فاصله بین دعوت تا تشکیل مجمع حداقل۱۰روز و حداکثر۴۰روز خواهد بود.

ماده۱۰: در صورتی که کلیه شرکاء در هر یک از جلسات مجامع عمومی حضور یابند رعایت ماده ۹ اساسنامه مؤسسه غیرتجاری ضرورت نخواهد داشت.

ماده۱۱: وظایف مجمع عمومی عادی به شرح زیر است:

الف) استماع گزارش هیئت مدیره در امور مالی و ترازنامه سالیانه مؤسسه و تصویب آن.

ب) تصویب پیشنهاد سود قابل تقسیم از طرف هیئت مدیره.

ج) تعیین خط مشی آینده مؤسسه و تصویب آن.

د) انتخاب هیئت مدیره و در صورت لزوم بازرس.

ماده۱۲: وظایف مجمع عمومی فوق‌العاده به صورت زیر است:

الف) تغییر اساسنامه مؤسسه غیرتجاری یا الحاق یا حذف یك یا چند مواد اساسنامه.

ب) افزایش یا تقلیل سرمایه مؤسسه.

ج) ورود شریک یا شرکاء جدید به مؤسسه

ماده۱۳: هیئت مدیره مؤسسه مرکب از ۳ نفر خواهد بود که توسط مجمع عمومی عادی یا عادی بطور فوق‌العاده از بین شرکاء و یا از خارج انتخاب می‌شوند.

ماده ۱۴: هیئت مدیره از بین خود یک نفر را به سمت رئیس هیئت مدیره و یک نفر را به سمت مدیرعامل و

همچنین می‌تواند برای اعضاء خود سمت‌های دیگری تعیین نماید

امور مالی و سال مالی

ماده ۱۶: سال مالی مؤسسه از اول فروردین ماه هر سال شروع و به اخر اسفند ماه همان سال خاتمه می‌یابد به استثنای سال اول که ابتدای آن از تاریخ تأسیس مؤسسه است.

ماده ۱۷: تقسیم سود: از درآمد مؤسسه در پایان هر سال مالی هزینه اداری حقوق کارکنان و مدیران استهلاکات مالیات سایر عوارض دولتی کسر و پس از وضع صدی ده بابت ذخیره قانونی بقیه که سود ویژه است به نسبت سهم الشرکه بین شرکا تقسیم خواهد شد.

انحلال مؤسسه و سایر موارد

ماده ۱۸: فوت یا محجوریت هریک از شرکا باعث انحلال مؤسسه نخواهد شد و وراث شریک متوفی و یا ولی محجور می‌توانند به مشارکت خود ادامه دهند. در غیر این صورت بایستی سهم الشرکه خود را پس از انجام تشریفات قانونی دریافت و یا به شریک دیگر منتقل و از مؤسسه خارج شوند.

ماده ۱۹: انحلال: مؤسسه مطابق ماده ١١۴ قانون تجارت منحل خواهد شد در صورتی که مجمع شرکا رای به انحلال مؤسسه دهد یک نفر از بین شرکا و یا از خارج مؤسسه به سمت مدیر تصفیه تعیین خواهد شد وظایف مدیر تصفیه طبق قانون تجارت می‌باشد.

ماده ۲۰: اختلافات حاصله بین شرکای مؤسسه از طریق حکمیت و داوری حل و فصل خواهد شد.

جمع‌بندی

در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی به معرفی کامل اساسنامه مؤسسه غیرتجاری و نکات مهم مربوط به آن پرداختیم. با استفاده از نمونه ارائه شده از اساسنامه مؤسسه می‌توانید تا حدودی با چگونگی تدوین این اسناد مهم آشنا شوید. جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد انواع اساسنامه‌ها با شماره تلفن‌های موجود در سایت تماس بگیرید.

 

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان