نمونه اساسنامه خیریه و نکات مهم پیرامون

تنظیم اساسنامه خیریه و ارائه آن به اداره ثبت شرکت‌ها در هنگام ثبت شرکت ضروری است. افراد حقیقی برای ثبت هر نوع شرکت یا شخص حقوقی ابتدا باید برای آن اساسنامه تنظیم کنند. اساسنامه همانند شناسنامه شخص حقیقی عمل می‌کند. در واقع تمامی اطلاعات هویتی یک شخص حقوقی را می‌توان در اساسنامه آن یافت. بدین دلیل است که تنظیم اساسنامه تا این اندازه مهم است.

البته تنظیم اساسنامه کار هر کسی نیست و به دانش حقوقی بالایی نیاز دارد. در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی می‌خواهیم به معرفی اساسنامه خیریه و نکات مهم پیرامون آن بپردازیم. اگر سؤالی داشتید، حتماً فرم مشاوره رایگان سایت را پر کنید. مشاوران حقوقی ثبت خوارزمی در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

آشنایی با مؤسسه خیریه

قبل از آن که به اساسنامه خیریه و چگونگی تنظیم آن بپردازیم، آشنایی با مؤسسه خیریه خالی از لطف نیست. مؤسسه خیریه، نهاد و سازمان غیرانتفاعی است که در زمینه کمک‌رسانی به قشر ضعیف جامعه فعالیت دارد. این کمک‌رسانی می‌تواند در زمینه مسائل اقتصادی، آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و… باشد.

مؤسسه‌های خیریه، نهاد‌هایی مردمی هستند که بودجه آن‌ها از طریق کمک‌های مردمی تأمین می‌شود. البته دولت نیز تسهیلات مختلف و مفیدی را برای این مؤسسه‌ها در نظر می‌گیرد. در ایران، مؤسسه‌های خیریه انواع کمک‌های مردمی را به شیوه‌های مختلف به دست نیازمندان و قشر ضعیف جامعه می‌رسانند. ثبت این نوع مؤسسه‌ها نیز مانند سایر مؤسسه‌ها باید در اداره ثبت شرکت‌ها صورت گیرد.

اساسنامه خیریه چیست؟

اساسنامه خیریه یکی از اسناد مهم شرکت است که در آن کلیه اطلاعات مهم مربوط به شرکت درج می‌شوند. در اساسنامه خط مشی، اهداف، سرمایه، نوع فعالیت، وظیفه اعضاء، تعداد مدیران، نحوه انتخاب افراد، مدت ماموریت‌ها و… مشخص می‌شود.

همچنین چگونگی انتخاب جانشین برای مدیران و صاحب سمت‌هایی که استعفاء می‌دهند نیز در اساسنامه ذکر خواهد شد. اساسنامه همچون سندی جهت اعتبار و به رسمیت شناختن مؤسسه شناخته می‌شود. تمامی اعضای هیئت مدیره، هیئت امنا، بازرسان، مجمع عمومی و… باید در اساسنامه خیریه مشخص شوند.

برخی از مؤسسه‌ها همانند مؤسسه خیریه جهت ثبت نیاز به کسب مجوز دارند. این مؤسسه‌ها باید از نمونه اساسنامه‌هایی که سازمان به آن‌ها مجوز داده است، بهره ببرند. استفاده از نمونه اساسنامه باعث می‌شود که اساسنامه‌ای که تنظیم می‌کنید، مورد قبول سازمان‌های ذیربط قرار گیرد.

در واقع سازمان‌های صادرکننده مجوز، بر اساس اساسنامه مؤسسه اقدام به صدور مجوز می‌کنند. اگر اساسنامه مؤسسه به خوبی تنظیم نشده باشد، متأسفانه مجوز‌های لازم ارائه نخواهند شد.

مفاد مندرج در اساسنامه خیریه

شاید شما نیز این سؤال مهم را داشته باشید که نحوه تنظیم اساسنامه خیریه چگونه است؟ اصلاً یک اساسنامه مؤسسه خیریه باید شامل چه اطلاعاتی باشد؟ مسلماً برای آنکه اساسنامه بتواند دین خود را به خوبی ادا کند، باید اطلاعات آن جامع و کامل باشند. یعنی تمامی اطلاعات شرکت به درستی درج شوند. در همین راستا می‌خواهیم در این بخش به اطلاعات مهم اساسنامه خیریه بپردازیم.

۱) نام مؤسسه به صورت کامل و ذکر تاریخ و شماره ثبت آن

۲) اهداف کلی سازمان + روش‌هایی که جهت اجرایی کردن اهداف شرکت به کار گرفته می‌شوند.

۳) موضوع فعالیت و مدت زمان فعالیت مؤسسه. موضوع فعالیت مؤسسه، حیطه فعالیت آن را مشخص خواهند کرد. این گونه تمامی فعالیت‌های شرکت قابل پیش‌بینی خواهند بود.

۴) مرکز اصلی مؤسسه و نحوه ایجاد شعب برای خیریه. اگر مؤسسه قصد ایجاد شعب را در آینده داشته باشد، باید نحوه ایجاد شعب را در اساسنامه شرح دهد.

۵) ارکان و تشکیلات مختلف مؤسسه، چگونگی انتخاب آن‌ها، وظایف و اختیارات آن‌ها

۶) تعین تعداد اعضای هیئت مدیره، هیأت امنا و… همراه با مشخصات کامل آن‌ها

۷) صاحبان امضا‌های مجاز و شرایط پذیرش عضوء در خیریه

۸) منابع تأمین سرمایه و درآمدزایی. منابع مالی می‌توانند مردمی (غیردولتی) و یا دولتی باشند.

۹) نحوه تجدید نظر و تغییر دادن اساسنامه

۱۰) شرایط انحلال، نحوه انحلال و مشخص نمودن دارایی‌ها بعد از انحلال

۱۱) تعیین محدوده جغرافیایی مؤسسه

اگر قصد تنظیم اساسنامه خیریه را دارید، حتماً این کار را به افراد کاربلد و متخصص در این زمینه بسپارید. کارشناسان حقوقی ثبت خوارزمی می‌توانند کامل‌ترین اساسنامه مؤسسه خیریه را برای شما تنظیم کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تنظیم اساسنامه تنها کافیست با یکی از شماره تلفن‌های موجود در سایت ثبت خوارزمی تماس بگیرید. همچنین می‌توانید فرم مشاوره شرکت را پر کنید.

ارکان مهم مؤسسه خیریه در اساسنامه

۴ رکن اصلی در مؤسسه خیریه وجود دارند که ثبت آن‌ها در اساسنامه خیریه ضروری است. در واقع در اساسنامه باید به این ۴ رکن توجه بسیار ویژه‌ای داشته باشید. در ادامه هر یک از ارکان مهم مؤسسه خیریه را بررسی خواهیم کرد.

 

هیئت امنا

هیئت امنا یکی از ضروری‌ترین هیئت‌هایی است که باید در تمامی مؤسسه‌های خیریه حضور داشته باشند. وظیفه اصلی هیئت امنا، جلب مشارکت‌ها و کمک‌های مردمی جهت بهبود عملکرد خیریه است. انتخاب اعضای هیئت مدیره و عزل آن‌ها، تصویب تغییرات اساسنامه، بررسی و تصویب پیشنهاد‌های هیئت مدیره و بازرسان و… از وظایف هیئت است.

هیئت مدیره

کلیه وظایف و مسئولیت‌های مؤسسه (به جزء اختیارات هیئت امنا) همگی در اختیار هیئت مدیره است. وظیفه تعیین مدیر عامل از بین اعضای هیئت مدیره و اجرایی کردن تصمیمات هیأت امنا بر روی دوش هیئت مدیره می‌باشد. رسیدگی به پرداخت بدهی‌ها، وصول مطالبات و رسیدگی به حساب‌ها نیز بر عهده هیئت مدیره است.

مدیر عامل

به مدت دو سال توسط اعضای هیئت مدیره به جهت ریاست هیئت مدیره انتخاب می‌شود. وظایف مدیر عامل توسط هیئت مدیره مشخص خواهد شد.

بازرس یا بازرسان مؤسسه

بازرسان توسط اعضای هیئت امنا انتخاب می‌شوند. بازرسان وظیفه دارند محاسبات و عملیات مالی مؤسسه را در پایان هر سال بررسی کنند. گزارش این بررسی‌ها به صورت سالانه به هیئت امنا تسلیم خواهد شد.

نمونه اساسنامه مؤسسه خیریه

مسلماً نمونه اساسنامه هر خیریه‌ای با نمونه اساسنامه خیریه دیگر متفاوت است. در واقع موضوع فعالیت، نحوه فعالیت، مقدار سرمایه و منابع دارایی و… برای هر مؤسسه‌ای فرق می‌کند. اما به صورت کلی ساختار اساسنامه مؤسسه‌های خیره به صورت زیر می‌باشد.

فصل اول: کلیات و اهداف

  • نام شرکت
  • نوع فعالیت
  • محدوده فعالیت
  • مرکز اصلی و شعب
  • تأیید تابعیت جمهوری اسلامی
  • دارایی اولیه
  • هیئت مؤسس

الف) تعیین اهداف مؤسسه

ب) ذکر روش‌های اجرایی جهت نیل به اهداف

  • شرایط پذیرش عضوء در مؤسسه

فصل دوم: ساختار و ارکان کلی مؤسسه

شرح وظایف هر کدام از ارکان‌های مهم مؤسسه، تعداد آن‌ها، چگونگی انتخاب، شرایط اعضاء، مدت زمان مسئولیت و….

  • مجمع عمومی
  • هیئت مدیره
  • هیئت امنا
  • مدیر عامل
  • بازرسان

فصل سوم: بودجه و امور مالی

شرح چگونگی تأمین بودجه مؤسسه، منابع مالی و…

الف) هبه، حبس، ثلث، وقف، اعانه اشخاص حقیقی و حقوقی داخل و خارج کشور و…

ب) وجوه حاصل از فعالیت‌های انجام شده در چارچوب موضوع فعالیت، اهداف و اساسنامه مؤسسه

پ) حق عضویت اعضاء در خیریه

ت) استفاده از کمک‌های دولتی و غیردولتی

فصل چهارم: انحلال و تسویه

شرح چگونگی انحلال خیریه، وضعیت دارایی‌ها بعد از انحلال مؤسسه و…

جمع‌بندی

در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی به معرفی کامل اساسنامه خیریه و نمونه آن پرداختیم. جهت تنظیم اساسنامه مؤسسه خیریه باید موارد مهمی را رعایت کنید. همچنین امضای اساسنامه و تصویب آن جهت ثبت مؤسسه ضروری است. جهت دریافت اطلاعات دقیق‌تر در این زمینه با مشاوران ثبت حقوقی در ارتباط باشید.

 

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان