نحوه محاسبه مالیات شرکت منحل شده

نحوه محاسبه مالیات شرکت منحل شده

یکی از مهم ترین انواع مالیات هایی که نحوه محاسبه و پرداخت آن بسیار مهم است، مالیات شرکت منحل شده می باشد. تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که به نوعی به کسب درآمد مشغول هستند، باید مالیات خود  را به سازمان امور مالیاتی بپردازند. شرکت های منحل شده نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

سوال مهمی که ذهن بسیاری از افراد را درگیر می کند، نحوه محاسبه مالیات شرکت منحل شده و چگونگی پرداخت آن است. به همین دلیل ما در این مقاله از ثبت خوارزمی می خواهیم به به معرفی مالیات شرکت منحل شده، نحوه محاسبه و پرداخت آن بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر، فرم مشاوره سایت را پر کنید. کارشناسان در اسرع وقت با تلفن شما تماس خواهند گرفت.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

شرکت منحل شده چه نوع شرکتی است؟

شرکت منحل شده چه نوع شرکتی است؟قبل از آنکه به مالیات شرکت منحل شده بپردازیم بهتر است مقداری این شرکت ها و وضعیت قانونی آن ها را بررسی کنیم. شرکت منحل شده، شرکتی است که به دلایلی فعالیت آن پایان می یابد. انحلال شرکت به منزله مرگ شخصیت حقوقی است. حال این انحلال ممکن است به دلایل مختلفی من جمله ورشکستگی، عدم تفاهم شرکاء و … رخ دهد.

شرکت ها پس از اعلام انحلال خود، به دوره تصفیه وارد می شوند. در دوره تصفیه باید تمام بدهی های شرکت همانند مالیات پرداخت شوند. همچنین تمامی دارایی های شرکت بین شرکا تقسیم خواهند شد. شرکت منحل شده طی شرایطی و برای پرداخت بدهی های خود می تواند فعالیت اقتصادی نیز داشته باشد. اما پس از دوره تسویه، ثبت شرکت به کلی لغو می شود.

آیا شرکت منحل شده از پرداخت مالیات معاف است؟

خیر. بسیاری از افراد فکر می کنند مالیات شرکت منحل شده وجود ندارد و این شرکت ها از پرداخت مالیات معاف هستند. اما این طور نیست. شرکت های منحل شده همانند تمامی شرکت های دیگر باید مالیات قابل پرداخت خود را به سازمان امور مالیاتی بپردازند. همچنین مالیات شرکت ممکن است مربوط به دوره قبل از اعلام انحلال شرکت باشد. در این صورت نیز مالیات محاسبه شده جزء بدهی های شرکت بوده و حتما باید پرداخت شود. بنابراین شرکت های منحل شده از پرداخت مالیات معاف نیستند.

مالیات شرکت منحل شده چیست؟

مالیات شرکت منحل شده، میزان مالیاتی است که به شرکت های در حال انحلال تعلق می گیرد و پرداخت آن اجباری است. میزان مالیات شرکت منحل شده بستگی به میزان درآمد شرکت در هنگام فعالیت های اقتصادی دارد. در واقع هر نوع فعالیت اقتصادی شرکت که برای آن درآمد ایجاد کند، مشمول مالیات خواهد بود.

دقت کنید ممکن است یک شرکت بعد از انحلال هیچگونه فعالیت اقتصادی و درآمدی نداشته باشد. اما در این صورت نیز شخصیت حقوقی باید مالیات مربوط به درآمدهای قبل از انحلال را به صورت کامل بپردازد. در واقع شرکت منحل شده نباید بدهی مالیاتی داشته باشد.

مالیات شرکت منحل شده چه زمانی پرداخت می شود؟

مالیات شرکت منحل شده در زمان تصفیه شرکت پرداخت می شود. شرکت هایی که منحل می شوند، وارد دوره تصفیه خواهند شد. در دوره تصفیه ابتدا باید تمامی بدهی های شرکت به تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی پرداخت شوند. سازمان امور مالیاتی نیز جزء این اشخاص است.

شرکت منحل شده از محل درآمد شرکت یا فروش دارایی های شرکت باید تمامی بدهی های آن را پرداخت کند. بعد از پرداخت تمامی بدهی ها، آنچه که باقی می ماند در میان شرکاء و سهامداران شرکت توزیع خواهد شد. بنابراین پرداخت بدهی های مالیاتی یکی از مهم ترین اقدامات در حین تصفیه شرکت است.

بیشتر بخوانید:جریمه یک ماه بیمه نکردن کارگر

چه کسی مسئول پرداخت مالیات شرکت منحل شده است؟

چه کسی مسئول پرداخت مالیات شرکت منحل شده است؟طبق ماده 198 قانون مالیات های مستقیم، مسئول پرداخت مالیات شرکت منحل شده، مدیر یا مدیران تصفیه هستند. مدیران تصفیه با شخصیت حقوقی مسئولیت تضامنی خواهند داشت. بنابراین سازمان امور مالیاتی هم از شرکت در حال تصفیه و هم از مدیر مسئول تصفیه آن می تواند مالیات اخذ کند.

زمانی که یک شرکت وارد مرحله تصفیه می شود اعضای آن فرد یا افرادی را به عنوان مدیران تصفیه انتخاب می کنند. مدیر تصفیه وظیفه سروسامان دادن به امور مالی شرکت، پرداخت بدهی ها و تقسیم دارایی ها میان شرکاء را به عهده دارد. بنابراین عملکرد مدیر تصفیه در این خصوص بسیار مهم است.

قانون محاسبه مالیات شرکت منحل شده

ماده 115 قانون مالیات های مستقیم، به محاسبه مالیات شرکت منحل شده اشاره دارد. با استناد به این ماده می توان نتیجه گرفت:

“مالیات دوره انحلال با اعمال نرخ ۲۵ درصد بر ارزش دارایی شخص حقوقی منهای بدهی‌ها و سرمایه پرداخت‌شده و اندوخته‌ها و مانده سودهایی که مالیات آن قبلاً پرداخت گردیده، تعیین می‌شود.”

بنابراین سود مربوط به فعالیت های دوره مالی که به دوره انحلال منتهی می شود، با ارزیابی ارزش دارایی های شرکت محاسبه می شود. بنابراین دارایی های شرکت نقش زیادی در تعین میزان مالیات قابل پرداخت شرکت منحل شده دارند.

ارسال اظهارنامه مالیاتی شرکت منحل شده

مالیات شرکت منحل شده از طریق ارسال اظهارنامه انحلال شرکت یعنی اظهارنامه های موضوع مواد 114 و 116 ق.م.م پرداخت خواهد شد. عدم ارائه این اظهارنامه به منزله فرار مالیاتی بوده و شرکت مشمول جریمه های سنگین می شود. بنابراین ارسال اظهارنامه مالیاتی شرکت منحل شده بسیار مهم حائز اهمیت است.

شرح ماده 114 قانون مالیات های مستقیم می گوید:

“آخرین مدیر یا مدیران شخص حقوقی مشترکاً موظف‌اند قبل از تاریخ تشکیل مجمع عمومی یا سایر ارکان صلاحیت‌دار که برای اتخاذ تصمیم نسبت به انحلال شخص حقوقی دعوت‌شده است اظهارنامه‌ای حاوی صورت دارایی و بدهی شخص حقوقی در تاریخ دعوت روی نمونه‌ای که بدین منظور از طرف سازمان امور مالیاتی کشور تهیه می‌گردد، تنظیم و به اداره امور مالیاتی مربوط تسلیم نمایند.”

همچنین ماده 116 ق.م.م اعلام  می دارد:

“مدیران تصفیه مکلف‌اند ظرف شش ماه از تاریخ انحلال (تاریخ ثبت انحلال شخص حقوقی در اداره ثبت شرکت‌ها) اظهارنامه مالیاتی مربوط به آخرین دوره عملیات شخص حقوقی را بر اساس ماده (۱۱۵) این قانون تنظیم و به اداره امور مالیاتی مربوط تسلیم و مالیات متعلق را پرداخت نمایند.”

سامانه پرداخت مالیات شرکت منحل شده

سامانه پرداخت مالیات شرکت منحل شدهسامانه پرداخت مالیات شرکت منحل شده همان سامانه مودیان به آدرس https://tax.gov.ir/Pages/HomePage است. مدیران تصفیه باید اظهارنامه مالیاتی شرکت منحل شده را از طریق این سامانه به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. دقت داشته باشید که تمامی امور مالیاتی مربوط به شخصیت های حقیقی و حقوقی از طریق این سامانه قابل انجام است.

آیا فعالیت های شرکت منحل شده مشمول مالیات می شود؟

در محاسبه مالیات شرکت منحل شده باید معافیت های مالیاتی را نیز در نظر گرفت. فعالیت های اقتصادی شرکت در دوره انحلال اگر به قصد کسب سود نباشند، مشمول معافیت مالیاتی خواهند بود. مثلا ممکن است شرکت در دوره تصفیه تصمیم به فروش دارایی خود گیرد. این فروش به جهت پرداخت بدهی ها و تقسیم آن بین شرکاء صورت می گیرد. بنابراین این نوع درآمد مشمول مالیات نخواهد بود. اما اگر فعالیت اقتصادی به جهت کسب سود برای پرداخت بدهی ها صورت گیرد، مالیات به آن تعلق خواهد گرفت.

محاسبه مالیات شرکت منحل شده با ثبت خوارزمی

اگر قصد محاسبه مالیات شرکت منحل شده و پرداخت این مالیات را دارید، اصلا نگران نباشید. چرا که شرکت ثبت خوارزمی در تمام مراحل آن شما را یاری خواهد کرد. کارشناسان حقوقی ثبت خوارزمی سالهاست که در زمینه محاسبه مالیات و ارسال اظهارنامه مالیاتی فعالیت دارند. اگر به آگاهی بیشتری در این زمینه نیاز داشتید، فرم مشاوره سایت را پر کنید. کارشناسان در اسرع وقت با شما تماس گرفته و به تمامی سوالات شما پاسخ می دهند.

جمع بندی

در این مقاله از ثبت خوارزمی محاسبه مالیات شرکت منحل شده و نحوه پرداخت آن را توضیح دادیم. شرکت های منحل شده در دوره انحلال خود باید مالیات خود را طبق ماده 115 قانون مالیات های مستقیم پرداخت کنند. مسئول پرداخت مالیات نیز مدیر یا مدیران تصفیه هستند. مدیران تصفیه باید قبل از تقسیم دارایی ها میان شرکاء تمامی بدهی های شرکت من جمله بدهی های مالیاتی را پرداخت کنند.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان