نمونه نامه عدم فعالیت مغازه به دارایی

در چه شرایطی باید عدم فعالیت مغازه را اعلام کنیم؟

نامه عدم فعالیت تنها مختص شرکت های تجاری و بازرگانان نیست. بلکه مغازه ها و فروشگاه های تجاری نیز باید نسبت به اعلام عدم فعالیت خود به وزارت امور اقتصادی و دارایی اقدام کنند. نامه عدم فعالیت مغازه به دارایی جهت اعلام غیرفعال بودن مغازه صورت می گیرد.

برخی از مغازه ها ممکن است به دلایل خاصی دیگر فعالیت نداشته باشند. در این حالت نباید مغازه غیرفعال را به حال خود رها کرد. چرا که در این صورت نیز مشمول مالیات خواهد شد. درنتیجه باید نامه عدم فعالیت مغازه توسط صاحب مغازه به وزارت دارایی ارائه شود.

در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی می خواهیم نحوه ارائه نامه عدم فعالیت مغازه به دارایی و نمونه آن را به شما معرفی کنیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید فرم مشاوره رایگان سایت را پر کنید تا کارشناسان در اسرع وقت با شما تماس گیرند.

فرم درخواست مشاوره رایگان

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

نامه عدم فعالیت مغازه چیست؟

نامه عدم فعالیت مغازه چیست؟نامه عدم فعالیت مغازه، نامه ای است که صاحبان واحدهای صنفی و فروشگاه ها جهت عدم فعالیت خود به وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام می کنند. در نامه عدم فعالیت نام صاحب واحد صنفی، نوع واحد صنفی، کدملی شخص حقیقی و … باید درج شود. برخی از مغازه ها و واحدهای صنعتی به دلیل رکود اقتصادی، مشکلات مالی یا مشکلات شخصی فرد ممکن است غیر فعال شوند.

در این حالت واحد صنفی هیچگونه فعالیت تجاری، کسب درآمد و خرید و فروشی نخواهد داشت. درنتیجه درآمد آن صفر می باشد. در این حالت صاحب واحد صنفی باید عدم فعالیت مغازه خود را به سازمان امور مالیاتی که وابسته به وزارت دارایی است، گزارش دهد.

آنچه که در این مطلب مطالعه خواهید کرد: معرفی سایت مجوز کسب و کار

چرا ارائه نامه عدم فعالیت مغازه به دارایی مهم است؟

شاید فکر کنید که با وجود عدم فعال بودن مغازه، چرا ارائه نامه عدم فعالیت مغازه به دارایی مهم است؟ دقت کنید مغازه ای که غیرفعال است و هیچ درآمدی ندارد، باز هم مشمول مالیات خواهد شد. چرا که سازمان امور مالیاتی هیچ اطلاعی از غیرفعال بودن مغازه موردنظر نداشته است.

اگر دارای واحد صنفی هستید و واحدتان برای مدتی غیرفعال است، نباید آن را به حال خود رها کنید. بلکه باید نامه عدم فعالیت آن را به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارائه کنید. کارشناسان این وزارت با انجام استعلام های لازم، عدم فعالیت واحد صنفی را تایید خواهند کرد. درنتیجه اگر عدم فعالیت واحد صنفی تایید شود، دیگر نیازی نیست واحد صنفی مالیاتی را به سازمان پرداخت کند. به زبانی دیگر، واحد صنفی مورد نظر را پرداخت مالیات معاف خواهد شد.

در چه شرایطی باید عدم فعالیت مغازه را اعلام کنیم؟

در چه شرایطی باید عدم فعالیت مغازه را اعلام کنیم؟ارسال نامه عدم فعالیت مغازه به دارایی به این آسانی ها هم نیست. در واقع هر واحد صنفی نمی تواند ادعای عدم فعالیت را کند مگر آن که شرایط آن را داشته باشد. مهم ترین شرایط عدم فعالیت مغازه به صورت زیر هستند (دلایل عدم فعالیت شرکت سهامی خاص):

  • نباید هیچ تراکنشی در حساب بانکی واحد صنفی انجام شده باشد. در واقع میزان این تراکنش باید سفر باشد.
  • هیچ گونه خرید تجاری یا حتی خرید شخصی نباید به حساب مغازه انجام شده باشد. تمامی خریدهای شخصی جزء خرید مغازه محسوب خواهند شد.
  • هیچ خرید و فروشی نباید توسط مغازه انجام شده باشد. در واقع باید کسب درآمد واحد صنفی صفر باشد تا بتوان آن را غیرفعال نامید.
  • حساب واحد صنفی نباید حاوی اطلاعات مالی یا فاکتورهای مربوط به خرید و فروش باشد.

چگونه باید نامه عدم فعالیت مغازه به دارایی را رد کنیم؟

ارسال نامه عدم فعالیت مغازه به دارایی باید و نبایدهای خاص خود را دارد. اگر قصد ارسال این نامه را به سازمان امور مالیاتی کشور دارید، باید طبق موارد زیر پیش بروید.

  • تشکیل پرونده مالیاتی در سازمان امور مالیاتی کشور الزامی است. بدون پرونده مالیاتی نمی توانید جهت ارسال نامه عدم فعالیت اقدام کنید.
  • ارائه نامه عدم فعالیت باید در چهارماه اول سال و پیش از اتمام مهلت ارسال آن صورت گیرد.
  • نامه مالی تنها برای سال مالی گذشته قابل ارسال است. نمی توان برای سال مالی پیش رو نامه عدم فعالیت ارائه داد.
  • اگر زمان زیادی از غیرفعال ماندن مغازه گذشته باشد، مغازه به صورت منحل شده در می آید.
  • اگر واحد صنفی مجددا فعال شود، باید نامه فعالیت آن به دارایی ارسال شود.
  • اظهارنامه مالیاتی با ارزش افزوده صفر باید در موعد مقرر ارسال شود.

نکات مهم در ارسال نامه عدم فعالیت مغازه به دارایی

نکات مهم در ارسال نامه عدم فعالیت مغازه به داراییاگر قصد ارائه نامه عدم فعالیت مغازه به دارایی را دارید، رعایت برخی نکات مهم لازم است. در غیر این صورت ممکن است مشمول جرایم سنگین مالیاتی شوید. این نکات مهم به شرح زیر هستند.

  • اگر در سال مالی گذشته تراکنش مالی با حساب واحد صنفی داشته اید، بهتر است از اعلام عدم فعالیت بپرهیزید. چرا که تراکشن مالی به منزله فعال بودن واحد صنفی هستند.
  • اگر می خواهید برای سال آینده نامه عدم فعالیت ارائه دهید، باید به مدت یکسال تمامی حساب های واحد صنفی راکد باشند. در صورت داشتن کوچک ترین حساب مالی، واحد صنفی فعال محسوب می شود.
  • داشتن پرونده مالیاتی و ارائه اظهارنامه مالیاتی به صورت صفر لازم است. یعنی حتی اگر هیچ فعالیت تجاری نداشته باشید، باز هم باید اظهارنامه مالیاتی صفر خود را ارائه دهید.

استعلام عدم فعالیت مغازه یا فروشگاه چگونه انجام می شود؟

بعد از آنکه صاحب حقیقی واحد صنفی نامه عدم فعالیت مغازه به دارایی را ارائه دهد، استعلام های لازم از سوی کارشناسان صورت می گیرد. چرا که وزارت امور اقتصادی و دارایی باید از عدم فعالیت واحد صنفی مورد نظر اطمینان کسب کند.

در واقع تایید درخواست عدم فعالیت تنها در صورت تایید کارشناسان این وزارت انجام می شود. برای این کار کارشناسان تمامی حساب های بانکی، اطلاعات مالی، تراکنش ها، دفاتر قانونی و … واحد صنفی را بررسی می کنند.

اگر استعلام ها دال بر عدم فعالیت واحد صنفی باشند، درخواست عدم فعالیت از سوی وزارت خانه تایید می شود. اما اگر استعلام ها فعالیت واحد صنفی را نشان دهند، شخص حقیقی مشمول جرایم مالیاتی سنگین خواهد شد. بنابراین قبل از ارسال این نامه، از عدم فعالیت واحد صنفی اطمینان حاصل نمایید.

نمونه نامه عدم فعالیت مغازه به دارایی

نمونه نامه عدم فعالیت مغازه به داراییاگر قصد دارید نامه عدم فعالیت مغازه به دارایی را ارائه دهید، ابتدا باید با نحوه نوشتن این نامه آشنا باشید. در این نامه باید نام شخص حقیقی صاحب واحد صنفی و کد ملی آن، نوع واحد صنفی، کلاسه پرونده، تاریخ و … ذکر شوند.

دقت کنید درج تاریخ دقیق غیرفعال بودن واحد صنفی بسیار مهم است. چرا که از این تاریخ واحد صنفی نباید هیچ گونه فعالیت مالی داشته باشد. نمونه نامه عدم فعالیت واحد صنفی به صورت زیر است.

ریاست محترم امور مالیاتی ………

باسلام

احتراما بدینوسیله اعلام می دارد اینجانب …………… با کد ملی ……………… و کلاسه پرونده ………………. دارای واحد صنفی ………………. از تاریخ ……………. هیچگونه فعالیت اقتصادی نداشته و عدم فعالیت شرکت خود را اعلام می دارد.

مراتب جهت اطلاع و درج در پرونده مالیاتی حضورتان ایفاد می گردد.

امضاء

اعلام عدم فعالیت مغازه به دارایی با موسسه ثبت خوارزمی

اگر قصد ارسال نامه عدم فعالیت به دارایی و اعلام غیرفعال بودن واحد صنفی را دارید، اصلا نگران نباشید. چرا که کارشناسان حقوقی ثبت خوارزمی قدم به قدم در کنار شما هستند. کارشناسان حقوقی می توانند شما را در تنظیم پرونده مالیاتی و آماده سازی اظهارنامه مالیاتی مورد نظر یاری دهند. همچنین تمامی امور ارسال نامه عدم فعالیت توسط مشاوران حقوقی انجام خواهد شد. جهت کسب اطلاعات کامل تنها کافیست با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

جمع بندی

در این مقاله از سایت ثبت خوارزمی با نمونه نامه عدم فعالیت مغازه به دارایی، نحوه ارائه این نامه و ارسال آن آشنا شدید. همچنین میزان اهمیت این نامه و نقش مهم آن در پرداخت مالیات واحد صنفی را توضیح دادیم. با ارائه نامه عدم فعالیت، مغازه مورد نظر از پرداخت کلیه مالیات سال مالی معاف خواهد شد.

در حال ارسال
نظرات کاربر
0 (0 رای)
نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

مشاوره رایگان